Eltən Törəçi:
"Köçəri mədəniyyətin yeni
dalğası, türk törəsinin oyanışı
başlayır"
"İNTERNET
BİZİM İLLƏRLƏ HƏSRƏT QALDIĞIMIZ
ÖZGÜRLÜK RUHUMUZUN GERİ QAYITMASINA KÖMƏK
EDƏCƏK"
İyulun 29-31-də Azərbaycanda - Gəncədən 22
kilometr məsafədə, Hacıkənd qəsəbəsinə
yaxın ərazidə yerləşən əsrarəngiz Xan
yaylağında II Milli Yaylaq Festivalı keçiriləcək. İlki 2019-cu
ildən keçirilən Festival yerli və xarici ictimaiyyət
tərəfindən böyük marağa səbəb
olmuşdu. Əlbəttə, yaylaq, çöl, təbiət,
doğal yaşam deyəndə ilk yada düşənlərdən
biri "Çölçü" Milli Mədəni
İrsin İnkişafı İctimai Birliyinin sədri,
"Qafqaz TV"nin icraçı direktoru Eltən Qədimbəyli
- Törəçidir. I Milli Yaylaq
Festivalında da iştirak edən Eltən bəylə
qarşıdakı II Milli Yaylaq Festivalı, eləcə də
fəaliyyət sahəsi, çöl, təbiət,
türklük, milli kimlik məsələləri haqqında həmsöhbət
olduq.
"Bir
xalqın öz törəsini anlaması, qavraması çox
önəmli məsələdir"
- Bizim "Çölçü" İctimai Birliyi
Milli-Mədəni İrsin İnkişafı adındadır. Milli-mədəni irs deyəndə bir millətin etnoqrafik mədəniyyəti,
etnoidentifikasiyasından danışırıq. Hər
bir millətin belə bir etnoidentifikasiyaya çox ciddi
ehtiyacı var. Məsələn, Azərbaycanda əhalinin
böyük hissəsi türklərdir və bizim milli kimliklə
bağlı bəlli problemlərimiz var. Özəlliklə,
Sovet quruluşunun təbliğat maşınından sonra bu
problemlər artıb. Bizim kimlik
anlayışımızda indi bir qarışıqlıq,
dolaşıqlıq var. Bu da elə-belə deyil. Bakı Türk dünyasının mədəniyyət
mərkəzi idi. Ta Sovetdən öncəki
dönəmdə bütün Türk dünyasından olan
ziyalılar Bakıda toplaşardı. Bakı
Avropanın Parisi kimi yaradıcı adamların şəhəri
idi. 1937-ci ildə 29 mindən çox
ziyalımız qətl edildi. Onlar
boşuna öldürülmədi. Çünki
onlar milli kimliyin daşıyıcıları,
anlatıcıları, milli kimliyi mənimsəyən insanlar
idilər. Sonra dilimizdə, əlifbamızda
dəfələrlə dəyişikliklər oldu. Əlbəttə ki, bununla da kitablarımız,
mifologiyamız, ədəbiyyatımız da dəyişildi və
yerinə Sovet ideologiyasını təbliğ edən saxta bir
nəsil yetişdirildi. Üzülərək
deyim ki, indi də o hava bəzi insanların başında
qalmaqdadır. İndi də biz milli kimliyin
dərinliyinə tam vara bilmirik, qavramırıq. Belə
bir ifadə də var: milli mentalitet. "Milli"
sözü "millət" sözündən gəlir,
bizim sözümüz deyil, "mentalitet" də
"mental" sözündəndir, heç bizim deyil.
Öz dilimizdə olmayan qavram bizi açıqlaya bilməz,
bizim göstəricimiz ola bilməz. Bütün bunların yerinə qoyduğumuz
"törə" deyə bir qavram var. Törə öz fəlsəfəmiz,
öz davranışımız, mədəniyyətimiz,
hüququmuz, etikamız-estetikamızdır. Əslində, ziyalılarımız bu və ya digər
şəkildə bunu vurğulamağa, mədəniyyətin
gücünü göstərməyə
çalışıblar. Məsələn, Cavid deyirdi
ki, Turana qılıncdan daha kəskin, ulu qüvvət: Yalnız
mədəniyyət, mədəniyyət, mədəniyyət!
