Gəncə qiyamı: Sarı Ələkbər
və qisasçı bacıları
"SİNFİ
MÜBARİZƏ" ADIYLA İNSANLARI QARŞI-QARŞIYA
QOYMAQ İSTƏYƏN BOLŞEVİZM ƏLEYHİNƏ
ÜSYANIN 102-Cİ İLDÖNÜMÜNƏ İTHAF OLUNUR
Ötən
əsrin ilk onilliklərində dünyada baş verən
mürəkkəb təlatümlər içində Azərbaycan
Cümhuriyyətinin (1918 -1920) yaradılması prosesində
müstəsna rol oynamaqla bərabər, Şərq aləmində
ilk demokratik quruluşlu bu dövlətimizin bolşeviklər tərəfindən
işğalından sonra onun xilası üçün son cəhdi
göstərmək də Gəncənin - bu ənənəçi
və mühafizəkar şəhərin
taleyinə düşdü. Gəncə
üsyanı 12 min nəfərədək şəhidin
istibdada qarşı qanla yazılmış etiraz imzası idi.
Qanla yazılanlar isə heç vaxt unudulmaz.
İstiqlalı
qaytarmaq üçün istibdadla döyüş
Azərbaycan Cümhuriyyətinin 1920-ci ilin aprelin 28-də
bolşeviklər tərəfindən faktiki işğalı
da təbii ki, mühafizəkar Gəncədə yalnız birmənalı
qarşılana bilərdi. Həmin hadisədən
bir ay keçməmiş, bolşeviklərə qarşı
güclü müqavimətin - təşkilatlanmış,
irimiqyaslı silahlı üsyanın baş verməsini də
elə həmin milli ənənəçilik amillərilə
bağlamaq lazımdır.
Sarı
Ələkbər
Yalan təbliğat və təxribatlar yolu ilə Azərbaycanı
zəbt edə bilmiş bolşeviklər, milli xarakteri, ənənələri,
dəyərləri nəzərə almadan hər şeyi, necə
deyərlər, "sovetləşdirməyə"
girişmişdilər.
Azərbaycana
soxulduğu andan milli heysiyyatımızı, ədaləti, hətta
sadə insani məntiqi hər an tapdalayan kobud bolşevizmə
qarşı 1920-ci ilin mayın 24-də alovlanan və iyunun 4-dək davam edən Gəncə
üsyanının aparıcı simalarından biri, Azərbaycan
Ordusunun Gəncədəki 1-ci Divizionunun 3-cü Gəncə
piyada alayının komandiri, polkovnik Cahangir Kazımbəylinin
(1888-1955) xatirələrində
də bu xalq etirazının
BAŞLICA SƏBƏBİ kimi, AZƏRBAYCAN XALQININ
XARAKTERİNİ göstərməsi
də çox diqqətçəkəndir.
Bolşevikləri ən çox "kədərləndirən"
o idi ki, onlar Azərbaycanda arzuladıqları "sinfi
mübarizə"yə rast gəlməmişdilər. Bu hal
bolşeviklərin maraqlarına cavab vermədiyindən, onlar
ziddiyyətləri süni olaraq yaratmağa başladılar.
Ziyalılara "bəy", "xan" deyərək, kənd
yerlərində isə nüfuzlu şəxslərə rusca
"kulak"ın burada daha zorba səslənən bir
"tapıntısı" kimi "qolçomaq" adı
qoyaraq, onları məhv etməyə girişdilər.
Bolşeviklər, həmçinin, Gəncədə əslində,
əhali arasında dinçilik pərdəsi altında əsl
təxribatla məşğul olan bir "Şəriət
alayı" da yaratmışdılar.
Millətin
salındığı bu dözülməz halın məntiqi
nəticəsinin kəskin etirazlar olduğunu vurğulayan
C.Kazımbəyli qeyd edir ki, şəhərdə və
onun ətrafındakı "hərbi-siyası vəziyyət
bolşeviklərə qarşı çıxış
üçün əlverişli idi". Və bu əlverişli
an qaçırılmır! Mayın 24-dən
25-nə keçən gecə istər hərbi birləşmələrimizin,
istər də yerli silahlı dəstələrin dörd bir
yandan qəfil hücumu ilə qızıl ordu
diviziyasınına, həmçinin, həmin "Şəriət
alayına" ciddi itkilər verilir, sağ qalanları tərksilah
edilib, şəhər həbsxanasına salınır. Şəhər bolşevik hakimiyyətindən azad
olunur. Amma Gəncənin məsudluğu cəmi
on gün cəkir. Bolşeviklər zirehli qatar
da daxil əlavə qüvvələr cəlb edərək,
şəhəri yenidən işğal edirlər. Cahangir bəy iyunun 4-dən 5-nə keçən gecə
öz komandanlığında olan hərbi qüvvəri
buraxır.
