Eyni amal uğrunda oxşar tale
yaşayanların ismi...
...EYNİ
MÜSTƏVİDƏ BİR ARAYA GƏLƏRSƏ
Türk dünyası, türk birliyi dedikdə yada, ilk
növbədə, ortaq dil, ortaq ədəbiyyat, ortaq mədəniyyət,
ortaq mənəvi dəyərlər, ortaq inanclar
düşür. Amma türk olaraq bizi birləşdirən
yalnız dilimiz, dinimiz, vərdişlərimiz, adət-ənənələrimiz,
inanclarımız deyil. Eyni zamanda
yaşadığımız faciələr, məruz
qoyulduğumuz soyqırımları, repressiyalar, keçdiyimiz
əzablı, mübarizə dolu yollar,
yaşadığımız oxşar talelərdir. Bizə qarşı tarixin hər dönəmində
aparılan məqsədli siyasətdir. Dil,
ədəbi dəyər, ideya
daşıyıcılarımız olan işıqlı
insanlarımızın tale ortaqlığıdır. Bizi bir-birimizə yaxınlaşdıran, doğmalaşdıran
həm də budur.
Xüsusilə
də sovet dövründə türk xalqlarına qarşı
törədilən repressiyalar, ən
işıqlılarımızın, düşünən
beyinlərimizin, görən gözlərimizin, anlayan, milləti
irəli aparmağa çalışan düşüncə
sahiblərimizin məhv edilməsi Azərbaycan müstəvisində
hansı səviyyədə olubsa, nə qədər canlar
alınıbsa - hər birimizə bəllidir. Lakin
bu məsələyə bir də ümumtürk kontekstində
yanaşdıqda XX əsr türk xalqları tarixində nə
qədər yazıçının, şairin, alimin,
yaradıcı ziyalının məhv edildiyi insanı heyrətə
gətirir. Bu səbəbdən də sovet
dövrünün, xüsusilə məqsədli aparılan
repressiya siyasətinin türkçülüyə və
türk ziyalılığına, bununla həm də tarixinə,
inkişafına vurduğu ziyan heç nə ilə
ölçülə bilməz. Hüseyn Cavid bir zamanlar
deyəndə ki: "Zaman gələcək
yazılmamış əsərlərimə, qaranlıq
zindanıma xalqım da ağlayacaq. Tarixə,
xalqa xeyir vermiş, vaxtından əvvəl itirilmiş
günahsız, ləkəsiz ziyalılar üçün nə
qədər təəssüf ediləcək", əslində,
faciəmizin böyüklüyündən xəbər verirdi.
Yaşananların gələcək
ağrılı və silinməz nəticələrindən
danışırdı.
1937-ci ildə
yalnız Azərbaycanda 29 yazıçı məhv
edilmişdi: Hüseyn Cavid, Hacı Kərim Sanılı,
Salman Mümtaz, Yusif Vəzir Çəmənzəminli,
Tağı Şahbazi Simurq, Əmin Abid, Seyid Hüseyn,
Əliabbas Müznib... Bir
faktı xatırlatmaq bəs edər ki, məqsədin nə qədər
düşünülmüş və millət əleyhinə
olduğunu dərk edəsən: Vəli Xuluflu, Əhməd
Cavad, Məmmədkazım Ələkbərli, Bəkir
Çobanzadə, Böyükağa Talıblı, Xalid Səid
Xocayev, Hənəfi Zeynallı kimi qələm sahibləri bir
gecədəcə qətlə yetirilmişdi.
Bu siyahı ümumtürk müstəvisinə
çıxarıldıqda isə daha da böyüyür və
daha geniş masştab alır.
Elə
Birinci Türk dünyası ədəbiyyat və kitab
festivalı çərçivəsində, Azərbaycan Milli
Elmlər Akademiyası və Beynəlxalq Türk
Akademiyasının təşkilatçılığı ilə
keçirilən "Eyni amal uğrunda oxşar taleyi
bölüşənlər" adlı konfrans da diqqətimizi
bu məqama cəlb etməklə, əslində, bizi birləşdirən
bu cür ortaq nöqtələrin varlığını da
xatırlatdı. Eyni zamanda da unudulmamalı olduğunu...
