"İnsanların gözlərində
torpaqları azad etməyin qürurunu
görmək məni çox sevindirdi"
ƏBDÜLHƏMİD
AVŞAR: "15 İLDƏN SONRA YENİDƏN BAKIYA
GƏLƏNDƏ ŞƏHƏRİ TANIYA
BİLMƏDİM: BAKI ÇOX GÖZƏLLƏŞİB,
İNKİŞAF EDİB, MODERN BİR ŞƏHƏR
OLUB"
Müsahibimiz
Türkiyənin tanınmış televiziya rejissoru, professor
Əbdülhəmid Avşardır
- Əbdülhəmid bəy, Azərbaycana xoş gəlmisiniz. Axırıncı dəfə Bakıda nə vaxt olmuşdunuz?
- Təşəkkür edirəm.
Mən Bakıdan 2007-ci ilin sonunda ayrılmışam.
Təxminən, 15 ildir ki, Bakını görmürdüm.
- Necə düşünürsünüz,
15 ildə Bakı çoxmu dəyişib?
- Bəli, çox şey dəyişib. Mən şəhəri tanıya
bilmədim, bilmədim
ki, hara-haradır.
Bakı gözəlləşib, inkişaf
edib, rənglənib, çox modern bir şəhər olub.
- Modernləşən şəhərlərdə
qədimliyi axtaranlar da olur. Siz bu axtarışa çıxmadınız?
- Təbii ki, şəhəri şəhər
edən həm də onun qədimliyidir.
İndi Bakıda binalar yüksəlib, ancaq şəhərin ruhunda tarixilik də hiss olunur. Bakıya gəldiyiniz zaman tarixi bir yerə
gəldiyinizi hiss edirsiniz.
- Bir müddət TRT kanalının Azərbaycanda
nümayəndəsi olmusunuz.
Çox
güman ki, ölkəmiz haqqında çox şeylər bilirsiniz. Sizin bu bilginizdən faydalanmaq istəyən insanlar daha çox
hansı suallarla sizə müraciət edirlər?
- Öncəliklə insanlar
Bakı haqqında soruşurlar. Bakı necə bir şəhərdir? Haralara gedə,
nələri görə
bilərik? Bakıda günlük
həyat necə keçər? Bir də
Gəncəni çox
soruşurlar. Ən çox
da Azərbaycan türkcəsi insanlara maraqlı gəlir.
- Bu maraqlı məqamlar haqqında bizə danışa bilərsinizmi?
- Azərbaycan türkcəsi
ilə Türkiyə türkcəsində eyni olub, ancaq fərqli
mənaya gələn
kəlmələr var. Məsələn,
mən 2004-cü ildə
ilk dəfə Gəncəyə
gedəndə bir qəssab dükanının
üzərində "Erkək
əti satılır"
yazıldığını görmüşdüm. Türkiyə türkcəsində də
"erkək" bilirsiniz
ki, "kişi" deməkdir (gülür).
Bir dəfə də Türkiyədən bir dostumuz gəlmişdi.
Onu Bakı ilə tanış
edəndə deyirdim ki, "Bakü öyle güzel kend, böyle bir kend", birdən getdiyimiz taksinin sürücüsü
maşını saxlayıb
mənə tərs-tərs
baxdı. Başa düşdüm ki, Bakı böyüklükdə
bir şəhərə
kənd deməyim onun xoşuna gəlməyib. Bir dəfə də bir dostumuz danışmışdı
ki, Türkiyədən
xəbərlər izləyən
bir azərbaycanlı orada "kazada üç kişi
öldü, beş kişi yaralandı" deyildiyini eşidib soruşub ki, Türkiyədə qadınlar
avtobusa heç minmirlərmi? (gülür). Baxın, Türkiyədə olan 81 vilayətin 75-ni görmüşəm. Özəlliklə Ərzurum, Bitlis, Van kimi şəhərlərdə
Azərbaycan türkcəsinə
bənzər kəlmələr
daha çoxdur. Ancaq İstanbulda fərqli anlamlar meydana çıxır. Bir şeyi
də xüsusilə qeyd etmək istərdim ki, Türkiyədə Azərbaycan
kəlmələri, Azərbaycanda
da Türkiyə kəlmələri geniş
şəkildə istifadə
olunmağa başlayıb.
Bir sözlə, ortaq kəlmələrin sayı
günü-gündən artmaqdadır.
- Əbdülhəmid bəy, bir neçə
gün öncə Bakıda "Teknofest"
festivalı baş tutdu. Nə əcəb o festival üçün bir neçə gün tez gəlmədiniz?
- Əslində, festivala
iştirak etməyi çox istəyirdim, alınmadığı üçün
çox üzüldüm. Bilirsiniz, hazırkı
gəlişimin məqsədi
Qarabağla bağlı
bir elmi konfransda iştirak etməkdir. Simpoziumla əlaqədər olaraq bu tarixdə
gəlməli olduq.
- Qarabağ... Azad Qarabağdan
bir film çəkmək
istəyərdinizmi?
- Hazırda mən TRT-də çalışmıram,
universitetdə professoram.
