"Adəmin yaradılışı"
"Bir rəsmin
dedikləri" rubrikasının
budəfəki qonağı
sənətşünas Murad
Budaqovdur. Murad bəylə intibah dövrünün böyük
italyan heykəltaraşı,
memarı və şairi Mikelancelo Buonarrotinin "Adəmin yaradılışı" əsəri
haqqında danışmışıq.
- Murad bəy, əsərin şərhinə
keçmədən öncə
vurğulamaq istədiyim
bir məqam var. Neçə əsr keçməsinə
baxmayaraq Mikelancelo yaradıcılığı hələ
də aktualdır və hələ də onun əsərlərində
çözülməyən məqamlar var. Sizcə, bunun əsas səbəbi nədir?
- Mikelancelo Leonardo da Vinci qədər universal bir dahi deyildi, lakin
yaradıcılığın müxtəlif sahələrindəki
uğurları hələ
də heyrətamizdir.
Rəssamın əsərlərinin
keyfiyyəti heyrət
doğurur və onun yaradıcılığı
sənətə ilk addımlarını
atacaq bir çoxlarına böyük
təsir göstərib.
Mikelancelonun çəkdiyi Romadakı
"Sikstin Kapellası"
çox sayda freski sözlərlə deyil, şəxsiyyətinin
miqyası barədə
əməllərdə ifadə
olunur. Buna baxmayaraq, müəllif özü bədii istedadlarına görə
təvazökardır, ilk növbədə
özünü heykəltəraş
hesab edir. O, yalnız istedadlı bir sənətkar, heykəltəraş deyil,
həm də əla memardır. Florensiyadakı Medici Şapelinin layihəsinin müəllifidir
və uzun müddət Müqəddəs
Pyotr Katedralinin inşasında baş memar olub.
- "Adəmin yaradılışı"
nın yaranma
tarixçəsi haqqında
nə bilirik?
- Əsər təxminən
1511-1512-ci illərdə Mikelancelonun
Sikstin kapellasının
tavanına çəkdiyi
freska rəsmlərindən
biridir. Ümumiyyətlə,
bu kapella Vatikanda
renessans dövrü italyan incəsənətinin
ən görkəmli abidələrindən hesab
olunur.
- Əsərin ölçüləri
nə qədərdir?
- Əsər 280smx570 sm
ölçülərindədir. Rəsmdə
Adəmin "nü"
janrında yarıuzanmış şəkildə
qarşısındakı Tanrı
ilə barmaqlarının
bir-birinə toxunması
təsvir olunub. Buna görə də
soyuq rənglərdən
nisbətən daha çoxdur. Əsərdə Adəm güclü
bədən quruluşu,
lakin gücsüz təsvir edilir.
Mikelancelo
Adəmlə tanrının
barmağının birləşdiyi
nöqtəni əsərin
mərkəzi olaraq düşünmüş və
yerlə göyün birləşdiyi hissəni
yaratmışdı.
- Bəs kompozisiyası haqqında nə deyə bilərsiniz?
- "Adəmin yaradılışı"
əsərinin yüksək
orijinal kompozisiyasının
mənası ətrafında
bir neçə nəzəriyyə formalaşdırılıb
ki, onların da əksəriyyəti Mikelancelonun yaxşı sənədləşdirilmiş insan anatomiyası bilgisi nöqteyi-nəzərindən
şərh olunur.
Tanrının ətrafındakı qırmızı
bulud insan uşaqlığı formasına
malikdirsə, aşağı
sallanan yaşıl detal yeni kəsilmiş
göbək ciyəsini
göstərir.
Tanrı
yaşlı, ağ saqqallı, ağ plaşa bürünmüş kişi
kimi, Adəm isə ondan solda və bir
qədər aşağıda
tamamilə çılpaq
göstərilib. Tanrının
sağ əli Adəmə həyat qığılcımı vermək
üçün bir qədər irəli çıxır, onun qarşısında isə
Tanrının güzgüdə
əksi təəssüratı
yaradan formada Adəmin əli qabağa uzanır.
Başqa bir mövqeyə görə isə Tanrı və Adəmin barmaqları toqquşmur. Bu mövqeyə görə həyatverici olan Tanrı Adəmi özündən aşağıda tutaraq sanki bərabər olmadıqlarını göstərmək istəyir.
"Amerika Tibb Assosiasiyası jurnalı"nda nəşr edilmiş məqaləsində qeyd olunur ki, Tanrının arxasındakı fonun quruluşu və fiqurların düzülüşü dəqiq şəkildə insan beyninin quruluşunu əks etdirir. Həkim Meşbergerin bu nəzəriyyəsi həkim Mark Li Eypler tərəfindən müzakirə olunub. Əsərə yaxından baxdıqda insan beynini əks etdirməsi iddia olunan hissədə uc beyinin əsas şıramları, beyinin daxili və xarici səthi, beyin sapı, alın payı, bazilyar arteriya, hipofiz və görmə sinirlərinin kiyazmasını da görmək olur.
Əsərdə Adəm və Tanrının barmaqlarının toxunması detalı insanlıq tarixinin ikonik səhnələrindən biri olmaqla bir çox reproduksiyalar və parodiyalara malikdir. Leonardo da Vinçinin "Sonuncu şam yeməyi" və Mikelancelonun "Adəmin yaradılışı" freskoları bütün zamanlarda ən çox replikası işlənmiş dini rəsmlərdir.
- Sizcə, bu əsərlə Mikelancelo nə deyir?
- Sənətə fərqli münasibət göstərən bir çox insan yekdilliklə iddia edir ki, Sabaothun məcburi əli ilə Adəmin cılız, titrəyən fırçası arasında praktik olaraq həyat verən qüvvənin axını görünə bilər. Az qala, toxunan əllər maddi və mənəvi, dünyəvi və səmavi birliyi təmsil edir. Barmaqlar toxunan kimi yaradılış əməli tamamlanır.
Hər bir insanın ruhu hərəkətdədirsə, İsa Məsihin şəkli hərəkətsiz və sabitdir. Onun jestləri intiqam və gücü təmsil edir. Madonna insanların əzablarına baxa bilmir, ona görə üz çevirir. Və şəklin üstündə mələklər Məsihin Passion xüsusiyyətlərini daşıyır. Fresko şəkillərində Məsihin ətrafındakı müqəddəs şəhidlər təsvir edilib. Burada bir çox başqa müqəddəslər var. Onlar Məsihə daha yaxın olmağa çalışırlar. Müqəddəslərin olduğu izdiham Rəbbin onlara mükafat verdiyinə, yaxınlaşan xoşbəxtliyə sevinir.
Aytac SAHƏD
525-ci qəzet.- 2022.- 1 iyun.- S.20.