Gəncənin
"addımlı" adamları
C.Kazımbəyli üsyanın birinci gününün
xronikasını şərh edərkən, yazırdı ki,
"...Mayın 24-də gündüz saat 4-də mən
Bağman qəsəbəsində üsyana
başçılıq edəcək şəxslərlə
müşavirə keçirirəm. Onların arasında
bolşeviklərə qarşı, onların gəldiyi andan
barışmaz mövqe tutan və sonadək mübarizə
aparan Sarı Ələkbər və Qəmbəri qeyd etməliyəm.
Müşavirədə qərara alınır ki, onlar hər
biri, öz dəstəsilə, Bağman tərəfdən hərəkətə
başlayaraq, Gəncə çayını keçəcək
və şəhərin erməni hissəsində yerləşmiş
Qızıl ordu hissələrinə hücum edəcəklər..."
Yas mərasimi
Beləliklə, işğalçı Qızıl ordu
hissələrinə ilk zərbənin məhz nüfuzlu şəxslərin
başçılığı altındakı silahlı xalq
dəstələri tərəfindən vurulduğu bildirilir. Üsyanın
qəhrəmanlar kimi, Gəncəbasar elinin tutarlı,
"addımlı" adamlarından Sarı Ələkbər,
Qaçaq Qəmbər, Qaçaq Məmmədqasım və
digərlərinin adları da çəkilir. Bu, üsyanın geniş xəlqi mahiyyətindən
xəbər verir.
Gəncədə, indi çox nadir hallarda, yalnız lap
köhnə adamların dilindən eşidilə bilən
"addımlı" sözünü heç də nahaq
işlətmədik. "Addımlı adam", bir
növ, sanballı, güvənilən, hər sözü qəti
olan şəxs üçün işlədilən bir kəlmədir.
Sarı Ələkbər İmamqulu oğlu
(1874-1938) da belələrindən olub.
Var-dövlətli,
mülk, dükan, mehmanxana və digər əmlak sahibi olmaqla
yanaşı, güclü milli keyfiyyətlərə malik, zəhmli,
amma səxavətli tacir Sarı Ələkbər 20-ci əsrin
başlanğıcında Gəncənin ən
"addımlı" adamlarından sayılırdı.
Şəhərdə onun bir sözü iki ola
bilməzdi.
Son dərəcə yüksək milli heysiyyatlı
Sarı Ələkbər yeni əsrin gəlməsi ilə
güclənən tarixi hadisələr burulğanından
xalqın necə deyərlər, başısalamat
çıxması və gələcəyə yönəlməsi
naminə 1905-ci ildə yaradılan ilk milli siyasi təşkilatımız
olan "Difai" firqəsinin, eləcə də Birinci
Dünya müharibəsinin başlanması ilə qurulan Gəncə
Milli Komitəsinin fəal simalarından biri olub. O, həmçinin, bu təşkilarların
silahlı (!) dəstələrinə də rəhbərlik
edib.
Əslində, elə çar hökuməti zamanı da
Sarı Ələkbər həmişə silahla gəzər,
həddini aşanlarla özü və "başının
dəstəsi" ilə haqq-hesab çəkərmiş. Rus hakimiyyəti
bütün bu işlərdən xəbərdar olsa da,
Sarı Ələkbərin xalq arasındakı yüksək
nüfuzunu, eləcə də onun bu "vuran-tutan"
statusunun bir növ, Gəncə və onun ətraf bölgələrində
son nəticədə sabitliyə, avtoritetli qruplar arasında
nizam-intizama xidmət etdiyini nəzərə alaraq (bu
"rus üsulu"nun
müasir təcəssümünə aid, bu yerdə bir
R.Kadırovu yada salaq), onun xətrinə dəyməzmiş. Əksinə, Sarı Ələkbər bir neçə
dövləti təltiflər, o cümlədən, "Niqalay
padşahın göndərdiyi" daş-qaşlı əsa
sahibi imiş. Arazın o tayının
hökmranı olan Qacar xanədanı da Sarı Ələkbəri
şirli-günəşli ordeni ilə təltif edibmiş.
