Bədii düşüncə
imkanlarının özünəməxsusluğu
AFAQ
MƏSUDUN ƏDƏBİYYAT TARİXİNDƏKİ
PROFİLİ ÜZƏRİNƏ
3 iyun Azərbaycanın görkəmli ədibi,
çağdaş ədəbiyyatımızda xüsusi yer
tutan Afaq Məsudun doğum günüdür. 65
yaşının tamam olması münasibətilə Xalq
yazıçısı Afaq Məsuda səmimi təbriklərimizi,
xoş arzularımızı ünvanlayır və professor Bədirxan
Əhmədlinin onun yaradıcılığı barədə
yazısını təqdim edirik.
Afaq Məsud ən yeni dövr Azərbaycan ədəbiyyatının
görkəmli nümayəndələrindən biridir. Onun ədəbi
yaradıcılığı nəsr, dramaturgiya, esse, tərcümə
sahələrini əhatə edir. Yaradıcılığında
lirik-psixoloji üslub, psixologizm və ekzistensializm elementlərinə
geniş yer verilir. Bəzi əsərlərində
("Suiti") postmodernizmin təzahürlərinə də
rast gəlmək olur.
A.Məsud bir ədəbiyyatşünas və
yazıçı ailəsində anadan olduğundan ədəbi
mühitə tez daxil olmuş və tələbəlik illərindən
yaradıcılığa başlamışdı. İlk hekayələr
kitabına yazıçı Süleyman Rəhimov
"Yaradıcılıq baharı" adlı uğurlu yol
yazır və gənc yazıçının gələcəyi
ilə bağlı nikbin fikirlər söyləyir. İlk hekayələrindən A.Məsud bədii nəsrdə
öz yolunu seçməyi üstün tutdu. Əsərlərində ailə-məişət
mövzularını psixoloji üslubda cəmiyyət
kontekstində bədii təhlilə cəlb edirdi. Bəzən bu təsvirlər cəmiyyətin tərkib
hissəsi olan ailənin təsviri fonunda verilirdi. Həm də bu hekayələrdə ilk bədii
portretlərini yaradır. Onun bədii
portretlərində psixoloji üslub başlıca yer tuturdu.
"Həsən əmi" hekayəsində
eyniadlı adamın özünəməxsus portreti
yaradılır. Bu, həm də cəmiyyətin
problemi idi. Yəni bu obrazla cəmiyyətdəki
problemləri və ziddiyyətləri verməyə
çalışır. Hekayədə Həsən
əminin evdə yaratdığı cansıxıcı
münasibət təsvir olunur; bu münasibət nəticəsində
evdəkilərinin heç birinin azadlığı yoxdur.
O, ailənin içində belə bir vəziyyət yaratmaqla
yanaşı, onu ətrafdan da təcrid edir, heç kim evdən kənara çıxmır və
münasibət saxlamırdı, hərə öz
otağına çəkilib işi ilə məşğul
olurdu. Ailənin uşaqlarından biri Azərin
atası Həsəni boz rəngdə görməsi ümumən
yazıçı fikrini tamamlayır.
A.Məsudun
"Qonaqlıq", "Bekar", "Telefonda
işıq", "Üçüncü mərtəbədə",
"Oğru", "Ədalət", "Tək",
"Uydurma", "Sərçələr",
"Dovşanın ölümü", "Su" və
sair hekayələrində də cəmiyyətin
ayrı-ayrı problemləri təsvir edilir. Gənc ailənin
müsibətləri ("Qonaqlıq"), həyatı və
ailə səadəti puç olan Oqtayın taleyi
("Üçüncü mərtəbədə"),
oğlanın telefonda təsadüfən tanış
olduğu qızla gözlənilməz macəraları
("Telefonda işıq") və s. hekayələrində
cəmiyyət üçün olduqca vacib problemlərə
toxunurdu. Xüsusilə,
"Üçüncü mərtəbədə" hekayəsində
Oqtayın psixoloji portreti hadisələrin və cəmiyyət
problermlərinin açılmasını şərtləndirir.
O boyda şəhərdə Oqtay özünü tək-tənha
hiss edir. Hər gün tək-tənha eyni
küçələri gəzərək divarda vurulmuş qəzetlərdəki
başsağlıqlarını oxuyur. Bu,
onun gündəlik işi idi, həm də bu yas yerlərinə
getməklə özünü ayaqda saxlayırdı. O
fikirləşir ki, bir gün ölsə, kim
başsağlığı verəcək və kimə verəcək.
