Qarabağ - Azərbaycanın musiqi
beşiyi
Qarabağ
- 30 illik həsrətin sonunda vüsalına qovuşduğumuz
mədəniyyət incimiz, musiqi beşiyimiz! Musiqi
mədəniyyətimizin bütün yaradıcılıq
qolları yüzilliklər boyu bu torpaqda yanaşı
addımlamışdı.
Aşıq
sənətinin, muğamın, xalq mahnılarının
beşiyidir Qarabağ! Bəlkə də, bu səbəbdən
xalq arasında məşhur olan bu ifadə formalaşıb:
"Qarabağda hamının gözəl səsi olur, hətta
körpələr muğam üstə ağlayıb,
gülürlər". Bu yurdun musiqi tarixi
özü qədər qədimdir. Bu
müqəddəs yurd yerli incəsənətimizə
çoxlu xanəndələr, bəstəkarlar, musiqi
ifaçıları, şairlər və
yazıçılar bəxş etmişdi. Neçə-neçə
əsrlər öncə Qurbani, Lalə, Abdalgülablı
Valeh, Aşıq Pəri, Aşıq Abdulla (Sarı
Aşıq), Aşıq Səməd, Aşıq Abbasqulu,
Aşıq Nəcəfqulu, Aşıq Cəfərqulu kimi
qüdrətli saz-söz ustadları aşıq sənətinin
ən gözəl incilərini məhz bu torpaqda
yaratmışlar. Qarabağda ustad
aşıqların sazının sehrli simindən
çıxan aşıq musiqisi bənzərsiz bir fidan kimi
böyümüş, çiçəklənmiş və
zamanla musiqi sənətimizin bütün sahələrinə
təsir etmişdi. Onun təsirindən
Arazbarı, Mani, Kərəmi və Azərbaycanın musiqi
simvoluna çevrilən "Qarabağ şikəstəsi"
yaranıb.
Musiqi beşiyimiz Qarabağda igidlərin süngü
bıçaqla dastan yazdığı müqəddəs
Şuşamız isə musiqi konservatoriyamızdır. Bura Azərbaycan
musiqisinin ölməz korifeylərindən olan dahi Üzeyir bəyin
doğulub böyüdüyü, musiqi tariximizdə əbədiləşən
əsərlərini yazdığı ana yurdudur.
Şuşa - Xan qızı Nətavanın, Mir Möhsün Nəvvabın,
Xarrat Qulunun, Hacı Hüsnünün, Seyid Şuşinskinin,
Xan Şuşinskinin, Zülfi Adıgözəlovun, Rəşid
Behbudovun, Zülfiqar Hacıbəyovun, Fikrət Əmirovun,
Niyazinin, Soltan Hacıbəyovun, Süleyman Ələsgərovun
da vətənidir. Qarabağın, o cümlədən,
Şuşanın dağlı-yamaclı, güllü-çicəkli,
buz bulaqlı, dağ havalı təbiətindən ilham alan bu musiqiçilərimizin
yaratdığı əsərlər dillər əzbəri
olub, könüllər fəth edib.
Şeirin, musiqinin vətənidir Qarabağ. Vaqif də,
Zakir də bu yerlərdən ilham alaraq ədəbiyyatımıza
incilər bəxş edib, şeirdən füsunkar bir çələng
hörüblər. Beləcə musiqi ilə
poeziyanın vəhdətindən yaranan Qarabağ
muğamları musiqimizin ən təsirli nəğməsinə
çevrilib. Yalnız muğamdan ibarət
deyil Qarabağın musiqi çələngi. Sevginin nəğməsini dinlədiyimiz
"Segah"ı, lirik duyğulara daldıran
"Şur"u, iztirabı, həyəcanı, qüssə-kədəri
duyduğumuz "Cahargah"ı və mərdlik,
gümrahlıq hissi ilə insanı yenidən həyata
bağlayan "Rast"ı da var.