Azərbaycan Cümhuriyyətinin qurulması üzrə
istər təşkilatlanma, istər də əməli fəaliyyət
proseslərində də Sarı Ələkbərin xüsusi
xidmətləri olub. O, Cümhuriyyətimizin xilası naminə Nuri
paşanın komandanlığında Qafqaz İslam Ordusu
adı altında Birləşmiş Türkiyə və Azərbaycan
qüvvələrinin formalaşdırılması işində
və onun apardığı hərbi əməliyyatlarda
çox fəal iştirak edib. Böyük
paytaxtımız Bakının müstəqilliyimizi istəməyən
qüvvələrdən azad olunması uğrunda tarixi
hücumda Sarı Ələkbər və onun dəstəsi
igidlik nümunələri göstərib. Cümhuriyyət
dövründə isə Sarı Ələkbərə Gəncə
quberniyasının polis strukturlarında məsul vəzifələr
daşıyıb.
Təbii ki, bolşevik istilasının yuxarıda şərh
etdiyimiz siyasi və ictimai fəsadları Sarı Ələkbər
kimi milli maraqlar təəssübkeşini biganə qoya bilməzdi. Qızıl
ordu ilə on günlük ölüm-dirim savaşında
düşmən Gəncəni təkrar tutmağa müvəffəq
olsa da, üsyançıların əzmi xalqımızın
istibdada qarşı barışmaz olduğunu nümayiş
etdirdi.
Son məqamda Sarı Ələkbər ailə üzvlərindən
yalnız kiçik oğlu, 10 yaşlı İsmayılı
götürməyə macal taparaq, ölkədən
çıxmağa müvəffəq oldu.
Sarı
Ələkbərin ailəsi və bacıları ilə
bağlı film kimi əhvalatlar
Yazımızın
bu hissəsinə keçərkən, qeyd etməliyik ki,
aşağıda şərh edəcəyimiz hadisələr,
yəni Sarı Ələkbərin məcburi mühacirətindən
sonra onun Gəncədə qalan yaxınlarının, xüsusən
bacılarının, bir növ, Gəncə
üsyançılarının qisasının
alınması anlamına gələn şücaətləri
haqda hələ 18 il əvvəl - "525-ci qəzet"in 19
iyun 2004-cü il tarixli sayında "Sarı Ələkbərin
qız qardaşları" adlı yazıda söhbət
açmışdıq. Aradan keçən
zamanın böyüklüyünü, həmçinin, sözügedən
hadisələrin yeni təfərrüatlarının üzə
çıxmasını nəzərə alaraq, mövzuya
yenidən qayıtmaq qərarına gəldik.
Yazıda təqdim etdiyimiz "Yas mərasimi"
adlı fotoşəkilə diqqət yetirin. Bu foto öz kədər
yükü ilə böyük dramaturqumuz Cəfər
Cabbarlının insanı riqqətə gətirən
"Solğun çiçəklər"indən səhnəni
xatırladır. Amma 1935-ci ildə Gəncədə
çəkilən bu fotonun kədəri daha gerçək və
ağırdır. Heyrətedici bir cəsarətlə
fotoya alınmış, əks olunması ümumiyyətlə,
müsəlman aləmində qadağalı olan yas mərasimi
anı, heç şübhəsiz, Tanrının istəyi ilə,
o illərin ağırlığını dərk etməyimiz
üçün bir vasitə kimi günümüzə
çatıb.