Mədəniyyət deyəndə o, törəni
nəzərdə tuturdu ki, bizə unutdurulub. "Millət" sözü, əslində
"budun"dur, yəni bütün. Sözün
ifadəliliyinə fikir verin, biz bir bütünük. Ya da vətən anlayışı bizim deyil. Biz "yurd" deyirik. Bunları
biz daha yaxşı qavraya bilirik. Bir
xalqın öz törəsini anlaması, qavraması çox
önəmli məsələdir.
Bəli, son dönəmlər Türk dünyası
ölkələri arasında əlaqələr daha da
artıb. Bu, çox yaxşıdır. Amma
üzülərək deyim ki, bunu bir çox halda edənlərin
əksəriyyəti törəylə əlaqəsi olmayan
şəxslərdir. Onlar bunu hansısa
maddi gəlir üçün, ya da toplumda tanınmaq
üçün edirlər. Çünki
bu məsələ indi aktualdır. Əlbəttə,
bunu ürəkdən istəyənlərlə yanaşı,
bundan maddi maraq güdənlər də az
deyil.
"Milli
Yaylaq Festivalının davamlı olması çox
yaxşı haldır"
-
Bütün bunların fonunda Milli Yaylaq Festivalı keçirməyə
başlamışıq. İlk festivalla
bağlı təəssüratlarınız necədir?
- Milli Yaylaq Festivalına gəldikdə, 2019-cu ildə
ilk dəfə idi təşkil olunurdu. Təəssüf
ki, tələm-tələsik və bir növ göstəri
üçün təşkil olunmuşdu. Bəli, bir çox dövlət qurumları,
Türkiyənin burdakı nümayəndəlikləri əlindən
gələni etmişdilər. Bu, bir cəhd
idi. Alındımı, bəli,
alındı. Bunu alqışlamaq
lazımdır. Çünki bu, indiyə
qədər olmamışdı. Biz orda
gördük ki, insanlar öz köklərinə, törələrinə
necə bağlıdırlar, necə sevgiləri var. İstənilən
halda, bu, insanların öz köklərinə dönməsinə
və onunla bağlarını yenidən yaratmasına kömək
elədi. Qüsurlar var idimi? Bəli, vardı. Orda məni
üzən ən ciddi məsələlərdən biri bu idi
ki, məsələn, oxçuları, hansısa etno savaş
çıxışçılarını Türkiyədən
və başqa türk dövlətlərindən gətirmişdik.
Azərbaycandan sadəcə at çapanlar
vardı. Məncə, bu, bir milli yaşam
biçimi deyil, sanki bir sirk göstərisi idi. Milli kökü, öz törəni yaşadan adamlar
Azərbaycanda bir icma şəklində olmalıdırlar.
Ayrı-ayrı bölgələrimizdə, kəndlərimizdə
qədim ənənəvi sənədlərimizi yaşadan
insanlar var, amma onlar təkdirlər. Bəli,
dövlətin layihələri var, onlara qismən kömək
edildi, amma bu, o qədər də uğurlu deyil. Məsələn, birinin modern evdə yaşayıb,
gəlib dulusçuluqla məşğul olması, onun
işinə yarımçıq yanaşmasın gətirib
çıxaracaq. Vaxtilə Mədəniyyət
Nazirliyinə təklif vermişdim ki, gəlin, Azərbaycanda
bir etnokənd yaradaq və Azərbaycanın dörd bir yanında
qədim əl işləriylə məşğul olan sənətkarları
oraya toplayaq ki, işlərini orda davam etdirsinlər. Milli köklərinə bağlı ölkələrdən
biri Yaponiyadır. Orda öz qədim sənətlərini,
döyüş növlərini yaşadanlar var və onlar
babaları necə yaşayırdısa, elə də yaşayır,
o ritualları qoruyurlar. Azərbaycanda Braziliyanın,
Koreyanın idman növü var, amma öz milli idman növlərimiz
yoxdur. Məsələn, mən illərdir
oxçuluğu təbliğ etməyə, öyrətməyə
çalışıram. Buna ehtiyac var.
