Milli kinomuzun Naxçıvanda çəkilmiş
nümunələri
Artıq 3-cü ildir ki, Azərbaycan Milli Elmlər
Akademiyasının Naxçıvan Bölməsi Muxtar
Respublika Təhsil Nazirliyilə birgə "Sabahın tədqiqatçıları"
adlı layihə həyata keçirməkdədir. Bu layihənin məqsədi
tam orta məktəblərin yuxarı sinif şagirdlərində
elmi-tədqiqat işlərinə maraq oyatmaq, onları öz
istəklərinə müvafiq surətdə elmin hər
hansı bir sahəsinə yönəltmək, ali ixtisas
seçimlərinə köməklik göstərmək, elmi
məqalələrin yazılması vərdişlərini mənimsətmək,
ən əsası isə milli tariximiz, dilimiz, ədəbiyyatımız,
mədəniyyətimiz, yeraltı və yerüstü təbii
sərvətlərimiz, fauna və floramız haqqında daha ətraflı,
elmi şəkildə bilik toplamalarına şərait
yaratmaqdır.
Cari tədris
ilində AMEA Naxçıvan Bölməsinin İncəsənət,
Dil və Ədəbiyyat İnstitutunda Muxtar Respublikanın
paytaxtındakı müxtəlif tam orta məktəblərin
10 nəfər şagirdi həmin layihə əsasında elmi
tədqiqat işinə cəlb olunmuşdu. Şagirdlər
institutun müvafiq şöbələrindəki əməkdaşlar
arasından seçdikləri elmi rəhbərlərinin
köməkliyilə seçdikləri mövzular üzrə
araşdırmalar aparmışlar. Bu
araşdırmalar əsasən dilçilik, ədəbiyyatşünaslıq,
folklorşünaslıq, onomastika və ingilis dili üzrə
aparılıb, sevindirici nəticələr qazanılıb.
İlk dəfə olaraq bu tədris ilində layihə
çərçivəsində yeni bir sahə - sənətşünaslıq
üzrə də tədqiqat mövzusu seçilib və
aparılan araşdırmalar əsasında maraqlı nəticə
əldə olunub. Naxçıvan şəhər 6 nömrəli tam orta
məktəbin X sinif şagirdi, incəsənətə
böyük marağı olan Aytən Rövnəq
qızı Əliyeva elmi rəhbəri - İncəsənət,
Dil və Ədəbiyyat İnstitutunun elmi katibi, sənətşünaslıq
üzrə fəlsəfə doktoru, dosent Ələkbər
Qasımovun tövsiyəsilə "Naxçıvanda çəkilmiş
Azərbaycan bədii filmləri" mövzusu üzərində
kompleks araşdırmalar aparıb və yekun olaraq maraqlı məqalə
hazırlayıb. Həmin məqaləni təqdim
edirik.
Qədim
Naxçıvan diyari özünün tarixi ərazisi,
füsunkar təbiəti - əzəmətli və bənzərsiz
dağları, boz qayaları, qırmızı təpələri,
mavi gölləri, laləli çölləri, gur şəlalələri,
şırıltılı çayları, gözoxşayan
meşələrilə, həmçinin, əsrlərin
yadigarı olan memarlıq inciləri və təbii abidələrilə
hər zaman milli kino xadimlərimizi özünə cəlb
edib.
Demək
olar ki, əsasən 1950-ci illərin əvvəllərindən
üzü bəri "Azərbaycanfilm" Kinostudiyası tərəfindən
muxtar respublikanın tarixi və müasir dövrü, təbiəti,
tükənməz yeraltı və yerüstü sərvətləri,
abidələri haqqında, o cümlədən, bu
torpağın yetirmələri olan görkəmli şəxsiyyətlər
- elm, ədəbiyyat, incəsənət xadimləri, sərkərdələr,
müharibə və əmək qəhrəmanları, təhsil,
səhiyyə, idman adamları barədə xeyli sayda, bir-birindən
maraqlı və məzmunlu elmi-kütləvi və sənədli
filmlər ərsəyə gətirilib.
Bütün bunlarla bərabər 1970-ci illərdən
başlayaraq Muxtar Respublikanın ərazisində bədii filmlərin
də müəyyən hissələrinin çəkilişi
aparılmağa başlanıldı.