Sarı Ələkbərin bacısı Nərgiz
xanım
Şəkildəki qadınların sifətlərindəki
kədərə diqqətlə baxın. Burada yalnız yaxın bir
adamın itkisindən doğan üzüntülər deyil, 28
aprel 1920-ci il "qasırğası"ndan bu yana öz
yaşam tərzini, əsrlərlə qoruduğu ənənələri,
milli heysiyyətini dəyişdirməyə zorla vadar edilməyə
çalışılan azərbaycanlıların, xüsusən
"proletariatın haqq işini" heç cür qəbul
etmək istəməyən "inadkar" gəncəlilərin
faciəsi əks olunub. Bu qadınlar heç
ağlamırlar da. Sadəcə onların
sifətində son 15 ilin ağırlığı iz salıb
və adama elə gəlir ki, elə yaxınlarının
ölümünü də onlar o Böyük Faciənin uzun
zəncirinin hansısa bir həlqəsi kimi qəbul edirlər.
Bu qadınlar ömürləri boyu elə bu dərin
hüznlü, lakin qürurlu görkəmlərini saxlayacaqlar.
Doğma, Böyük Mühafizəkar Gəncənin
bir heykəli kimi. Axı onlar adı Gəncənin
qeyrət simvolu kimi çəkilən Sarı Ələkbərin
bacılarıdırlar.
Həmin
fotoda Sarı Ələkbərin 5 bacısından
dördü: Nərgiz (ön cərgədən soldan birinci),
Kübra (üçüncü), Gilə (dördüncü;
vəfat edən də Gilənin 23 yaşlı
qızıdır, iki ildən sonra isə onun oğlu da eyni xəstəlikdən,
vərəmdən dünyasını dəyişib və Gilə
övladsız qalıb) və Sarabəyim (axırıncı,
profildən) var. Beşinci bacı, Orta Asiyada sürgündə
olan Zinyət ömrünü orada da başa vurub.
Sarı
Ələkbərin bacısı Gilə xanım
Sarı Ələkbərin mühacirətindən sonra
onun həyat yoldaşı Cəvahir xanımı və digər
övladlarını (oğlu Qulu və qızı
Brilyantı) Qazaxıstana sürgün edirlər. Bacıları
isə bolşevik repressiya maşınına düşmək
təhlükəsilə üzləşdiklərindən, ailələri
ilə birgə Gəncəbasarın, əsasən dağ kəndlərində
etibarlı adamların evlərində uzun müddət
(sığınacaq yerlərini tez-tez dəyişməklə)
gizlənməli olurlar. Lakin bu, sözün əsl mənasında
can qorumaq üçün gizlənmə idimi? Əsla yox! Sarı Ələkbərin özü Gəncədə
olmasa da, burada ara-sıra sanki onun dəst-xətti sezilən
hadisələr baş verirdi. Bu hadisələrin müəllifləri
Sarı Ələkbərin kişi kimi igid
bacıları idilər.
Hələ
1905-ci ildən Sarı Ələkbərdən yanıqlı
qalan və indi "bolşevikləşmiş" erməni
quldurları onun yeganə qardaşı Məhəmmədrzanı
bir satqının köməyi ilə ələ keçirərək,
bolşeviklərə təhvil verirlər, onlar da Məmmədrzanı
vəhşicəsinə qətlə yetirirlər. Bacılar nəyin bahasına olursa-olsun,
qardaşlarının meyitini saxlandığı yerdən, yəni
bolşeviklərin məskunlaşdığı
kazarmaların ərazisindən çıxarmağı qərara
alırlar. Məhəmmədrzanın qayınatası
Hacı Kərimin köməkliyi ilə Nərgiz və Gilə
(bu iki bacı cəsarətlərilə xüsusilə fərqləniblər)
gecə ikən "qızıl" əsgərlərə
xeyli qızıl verərək, şəhid qardaşın nəşini
kazarmalardan çıxarmış, arabada, ot-ələfin
altında gizlətməklə Səbizkar qəbiristanlığına
gətirmiş, orada dini ayinlərlə dəfn etdirmişdilər
(amma hər ehtimala qarşı dərin, "ikiqat" qəbir
qazdırılmış, yəni üst qatı iz azdırmaq
üçün olmaqla, meyit aşağı qata
qoyulmuşdu). Bacılar bununla kifayətlənməyərək,
Məhəmmədrzanın gizləndiyi yeri bolşeviklərə
nişan vermiş satqını da müəyyənləşdirməyə
müvəffəq olurlar. Böyük miqdarda pul
müqabilində bacılara təhvil verilən satqını
(o, azərbaycanlı olub) Nərgiz Kür sahilində öz əlləri
ilə güllələyir.
