Samuray mənəvi ruhu yaşayır
(Əvvəli
ötən çərşənbə sayımızda)
Yeni imperator hiyləgər olmaqla, həm
də fərasətli adam idi. 1867-1912-ci illərdə taxt-tacda olan Mutsihito öz
hökmranlığını Meydzi
("İşıqlanmış hökumət")
adlandırdı. İmperatora nəzarət
edən liderlərin ölkədə başladıqları əlamətdar
dəyişikliklər o vaxtdan etibarən Meydzi Bərpası
kimi tanındı. Bundan xeyli əvvəl,
1850-ci illərin əvvəllərində isə belə
görünürdü ki, Yaponiya da qonşusu Çinin taleyin
yaşayacaqdır, Qərbdən asılılığı qəbul
edəcəkdir.
Syoqunun Qərb millətlərinə güzəştə
getməsi samurayları razı sala bilməzdi. 1854-cü ildə ABŞ hərbi
gəmisində Yaponiyaya üzüb gələni kommodor Metyu
Perri syoqunu məcbur etmişdi ki, ölkənin iki
limanını ABŞ-la ticarət etmək üçün
açsın, bu isə samurayların xoşuna gəlməmişdi.
Antixarici hisslərin hakim kəsildiyi
samurayların bu narazılığının finalı 1867-ci
ildə qiyam qaldırmağa gətirib çıxardı və
hökumətin hüquqi başçısı kimi imperator
hakimiyyəti bərpa edildi. Beləliklə,
ölkənin siyasi həyatındakı köklü dəyişiklik
samurayların özlərinin taleyinə də təsir etməmiş
qala bilməzdi.
Samuray bir
tarixi siyasi faktor kimi yoxa çıxsa da, onun ali
sənədi olan Busido, orta əsrlərdəki və erkən
modern dövründəki kimi görkəmli rol oynamasa da,
bütünlüklə sıradan çıxmadı və milli
səhnədəki öz əhəmiyyətini qoruyub
saxladı. 1930-cu illərdən millətçilik
çılğınlığı şəraitində
Busido bərpa edildi. Baxmayaraq ki, ilk imperator
Mutsihito samuraylarla birlikdə Busidonun da rolunu ləğv
etmişdi.
Loyallıq və xidmət idealına əsaslanan bu
kodeks, şərəfi və imperatoru, ölkəni və ailəni
müdafiə etməyi və biri uğursuzluğa
düçar olduqda digərinin ona kömək göstərməsi
kimi müqəddəs bir vəzifədə özünü
qurban vermə borcunu vurğulayırdı. Müharibənin
son ağır illərində yapon hökuməti samuray ənənələrini
birbaşa olmasa da, bərpa etdi və gənclərdən
özünü qurban vermək kimi samuray fədakarlığını
göstərməyi tələb etdi.
Bunun yeni, müharibə məqsədləri
üçün daha səmərəli yollarının
formaları yarandı. II Dünya müharibəsinin son illərində
gənc yaponların Birləşmiş Ştatların hərbi
gəmilərini partlatmaq üçün kütləvi olaraq
könüllü qaydada özünü qurban vermək
missiyasını yerinə yetirməyə həvəsləndirməklə,
təyyarəni idarə edən pilotlar kimi onların
yetişdirilməsi və nəzərdə tutulan məqsəd
üçün istifadə edilməsi millətçilik
ruhunun kulminasiya nöqtəsinə çatdı. Özünü qurban vermək
tapşırığı onlara rəhmsizcəsinə, bir qədəh
sake içilməsi ilə çatdırılırdı.
Pilotlar "kamikadze" adlanırdı, bu isə
"ilahi külək" demək idi. Belə
"ilahi külək" Yaponiyanı, Çingiz xanın nəvəsi
Xubilay xan Çinə hökmranlıq edəndə,
monqolların Yaponiyanı iki dəfə tutması cəhdinə
imkan verməmişdi. Tufan böyük
donanma ilə birlikdə iki qoşun dəstəsini də məhv
etmişdi.