Araşdırmalarımıza da belə filmlərin
birincisindən başladıq.
"Nəsimi"
1973-cü ildə ekrana çıxan və Azərbaycan
kino salnaməsində özünəməxsus yer tutan bu
tarixi-bioqrafik filmin çəkilişlərinə 1972-ci ildən
başlanılmışdı. Çəkilişlər
əsasən Bakıda - Şirvanşahlar sarayında,
Abşeronun tarixi məkanlarında aparılmışdı.
Əlincə qalası ilə bağlı səhnələr,
Nəsimilə Teymurləngin dialoqları, Nəiminin edam səhnəsi və bir neçə
döyüş səhnələri muxtar respublikamızda
çəkilmişdi. Əlincə qalası və
ətraf ərazilər sırf natura şəklində,
dekorasiyasız işlənmişdi. Filmin
Naxçıvan çəkilişləri maraqlı məqamlarla
yadda qalıb.
Ssenari
müəllifi sonralar Azərbaycanın Xalq
yazıçısı olmuş İsa Hüseynov,
quruluşçu rejissoru Xalq artisti Həsən Seyidbəyli,
quruluşçu operatoru Rasim İsmayılov (sonralar əməkdar
incəsənət xadimi), quruluşçu rəssamı Məmməd
Hüseynov, bəstəkarı Xalq artisti Tofiq Quliyev olan filmin
müəyyən hissəsinin həmin dövrdə
hürufizmin yayıldığı bölgələrimizdən
olan qədim Naxçıvanda aparılması ona yeni-yeni
çalarlar qatıb. 1972-ci ilin avqust ayında
Naxçıvana gələn film heyəti çəkilişlərin
aparılacağı yer kimi Muxtar Respublikanın Culfa rayonu ərazisində
yerləşən Əlincə qalasını və Əlincə
çayının vadisi boyu Xanağa (indiki Xanəgah) kəndinə
yaxın məkanları seçmişdi. Ovaxtkı
tarixi hadisələrə şahidlik etmiş bu vadi filmə
çox uyğun, təbii sahə idi. Filmdə
kütləvi səhnələr olduğuna görə, bura
yerli sakinlərin də cəlb edilməsi qərara
alınıb. Filmin məhz Əlincə
qalası və ətrafındakı çəkilişlərində
naxçıvanlıların yaxından və fəal
iştirakı olmuşdu. Bu da filmin
canlı və təbii alınmasına imkan yaradıb. Filmin epizodik rollarında Naxçıvan
Teatrının aktyorları da çəkilmiş, o cümlədən,
Naxçıvan MSSR əməkdar artisti Yusif Haqverdiyev Əmir
Teymurun baş məsləhətçisi Mövlana Əli
obrazında çıxış etmişdi.
Filmin
Naxçıvanda ilk çəkilişləri 14 il Əmir Teymurun ordusunun hücumlarına
müqavimət göstərən Əlincə
qalasının ətrafında aparılıb. "Nəsimi"
filminin çəkilişlərinin aparıldığı
Xanağa - indiki Xanəgah kəndi də özünün
tarixiliyilə seçilir.
Azərbaycan xalqının mübarizlik, vətənpərvərlik
və yenilməzlik rəmzi sayılan, tarixi
qalalarımızdan biri olan və VII - IX əsrlər ərzində
tamamilə tikilib ərsəyə gələn Əlincə
qalası elə o dövrlərdən üzü bəri
müdafiə istehkamı və yaşayış yeri kimi
istifadə olunub. Naxçıvanın Atabəylər
dövlətinin paytaxtı olduğu dövrdə Əlincə
qalasının iqtisadi
və siyasi mövqeyi əhəmiyyətli dərəcədə
artıb. Tarixi qaynaqlar əsas götürülərək
dünya əhəmiyyətli abidə olan Əlincə
qalasının əsaslı bərpa edilməsi
xalqımızın çoxəsrlik tarixi-mədəni irsinin
gələcək nəsillərə
çatdırılması və tanıdılması
baxımından mühüm əhəmiyyətə malikdir. Burada "Əlincə
qalası" Tarixi Mədəniyyət Muzeyi də
yaradılıb.