Konfrans
millət sevdası ilə alışıb-yanan üç
yazarla bağlı idi: Əhməd Cavad, Hüseyn Cavid və
qazax şairi Əhməd Baytursınılı.
Hər üç taleyə, hər üç qələm
sahibinin düşüncəsinin genişliyinə,
apardığı mübarizənin böyüklüyünə,
xarakterinin möhkəmliyinə, getdiyi yoldan dönməzliyinə
və milləti üçün nə qədər
böyük işlər gördüyünə (və görə
biləcəyinə!!!) nəzər yetirdikdə
oxşarlıq heyrət doğurur. Bir də millətin əlindən
alınan dəyərlərin ağrısını
yaşayırsan. Dərk
edirsən ki, "Cümhuriyyət deyəndə hamıdan əvvəl
yada düşən Əhməd Cavad" (Yaşar Qarayev),
bütün amalı, bütün düşüncəsi
turançılıq olan Hüseyn Cavid və xalqının
işıqlı gələcəyi, təhsili, savadlanması
uğrunda dayanmadan mübarizə apan Əhməd
Baytursınılı və onlar kimi nə qədər
repressiya edilmiş türk ziyalısının yaşamaq
zorunda qaldığı eyni sonluq təsadüf deyil. Onlar milli ideologiyaya, milli dirçəlişə və
milli düşüncəyə düşmən olan qüvvələrin
bizdən qoparmağa çalışdığı, lakin
böyük anlamda buna nail olmadığı şəxsiyyətlərdir.
Fiziki anlamda onları alsalar da, mənəvi
anlamda hər birinin ismi milli şüurumuzun, milli dəyərlərimizin
ən üst zirvəsinə daşınıb və öz
layiqli yerini tutub.
Aydın məsələdir ki, azadlıq, müstəqillik,
dövlət quruculuğu... əvvəlcə ideyalarda,
düşüncələrdə meydana çıxır, daha
sonra ruhları, ürəkləri fəth edir, yalnız bundan
sonra əməllərə ötürülür. Düşüncədə
yaranmamış, ruhlarda yaşanmamış azadlıq həyatda
heç vaxt qazanıla bilməz! Repressiyanın əsas səbəblərindən
biri də bu idi: Ruhdan başlayan azadlığı sözlərində,
yaradıcılıqlarında daşıyan və yaşadan
ziyalıların aradan qaldırılması...
Məhz bu səbəbdən də Azərbaycan ruhunu,
cümhuriyyət dövrünün azadlıq uğrunda
aparılan mücadiləsinin ən bariz, ən dolğun və
ən dəqiq izlərini yaradıcılığında
qoruyan, müstəqil dövlətimizin ideoloqlarından olan
Əhməd Cavad ilk hədəfə alınanlardan biri idi. Milləti əzməyə,
sındırmağa, sürükləməyə və
susdurmağa çalışan sistem əvvəlcə onun
Soranlara,
mən bu yurdun,
Anlatayım
nəsiyəm:
Mən
çeynənən bir ölkənin
Haqq
bağıran səsiyəm, -
yazan
şairini məhv etdi...
Məhz
bu səbəbdən XIX əsrin sonlarında Turan - vahid türk dövləti yaratmaq
ugrunda mücadilə aparan Yusuf Akçura, Əlibəy
Hüseynzadə, İsmayıl bəy Qaspıralı, Ziya
Göyalp ilə eyni düşüncədə və eyni
mücadilədə olan Hüseyn Cavid aradan
qaldırıldı. Türkçülüyün
əsas ideya qaynaqlarını əsərlərində
yaşadan, cücərdən və böyüdən bir dahi
susduruldu.
Gənc
ömrümü atəşli tikanlar gəmirirkən
Üsyan
edərəm varlığa birdən
Üsyan,
Üsyan
ölü adət və təriqətlərə üsyan!