Festivalda, bəli, çox yaxşı tərəflər
də vardı. Amma boşluq olan çox məqamlar da
vardı. Çünki bunun arxasında
heç nə durmurdu. İldə bir dəfə
hansısa qurumları toplayıb, bir milli papaqla milli olmaq
mümkün deyil. Gərək köklərə
sadiq, gələnəkləri yaşadan insanlara dəstək
versinlər ki, festival da öz-özündən yaransın.
Öz milli mənliyimizi, kimliyimizi saxlayan qrup,
icma yaranmalıdı. Azərbaycanda ənənəvi
oxçuluq, atlı oxçuluq
yaranmalıdır, bunun komandası olmalıdır. Azərbaycan bütün milli festivallara öz musiqisi
və atçılıq komandasıyla qatılır. Atçılıq da bir göstəridir, yaşam
biçimi deyil. Bəli, bizdə alpaqut
idman növü var ki, onun da nə qədər qədim,
köklü olduğu mübahisəlidir. Bu
sahədə yaxşı işlər görülsə də,
tam yanaşma yoxdur.
Biz "Çölçü" olaraq bir çox
istiqamətlərdə - geyim, idman, dil, sağlıqlı bəslənmə,
həmçinin, uşaqlarla bağlı çox ciddi işlərimiz
var ki, məsələyə kompleks yanaşaq. Milli
oyanış, törəsəl yanaşmayla bağlı
öz düşüncələrimiz və bizi dəstəkləyən
insanlar da var.
Milli Yaylaq Festivalına münasibətim normaldır, amma
düşünürəm ki, bu, tam deyil, Azərbaycanı tam
ifadə edə bilməyəcək. Çünki yanaşmada bir az sıxıntılar var. Xəyalımız
odur ki, gələcəkdə özümüz
"Çölçü" festivalını keçirəcəyik.
Onun daha dərin, köklü bir festival
olacağına əminəm. Çünki
mən 2004-cü ildən bunun üzərində çalışıram.
"Çölçü"nün
yanaşması hərtərəfli yanaşmadır.
Festivalın adı da mübahisəlidir. "Yaylaq"
nə deməkdir? Baxın,
"Köçəri oyunları" deyirlər. Köçəri bir kimlikdir, köçərinin
bir davranış biçimi, törəsi və oyunu var.
Yaylağın oyunu yoxdur. Yaylaq bir istirahət
anlayışıdır, yəni o deyil. Demək,
konsepsiyanın özündə sıxıntılar var.
"Çölçü" isə bir türkün
yaşamının hər yönünü göstərən
bir konsepsiyaya sahibdir.
-
İkinci Milli Yaylaq Festivalına az zaman
qalıb. Konsepsiyası, hazırlıq prosesləriylə
tanışsınızmı? Bununla
bağlı hansı təklifləriniz var?
- Bəli,
bu festivalın davamlı olması çox yaxşı
haldır. Buna yanaşmayla bağlı fikirlərimi dedim. Bildirdiyim kimi, orda yarımçıq yanaşma var.
Adından tutmuş, bütün konsepsiyasıyla
tanışam. Düşünürəm
ki, çox yaxşıdır, amma mənim tam olaraq ürəyimcə
deyil. Fikrimcə, Yaylaq Festivalının
ciddi elmi dayanağı olmalı, konsepsiyası
hazırlanmalıdır. Bu sahədəki
elm adamlarının hamısının fikri
alınmalıdır. Bu qədər
böyük bir tədbir 3-5 adamın fikriylə qurula bilməz.
Çünki milli-mədəni məsələlərlə
bağlı çoxlu insanlar çalışır. Bu, bir komanda işidir. Amma burda mənim
gördüyüm bir komanda işi yoxdur. Birincidə
də yarımçıqlığı
görmüşdük, indi də hardasa bu davam edir. Məsələn, mən illərdir etno mədəniyyətlə
maraqlanan, məşğul olan adamam, amma belə bir tədbirin
olacağını hələ təzə öyrənirəm.
-
Müasirləşən və qərbliləşən
insanların bu cür festivala marağını nə dərəcədə
səmimi qəbul edirsiniz?