"Nəsimi"
filminin çəkilişlərinin aparıldığı
Xanağa - indiki Xanəgah kəndi də özünün
tarixiliyilə seçilir.
Bəzi alimlərimiz
bu adın mənbələrdə Xangah, Xanəgah sonralar isə
Xanağa şəklində işləndiyini qeyd edirlər. "Xanəgah" ev
mənası bildirən "xanə" sözünə
"gah" şəkilçisinin artırılması yolu
ilə əmələ gəlib.
Kəndin "Xanəgah"
adlandırılması hürufilik təriqətinin adı ilə
bağlıdır. "Xanəgah" təriqət
başçıları dəfn olunan, onlar üçün
tikilən binalara, müqəddəs ocaqlar deyilir. Ona görə də
tarixçi M. Nemətova yazır ki, kənddə ziyarətgah
olduğu üçün bura "Xanəgah" adlanıb və
kəndin əsasının qoyulması XIII əsrdən əvvələ
aiddir.
Filmin
çəkildiyi yerlərlə tanış
olduqca şahidi oluruq ki, Naxçıvanda tarixi-mədəni
irsimizi qayğı ilə yanaşılır, əcdadlarımızın
miras qoyub getdiyi mədəni sərvətlərimiz gələcək
nəsillər üçün ciddi mühafizə olunaraq
qorunub-saxlanılır. Şeyx Fəzullah Nəiminin dəfn olunduğu Xanəgah
Abidə Kompleksinin bərpası da bu sahədə
görülən işlərin davamıdır.
"Nəsimi" tarixi-bioqrafik filmində "qanlı
kadrlar" çəkildiyi səhnələrə diqqətlə
nəzər salsaq, Xanəgah kəndinin ərazisini görərik.
Filmdə ordunun hücumu zamanı Əlincə
qalasına doğru qaçan insanlar səhnəsi qalanın
yanında deyil, kəndin ərazisindəki "Sarı
qayalar" deyilən yerdə və onun arxasındakı ərazilərdə
çəkilib. Nəiminin edam səhnəsisə
Xanəgah kəndi ərazisində dağa doğru uzanan
düzənlikdə lentə alınıb.
Azərbaycan
kino sənətinin zirvəsini məhz bu filmdə fəth edən
Rasim Balayevin (indi Xalq artisti) canlandırdığı Nəsimilə
Xalq artisti Yusif Vəliyevin ifa etdiyi Teymur Ləng
arasındakı məşhur dialoq səhnəsi də Xanəgah
kəndinin ərazisində çəkilib. Həmin kadrlarda kənddən
görünən əzəmətli Əlincə qalası
diqqəti cəlb edir. Filmdə Teymurun ilə oğlu
Miranşahın qarşılaşdığı səhnə
də bu gün
tamaşaçılar tərəfindən maraqla
izlənilir. Ümumiyyətlə, böyük sənətkar
Yusif Vəliyevin yaratdığ Teymur Ləng onun Azərbaycan
kinosunda ən möhtəşəm obrazlarından biridir.
Aktyor Əlincə qalasını
aşağıdan yuxarı mənalı və sərt
baxışları ilə seyr edən fateh Teymurun daxilən
keçirdiyi təəccübü, təəssüfü və
qəzəbi bir arada gözləri ilə tam dolğun şəkildə
tamaşaçıya çatdıra bilir.
Çəkilişlərdə
epizodik rolda çıxış etmiş İsmayıl Niftəliyev
o günləri xatırlayaraq bildirir ki, Nəiminin edam səhnəsinin çəkilişləri
zamanı böyük sənətkar İsmayıl
Osmanlının (sonralar SSRİ xalq artisti) qollarının və
ayaqlarının iplə atlara bağlanması ətrafda onu
izləyən yerli sakinləri həyəcanlandırıb. Bəziləri elə
biliblər ki, həqiqətən də atlar hərəkətə
gətiriləcək və bədbəxt hadisə baş verəcək.
Lakin sonradan kəsilmiş heyvanın bir hissəsinin
həmin atların ipinə bağlanmaqla çəkilişlərin
aparılması insanları sakitləşdirib.