Qarabağ
mühitində yetişmiş bir böyük sənətkar
daha var - Cabbar Qaryağdıoğlu! Xanəndələr xanəndəsi,
muğamın ustadı! Xalq musiqimizin, aşıq sənətinin
bütün sirlərini dərindən bilən, şeirlər
yazan, mahnılar bəstələyən ilk xanəndə kimi
tarixə düşən sənətkar! Qarabağ
mühitində formalaşan, bu torpağın musiqi sənətinin
yalnız yaradıcısı deyil, eyni zamanda
daşıyıcısı və ötürücüsü
də olan Qaryağdıoğlunun əsas qayəsi Qarabağ
musiqi sərvətinin yaşaması və günümüzə
qədər gəlib çatması olmuşdur. Ömrünün 60 ilini xalqdan öyrəndiyi və
topladığı 500-dən artıq mahnını işləməyə
və gələcək nəsillərə ötürmək
üçün çalışan Cabbar
Qaryağdıoğlu Zaqafqaziyada ən yaxşı xalq
ifaçısı kimi şöhrət qazanıb. Hətta onu Azərbaycan xalq musiqisinin canlı
ensiklopediyası da adlandırırdılar. Onun "Şahnaz"ı, "Qatar"ı,
"Heyratı"sı musiqi xəzinəmizin ən qiymətli
inciləridir.
Qarabağın adı çəkiləndə Seyid
Şuşinskini xatırlamamaq qeyri-mümkündür. Yüksək
ifaçılıq məharəti, zil səsi ilə
"Arazbarı" aşıq havasını muğam şəklində
ilk oxuyan ustad! Qaryağdıoğlu onu
"Şərq musiqisinin incisi" adlandırardı. Oxuduğu muğamlar ilə nəinki
tamaşaçıları, hətta böyük muğam
ustadlarını belə heyrətə gətirərdi. Qarabağ xanəndəlik məktəbinin ən
böyük simalarından biri olan Seyid Şuşinski yaxın
Şərq xalqları musiqisində ən çox şöhrət
qazanmış muğamlardan biri olan, dinləyicidə
coşqunluq oyadan "Cahargah" muğamının mahir
ifaçısı idi. Bundan başqa, "Mahur",
"Nəva", "Məsnəvi", "Mani",
"Arazbarı" və "Heyrati" onun səsi ilə
könülləri fəth edib. Xalq musiqimizin
çırpınan ürəyi olan Seyid Şuşinski " Rast" da və
"Kürdi-Şahnaz"da "Dilkəş"i ilk dəfə
oxuyan musiqiçi kimi yaddaşlara həkk olub.
Musiqi
beşiyimiz olan Qarabağın böyük ustad tarzəni
Aşıq Valeh, xalq alətlərinin xüsusi vurğunu olan,
milli məxsusluğu dünyəvi texnika ilə məharətlə
birləşdirən Bülbül, böyük saz, söz
ustadı Aşıq Abbasqulu, Mikayıl Müşfiq məşhur
"Oxu tar" şeirini həsr etdiyi dahi ustad Qurban Pirimov,
"Rast"ın düzlük, mərdlik xüsusiyyətlərini
ustalıqla vurğulayan Zülfi Adıgözəlov və
Sadıxcan Azərbaycan mədəniyyəti tarixində
misilsiz xidmətləri olan şəxslər olublar. Əvvəllər diz üstündə
çalınan tarı ilk dəfə sinəyə qaldıran
Sadıxcan həm də bu musiqi alətini təkmilləşdirərək
Azərbaycan musiqi alətləri sırasına daxil edən
şəxsdir. O, milli musiqi alətlərimizin tacı
olan tara cingənə və kök simlər
əlavə edərək simlərin sayını 5-dən 11-ə
çatdırıb. Onun təkmilləşdirdiyi tar yalnız
Azərbaycanda, Qafqazda deyil, hətta Orta Asiyada da geniş
yayılaraq ölkəmizin musiqi simvoluna çevrilib.
Qarabağın ayrı-ayrı bölgələrində
doğulub, boya-başa çatmış musiqiçilər Azərbaycanın,
Qafqazın və yaxın ölkələrin bir çox şəhərlərində
konsertlər vermiş, milli musiqimizlə doğma vətənin
sədasını hər tərəfə yaymışlar. Azərbaycanın
göz bəbəyi, musiqi beşiyi olan bu yurd yerinin hər bir
musiqiçisi öz ifası ilə yeni nəslə sanki
Qarabağın bir hissəsini ötürmüş,
Şuşanın zəngin və əvəzolunmaz musiqi ruhunu
aşılamışlar.
