"Əli
dağı" sorağında
Həyat paradokslarla doludur. Bəzən
tez-tez qarşılaşdığın,
sənin sadə bildiyin bir insana
Allah elə inayət,
elə bir nemət bəxş edir ki, o adam böyük bir nəslin-şəcərəsinin
tanınmasına, tanıtmaqla
da davam etməsinə vəsilə
olur və el-obanın sevimli birinə çevrilir. Söhbət
bir çox mütəfəkkirlər, ustadlar
yetişdirən narlı-çinarlı
Göyçayda övliya
Şıx Mustafanın
nəticəsi Yusif müəllimin gözəl-göyçək
qızı Əfşan
xanımdan gedir.
Qarşımda "Əli dağı"
adlı bir şəcərə romanı
var. Oxuduqca, təfərrüatına
və mahiyyətinə
vardıqca "Əli
dağı"nın
sorağıyla ruhumla
birgə yola çıxdım. Hər
sətirdə, hər
cümlədə Şıx
Mustafanın ruhu sanki mənimlədir... Kitabın lap sonundan başlamaq istəyirəm.
Şirvan torpağında böyük
nüfuzu, hörməti
olan Yusif müəllim ömrünün
bu ahıl çağında adəti
üzrə yenə də Göyçayın
Muskurlu kənd məzarlığındadır. Gəlib
ki, şərəfli bir yol keçən
babalarının məzarlarını
ziyarət etsin... Çox düşüncəli görünür.
Müəllim işlədiyi dövr
ərzində imanlı,
tərbiyəli, böyük-kiçik
yeri bilən ləyaqətli tələbələr
yetişdirdi Yusif hoca. Qəlbini ovutmaq üçün arada şeirlər, qəzəllər yazır,
duyğularını ağ, pak vərəqlər üzərinə
düzərdi və heç kimsəyə söyləməzdi bunu. Zaman keçsə də, ağ
kağızlar saralsa da, duyğularının təmiz qalacağını
bilirdi Yusif müəllim. O, qızı
Əpənə-Əfşana çox güvənirdi.
İndi ömrünün ahıl çağına gəlib
çatıb. Lakin nə qədər
yarımçıq, görülməmiş
işləri qalıb.
Ürəyinə damıb
ki, neçə illərdi 110 yaşlı Xonça nənəsindən
eşitdiklərini, nənəsinin
bəlkə də bəzi fikirləri qulağına pıçıltıyla
söylədiyi yaxın
keçmiş tariximizi
qram-qram toplayıb qeyd etdiyi saralmış,
əzilmiş gündəliyi
kitab şəklində
tamamlaya bilməyəcək.
Məzarlıqda əmisi oğlanları
Nazirlə Sabir onu o ağır düşüncələrdən ayırırlar. Söhbət əsnasında onlara şəcərə barədə
planlarından söz açır və ömür imkan verərsə, yazacağını
söyləyir. Əmisi
oğlanları ona:
"Ölümdən danışmağa
haqqın yoxdur, bu nəsildə, şəcərədə səndən
məlumatlı, səndən
savadlı kimimiz qalıb ki, bunları qələmə
alsın?" - deyirlər. Yusif müəllim xəfifcə
gülümsəyərək, "Əpən" yəni Əfşan deyə onlara cavab verir.
Çox
keçmir ki, Yusif müəllim Allahın rəhmətinə
qovuşur və bu, bir övlad
kimi Əfşan xanımı çox üzür. Lakin özündə
güc tapıb atasının ona yadigar qoyub getdiyi
gündəlikləri vərəqləməyə
başlayır. Bir
də görür ki, bu vərəqlər
artıq "Əli dağı"na çevrilib.
Kitabın redaktoru ədəbiyyatımızın
tanınmış simalarından
olan və mənim də çox hörmət etdiyim yazıçı-şair,
qəzəlxan Səxavət
Talıblıdır. Bir redaktor
kimi Səxavət müəllimin bu kitabda zəhməti çoxdur. Kitaba ön sözü
bir çox elmi-ədəbi məqalələrilə
Azərbaycan ədəbi
tənqidini inkişaf
etdirən dəyərli
ədəbiyyatşünasımız Vaqif Yusifli yazıb.