Onu da qeyd etmək lazımdır ki, "Nəsimi"
yeganə tarixi filmdir ki, burada heç bir dekorasiya yoxdur.
Film bütünlüklə naturalarda
çəkilib. Ümumiyyətlə,
Azərbaycan kinosunun tarixi uğuru hesab edilən "Nəsimi"
filmi 1974-cü ildə keçirilmiş VII Ümumittifaq Kino
Festivalında tarixi mövzuda ən yaxşı kişi rolunun ifasına görə dəyərli
aktyorumuz R.Balayev xüsusi mükafata layiq görülüb.
"Nəsimi" filmində həmçinin,
Xalidə Quliyeva (Fatma), Səməndər Rzayev
(Şirvanşah I İbrahim), Məmmədrza Şeyxzamanov
(Şeyx Əzəm), Kamal Xudaverdiyev (Yusif), Muxtar Maniyev
(Miranşah), Tofiq Mirzəyev (Dövlət bəy), Almaz
Əsgərova (Şəms), Əbdül Mahmudov (Dərviş)
kimi aktyorlar əsas rollarda iştirak ediblər.
Film Nəsimi
kimi filosof şairimizin, eləcə də o dövrün bir
sıra tarixi şəxsiyyətlərinin, tarixi məkanlarımızın
tanıdılması və göstərilməsi
baxımından dəyərli bir sənət əsəridir.
"Dədə
Qorqud"
1976-cı ildə "Dədə
Qorqudun Kitabı" dastanının motivləri əsasında
çəkilmiş filmin ssenari müəllifi sonra Azərbaycanın
Xalq yazıçısı olan Anar, quruluşçu rejissoru
Tofiq Tağızadə (sonralar Xalq artisti), quruluşçu
operatoru Rasim İsmayılov, quruluşçu rəssamı
Nadir Zeynalov, bəstəkarı Emin Sabitoğludur (sonralar Xalq
artisti).
Tofiq Tağızadənin filmin çəkilişləri
üçün seçdiyi məkanlardan biri də
Naxçıvan olmuşdu. "Dədə
Qurqud" filmi sadəcə məkan baxımından ideal
olduğu üçün deyil, həm də bu torpağın
tarixi hadisələrlə, obrazlı desək, şahidliyi səbəbindən
Naxçıvanda lentə alınıb. "Dədə
Qorqud" filmində bir səhnəni yada salaq.
Burla Xatunun ata itkisinə hazır olmayan
ağrısının ifadəsi interyerdə deyil,
açıq havada, əzəmətli daşların fonunda
verilib. Konkret olaraq, bu səhnədə daşlar coğrafi,
təbii çərçivəsindən, əzəmətli
görünüşündən Burla xatunun
ağrısını özündə saxlayan canlı,
güvənə biləcəyi mərhəmətli, lirik,
kövrək "obraza" çevrilir. Bu səhnənin
məkan olaraq ev şəraitində
çəkilməsi epizodun ifadə gücünü,
enerjisini azaldaraq, onu tamaşaçı üçün
effektsiz, təsirsiz edərdi.
"Dədə Qorqud" filminin çəkilişləri
Naxçıvandan başqa Şamaxının Pirqulu kəndində,
Qobustanda, Bakının Fatmayi kəndində, eyni zamanda,
kinostudiyanın pavilyonlarında aparılıb.
Filmdə
Həsən Məmmədov (Dədə Qorqud), Həşim
Qadoyev (Qazan xan), Şəfiqə Məmmədova (Burla xatun),
Rasim Balayev (Beyrək), Leyla Şıxlinskaya (Banuçiçək),
Givi Toxadze (alp Aruz), Əli Haqverdiyev (Yalıncıq),
Elçin Məmmədov (Qaraca çoban), Hamlet Qurbanov
(Qıpçaq Məlik), İnarə Quliyeva (Selcan), Fərhad
Yusifov (Tural), Dilarə Yusifova (Günel), Əfrasiyab Məmmədov
(Bayandır) xan), Gündüz Abbasov (Bəybura) kimi məşhur
aktyorlar iştirak etmişlər.