Azərbaycan
musiqisinin inkişafında Qarabağdan çıxmış və elə adı
Qarabağla qoşa çəkilən, musiqimizin klassiki, opera
sənətinin banisi, görkəmli alim, musiqişünas,
alovlu publisist, istedadlı dramaturq, pedaqoq Üzeyir Hacıbəyov!
Musiqi adamı yox, elə musiqinin özü olan adam!
Onun musiqiləri xalqımızın canına,
qanına sirayət edərək mədəniyyətimizin
ayrılmaz bir hissəsinə çevrilib. Şərqdə ilk opera olan "Leyli və Məcnun"
onun adı ilə bağlıdır. Himnimizin
musiqisini bəstələyən dahi Üzeyirin "Sevgili
canan", "Sənsiz" romansları və daha neçə-neçə
əsərləri musiqi xəzinəmizin əvəzolunmaz
incilərindəndir.
Biri daha var - adı çəkiləndə insanın
ruhu qanad çalıb Qarabağa, gözəl Şuşaya
uçur. Bəli, doğru bildiniz, bu, Xan Şuşinskidir.
Onun səsində özünəməxsus milli
çalarlar var idi. Xanın səsi ürəyə
məlhəm olan bulaq suyu, ruha qida verən səhər mehi qədər
nəfis və xoş idi. Çünki O, Azərbaycan
muğam sənətinin Xanı idi. Mən deyərdim ki,
"Qarabağ şikəstəsi"ni
onun qədər təsirli oxuyan olmayıb. Xanın adı
çəkiləndə qeyri-ixtiyari olaraq Səməd
Vurğunun "Azərbaycan" şeirindən bu misralar yada
düşür:
Könlüm
keçir Qarabağdan
Gah bu
dağdan, gah o dağdan
Axşam
üstü qoy uzaqdan
Havalansın
Xanın səsi,
Qarabağın şikəstəsi.
Elə məhz Xan Şuşinskinin qəribsəyən
ruhu Qarabağın musiqi rəmzinə çevrilən bu nəğmə
ilə səslədi igidlərimizi zəfərə. Musiqinin, sənətkarların
beşiyi olan, dünyanın ən gözəl məkanı
Qarabağ! düşmənin,
yağının işğalında, tapdağında qala bilərdimi?
Əsla. Bu insanların sənətində,
anaların laylası, ataların öyüd-nəsihəti ilə
qanımıza hopmuşdu vətən torpağının
sevgisi. 30 il idi ki, içimizdə yaralı halda səslənirdi
"Qarabağ şikəstəsi", "Anadır arzulara
Qarabağ", "Şuşanın dağları
başı dumanlı", "Qarabağın maralı"
mahnıları. Ürəklə oxuya bilmirdik,
sanki. Hərdən isə əksinə, həsrətdən
bu mahnıları o qədər içdən oxuyurduq ki, elə
bil mahnının sözlərində, təranəsində
dolanırdıq o yurdu. Elə vətən
torpağına həsrət qaldığımız bu illərdə
Qarabağla bizi bağlayan ən qırılmaz tellərdən
biri də bu mahnılar, musiqilər idi. Onlar necə həsrətində
idi İsa bulağının zümzüməsinin,
Şuşanın dağlarının və dağlar necə
intizarla gözləyirdi bu mahnıları, musiqiləri...
Mahnıların
həsrətinə və həsrətin şərqisinə
son qoymaq üçün igidlərimiz cəngavərlik
yerişini, döyüşə
çağırışı ifadə edən "Cəngi"nin sədaları ilə qalxdı vətənin
müdafiəsinə. Onlar döyüşün
ən qızğın anında belə topun, güllənin səsini
deyil, Şuşanın dağlarında yanqılanan və
bütün Azərbaycanda eşidilən Xanın səsini
duyurdular. Onun narahat ruhu "Qarabağ
şikəstəsi" ilə vətən
oğullarını döyüşə səsləyirdi.