O, özünü dilənçi, əyyaş, avara biri hesab
edirdi. Lakin hadisələrin düyünü
Oqtayın özü də bilmədən keçmiş həyat
yoldaşı Ceyranın yas yerinə gəlməsi ilə
açılır. Yazıçı
Oqtayı fiziki cəhətdən yox, mənəvi cəhətdən
öldürməyi üstün tutur; hər şeyini -
arvadını, qızını, dostlarını,
qohumlarını, insanlığını, hətta beyninin
qüvvəsini itirən Oqtay cəmiyyət üçün
mənasız bir adama, səfilə çevrilmişdi.
"Tutuquşu", "Yataqxana", "Şənbə
gecəsi" hekayələrində də təsvir olunan hadisələr
dörd divar arasında baş verir. Bu əsərlərin hər birində
insan xarakterinin yeni cizgiləri ilə tanış
oluruq. Yazıçı insan
psixologiyasının dərin qatlarına enir; bədii
araşdırma metodu ilə əsərdə qoyduğu
ideyanı obrazlar vasitəsilə inkişaf etdirir. Bu cəhətdən yazıçının hekayələri
həmin dövrdə yazılmış hekayələrdən
fərqlənir. A.Məsud hekayələrində
bədii düşüncənin formal prinsiplərinə
çox zaman əməl etmirdi.
"Sərçələr" hekayəsində
yazıçı gündəlik problemlərdən bezib cana doymuş Ananın obrazını
yaradır. Ana doğma evini, övladını tərk edərək
sərçələrlə birgə uçub gedəndə,
səmavi kitablardan birində yer almış bu kəlam yada
düşür: "Uçub gedir, amma hara uçduğunu
heç kəs bilmir..."
"Gecə" hekayəsi tək-tənha qalmış
qoca ər-arvadın ömrünün son saatlarından bəhs
edir. Yazıçı onları faktiki bəşəri tənhalıqla
üz-üzə qalmış insanlar kimi təqdim edir. Zaman onların xeyrinə işləmir, onları
udmaqla hədələyir, lakin qocalar bir-birinə dəstək
verərək sona çatmaqda olan sevgi işığında
həyat uğrunda çarpışırlar. Hekayədən
çıxan nəticə
düşündürücüdür: "Dünyada hər
şey əbəsdir. Əbəsliyin özü
belə əbəsdir".
A.Məsud hekayələrinin təsvir obyektlərindən
biri də təkliyin faciəsi və onun yaratdığı mənəvi
fəsadlardır. Təklik onun bir çox əsərlərində
boy göstərir; daha doğrusu, yazıçı hadisələrin
təsvirindən daha çox, hisslərin təsvirinə yer
verir. Bu mənada "Tək" hekayəsi
hisslərin süjeti baxımından çox
maraqlıdır. Yazıçı özü də bir
neçə müsahibəsində "hisslərin
süjeti"ni yazdığını
bildirib.
A.Məsud hekayələrinin qəhrəmanlarının
əsas xüsusiyyətlərindən biri onların daxili
dramatizmidir. Onun qəhrəmanları daim düşünür,
fikirləşir, özünəməxsus daxili
dünyaları var. Əslində bu daxili dünyaların təsviri
cəmiyyətin və müasir dünyamızın qlobal
problemləridir. Yazıçı üzdə
olan konfliktdən, hadisələrin təsvirindən
şüurlu şəkildə qaçır, vurğunu daha
çox daxili hərəkətə, düşüncəyə
fikir verir. Ömrü boyu axmaq hərəkətləri,
danışdığını bilməyən
"Gün" hekayəsinin qəhrəmanı da belələrindəndir.
Qəhrəman müəyyən bir yaşa gəldikdən
sonra, nəhayət, başa düşür ki, həyatda
işinin düz gətirməməyində onun xarakterinin rolu
vardır. Çünki bunu öz hərəkətləri
ilə haqq edib: gah qonşunun toyuğunu oğurlamış,
anasının üzüyünü satıb pul edib,
atasının cibindən tapdığı sevgi məktubunu
anasına verərək evdə qalmaqal yaradıb. Bu cür qeyri-standart davranışlar onun
yaşadığı həyatı da çətinləşdirib.