Üsyan!
Uydurma həqiqətlərə
üsyan!
- yazan oyaq bir ruh qətl edildi.
Millətinin qurtuluşunu türkçülükdə
görən, millətin tarixdə qalmasını türk
ruhunun ölməzliyi və birliyi ilə əlaqələndirən
söz adamı aradan götürüldü. Çünki
türkçülük və turançılıq
ideyası möhtəşəm olduğu qədər də
qorxulu idi. Öz enerjisi, cazibəsi və
çəkim gücü ilə qurucu olduğu qədər də
(müəyyən qüvvələr üçün!!!)
dağıdıcı idi.
Turana
qılıncdan daha kəskin,
ulu bir
qüvvət,
Yalnız
mədəniyyət,
mədəniyyət, mədəniyyət, -
yazan
Cavidin yaradıcılığında bu güc, bu qüvvə
açıq-aşkar göründüyündən,
yaşadığından və gücləndiyindən,
sözsüz, hədəfə alınmalı idi.
Eyni mübarizə yolu ilə addımlayan, Qazaxıstanda
Alaş Orda hərəkətinin liderlərindən olan
şair, qəzetçi, tərcüməçi,
folklorçu Əhməd Baytursunılının məhvinin səbəbi
də elə bu idi.
Amma maraqlıdır ki, bu yazarları birləşdirən
yalnız türkçülük deyildi. İdeologiya
deyildi. Həm də nümayəndəsi
olduqları xalqa duyduqları sevgi idi. Ruhlarındakı
mübarizlik idi. Düşüncələrindəki
aydınlıq idi. Bir həmlə ilə
milyonları oyatmaq bacarığı idi. Dil,
əlifba uğrunda mücadilə, savadlanma uğrunda
mübarizə, müəllimlik, qəzetçilik - bir
sözlə, nümayəndəsi olduğu millətin
gözünün açılması, dərk etməsi,
inkişafı naminə edilə biləcək nə varsa - hər
birinə əl atmaları idi. Sanki hər üç
ziyalı "bu millət üçün daha nə etmək
olar" deyə dayanmadan düşünmüş və
dayanmadan çalışmışlar...
Əhməd Baytursınılı da uzun illər müəllimlik
edib, Hüseyn Cavid də, Əhməd Cavad da. Faktlara nəzər salaq:
Hüseyn Cavid Gəncədə ruhani məktəbində,
Pişnamazzadə məktəbində, Tiflisdə "Aliyev
uçeniye" məktəbində, "İttifaq" məktəbində,
Bakıda "Şəfa" məktəbində,
Naxçıvanda
"Rüşdiyyə" məktəbində,
Bakıda qız məktəbində, Bakı Müəllimlər Seminariyasında işləyib.
Əhməd Cavad Bakıda fəhlə fakültəsində,
Nərimanov adına Texnikumda, Kənd Təsərrüfatı
Texnikumunda, Kənd Təsərrüfatı İnstitutunda,
Qubada müəllimlik edib. Dilçi kmi, kafedra rəhbəri
kimi fəaliyyət göstərib...
Əhməd Baytursınılı isə müəllimliklə
bərabər, ilk qazax məktəblərinin
açılmasına nail olub. İlk dəfə
qazax türkcəsində dərs vəsaitlərinin
hazırlanması və yazılması onun adı və fəaliyyəti
ilə bağlıdır. Hətta
sürgün illərində pedaqoji təcrübəsinə əsaslanaraq
qələmə aldığı və müəllimlər
üçün hazırladığı "Oxu
qaydaları" kitabı onun bu yolda etdiklərinin, sadəcə,
bir zərrəsidir. A.S.Puşkin, M.Lermantov, İvan
Krılovdan etdiyi tərcümələr, "Qırx
misal" kitabı, satirik şeirləri... maariflənmə
istiqamətində gördüyü işlərin, sadəcə,
bir qismidir (Əhməd Cavadın da tərcüməçilik
fəaliyyətini xatırlayaq: Ş.Rustavelinin "Pələng
dərisi geymiş pəhləvan"ı, V.Şekspirin
"Otello"su, "Romeo və Cülyetta"sı,
K.Hamsunun "Aclıq"ı, F. Rablenin "Qarqantua və
Pantaqruel"i... məhz onun qələmi ilə Azərbaycan
dilinə çevirilib).