Bundan üç əsr sonra tufan eyni qaydada İspaniya Məğlubedilməz
Armadasını da ingilislərin müqaviməti ilə birlikdə
darmadağın etmişdi və ispanların İngiltərəni
işğal etmək arzusu da ximeradan uzağa getməmişdi. Əksinə,
bu qələbədən sonra İngiltərə güclü
dəniz dövlətinə çevrilməklə, gələcəkdəki
dünya dövləti və imperiya olmasının
bünövrəsini qoymuşdu. Həmin
dövrdə İspaniya isə artıq güclü və
varlı imperiya idi. Lakin İspaniya
Armadası gözlənilmədiyi halda məğlub oldu.
İspan kralı II Filipp qəmə bataraq bunun
səbəbini belə izah etmişdi ki, biz İngiltərə
ilə müharibə aparmaq istəyirdik, allahla müharibə
aparmaq fikrinə düşə də bilməzdik. Monqollar da öz fəlakətlərini "ilahi
külək" adında olan bu fövqəl qüvvə səbəbi
ilə izah edə bilərdilər. Lakin
monqollardan fərqli olaraq, ispanlar 1589-cu ildə ingilislərin
cavabını verdilər. Onlar Pireney yarımadasının
sahillərində İngiltərənin Kontr-Armadasını
ağır məğlubiyyətə uğratdılar, ingilislərin
itkisi 20 min nəfərə çatırdı.
Heç kəs yapon kamikadzelərinin igidliyinə
şübhə etmir və onlar, samuray ənənəsinin
ölkə üçün çətin bir anda bərpa
etmişdilər. Amerika Birləşmiş
Ştatlarında nə samuray ənənəsi var idi, nə
kamikadze dəstəsi yaranmışdı. Lakin amerikan hərbi
təyyarələri bundan iki il əvvəl,
1942-ci ilin martında belə qəhrəmanlıq göstərib,
ilk dəfə Tokionun hərbi obyektlərini
bombalamışdı. Bu, prezident Franklin Delano
Ruzveltin ideyası idi, fantastik görünsə də, 8 dekabr
1941-ci ildə, Yaponiyaya ABŞ Konqressi müharibə elan edən
gün demişdi ki, insan bəzən "mümkün
olmayanları da mümkün edə bilir". Dəhşətli
ağrı hiss etsə də, iradəsi hesabına bu
ağır əlilliyə düçar olmuş adam heç bir köməyə ehtiyac duymadan
Konqresdə ayağa qalxmışdı. Amerikan
"kamikadzeləri" də qeyri-adi cəsarət göstərib,
okeandakı təyyarə daşıyan gəmilərdən
qalxıb, Tokioya çatmış və onu
bombalamışdılar. Onların da
yanacaq ehtiyatı gəmilərə qayıtmağa
çatmırdı, yalnız qonşu Çin ərazisinə
düşə bilərdilər. Onların
bir neçəsi həlak oldu, lakin yaponlar bu hücuma məəttəl
qalmışdılar, çünki bu, onların ağlına
da gəlmirdi və ilk dəfə amerikanların hərbi
gücünə əyani şəkildə bələd
oldular.
Yaponiyaya gəldikdə nə təbii kamikadze, nə
insan cildindəkilər bu dəfə ölkəni ağır
məğlubiyyətdən xilas edə bildi. ABŞ Yaponiya
silahlı qüvvələrinin bütün növlərini
darmadağın etdi. Yaponiyanın militarist
rəhbərliyi müharibəyə başlayarkən
özünü illüziyalarla qidalandırmırdı, siyasətdə
isə illüziya ən təhlükəli şeydir. Yaponlar həqiqətən də tarixdə buna qədər
heç bir yadelliyə məğlub olmamışdılar və
bu unikal faktın mövcudluğu ilə də
öyünürdülər, lakin ABŞ bu məğrurluğa
da son qoymağı bacardı.
Meydzi bərpası Yaponiyanın müstəqilliyini
qoruyub saxladı, aqressiv Qərb dövlətlərinin təsiri
altına da düşmədi. Əvəzində, Qərbin
təcrübəçisindən geniş istifadə etməyə
başladı. Qərbin bu vaxta qədərki,
hərbi və sənaye sahəsindəki aliliyini etiraf edən
yeni liderlər onun metodlarını tətbiq etməklə və
onlara uyğunlaşmaqla Yaponiyanı modernləşdirməyi
qərara aldılar. Minlərlə yapon gənci
Qərb təhsili almaq üçün xaricə göndərildi.
Həmin tələbələrin içərisində
sosial və təbii elmlər ixtisasları üzrə mütəxəssis
kadrların yetişdirilməsinə xüsusi fikir verilirdi.