A.Məsudun ən yaxşı hekayələrindən
biri "Dovşanın ölümü" həcmcə
kiçik olmasına rəğmən, məna və mahiyyət
baxımından olduqca uğurludur. Yazıçı
hekayənin konfliktinə "həyat-ölüm"
antitezisini qoymuşdur. Bu məşhur tezis
dünya ədəbiyyatının bir çox əsərlərində
öz əksini tapır. Lakin
yazıçı burada konflikti həmişə olduğu
kimi, adi məişət hadisəsi fonunda təsvir edir və
hadisəyə çevrilən dovşanın
ölümünü göstərməyə nail olur. Bir ailə üçün dovşanın
ölümünün ağrıları təsirli təsvir
olunur. Yazıçı maraqlı həyat
dramını özünəməxsus şəkildə
dovşana münasibətdə əks etdirir. Dovşanın ölümü burada güzgü
effekti doğurur. Qeyd etmək
lazımdır ki, ölüm-həyat tezisi A.Məsudun
"Qarğış", "Dəfn",
"Azadlıq" romanları üçün də əsas
olur və yazıçı ölümün arxa planında cəmiyyətdəki
ictimai və fərdi mürəkkəblikləri təsvir
edir.
A.Məsud hekayələrini daha çox hadisələr
üzərində deyil, təfərrüatlar, detallar üzərində
qurur.
"Tutuquşu", "Mədəd",
"Öldürdülər" hekayələrində
istedadla professionallıq paralel iştirak edir. İnsan
münasibətlərinin ("Mədəd"),
"ölüm kabusu"nun ("Öldürdülər"),
ömrünün son günlərini yaşayan qoşa
cütlüyün duetinin ("Gecə") təsvirinin
açılması yazıçının hekayə
yaradıcılığının çoxspektrli mahiyyətini
aydın ifadə edir. Əsas motivi tənhalıq olan
"Tutuquşu" hekayəsində isə dörd divar
arasında oturub qonşuların divarların arxasından gələn
səslərə qulaq asmaqla məşğul olan
yaşlaşmış İnci qarının yaşantıları təsvir
edilir.
A.Məsud ilk hekayələrindən başlayaraq ənənəvi
nəsr dili ilə deyil, yeni nəsr texnologiyası tətbiq
edir; mövcud nəsr sintaksisini qırıb atır və yeni
təhkiyə tərzi qurmağa çalışır.
Onun 70-ci illərdə çapdan çıxan
"Qarğış" povesti dərhal tənqidə məruz
qalır. Gənc yazıçı üçün o qədər
də xarakterik olmayan bu üslub müxtəlifliyini tənqidçi
bir qədər də qəzəblə
qarşılamış və əsərdəki
başlıca məziyyətini yazıçının həyat
qavrayışının subyektiv-psixoloji təbiəti ilə
əlaqələndirmişdi. Bu məqalədən
sonra yazıçı İ.Əfəndiyev gənc
yazıçının istedadını yüksək qiymətləndirdi.
Bu, həm də tənqidçiyə cavab idi.
A.Məsudin "Qarğış" povestində
də hadisələr mikromühitdə cərəyan edir;
lakin burada yazıçı insan xarakterinin bütün tərəflərini
göstərməyə nail olur. Bu əsər
nəşr edilərkən ədəbi tənqid onu həyat
qavrayışının subyektiv psixologizm üzərində
qurulduğuna görə tənqidə məruz qoymuşdu.
Bu da təsadüfi deyildi, çünki ədəbiyyat
sosrealizmin şinelindən hələ tam olaraq çıxa
bilməmişdi. Ara-sıra bu çərçivədən
çıxan yazıçılar isə ideoloji tənqidə
məruz qalırdı. Halbuki əsərin
üstün cəhətlərindən biri elə hadisələrin
psixologizm kontekstində təsvirindən ibarət olması
idi.
A.Məsudun hekayələri təkcə bu janrı
mövzu və problematika baxımından zənginləşdirmədi,
həm də canlı dili, sənətkarlığı, dialoq
və daxili monoloqları, gözlənilməz ifadə
imkanları ilə yeniləşdirdi və onu yeni mərhələyə
daxil etdi. Onun hekayə qəhrəmanlarının
hamısı yeni cəmiyyətin adamlarıdır; çoxu
ehtiyac içində çabalayır, yaxşı həyat
yaşamır, soyuqdan, iztirabdan əziyyət çəkir,
sevgisizlik, qayğısızlıq girdabında boğulur.