- Səmimi
olan da var, olmayan da var. Bir çox insan ora şəkil çəkdirməyə,
sosial mediasında paylaşımlar etmək üçün gələcəklər,
bir çoxları həqiqətən də buna
marağından gələcək. Xüsusən,
pandemiyadan sonra insanların bir araya toplaşması xoşdur və
məhz buna görə də gələnlər olacaq. Çünki biz millət olaraq təbiəti sevirik.
Əlbəttə, onların içərisində
öz ailəsinə, övladlarına keçmişini, milli
kimliyini, ənənələrini, bağlarını göstərmək,
tanıtmaq istəyənlər də olacaq.
"Özümü
tamamlamaq üçün onlara ehtiyacım olduğunu
düşünürdüm"
- I Milli
Yaylaq Festivalında Etnosporlar Konfederasiyasının başqanı
Bilal Ərdoğanla müsahibə edərkən, ona belə
bir sual vermişdiniz ki, Amerikada, Avropada təhsil alan birisi sonradan necə oldu ki, oxçuluqla
maraqlandı. İstərdim eyni sualı mən
sizə verim. Mədəniyyət və
İncəsənət Universitetində, sonra isə Kiyevdə
rejissorluq ixtisasına yiyələnmiş Eltən necə oldu
ki, özünü çöldə Çölçü
olaraq buldu?
- Mən
sədərəkliyəm. Naxçıvanın
ən ucda, İran, Türkiyə və mənfur ermənilərlə
sərhəddə, Azərbaycanın ən ucdakı
qapısıyıq. Sərhəddə
yaşayan insanlarda öz milli köklərinə bir
bağlılıq olur. Yadımdadır ki,
uşaqlıqda dağlara çıxırdıq və
özümüzü oraların qoruyucusu kimi
görürdük. Soyumuz "Qədi"
soyundandır. "M" Sovet
dövründə əlavə olunub və olmuşuq "Qədimbəyli".
Mənim 7 babam yüzbaşı olub, orduda qulluq
edib. Məni babam və nənəm
yetişdirib. Uşaq vaxtımdan
başımda papağım-börküm də, xəncərim
də vardı. Anam tarix, atam rus dili müəllimi
idilər. Anam kəndimizdə bir muzey
yaratmışdı. Orda babamın xəncəri,
paltarı vardı. O muzeyə getməyi çox
xoşlayırdım və ordakı Sədərəyin
kökü məni o vaxtdan cəlb edirdi. Özümü
tamamlamaq üçün onlara ehtiyacım olduğunu
düşünürdüm. Bizim kəndimizi
bombalamağa başlayanda 8-ci sinifdə oxuyurdum. Ulu öndərimiz gəldi Sədərəyə və
araşdırma apardı ki, ordakı əlaçı
uşaqlar kimdir? Əlaçı
uşaqların hamısını Bakıya göndərdilər
ki, heyifdilər, təhsilləri yarımçıq
qalmasın. Onların içində mən
də vardım və mən anamı, atamı qoyub gəlmək
istəmirdim. Onda atam mənə bir söz dedi ki, bala, mən
indi burda ikimizin yerinə savaşa bilərəm, amma bu
savaş beyin savaşıdır, milli mənlik
savaşıdır, özümüzü anlamaq
üçün sən oxumalısan. Oxumasan, bir sabah bu savaşı uduzacağıq. Atamın o dediyi söz məni həmişə
özümü, kökümü axtarmağa vadar elədi.
Anlayırdım ki, köklərimi
araşdırmalıyam. Bu hiss məni Dövlət
Televiziyasında Xalq yaradıcılığı
redaksiyasına gətirdi. Nədənsə,
folklorumuz, eləcə də keçmişlə bağlı
hər şey məni çox cəzb edirdi. Düşünürdüm ki, torpağına,
keçmişinə nə qədər bağlı olsan, o qədər
güclü olacaqsan. Mən də ulusumuzu,
xalqımızı güclü görmək istəyirəm.
Dərinə nə qədər varsaq, o qədər
ucalmaq şansımız olacaq. Biz türklərin
ən böyük sıxıntısı birləşməkdir.
Bunu da törəmizi anladıqca, mənimsədikcə,
dilimiz açıldıqca bacaracağıq.