Hər üç şairin həyatında mətbuat - qəzet
böyük rol oynayıb. Çünki maariflənmənin
əsas xətti idi. Əhməd Cavad
"İnqilab və mədəniyyət" dərgisinin məsul
katibi kimi fəaliyyət göstərib. Əhməd
Baytursunılı "Kazax" adlı qəzetinin baş
redaktoru kimi çalışıb. "Masa"
(Ağcaqanad) imzası ilə satirik şeirlər yazıb və
bu şeirlər "Masa"(Ağcaqanad) kitabında nəşr
edilib.
Onları birləşdirən daha bir məqam 1926-cı
ildə Bakıda keçirilən Birinci Türkoloji Qurultayda
iştirak etmələri idi. Bir araya gələn və
bir məqsədə xidmət etməyə
çalışan millət sevdalılarının bu cəhdləri
də üç taleyi bir "dayanacaqdan" keçirib.
Amma bu sadalananlar yenə də yalnız bir qismidir. Onların
taleyində qələmlə bərabər, lazım gəldikdə
silahla döyüşmək təcrübəsi də
yaşanıb.
Əhməd
Baytursınılının lazım gəldikdə əlinə
silah alıb döyüşməsi Əhməd Cavadın
türklərlə birlikdə Bakının hərbində
iştirak etməsini, Bolqarlara qarşı hərbi əməliyyatlarda
iştirakını, 1912-13-cü illərdə Balkan
müharibəsində olmasını, Birinci Dünya
müharibəsinin şərq cəbhəsində ermənilərə
qarşı vuruşmasını yada salır.
Bir də mübarizlikləri,
ruhlarının ölməzliyi, seçdikləri yolda son ana
qədər dirayətlə davam gətirmələridir
onları birləşdirən. Bu da, təbii ki, ürəklərindəki
sevgidən alırdı öz gücünü... Məsələn, Əhməd Cavad haqqında, onun
mübarizəsi, poeziyası, acınacaqlı taleyi haqqında
düşünərkən hər zaman özünə aid
olan "Sən öylə bir şeirsən ki, sevməyənlər
anlamaz" misralarını qeyri-ixtiyari
pıçıldamağa başlayıram. Çünki onu və onun kimi millət, milli
düşüncə, istiqlal, türkçülük və
türk birliyi ideyasının
daşıyıcılarının mübarizəsi
anlayış üçün məhz özünə bərabər
bir sevgi tələb edir. Özü böyüklükdə
bir sevgi... Anlamaq üçün o sevginin
daşıyıcısı olmalısan. İçində
belə bir sevginin, ən azı, cücərtiləri
olmalıdır... O da yoxdursa, səpilmiş toxumları
olmalıdır ki, zaman-zaman böyüsün,
böyüdükcə, ruhunu bürüdükcə də özü
ilə bərabər qəlbini də o böyüklükdə
sevda ilə doldura bilsin.
Çox
maraqlıdır ki, hər üç ziyalı seçdikləri
yolda o qədər böyük bir millət və vətən
sevgisi ilə və əzmlə addımlayıb ki... Dəfələrlə
həbslərə, dəfələrlə təzyiqlərə
məruz qalsalar da, sınmayıblar, dağılmayıblar....
Bu yolda siyasi fəaliyyət də böyük
rol oynayıb. Məsələn, Əhməd
Baytursunılı Moskvada "İttihad və Tərəqqi"
adlı gizli bir təşkilatın üzvü olub. Hətta
Qazaxıstanın maarif naziri olduğu illərdə belə bu
fəaliyyətindən əl çəkməyib.