Lakin onların əksəriyyəti çırpınır,
mövcud vəziyyətlə barışmaq istəmir və ən
əsası azadlığa can atırlar.
"Üzü işığa" povestində də
ömrünü iztirabla keçirən Ananın obrazı
yaradılır. Ümumiyyətlə, A.Məsud nəsrində
onun qadın qəhrəmanları daha çox məhrumiyyət
və üzüntülərlə təsvir edilir.
"Cəza" povestində yazıçı daha
ağır problemlər qoyur; hadisələr ailə-məişət
çərçivəsində (bu xüsusiyyət
yazıçı yaradıcılığında xüsusi
önəm daşıyır) təsvir olunsa da, insanın təbiətə,
el-obaya münasibəti kontekstində ictimai məzmun
daşıyır. Anasının şəhərə oxumaq
üçün yola saldığı oğul onu yaddan
çıxarır. Bu cəhətdən əsər
Ə.Kərimin "Qaytar ana borcunu" şeirindəki
problemlə səsləşir. Anasının
oxumaq üçün göndərdiyi oğul oxuyub bitirdikdən
sonra kəndə qayıtmır. Nəinki
qayıdır, hətta anasını belə yaddan
çıxarır, öz borcunu hər ay ona pul göndərməklə
bitmiş hesab edir. Şəhərdə vəzifə
sahibi olsa da, anasını, doğulduğu kəndi yaddan
çıxarır. Nəhayət,
anası dünyadan köçdükdə onun dəfninə
gedir. Dəfndə o, yad adam kimi
iştirak edir. Yazıçı burada rəmzləşdirməyə
gedir. Oğul həyətdə gəzişəndə
vaxtilə həyətlərində olan quyunu axtarır. Quyu burada simvolik məna daşıyır; onu
unudanları udmağa məhkumdur. Oğul
quyunun yerini unutduğundan quyuya düşüb ölür.
Bu ölümün də simvolik mənası
vardır. Əslində Oğul Ana
üçün, elə oba üçün çoxdan
ölmüşdü.
A.Məsud yaradıcılığının ən məhsuldar
dövrü müstəqillik mərhələsidir. Bu dövrdə
yazıçı özünün bir çox
romanlarını yazdı və həm də bir dramaturq kimi
tanındı. A.Məsudun romanları
sosrealist romanları kimi irihəcmli deyil, yaxud böyük
konfliktlər qoyulmur. Burada da
yazıçı yeni yolla gedərək, necə deyərlər,
özünün yeni roman tipini yaradır. Onun
ilk romanlarından biri "Yasaq yuxular" adı altında
çap olunan "Azadlıq" romanıdır. Müəllif esselərində, hekayələrində
müxtəlif vasitələrlə təsvir etdiyi azadlıq
duyğularını bu dəfə yuxu formasında verməyə
çalışır. Əslində
azadlıq ruhu yazıçının özünün və
qəhrəmanlarının daxilindədir. Burada isə həm də romanın adında təzahür
etmişdir. Əsərə sonradan qoyulan
azadlıq adı da təsadüfən seçilmir.
Yazıçı 80-ci illərin sonu, 90-cı illərin əvvəllərində
cəmiyyətin azadlığa can atması və bu zaman
yaşadığı prosesləri və problemləri göstərmək
istəyir. Romanın yaxın dövr hadisələrindən
bəhs etməsi şahidi olduğumuz hadisələrin təsvirində
bəzən bizə təhrif kimi də görünə bilər.
Çünki yazıçının
özünün hadisələrə baxışı fərqlənir.
Ancaq ümumilikdə xalqın azadlığa
canatışını, ürək
çırpıntılarını, mübarizəsini təsvir
edir.
Əslində bu roman həm o zaman, həm də indi
oxunanda daha çox siyasi-ictimai məsələlər önə
çıxır; lakin romanın ən dərin qatında mənəvi
eybəcərlik probleminin qoyulması əsərin məzmununu
dolğunlaşdırır. Burada Azadlıq yazıçı
üçün, S.Rüstəmxanlının dediyi kimi, "bəzən
yuxu, bəzən isə sərçələrə
qoşulub getməkdir". Olsun ki, zaman keçəcək,
yaxın tarixin hadisələrindən bəhs edən bu roman
siyasi gözlüklə deyil, bədii baxımdan dəyərləndiriləcək.