"Ortaq
türk dili məsələsini ortaya atanlar türk birliyini istəməyənlərdir"
- Dil
demiş, son zamanlar "ortaq türk dili" tendensiyası
yaranıb. Bizə lazımdırmı ortaq
türk dili?
- Ortaq
türk dili zatən var. Bu, birliyi yaratmaq istəməyənlərin
bir həmləsidir. Olmayan bir şeyi atırlar
ortaya və bunun müzakirəsini yaradırlar. Ortaq türk dili məsələsini ortaya atanlar
türk birliyini istəməyənlərdir. Çünki bu vasitəylə ayrılıq
yaradırlar, qıpçaq türkü deyəcək
qıpçaq dili üzərində, oğuz türkü deyəcək
oğuz tükcəsi üzərində yaradaq və sair.
Bizə elə gəlir ki, Lənkəranda Azərbaycan
dilində danışanla Şəkidə azərbaycanca
danışanın dili çox yaxındır. Xeyr, əslində, heç də yaxın deyil.
Naxçıvanlıyla salyanlının dilləri
xeyli fərqlidir. Sadəcə, biz bunu
çox eşitdiyimiz üçün onu anlayırıq.
Türk dilinin ləhcələri də bu
cürdür. "Janım"la
"canım"ın nə fərqi var ki? Biz bir-birimizi danışaraq başa düşəcəyik
və bu da olacaq ortaq türk dili. Məncə,
hər türk insanının başqa türk dövləti vətəndaşlarından
bir dənə dostu olmalıdır, gənclər arasında
ortaq türk dostluqları qrupu yaradılmalıdır.
Bunu prinsip halına gətirəndən sonra inandırım
sizi, 3-5 il ərzində biz bütün
türk dillərində danışacağıq. İkinci problem, yazı problemidir. Yazı dili düzəlsə, ortaq dil də
inkişaf edəcək. Çünki bu
dil var, onu yaratmağa ehtiyac yoxdur. Biz
çölçülər türklüyümüzlə
bağlı bütün ayrımcılıqlara
qarşıyıq.
Dil bir kapitaldır. Ortaq dil bizə sabah pul
qazandıracaq. Türkiyə tükcəsi indi
dünya dil sıralamasında 17-ci yerdədir. Amma 330
milyon adam bu dildə danışsa, qalxacaq
4-5-ci yerə. Dünyada ən çox danışılan
4-5-ci dil kimi bizim uşaqlarımız sabah
hansısa xarici ölkədə türk dili təhsili verib pul
qazana bilər. Biz başa düşməliyik ki,
bu dilin yaranması, bizə pul kimi də geri dönəcək.
Pul da gücün bir göstəricisidir və
biz türklər gücü sevirik.
Bizim milli mənəvi cəsarətimiz
çatmalıdır ki, özümüzün milli geyimlərimizi
özgüvənlə geyinək. Amma hindlilər,
yaponlar, ərəblər var ki, zadəgandır,
ziyalıdır, professordur, əsilzadədir və öz milli
geyimində qürurla gəzir. Biz isə
bundan utanırıq. Başqasının
geyimini geyinmək, başqası kimi görünməyə
çalışmaqdır gülünc olan. Biz avropalıdan çox avropalıyıq, rusdan
çox rusuq.
"Çölçü"nün uşaq təşkilatı
qurmaq kimi bir planı var və bu uşaq təşkilatı
bütün türk dünyasını əhatə edəcək. Türk dünyasından
uşaqlar vaxtaşırı gəlib Azərbaycanda qalacaq və
buranın mədəniyyətiylə, tarixiylə yaxından tanış olacaqlar.
- Bilal
Ərdoğanla sonradan danışıqlar oldumu,
qarşılıqlı əlaqələr, işbirliyi
olacaqmı?
- Bəli,
işbirliyi düşünürük. Gələcəkdə
dediyim kimi, biz də bir neçə etnofestivallar
planlayırıq, çox maraqlı və önəmli
ideyalarımız var. Onları bir neçə mərhələlərə
də bölmək istəyirik. Əlbəttə,
Dünya Etnosporlar Konfederasiyasıyla da işbirliyi
qurmağı planlaşdırırıq. Azərbaycanda
ənənəvi oxçuluq federasiyası qurmaq istəyirik.