Yaponiyada işləməyə Qərb dövlətlərindən
minlərlə mütəxəssis, xüsusən mühəndislər
dəvət olunmuşdu və onlar gələcək qüdrətli
yapon sənayesinin bünövrəsinin yaradılmasında
çalışqan yaponlarla birlikdə fəal iştirak
etmişdilər.
Yaponların ağlı yaxşı, güclü işlədiyindən,
onlar təkcə hansısa bir Qərb ölkəsinə aludə
olub, onu təqlid etməkdən qaçırdılar. Ayrı-ayrı
sahələrdə Qərb ölkələrinin
ayrılıqda daha mütərəqqi hesab edilən
metodlarının tətbiqinə üstünlük verilirdi.
Bu prosesin özü də kor-koranə getmirdi,
ağıllı təhlilin və qərar verilməsinin nəticəsi
kimi meydana çıxırdı. Bunu əsas
götürərək, alman üslubunda ordu,
britaniyalıların üslubunda isə hərbi-dəniz və
ticarət donanmaları yaradıldı. Yaponlar
Birləşmiş Ştatlardan əxz etdikləri sənaye və
maliyyə metodlarından geniş istifadə etdilər və
özlərinin modern tipli kommersiya və sənaye sistemlərini
yaratdılar. Yüksək dərəcədə
mərkəzləşdirilmiş inzibati sektoru isə
fransızlardan götürməklə, bu yolla köhnə
sistemi əvəz etmişdilər. Lap əvvəldən
isə yaponlar fransız sosial və qanun qarşısında bərabərlik
prinsiplərinə uyğunlaşmışdılar, lakin
1890-cı ildən başlayaraq formaca demokratik olan, lakin
praktikada avtoritarizm kimi özünü göstərən bir
siyasi sistem yaratmışdılar.
Bütün bu modellərin qəbul edilməsi mexaniki
xarakter daşımırdı, hər bir metodun tətbiqi
xalqın mentalitetini nəzərə almaqla yerli şəraitə
uyğunlaşdırılırdı, savadlı işgüzar
kadrlarla möhkəmləndirilirdi və xeyli dərəcədə
öz mahiyyətini dəyişməklə, əslində,
yapon modelinə çevrilirdi.
Təəccüblü görünə bilər ki,
feodalizmin uzunmüddətli hökmranlığından və
həyatın hər bir məsaməsinə nüfuz etməsindən
uzaqlaşan bir xalqın və onun rəhbərliyinin modernləşməni
həyata keçirməsi belə uğurlu alındı. Həqiqətən
də qısa müddət ərzində olduqca böyük
yol keçildi, həm də qan axıdılmasına yol verilmədi.
İqtisadi cəhətdən çox geridə
qalan bir ölkə qısa müddətdə iri sənayeyə
və qüdrətli hərbi gücə malik olan bir məkana
çevrildi. Bu nailiyyətlərin səbəbini birinci
növbədə yapon xalqında, liderləri də bura daxil
etməklə, onun hər bir işə ehtirasla
yanaşmasında axtarmaq lazımdır
Yaponlar hər şeyi, texnikanı da, texnologiyanı da,
idarəetmə üsullarını da Qərbdən
götürmüşdü, lakin bunu təqlid adlandırmaq
insafsızlıq olardı. Hər şeyə bu
ölkədə bir yaradıcı münasibət bəslənirdi.
Bu, əslində, uğurundan və uğursuzluğundan
asılı olmayaraq, axtarışlarla dolu olan bir proses idi. Bu, heç də sirr deyildir ki, yaponlar təbiətcə
ağıl quruluşları ilə başqalarından nəyisə
əxz etmək ustalarıdır. Lakin təkcə bununla
kifayətlənməyib, onların üzərində geniş
iş aparmaqla, təkmilləşdirməklə, onu
özününkü etməklə bu sahədəki zəhmətinə
yekun vurur və heç kəsin gözləmədiyi nailiyyətlərə
imza atırlar.