O zaman romanın alt qatında olan mənəviyyatsızlıq
sindromuna diqqət yetiriləcək.
A.Məsud yaradıcılığında postmodernizm
elementləri də xüsusi yer tutur; lakin bu "izm" onun əsərlərinə
yeni ştrixlər gətirir. Obrazların
yaradılmasında, təsvir üslubunda da bu "izm"in
izlərini görmək olar. Bu cəhətdən
"Suiti" romanı təqdirəlayiqdir. Romanda xarakterik portret obrazlar yaradılır və
ustalıqla postmodernizm elementlərinə müraciət edilir.
Yazıçı bu yolla insanın iç dünyasına
daxil olur, təkcə daxil olmur, bizim hər birimizin
yaşadığımız cəmiyyəti özümüzə
göstərir.
"Suiti" romanınında çağdaş Azərbaycan
cəmiyyətinin yeni baxış bucağı ilə
qarşılaşırıq. Onun həyata, cəmiyyətə,
insanlara məmur obrazı prizmasından baxması bu
baxış bucağını zənginləşdirir.
O, tənhalıqdan, öz-özü ilə qalmaqdan qorxur,
heç yerdə özünə yer tapa bilmir, hətta həmişə
dərdləşdiyi professor tərəfindən yaxşı
qarşılanmır. Bu hadisələr onun
sonrakı həyatına təsir edir, buradan təcili şəkildə
getməni düşünür və hər şeydən
baş götürüb qaçaraq dünyanın ən səssiz
qatına enir. Yazıçı bunu
çevrilmə kimi verir; suyun dibinə enən qəhrəman
suitilərin arasında ölümə qucaq açır.
A.Məsud həm də çağdaş
dramaturgiyanın ən məhsuldar nümayəndələrindən
biridir. Onun "Duyğular imperiyası", "Can üstə",
"Qatarın altına atılan qadın" dramları bədii
strukturu, personajları və xarakterləri ilə diqqəti cəlb
edir. O, dramaturgiyaya bir yazıçı kimi məşhurlaşdıqdan
sonra müraciət etmişdir. Əslində
yazıçının bədii nəsrində
yaradıcılığının lap əvvəlində
dramatik hadisələrin təsvirinə geniş yer verilirdi.
Bu cəhətdən yazıçının nəsrdən
"transfer" etməyinin səbəbləri (müasirlik,
miqyas genişliyi, ümumbəşərilik, hadisələrin
və təfərrüatın ideya-məramına, məfkurəsinə
xidmət etməsi, təhkiyənin dramatizmi, simvolizmi və
informativ-estetik yüklülüyü və s.) tamamilə təbiidir.
Onun yaradıcılığına məxsus səciyyəvi
olan cəhətləri bədii nəsrdəki özünəməxsus
axtarışların burada da davam etdirir.
A.Məsudun dramaturgiyasında nəsrində olduğu
kimi, psixologizm və sosial problemlər başlıca yer tutur. Əlbəttə,
yazıçının dramaturgiyaya müraciət etməsi
ağlına belə gəlmirdi: "Düzü, heç vaxt
ağlıma gəlməzdi ki, nə vaxtsa səhnə əsəri
yazacağam. Nəsrdən hadisəliliyi sevən
teatr sənətinə keçid bir o qədər də asan
başa gələn məsələ deyil". Maraqlıdır ki, onun ilk dram əsərləri də
elə nəsrin dramaturgiyaya çevrilməsidir. "Can üstə" hekayəsində Sovet
dövründə yaşayan bir qoca kişinin canvermə
prosesinin təsviri ilə cəmiyyətin, quruluşun (Sovet
hökumətinin) canvermə prosesini göstərirdi. "Yuğ" Teatrının bədii rəhbəri
Vaqif İbrahimoğlu hekayəni oxuduqdan sonra
yazıçıdan səhnələşdirilməsini istəmişdi.
Rejissor A.Məsudun "Can üstə" hekayəsində
olan psixoloji dramatizmi sezmişdi. Beləliklə,
iki hissəli "Can üstə" pyesi ilk səhnə əsəri
oldu. Bundan sonra dramaturq daha bir neçə
pyes yazmış və bu əsərlər müxtəlif
teatrlarda tamaşaya qoyulmuşdu.