Əvvəlcə bir mərkəzdə
toplayıb oxçuluq ocağı qurmaq, daha sonra onu Azərbaycana
yayıb federasiya halında genişləndirmək fikrimiz var. Oxçuluq
təkcə bir idman növü deyil, törədir. Biz sadəcə oxçu yetişdirməyəcəyik,
həm də törəsinə bağlı, öz kimliyini, mənliyini
anlayan, keçmişinə, kökünə bağlı bir
vətəndaş yetişdirəcəyik.
- Qərbin
və xüsusən, Rusiyanın təsiriylə cəmiyyətimizdə
sürətlə qərbliləşmə gedir, dedik. Son illərdə isə həyatımıza
Türkiyə kimi bir dövlət daha fəal daxil olub. Türkiyə bizim milli kimliyimizə,
türklüyümüzə dönüşdə bizə təsir
edə bilərmi?
- Kaş
ki, təsir eləsin. İstənilən halda
Türkiyə bizik. Bundan çəkinənləri
mən anlamıram. Türkiyə bizə
bir yerə qədər təsir edə bilər. Bir yerdən sonra əmin olun ki, Azərbaycan
Türkiyəyə təsir edəcək. Türkiyənin
bir çox təhsil ocaqlarını azərbaycanlı müəllimlər
qurub. Türkiyəylə biz eyniyik. Eləcə də, Qazaxıstan, Türkmənistan və
sair. Bu gün Türkiyəni təhlükə
görənlər qərbin
araqarışdıranlarıdır və onlar bunu istəmirlər.
Bu da normaldır.
- Gəlib
çıxdığımız bu yerdə geri
dönüşümüz sizə nə dərəcədə
real görünür?
- Mən gələcəyə ümidlə, inamla baxıram. Dünyada köçəri və oturaq mədəniyyət var və bu ikincisi insanlığın görüb görəcəyi ən qeyri-insani mədəniyyətdir. Çünki o, bizi doğadan ayırdı, bizi lüksün, komfortun, intriqanın, savaşların köləsi elədi. Amma köçəri mədəniyyət yenidən oyanır. İnternetin kəşfiylə artıq insanlar ofislərə, evlərə bağlı qalmayacaqlar, özgürləşəcəklər. Köçəri mədəniyyətin yeni dalğası, türk törəsinin, kültürünün oyanışı başlayır. Çünki biz bir yerə bağlı qalmağı sevmirik. Biz dünyanın dörd bir tərəfinə yayılacağıq, öz kökümüzü, törəmizi tapacağıq. İnternet bizim illərlə həsrət qaldığımız özgürlük ruhumuzun geri qayıtmasına kömək edəcək.
- Şəhər həyatını, müasir sivilizasiyanı "beton cəngəllik" adlandırırsınız. Bir az bunu açardıq.
- Oturaq mədəniyyət bizi beton cəngəlliklərə həbs elədi, doğadan ayrılmaq nəfəsimizi kəsdi. Var oluşumuzun anlamını itirdik. Biz beton cəngəlliyin arasında vəhşiləşən, aqressivləşən insanlarıq. Çünki ruhumuz özgürdür və bu cəngəllik bizi sıxır, əzir. Halbuki biz hamımız qardaşıq, doğmayıq. Sabah ən çətin məqamda bir-birimizi müdafiə edən biz olacağıq. Amma biz özümüzdən çıxmışıq. Çünki bizim ayağımız torpağa dəymir, içimizdəki enerji çıxmır. Biz gedib doğada ağacı qucaqlayanda, onunla birgə nəfəs alanda xoşbəxt oluruq. Çünki ağac bizə nəfəs verir, amma qarşılığında heç nə istəmir. Doğa bizə təmənnasızlığı öyrədir. Əgər biz homosapiensdən çıxıb üst insan olacağıqsa, bunu doğa ilə birlikdə etməliyik. Doğa bizim törəmizdir. Meşə məktəbləri yaranmalıdır. Uşaqlarımız doğada böyüməlidir.
Şahanə MÜŞFİQ
525-ci qəzet.- 2022.- 1 iyun.- S.14-15.