"Dədə Qorqud" Azərbaycanda istehsal olunan ilk
iki seriyalı filmdir. Ancaq filimin
ikiseryalı çəkilişi əvvəlcədən
planlaşdırılmayıb. Sadəcə
olaraq çəkilişdən sonra baxılan lentdəki
materialın kifayət qədər çox olması ona gətirib
çıxarıb ki, "Dədə Qorqud" ikiseriyalı
film kimi təsdiq olunub.
"Babək"
Yenə də ikiseriyalı olan tarixi filmimizin də bəzi
kadrları Naxçıvanda çəkilmişdir. Film 1980-ci ildə
lentə alınmışdır. Əsas çəkilişləri
Ramana qalasında, "Azərbaycanfilm" kinostudiyanın
pavilyonunda, Suraxanıdakı "Atəşgah" məbədində
aparılan "Babək" filminin qanlı döyüş səhnələrinin
əksəriyyəti Naxçıvan Muxtar Respublikasında -
Culfa rayonunun Camaldın və Ərəzin kəndlərinə
yaxın ərazilərdə, Dərəlik və
Darıdağ sahələrində lentə
alınmışdı. Naxçıvan Dövlət Milli Dram
Teatrının aktyoru, indi Xalq artisti olan Rövşən
Hüseynov öz xatirəsində bildirir ki, "Azərbaycanfilm"
Kinostudiyasının rəhbərliyi filmin ikinci rejissorunu
natura çəkilişi üçün ərazidə
mövzuya uyğun məkanlar axtarıb tapmaq üçün
Naxçıvana göndərmişdi. O, Naxçıvanda bir
çox ərazilərdə olub məkanları müşahidə
etdikdən sonra Culfa rayonunun üzərində dayandı. Həmin rejissor Naxçıvan Teatrına da gəldi
və buradan çəkiliş üçün bir neçə
aktyoru da seçdi. Onların arasında mən
də var idim. Hər gün səhər
saat 6-dan axşam saat 11-dək çəkiliş
meydançasında olurduq. İş
prosesi zamanı yaranan çətinliklər çox idi.
Məsələn, 4-5 min insanı 5-6 nəfər
geyindirməli olurdu ki, bu da xeyli vaxt aparırdı. Epizodik rolda çəkilənlərin böyük əksəriyyəti
aktyor olmadığı üçün onları bir yerə
yığmaq asan deyildi və isti də bir tərəfədən
insanları əldən salırdı. Həmçinin,
atları su ilə təmin etmək üçün iri su
maşınları ayrılmışdı. Bəzən çəkilişlər zamanı hətta
huşunu itirənlər də olurdu. Lakin
yerli sakinlər bu əziyyətə dözərək filmin
uğurlu alınması üçün əllərindən
gələni edirdilər. Bunu görən
filmin quruluşçu rejissoru Eldar Quliyev (sonralar Xalq artisti)
naxçıvanlılara dönə-dönə minnətdarlıq
bildirmişdi.
Culfa-Naxçıvan magistral yolunun ətrafındakı ərazilər,
dağların sıldırım yamacları,
enişli-yoxuşlu yollar, qoşunların
düzülüşü üçün əlverişli
düzənliyin qarşısındakı təpələr
ilk baxışdan diqqəti cəlb edir. Doğma
yurdumuzun sıldırım qayalıqlarında Bəzz
qalasının maket-dekorasiyası qurulmuşdu. Naxçıvanda çəkilən Cavidanla Əbu
İmranın döyüş səhnəsində
böyük kütləvi səhnə təşkil
olunmuşdu. Həmçinin kütləvi
çəkilişlərə Naxçıvandakı sərhəd
dəstəsinin əsgərləri də cəlb olunmuşdu.
Ətraf kəndlərdən xeyli sayda sakin
toplaşsa da, hər gün lazım olan 4-5 min insanı
yığmaq problemə çevrilmişdi. Çəkilişlər
kənd təsərrüfatı işlərinin
qızğın dövrünə təsadüf edirdi və
bu səbəbdən gecikirdi.Bundan xəbər tutan respublika rəhbəri
Heydər Əliyev məsələyə müdaxilə edir və
deyir ki, heç bir məsələ "Babək" filminin
çəkilişi qədər əhəmiyyətli ola bilməz. O, tapşırıq verir ki,
çəkiliş üçün lazım olan bütün
şərait yaradılmalıdır. Yalnız
bundan sonra qarşıya çıxan çətinliklər
qısa vaxtda həll olundu və filmin çəkilişləri
uğurla reallaşdı.