"Can üstə" ikihissəli müəmmalı qətl
hadisəsi üzərində qurulan əsərdə cəmi
doqquz personaj iştirak edir. Bu personajlardan demək
olar, yarısı o dünyanın adamlarıdır. Dramaturq burada iki dünyanın insanlarını və
onların həyatını qarşılaşdırır.
Müəmmalı qətl hadisəsində
iştirak edənlər cəmiyyətin müxtəlif təbəqələrini
əhatə edir. Dramaturq Nobel mükafatı laureatı
orta yaşlı qadın yazıçı, keçmiş vəzifə
sahibi uzunömürlü təqaüdçü,
yazıçının keçmiş qonşusu, Qocanın
uzaq kənddən gələn 70 yaşlı Qohumu və Qocanın
nəvəsi, Yazıçının yaşıdı və
uşaqlıq rəfiqəsi Səidənin ətrafında
baş verən hadisələr cəmiyyətin sosial problemlərini
ön plana çıxarır və hadisələrin psixoloji
qatlarını açmağa çalışır. Müəllif bunu həm dialoqlarda, həm də
monoloqlarda ifadə edir.
Müəllif ideyası həm də remarkalarda öz əksini
tapır. Dramaturq əsərdə Yazıçı
qadınla Qocanı qarşılaşdırır və burada
Yazıçının uydurmaları (bədii təxəyyül)
ilə Qocanın həqiqətləri (gerçəkliklərini)
üz-üzə qoyur. Burada sanki Qoca Nobel
mükafatı almış yazıçının hadisələri
uydurmaqda qınayır. Böyük əqidə
sahibi Qocanı isə Qonaq həyatdan ikiəlli
yapışmaqda günahlandırır, ona dəfələrlə
canını almağa gəldikdə möhlət istədiyini
xatırladır. Bu zaman işıq dəyişir,
başqa bir səhnə cərəyan edir, "Öldü!..", "Öldü!.." deyə bağırtılar
səslənir, hamı bir- birinə qarışır, otaq
boyu vurxunurlar. İşıq yandıqda isə
yazıçının otağın ortasında dayanıb dəhşət
əllərinə baxdığı görünür. Qocanın sayıqlamasında 30-cu illər hadisələri
xatırlanır. Pyesin alt qatında baş
verən hadisələri dramaturq psixologizm vasitəsilə
göstərmək istəyib.
A.Məsud dramaturgiyasında cəmiyyətin bir
parçasını göstərməyə
çalışaraq onu bir qədər də absurd şəkildə
edir; burada insan taleləri və onların
qarşılaşdıqları dramlar, eləcə də
insanların iki həyat arasında ölüm-dirim
dilemması qarşısında qalmaları yeni rakursda verilir. Müəllifin
fərdi üslubunda keçmiş, bu gün və gələcək
hadisələr geniş yer tutur və bu zaman konteksində
baş verən hadisələri bir nöqtədə birləşdirməyi
bacarır. "O məni sevir" ikihissəli pyesində
də cəmi bir neçə personaj iştirak edir. Ancaq dramaturq bu personajları fərqli rakursda təqdim
edir. Bu qeyri-adi təqdimat pyesdəki hadisələrin
absurd və psixologizmin konteksində baş verməsi
ehtimalını artırmış olur. Bu
pyesində də dramaturq zaman və məkan
qarışıqlığından istifadə etmişdir.
Pyesin fabulasında söhbətin statik
olması, ölümdən getməsi olsun ki, əsərdə
olan dramatizmi bir qədər azaltmış olsun. Ancaq A.Məsud dramaturgiyasının əsas özəlliklərindən
biri məhz əsəri psixologizm üzərində
qurmasıdır. Nəsrində olduğu
kimi, dramaturgiyasında da dramaturq daha çox virtual qata enir,
insanın daxili aləmini üzə çıxarmağa
çalışır. Pyesin əsas
ideyası içimizdə olan psixoloji qatdan
qurtulmamızdır. Aynanın onu izləyən
ruhdan qurtulması prosesi psixoloji detallarla göstərilir.