Bir neçə ildən sonra Sarı Ələkbərdən
də soraq gəlir. Göycədən Məmmədəli bəy
adlı bir tacir (o, Türkiyənin sərhəd ərazilərinin
əhalisi ilə alış-veriş edirmiş) Gəncədə
olarkən, Sarı Ələkbərin bacılarına onun Qars
şəhərində məskunlaşdığı, öz
ailəsinin də Türkiyəyə göndərilməsini
arzulağıdı haqda xəbərlər gətirir. Odur ki, Sarı Ələkbərin həyat
yoldaşı və iki övladını gizlincə
Qazaxıstandan Gəncəyə gətirmək qərarlaşdırılır.
Onları etibarlı adamların köməyi ilə
bir neçə aya Vətənə çatdırırlar.
Bu müddətdə Məmmədəli bəy
də dəfələrlə sınağa çəkilir.
Nəhayət o, son dəfə Türkiyədən
dönərkən özü ilə tutarlı əşyayi-dəlil,
Sarı Ələkbərin kəmərini gətirdikdən
sonra şübhə yeri qalmır. O, Sarı Ələkbərin
ailəsini özü ilə Ermənistan-Türkiyə sərhəd
məntəqəsindən birinə götürür. Tezliklə Sarı Ələkbər bura göndərdiyi
adamları vasitəsilə ailəsini Türkiyəyə
keçirdir. Məmmədəli bəy Gəncəyə
növbəti səfəri zamanı Sarı Ələkbərin
ailəsinə qovuşması haqda müjdə ilə
bacıları sevindirmiş olur. Beləcə, Sarı
Ələkbərin Gəncədə qalan bacıları, bəlkə
də Gəncə üsyanının "son mərhələsini"
yerinə yetirmiş kimi, bu kiçik "zəfər"in
onlara bəxş etdiyi həyat enerjisinin gücü ilə
Sovet rejiminin sonrakı mənəvi sıxıntılarına
da mərdliklə sinə gərərək yaşadılar.
Nərgizin
qızı Rubənin övladı, təqaüdçü
müəllimə Sədaqət xanım xatirələrində
söyləyir: "Bu işlərin əsas təşkilatçıları
Nərgiz və Gilə olublar. Nənəm Nərgiz, kişi xasiyyətli, kişi qeyrətli
qadın idi. Cavanlıqda at çapmaq, tüfəng
atmaq onun üçün adi bir şey olub. Hər cümə günü bir qayda olaraq, piyada
İmamzadəni ziyarət edirdi. Çox
vaxt məni də özü ilə aparırdı.
Çox tələbkar, zəhmli adam idi.
Lap yaxın, yəni özünə övlad sayılacaq
qohumlardan başqa, heç kimin maşınına, taksiyə,
avtobusa, tramvaya ömründə minməyib. Deyərdi ki, bu necə ola bilər, Sarı Ələkbərin
bacısının nəfəsi yad kişi nəfəsinə
dəysin? O, 1975-ci ildə rəhmətə gedib. Sovet dövrünün ab-havasını heç bir
vaxt qəbul etməmişdi".
Sədaqət
xanımın övladı Elçin Süleymanov da igid
bacıların bütün fikri-zikrinin Sarı Ələkbərin
ailəsinin xilası olduğuna diqqət çəkir: "Gəncədə
qalan bacılar Qazaxıstanda sürgün düşərgələrində
qorxunc isitmə (sinqa) xəstəliyi yayıldığı xəbəri
alırlar. Əzizlərinin salamat qalması
üçün tədbir fikirləşirlər. Böyük miqdarda göy soğanın yaşıl
hissələrini qurudub, kisələrə yığıb,
müəyyən adamlar vasitəsilə bərəylə Xəzərin
o tayına, Qazaxıstanın Aral gölü ətrafı
sürgün qəsəbəsinə göndərirlər.
Beləliklə, Gəncədə oturaraq, uzaq
diyarda sürgündəki doğmalarının immunitetini
yüksəldərək, onları xilas etmiş olurlar".