Culfa Rayon Mədəniyyət Evinin direktoru Qurban Nəcəfov
yaxınlıqdakı təpəni göstərərək
deyirdi ki, xəlifə ordularını qorxuya salan hadisələr
bu təpədəçəkilmişdir. Çəkiliş
meydançasında atların və əsgərlərin bir
hissəsi Moskvadakı "Kavaler polku"ndan gətirilmişdi.
Filmin daha çox izlənməsinin bir səbəbi də
buradakı aktyorların öz rollarının öhdəsindən
məharətlə gəlmələri olmuşdur. Babək rolunu
canlandıran məşhur aktyorumuz Rasim Balayevdir. Atəşgahda, xalqı işğalçılara
qarşı mübarizəyə səsləyən zaman
R.Balayevin - Babəkin gözündə xalqa, elə, yurda
bağlı bir hisslər keçirdiyini görürük.
Oğlu ilə danışdığı vaxt sərt
baxışları ilə təbii oyun göstərən Rasim
Balayev burda aktyorluq sənətinin ən incə
detallarını göz önünə qoyur. Həmçinin, R.Balayevin əynindəki
ağır geyimlərlə, qızmar Günəş
altında mis dəbilqə ilə hərəkət etməsi
iradə, cəsarət, fədakarlıq tələb edirdi.
Filmin
ssenari müəllifi Ənvər Məmmədxanlı (sonralar
Xalq yazıçısı), quruluşçu operatoru Rasim
İsmayılov, quruluşçu rəssamı
Mais Ağabəyov, bəstəkarı Polad Bülbüloğludur
(indi Xalq artisti).
Əsas
rolları Həsənağa Turabov (Afşin), Amaliya Pənahova
(Zərnisə), Tamara Yandiyeva (Pərvin), Hamlet Xanızadə
(Mötəsim Billah), Səməndər Rzayev (İbn Bəis),
Şahmar Ələkbərov (Cavidan), Ənvər Həsənov
(Tərxan), Məmməd Verdiyev (Buğday) kimi aktyorların
rol aldığı "Babək" filmi təkcə Azərbaycanın
deyil, sovet kinosu tarixinin ən bahalı filimləri
sırasına daxil edilib. Azərbaycanla
yanaşı, Rusiya, Gürcüstan və Özbəkistandakı
16 fabrik film üçün 1500 dəstdən çox geyim
hazırlayıb. 60-a yaxın ölkə tərəfindən
prokata götürülən film təkcə bir il ərzində 35 milyon tamaşaçı tərəfindən
izlənilib.
"Əzablı
yollar"
Bu filmin də bir
sıra natura çəkilişləri Naxçıvan ərazisində
olub. Film 1982-ci ildə lentə
alınıb. Quruluşçu rejissoru Tofiq
İsmayılov (sonralar Azərbaycan Respublikasının Xalq
artisti) olan filmin ssenari müəllifi Oqtay Məmmədov,
quruluşçu operatorları Şərif Şərifov və
Vladimir Sapojnikov, quruluşçu rəssamları Elbəy
Rzaquliyev və Rafiq Nəsirov, bəstəkarı isə Xalq
artisti Tofiq Quliyevdir.
Ramiz
Rövşənin (indi Xalq şairi) sözlərinə
yazılmış mahnıları Lütfiyar İmanov, Mirzə
Babayev, Flora Kərimova, Akif İslamzadə, Eldar Axundov,
Yaşar Nuri, Səyavuş Aslan ifa edirlər. Rəqslərin
quruluşu Xalq artisti Əminə Dilbaziyə məxsusdur.
"Əzablı yollar" filmi Azərbaycan xalq
nağılı "Məlikməmməd" əsasında
çəkmişdr. Film muxtar respublikanın unikal tarixi - təbiət
abidələrindən olan Əshabi-kəhf adlı məkanda,
onun mağarasında və ətraf ərazilərində
çəkilmişdi. İki dağ arasında yerləşən
bu abidənin adı ərəbcə tərcümədə
"mağara əhli" anlamına gəlir və
"Quran"nın Kəhf surəsində haqqında ətraflı
bəhs olunur .