"Qatarın altına atılan qadın" pyesində
isə sənəti özünə həyat tərzi
seçmiş və bütün ömrünü buna həsr
etmiş, nəticədə isə küləyə
atılmış bir sənətkarın - Gültəkin
Sarabskayanın taleyinin psixoloji məqamlarını əks
etdirir. Eyni
zamanda, yaşadığı quruluşu əsərlərində
tərifləyən, bunun müqabilində vəzifələr,
orden və medallar alan, indi isə
kitablarının ancaq tumsatanlara lazım olduğu
yazıçının həyatı paralel olaraq təsvir
edilir. Psixologizm yalnız onların müxtəlif
cərəyana mənsub olmasında, həyat tərzində
deyil, həm də talelərindədir. Maraqlıdır
ki, dramaturq onların talelərini eyniləşdirmişdir.
Əsas məsələ isə, sənət
adamının tale məsələsidir. Dramaturq
bununla zamanın dəyişməsi nəticəsində sənətə
münasibətin də dəyişməyə məhkum
olması fikrini çatdırmaq istəyir.
Bir dramaturq kimi A.Məsudun pyeslərini birləşdirən
cəhətlərdən biri də personajların ümumiləşdirilmiş
adlarla çıxış etməsidir. Yəni bir
çox hallarda müəllif personaja ad verməkdən
şüurlu şəkildə imtinanı üstün tutur.
Bu cəhətdən bu əsərdə
iştirak edən personajlardan cəmi iki nəfərin adı,
soyadı verilir.
A.Məsud dramaturgiyasında cəmiyyətin bir
parçasını göstərməyə
çalışaraq onu bir qədər də absurd şəkildə
edir; burada insan taleləri və onların
qarşılaşdıqları dramlar, eləcə də
insanların iki həyat arasında ölüm-dirim
dilemması qarşısında qalmaları yeni rakursda verilir. Müəllifin
fərdi üslubunda keçmiş, bugün və gələcək
hadisələr geniş yer tutur və bu zaman konteksində
baş verən hadisələri bir nöqtədə birləşdirməyi
bacarır. Yaradıcılığında
izdiham, insanların toplaşdığı yer, pessimist təsvirlər,
faciəvi hadisələr başlıca yer tutur.
A.Məsud həm də maraqlı esselər müəllifidir; belə demək mümkünsə, esse onun yaradıcılığı ilə ədəbiyyatımızda yeni bir mərhələ yaşayır. "Duyğular imperiyası" adlı esselər silsiləsində ədəbiyyat, sənət, yazı manerası, yaradıcılıq psixologiyası ilə bağlı bəlkə də öz yaradıcılıq atmosferindən və təcrübəsindən doğan son dərəcə maraqlı fikirlər səsləndirir. Bu esselərində mini obrazlar yaratmaqla yanaşı, ədəbiyyatla bağlı nəzəri fikirlərini də bildirir: "Ədəbiyyat - əhvalatların deyil, hisslərin süjetidir..." "Mənim üçün ədəbiyyat ağrını candan çıxarmaq imkanıdır, o ağrını ki, hətta özünə belə deyə bilmirsən, ümidin yalnız kağıza və qələmə qalır. Bu, hardasa, etirafdır. Yazmaq həvəsi məndə yalnız bu anlarda yaranır - yəni o izah olunmaz ağrını kiminləsə bölüşmək istəyəndə. Sakit bir guşəyə çəkilib kağız və qələmlə baş-başa qalanda mən özümü sanki Tanrı dərgahında hiss edirəm..."
A.Məsud yaradıcılığı təsvir
özünəməxsusluğu, təhkiyə yeniliyi, psixoloji
analizləri, qəhrəman konsepsiyası, eləcə də
nəsr poetexnikası baxımından dünya nəsri ilə
yaxından səsləşir. Onun bu yaradıcılıq
manerasını Kamyu və Kafka təcrübəsi ilə
müqayisə etmək olar və edirlər. Hətta
yazıçının yaradıcılığını
Vulf yaradıcılığı ilə eyni kontekstdə təhlil
edən və araşdıran tədqiqat işi də
yazılıb. Bütün bunlar onu göstərir ki, A.Məsudun
yaradıcılığında bədii düşüncə
özünün imkanlarından maksimum yararlanıb və yeni
bir bədii-estetik meyar formalaşdırıb.
Yazıçı, dramaturq, esseist, tərcüməçi
Afaq Məsudun ədəbiyyat tariximizdəki profilini də bu
meyarlar bəlirləyir.
Bədirxan
ƏHMƏDLİ
525-ci qəzet.- 2022.- 3 iyun.- S.12-13.