Mən o
vaxt olduğum müddətdə Qarabağla
bağlı çox sayda sənədli film çəkdik - Qarabağın
tarixi, hazırkı durumu və s. Filmlər çəkilərkən
məcburi köçkünlərlə
bir çox görüşlərimiz oldu.
Ancaq bilirəm ki, hazırda Türkiyədə
azad olunmuş Qarabağla bağlı bədii film çəkilişinə
hazırlaşan dostlar
var. Çox arzu edərdim ki, həm savaşı, həm də işğaldan öncəki
və işğaldan sonrakı Qarabağı göstərən filmlər
çəkilsin.
- Qaynar televiziya həyatından sakit akademik həyata keçid etmək sizə çətin olmadı ki?
- Mən 58 yaşıma girdim. Bu günə
kimi yüzlərlə
sənədli film çəkib,
fərqli mövzularda
televiziya proqramları
hazırlamışam. Ancaq insan bir yaşdan
sonra istəyir ki, topladığı təcrübənin xəmirini
çörək eləsin.
Yavaş-yavaş təcrübəmizi kitab və məqalələr
halına gətirmək
istəyirik. Baxmayaraq ki,
akademik həyata keçmişəm, yenə
də bir yerdə dayanmırıq, sosial fəaliyyətimiz də davam edir.
Bir sözlə, çox sürətlə qaçmasaq
da, yenə qaçırıq. İnsanlara faydalı
olmaq əsas dəyərlərdən biri
kimi qalır mənim üçün.
- Sizin üçün başqa hansı ali dəyərlər
var?
- Bu, çox mübahisəli mövzudur, fəlsəfədə
də bunu çox müzakirə edirlər. Həyatı niyə yaşayırıq?
Bu sualın müxtəlif
cavabları ola
bilər. Mən şəxsən buna inanıram: həyatı başqasına faydalı ola bilmək
üçün yaşamaq
lazımdır. Mən
özümdən savayı,
başqa insanlara nə qədər kömək ola
bildim? Məsələ budur.
- Bəs özümüz? Başqalarına faydalı olarkən
özümüzü ikinci
plana atmış olmuruqmu? Bu, nə
dərəcədə düzgündür?
- Razı deyiləm. Bu, özünü arxa plana atmaq
deyil, daha çox həyata necə baxmaq önəmlidir. Mən həyatı
ancaq özüm üçünmü yaşayıram?
Mal-mülk sahibi
olum, güclü olum, qazandıqlarımla başqalarının üzərində
hegemonluq edim deyəmi yaşayıram?
Yoxsa mən bir şeylər
edim və bunlar cəmiyyətə yararlı olsun deyəmi? Buna qərar vermək lazımdır. Biz gördüyümüz işlərlə
cəmiyyətə necə
fayda verə bilərik deyə düşündüm həmişə.
Fayda verə bildik, bilmədik, bu, başqa məsələ,
ancaq həmişə
belə bir narahatlığımız oldu.
İnsanın sadəcə özü
üçün yaşamasının
mənasız bir şey olduğunu düşünürəm. Başqasının həyatına toxuna
bilməmisənsə, fayda
verməmisənsə... bu,
qoyun kimi yaşamaqdır. Təbii ki,
bu, mənə görə belədir.
Bir filosofun da dediyi
kimi, dəmir balta daş baltadan daha dəyərli
deyil, sadəcə fərqlidir.
- Bayaq dediniz ki,
Qarabağ haqqında sənədli filmlər hazırlayarkən məcburi
köçkünlərlə görüşləriniz olub.
Əlbəttə, müharibənin hər üzü ağırdır, ancaq hərəyə bir məqam, bir tale daha çox təsir edir.
- Mən bütün faciələri içdən yaşamışam, ancaq niyəsini bilmirəm. Xocalı faciəsi mənim üçün tamam başqa ağrıdır. Oradakı insanların həyat hekayələrindən ibarət "Xocalının dramı" adlı bir film çəkdim, bir neçə yazı yazdım. Xocalıda yaşananlar hələ də ürəyimdə bir ağrı, acı olaraq qalır. O vaxt Xocalının icra başçısı Elman müəllimlə görüşüb o gecə yaşananlar haqqında xeyli danışmışdıq, Xocalı qaçqınlarının neçəsi ilə görüşmüşdüm. Xocalının kadrlarını ilk dəfə mən aparıb TRT-yə təhvil vermişəm. Xocalı mənim üçün tamam başqadır, röyalarıma dəfələrlə girib... (susur) Sanki mən qarın üstündə qaçıram, məni güllə ilə vururlar. Xocalı faciəsi mənim üçün tamam başqadır. İnsanın öz yaşadığı yurd-yuvasından zorla çıxarılması özü-özlüyündə böyük bir dərddir.
Bu gün Şəhidlər xiyabanına getmişdim. Orada şəhid məzarlarındakı rəsmlərə baxdım, o insanlar gülümsəyirmiş kimi gəldi mənə. Bu gün xalqa baxıram, sanki xalqa bir ruh gəlib. İnsanların gözlərində torpaqları azad etməyin qürurunu görmək məni çox sevindirdi.
Aytac SAHƏD
525-ci qəzet.- 2022.- 8 iyun.- S.9.