Gəncə üsyanının qəhrəmanlarının xatirəsi istər Türkiyə, istər digər ölkələrdəki Azərbaycan mühacirəti tərəfindən daim əziz tutulub. Sarı Ələkbərin böyük bacısı Kübranın nəvəsi, təqaüdçü Füzuli müəllim hələ 1991-ci ildə, Azərbaycan müstəqilliyini təzəcə bərpa etdiyi aylarda Türkiyədə olub: "Mən orada adı Gəncə üsyanı ilə bağlı olan xadimlərin bir mücahid səviyyəsində anıldığının şahidi oldum. Sarı Ələkbərin özü və ailəsi Türkiyədə böyük nüfuz sahibi olmuşlar. Gəncədən gedəndən sonra Sarı Ələkbər Qarsda gübrə zavodu sahibi olmuşdur. O, 1938-ci ildə vəfat edib. Sarı Ələkbərin övladları İsmayıl, Brilyant və Qulu da öz savad və bacarıqları ilə yüksək məqamlara çatmışlar. İsmayıl və Brilyant ixtisasca həkim olmuşlar. İsmayıl orduda, Brilyant xanım isə Türkiyə Səhiyyə Nazirliyində yüksək vəzifələr tutmuşlar. Mən Ankarada yaşayan Brilyant xanımla Gəncəmiz barədə saatlarla çəkən söhbətimi ömrüm boyu unutmaram. Sarı Ələkbər və onun nəsli Türkiyədə Sarıyal familiyasını götürüblər. Sarıyal Türkiyənin tanınan soyadlarından birinə çevrilib. Brilyant xanımın oğlu İlhan Türkiyə parlamentinin üzvü olub. Mən Türkiyədə yaşayan azərbaycanlıların hamısının Sarı Ələkbərə bir Gəncə simvolu kimi baxdıqlarını hiss etdim".
Sarı Ələkbərin öz xalqına, öz Gəncəsinə münasibəti barədə onun bacısı Gilədən eşitdiklərini isə onu qohumlarından biri, mərhum Şahin Məmmədov danışmışdı: "Gilənin övladları və həyat yoldaşı Rəhim bəy erkən vəfat ediblər. O, atam, kimyaçı alim və pedaqoq Ələsgər müəllimi övladlığa götürüb. Rəhim bəy atamın əmisi, eləcə də Sarı Ələkbərin zövcəsi Cəvahir xanım atamın bibisi idi. Gilə Anadan Sarı Ələkbər haqqında çox eşitmişəm. Amma hələ Gəncə üsyanınadək olan dövrə aid bir epizod danışmaq istəyirəm və fikrimcə, bu, Sarı Ələkbərin əsas xüsusiyyəti olan Gəncə təəssübkeşliyini daha qabarıq əks etdirir. Bu, çar dövründə olub. Bir neçə naməlum quldurlar indiki Cavad xan küçəsindəki şəhərin ən zəngin ailələrindən olan Axundovların evinə (indi bu binada bank yerləşir - Z.M.) basqın etmiş, ailə üzvlərini öldürmüşdülər. Yalnız beş yaşlı oğlan uşağı çarpayının altında gizləndiyindən sağ qalmışdı. Sarı Ələkbər uzun axtarışlardan sonra basqının Yevlaxdan gələn 8 nəfərlik quldur dəstəsi tərəfindən törədildiyini dəqiqləşdirir. Öz silahlıları ilə Yevlaxa gedərək həmin 8 nəfərin hamısını bir-bir qətlə yetirirlər. Sarı Ələkbər bununla ədaləti bərpa etməklə yanaşı, həm də kimsənin başqa yerdən gəlib Gəncədə at oynada bilməməsini təsdiq etmiş olub".
Sarı Ələkbər Azərbaycanın
yaxın tarixində öz izi olan şəxsiyyətlərdəndir.
Həmçinin, zəngin tacir Sarı Ələkbər gəncəlilərin
xatirində xeyriyyəçi, ehtiyacı olanlara
yardımını əsirgəməyən bir adam kimi də
qalıb. Amma ən başlıcası, onu milli ruhun, mənəviyyatın,
ənənəçiliyin mühafizəkarı,
"keşikçisi" adlandırsaq, yanılmarıq. Onun
bacılarının da yuxarıda təsvir etdiyimiz
şücaəti ilk növbədə bu keyfiyyətlərin
itməməsindən qayğılanmaq hissindən
doğmuşdu.
Zakir
MURADOV
525-ci qəzet.- 2022.- 1 iyun.- S.10-11.