Film sovet dövründə çəkildiyindən, o
zaman Əshabi-kəhf bugünkü kimi möhtəşəm
ziyarətgah kimi istifadə olunmur, hətta onun bərpası
heç kimi maraqlandırmır və cüzi təmir belə
olunmurdu. Məhz burada natural çəkilişlərin
olması daha məqsədəuyğun idi. Filmə diqqət yetirsək, qayaların,
daşların bir-biri ilə harmonik kompozisiya
yaratdığının şahidi olarıq.
Ümumiyyətlə, Əshabi-Kəhf hər kəsin
inam yeridir. Bu gün ona müqəddəs, toxunulmaz, mistik məkan
kimi yanaşırlar. Bu məkanın
mistikliyi çəkiliş prosesində də meydan
çıxıb. Belə ki, çəkiliş
müddətində aktyor heyətindən bir neçə nəfər
xəsarət alıb. Filmin 10 dəqiqəlik
hissəsi isə itib.
1989-cu ildə
"Əzablı yollar" film Amerika kinoprodüsserlərinin
seçib ABŞ-da nümayiş etdirdikləri 17 ən
yaxşı sovet filmi siyahısına daxil edilmişdi.
Yaşından
asılı olmayaraq filmin böyük kütlə tərəfindən
maraqla izlənməsinin bir səbəbi də Ötkəm
İskəndərov (Məlikməmməd), Həmidə
Ömərova (Nurzad), Həsən Məmmədov (Şah), Məmmədrza
Şeyzamanov (Nağılçı), Həşim Qadoyev
(Nağılçl), Eldəniz Zeynalov, Səyavüş
Aslan, Yaşar Nuri (Divlər) kimi aktyorların öz
rollarının öhdəsindən məharətlə gəlmələridir.
"Gümüşgöl
əfsanəsi"
Naxçıvanda
çəkilmiş Azərbaycan filmlərinin sırasında
özünəməxsusluğu ilə seçilən bu filmin
ssenari müəllifləri İsi Məlikzadə, Eldar Quliyev,
quruluşçu rejissoru Eldar Quliyev, quruluşçu operatoru
Rafiq Qəmbərov, quruluşçu rəssamı Mais
Ağabəyov, bəstəkarı SSRİ Xalq artisti
Müslüm Maqomayevdir.
"Gümüşgöl əfsanəsi"ndə məkan
lirik, asketik və mifik obraz kimi ortaya çıxır. Bu məkan
süjetə uyğunlaşaraq vizual üslub səviyyəsində
təzahür edir. Rəsmi adı
Arpaçay su anbarı olan Gümüşgöl Azərbaycanın
strateji yeri hesab olunur.
Çılpaq dağların əhatəsində yerləşən
Gümüşgöl adamı dərhal mistik hisslər
burulğanına atır. Bu səbəbdən də rejissor
Eldar Quliyev məkanın sirli aurasını hiss edərək
1984-cü ildə lentə aldığı
"Gümüşgöl əfsanəsi" filminin ən məşhur
səhnəsini Naxçıvan Muxtar Respublikasında, Şərur
rayonunun ərazisində çəkib.
Filmdə göl insanın mənəvi təmizliyini,
saflığını ifadə edən obrazdır. Əsas
obrazlardan biri olan Leyli gölün üzərində
asanlıqla yeriyir, onun inancına görə mənən təmiz
insanlar bu göldə bata bilməz.
Filmin məzmunu belədir: Şən avtomobil gəzintilərindən
birində gənc sənətşünas Fərid (Eldəniz
Rəsulov) və dostları yoldan keçən piyadaya
sataşmaq məqsədilə maşının gur
işığını onun üstünə buraxırlar. Piyada
maşına dəyib yıxılır və hərəkətsiz
qalır. Məsuliyyətdən yaxa
qurtarmaq üçün hamı şəhərdən
çıxmağa çalışır. Fərid də uzaq dağ kəndinə, məşhur
xalçatoxuyan Səidənin (Şükufə Yusupova)
yanına gedir. Burada o, Səidənin qızı Leyli
(Yelena Seropova) ilə tanış olur. Sadəlövh
qız ona Gümüşgölün əfsanəsini
danışır: hər kəs bu göldə
özünü yoxlaya bilər. Əgər insan
namusludursa o, gölün üstü ilə asanlıqla yeriyə
bilər.