Şərəfli
mövcudluğun acı sonluğu
Samuraylar
öz ağasına bütünlüklə bağlı idi, az qala onun kölgəsi rolunu oynayırdı. Ona xidmət edir, bəzən isə aşağı
samuraylar üçün bu hətta nökərçilik
funksiyasına çevrilirdi. Ağa
hansısa fəlakətə uğradıqda və ya
imtiyazlarından məhrum olduqda samurayın da xidmətinə
xitam verilir, son qoyulurdu. Dünənki xoşbəxt
sayılan, əhalinin xeyli hissəsindən yuxarıda dayanan
samuray, həyat tərzinə öz həmkəndlilərinin
köks ötürdüyü bir adam
özünə tanış olmayan həyata qatılması ilə,
bədbəxt varlığa çevrilirdi. Lakin
onun keçmişinin üstündən xətt çəkmək
qeyri-mümkün idi, çünki öz dünyasının
mənəvi plankasının yüksəkliyini ölənə
qədər qoruyub saxlayırdı.
1867-1868-ci illər inqilabi, Meydzi Bərpası
dövrü samuray zümrəsinə ağır zərbə
vurdu, əslində, onun uzun ərlər boyu davam edən şərəfli
mövcudluğuna son qoydu. Vaxtilə ölkə əhalisinin
müəyyən seqmentini təşkil edən bu sinif
bütünlüklə ləğv edildi. 1873-cü
ildəki hərbi mükəlləfiyyət haqqındakı
qanunla onların çoxu hökumət ordusunun əsgərlərinə
çevrildi. Onsuz da gənc imperator
Mutsihito samuray təbəqəsini məhv etmək
üçün üçillik prosesə
başlamışdı. Ayrı-ayrı əyalətlərdə
samuraylar özlərinin malik olduqları nüfuzlu sferadan
uzaqlaşmaları ilə barışmırdılar və bu tədbirlərə
qarşı qiyam qaldırırdılar. Lakin
bunların heç bir faydası olmadı və samuray institutu
birdəfəlik siyasət səhnəsini tərk etməli
oldu.
Samuraylar öz süqutlarının quyusunu özləri
qazmışdılar. Yaponiyanın iki limanı bir qədər əvvəl
məcburiyyət nəticəsində Birləşmiş
Ştatlarla ticarət etmək üçün
açılmışdı. Beləliklə,
əvvəlki əsrlərdən fərqli olaraq Yaponiya
dünyaya açıldı, əslində isə dünya
Yaponiyaya daha çox açıldı və izolyasiyada
yaşayan bir ölkə bundan xeyli artıq fayda
götürdü. Vaxtilə
xristianlığın ölkədə yayılmasına da
icazə verilmişdi, bir sıra feodallar və müəyyən
hissə əhali xristianlığa keçmişdi. Lakin
az sonra syoqun hakimiyyətinə təhlükə
törədəcəyi ehtimalı nəzərə
alınaraq, xristian missionerləri ölkədən
qovulmuş, bu dinə keçənlər ağır təqibə
məruz qalmışdılar. Yalnız
hollandlara Naqasaki şəhərinə girməyə icazə
verilmişdi ki, Avropaya açılan pəncərə
bütünlüklə bağlanmasın. Antiyadelli
münasibətin qızğın
daşıyıcıları olan samuraylar syoqunun amerikan hərbçisinə
belə güzəştə getməsi ilə
razılaşmayıb, çox narazı qalmışdılar
və nəhayət, 1867-ci ildə qiyam qaldırdılar.
Onsuz da 1840-cı ildən başlayaraq ölkədə
sosial-iqtisadi vəziyyət yaxşı deyildi və həssas
bir zümrənin nümayəndələri sayılan
samuraylar da buna biganə qala bilməzdilər.
Qiyam, ölkədə iki əsr əvvəl hərbi
diktatura qurmuş Tokuqava sülaləsini hakimiyyətdən
uzaqlaşdırdı və syoqunun bu vaxt ərzində hətta
istisnaya da yol vermədən üzərində
hökmranlıq etdiyi imperator tərəfindən ölkənin
idarə edilməsi qaydası bərpa edildi. 1868-ci ilin yanvarında mikado
taxt-tacına yiyələnən gənc Mutsihito, o, öz
hökumətini Meydzi adlandırmışdı, ölkəni
avropasayağı modernləşdirmək yolunu tutdu və bu tədbirlərin
həyata keçirilməsinə müqavimət göstərən
və əslində, siyasətdə artıq ballasta
çevrilən samuray sinfinin ləğvi də gündəliyə
daxil oldu.
(Ardı var)
Telman Orucov
525-ci qəzet.- 2022.- 8 iyun.- S.21.