Beləcə zəfər nəğməsi oldu
"Qarabağ şikəstəsi".
Qarabağın
musiqi ilə yoğrulan ecazkar ruhunun təsiri, qəmzəli
gülüşü ilə yaddaşlarda qalan Xudayarı
cuşa gətirərək Vətən savaşının ən
qızğın anında bu şərqini söylətdi:
Deyirlər
bülbülə çəmən yaxşıdır
İnsançün
laləzar, vətən yaxşıdır
Şair, sorma Vətən nədən
yaxşıdır?
Adı gəlcək
könlüm dastana döndü
Dastana
döndü....
İndi musiqi beşiyimiz olan, hər qarışında "Şur" , "Segah" pərvazlanan Qarabağda hər daş, hər qaya igidlərimizin dilindən düşməyən bu azadlıq, qələbə şərqisini dinləyir. "Xudayarın Təsnifi" ilə həsrətin şərqisi bitdi, zəfərin nəğməsi oxundu musiqi beşiyimiz Qarabağda, Şuşada! Azadlığın nəğməsi ilə Qarabağın bütün dağları, təpələri, dərələri, düzləri gül-çiçəyə büründü. Eşqi ilə şeirlər yazılıb, nəğmələr bəstələnən xarıbülbülün şərəfinə festival təşkil edildi. Ana yurdun əsl sahibləri yalnız Qarabağda bitən bu gözəl çiçəyin görüşünə gəldi. Üzeyir Hacıbəylinin, Fikrət Əmirovun, Qara Qarayevin, Ələkbər Tağıyevin, Müslüm Maqomayevin, Niyazinin, Tofiq Quliyevin, Vasif Adıgözəlovun bəstələdiyi əsərlər Şuşanın dağlarında əks-səda doğurdu. Xarıbülbülün ətri və gözəlliyi isə onu görənləri başqa cür heyran eləmişdi. Onun ətrində cənnətin qoxusu duyulurdu. Çünki mərd igidlərin qanı ilə sulanan torpağın bağrında bitmişdi. Onun ətrində vətəni, milləti, yurdu üçün atasını, anasını, yarını, övladını arxasında buraxaraq Qarabağın azadlığı üçün canından keçən igidlərin qoxusu duyulurdu. Artıq xarıbülbül təkcə Qarabağın nadir çiçəyi deyildi, o, həm də zəfər nəğməsinin ən zil melodiyası olmuşdu.
Zəfər nəğməsinin sədaları altında Şuşada Vaqifin Poeziya Günləri də yenidən quruldu. Vaqifin azad ruhu bərpa olunan məqbərəsinin önündə salamlayırdı onun görüşünə gələnləri. Sözün, musiqinin çələnginə dönən Şuşada şeirin ahəngi muğamın zümzüməsinə qarışmışdı. Zamanın fövqündə duran, əzəli və əbədi musiqi statusu alan muğamımız bir daha əbədiləşdi Qarabağ torpağında. Azadlığa və müstəqilliyə qovuşduğumuz bu məsud anların, qürurlu günlərin sevincinə çevrildi muğam.
Səcdəgahımız, qibləgahımız olan Qarabağda musiqinin, muğamın təsiri ilə artıq təbiətin hər fəslində bülbüllər oxuyur, quşlar cəh-cəh vurur. Zəfərin nəğməsi çalınandan bəri bu torpaqlarda canlı və cansız olan hər şey dil açıb danışır. Təbiətin ruhunu oxşayan bu şərqinin təsiri ana torpağı da dilə gətirdi. İllərdir anasından ayrı düşərək həsrətin alovuyla qovrulan vətən torpağı yeri-göyü lərzəyə gətirəcək bir hayqırışla "Ayrılamaz, ayrılmadı və heç bir zaman ayrılmayacaq könül candan" söylədi.
İlahə
ALLAHVERDİYEVA
Naxçıvan
Dövlət Universiteti Jurnalistika ixtisası üzrə III
kurs tələbəsi
525-ci qəzet.- 2022.- 2 iyun.- S.15.