Fərid Bakıya
qayıdandan sonra özünə yer tapa bilmir. Həyat ona cansıxıcı görünür.
Leyli və Gümüşgölün hərəkətsiz
suları onun gözünün qarşısından çəkilmir.
Fərid yenidən həmin dağ kəndinə gedir...
Filmdə
eyni zamanda Mətanət Atakişiyeva (Nərgiz), Kamil
Zöhrabov (Dəmir), Etibar Rəhimov (Rza), Həsən Turabov
(Ağazəki), Firəngiz Şərifova (Fatma) və digərləri
çəkilmişdi.
"Gümüşgöl
əfsanəsi" filmi insanlar üçün bir növ xəbərdarlıq
aşılayan, həyat haqqında dərindən
düşünməyin, vaxtında ayaq saxlayıb ətrafa
diqqət yetirməyin zərurəti haqqındadır.
"Doğma sahillər"
Ssenari müəllifi Əhmədağa Muğanlı, quruluşçu rejissoru Əbdül Mahmudov (sonralar Xalq artisti), quruluşçu operatoru Kənan Məmmədov ("Gümüşgöl əfsanəsi" sonralar əməkdar incəsənət xadimi), quruluşçu rəssamı Kamil Nəcəfzadə, bəstəkarı SSRİ Xalq artisti Arif Məlikov olan "Doğma sahillər" filmi 1989-cu ildə çəkilmişdi. Filmdə beynəlxalq layihə sayılan Araz Su Elektrik Stansiyasının tikintisi zamanı gedən proseslər öz əksini tapıb. Bu tikinti 1966-cı ildən başlayaraq 1971-ci ilə qədər davam etmişdir. Sovet dövləti ilə İran arasında əldə olunan razılığa əsasən müştərək su elektrik stansiyası tikildi. Filmdə bunun yerinə yetirilməsini istəməyən, tikintidə müəyyən təxribatlar törətməyə çalışan mənfi qüvvələrlə mübarizə öz əksini tapır.
Film sovet sərhədçiləri, onların çətin və şərəfli xidməti haqqındadır. İctimai-siyasi sistemləri, ideologiyaları müxtəlif olan iki qonşu dövlət sərhəddə - Araz çayı üzərində elektrik stansiyası inşa etməyə hazırlaşır. Lakin bu əməkdaşlıq Qərb dairələrində müsbət qarşılanmır. Düşmən qüvvələr müxtəlif yollarla tikintini dayandırmağa, onun başa çatmamasına çalışırlar. Sərhədçilərin təxribat törətməyə can atan düşmənlərlə mübarizəsi filmin əsas süjetini təşkil edir.
O illərdə sovet qaydalarına əsasən sərhəddə, Araz çayı sahilində heç bir çəkilişə icazə verilmədiyi üçün filmin çəkilişləri Culfa rayonu ərazisində və Əlincə çayın sahilində, Ərəzin kəndi yaxınlığındakı bəzədilmiş, rənglənmiş "Ərəzin körpüsü"ndə aparılmışdı.
Filmdə baş rolları Tariyel Qasımov (Polkovnik Nəsibov), Rasim Balayev (Polkovnik Həbibi), Həmidə Ömərova (Zivər), Lev Prıqunov (Podpolkonik Nesterenko) ifa edirlər. Əsas rollarda Həsən Məmmədov, Gündüz Abbasov, Muxtar Maniyev, Ənvər Həsənov, Nüsrət Kəsəmənli və Alqimantas Masyulis çəkilmişlər. Filmdə xalqımızın Cənubi Azərbaycanla bağlı dərdlərinə də toxunulmuşdu. Bu xətt Araz və Aşıq Həsrət obrazları vasitəsi ilə çox incəliklə verilmişdi.
Aytən
ƏLİYEVA,
Naxçıvan şəhər 6
nömrəli tam orta məktəbin X sinif şagirdi
525-ci qəzet.- 2022.- 1 iyun.- S.18-19;20.