Əhməd
Cavad isə cümhuriyyətin qurucularından biri idi...
Türkiyədə 1915-ci ildə rus və erməni
istilasına qarşı çıxaraq "Azərbaycan
xeyriyyə cəmiyyəti" yaratması, bununla türk
xalqına kömək göstərməyə
çalışması kimi faktlar da onun fəaliyyətinin
istiqamətindən xəbər verir...
Beləcə, hər üç türk aydını
göstərdikləri fəaliyyətin,
yaradıcılıqlarında boy verən ideyaların
qurbanına çevriliblər.
Qazax, qırğız, türkmən, özbəklərin
xarici ölkələrdə təhsilinə mane olan qanunlara
qarşı mübarizə aparan Əhməd Baytursunılı
hökumət əleyhinə təbliğatına görə
dəfələrlə həbs edilib. Orenburqa sürgünə
göndərilib. Partiya üzvlüyündən
və vəzifələrindən azad edilib. Gizli millətçi təşkilatın
qurulmasında ittiham olunub. Türk
xalqlarını mübarizəyə təşviq etdiyi
üçün, maarif və elm sahəsindəki böyük
xidmətlərinə baxmayaraq, 1929-cu ildə yenidən həbs
edilib. Güllələnmə hökmü
almasına və səkkiz ay güllələnəcəyi
günü gözləməsinə rəğmən hökm
10 illik həbslə əvəzlənib. 1934-cü
ildə Maksim Qorkinin xanımı E.P.Peşkovanın Dünya
Qırmızı Xaç və Qızıl Aypara Cəmiyyətlərinə
müraciətlərinin nəticəsi olaraq həbsdən azad
edilsə də, 1937-ci ildə yenidən tutulub. Sovet
dövlətini devirmək istədiyi üçün 1937-ci il dekabrın 8-də güllələnib.
Əminəm ki, bu faktlar hamımıza tanış olan Hüseyn Cavid və Əhməd Cavad həyatının müxtəlif anlarını hər kəsin yadına saldı. Dəfələrlə həbs, dəfələrlə müxtəlif günahlandırmalar, müxtəlif təşkilatlanmalarla bağlı suçlamalar və ən son məqamda - ölüm. Əhməd Cavad da 1937-ci il soyuq dekabr ayının 5-də güllələnib. Pantürkist adı ilə həbs edilən Hüseyn Cavid də 1937-ci ildə tutulub və 1941-ci il dekabrın 5-də İrkutsk vilayətinin Şevçenko kəndində donvurmadan dünyasını dəyişib. Soyuq dekabr günlərində üç böyük türk ziyalısının, qələm sahibinin məhvi...
Düzdür, digər repressiya edilmiş yazıçılar kimi Hüseyn Cavid də (6 mart 1956-cı ildə), Əhməd Cavad da (1956-cı ildə), Əhməd Baytursınılı da (1988-ci ildə) bəraət aldılar. Bu gün onların ismi də, yaradıcılığı da Azərbaycan və Qazax ədəbiyyatlarının ən layiqli, ən qürurlu və ən vazkeçilməz səhifəsini tutur. Bu gün bu yazarları, demək olar, tanımayan yoxdur. Lakin...
Bu gün üçün
anlamalı, qarşıya qoymalı olduğumuz bir məqsəd
də var: repressiyaya məruz qoyulmuş, böyük
ideologiyanın məhvi naminə məqsədli şəkildə
məhv edilmiş türk yazarlarının isminin bir müstəviyə
gətirilməsi, bir millətin - Türk millətinin və ədəbiyyatının
əlindən alınmağa çalışılan dəyərlər
kimi qiymətləndirilməsidir. Həmçinin, dil, mədəniyyət,
ədəbiyyat ortaqlığı kimi
yaşadığımız tale ortaqlığının
xatırlanmasıdır. Çünki bizi bir-birimizə
yaxınlaşdıran, doğmalaşdıran həm də
budur.
Nərgiz
CABBARLI
525-ci qəzet.- 2022.- 8 iyun.- S.18;20