Mən Göyçaydan
olduğum üçün
Şıx Mustafanın
nəsil haqqında hələ uşaqlıqdan
böyüklərdən eşitmişdim. Bilirdim ki,
ağır övliya nəslidir. Bir zamanlar haqsızlığa
qarşı mübarizə
aparan imanlı insanların həyatından
götürülüb bu
əsər. Kitabda Şıx
Mustafa, ona Qara Mustafa da deyirdilər, hələ gənclik illərindən Allahın
ona verdiyi öngörücülük istedadı
haqqında bilmədiyimiz
məlumatlar öz ifadəsini tapıb.
Kitabın adı üzərində dayanaq. Kim olub Əli? On yeddinci əsrin son illərində
Şıx Mustafanın
atası Əli, əmisi Vəli müəyyən haqsızlıqlardan
bezib Bağdaddan Azərbaycana köç edərkən babalarından
onlara miras qalan, xüsusi dəmir parçalarından
döyülüb hazırlanan,
ərəb əlifbası
ilə "Əli"
yazılmış damğanı
özləri ilə götürürlər. Bu damğa İmam Hüseynin otuz dördüncü nəslindən
olan Əli kişinin adını daşıyır. Qara Mustafanın
törəmələri bu
günə qədər
qorunan bu damğanı özlərinə
məxsus atların, dəvələrin bud hissəsinə
vurdurmaqla əslində
həmin heyvanların
Əli nəslinə
aid olduqlarını göstərməyə
çalışıblar. Sonradan bu damğa nəslin
davamçılarından olan
Abusalamın Alaca adlı atının buduna vurulacaqdı. O Abusalam ki, həm özü, həm atı dünyadan nakam köçdülər. Abusalam-Gülsüm-Alaca münasibətləri əslində
əsərin müəyyən
bir süjet xəttini təşkil edir. Abusalam - Gülsüm. Bir-birlərini dəlicəsinə sevən iki gəncin nakam məhəbbəti. Onların qovuşmasına
mane olan ailə ənənələri. Sonradan
peşman olacaqdı atası İslam kişi. Amma artıq
gecdi. Abusalam öz vəfalı
atının boynuna sarılıb Allahdan ölüm istəyir.
Və uca Allah onun ölümünü sevimli
atı Alaca ilə həyata keçirir. Bu ayrılığa Gülsüm
dözmür, ağlını
itirir.
Bu nakam qalmış
sevginin acı sonluğu hər birimizin qəlbini titrədir. Gülsümün Abusalamdan sonra
dəli olması, sahibinin ölümünə
səbəb olan vəfalı Alacanın bu həsrətə dözməyib başını
onun məzarı üstünə qoyaraq intihar etməsi oxucunun qəlbini göynədir. Heyvanlar çox
nadir hallarda intihar edirlər. Dəhşətdir!
Onların yalnız danışan
dilləri yoxdur.
At ağlaya-ağlaya sanki dil açıb
danışır. Alacanın ölüm
səhnəsini həyəcansız
oxumaq mümkün deyil.
Çox illər sonra - ömrünün ahıl çağında Yusif müəllimin Gülsümün
taleyini araşdırmaq
üçün Şamaxıya
gedəcəkdi. Gülsümün
də artıq vəfat etdiyini, həm də faciəli şəkildə
öldüyünü eşidəcək
və çox üzüləcəkdi Yusif
müəllim... Lakin mənən bir rahatlıq hiss edir: illərdi Gülsümün
taleyindən xəbər
tuta bilməyən Yusif müəllim acı da olsa,
onun taleyini öyrənə bilmişdi.
"Əli dağı" əsərində İbrahim obrazı var. Çox sevdim bu obrazı. Şıx Mustafanın törəmələrindən olan İbrahim dəli-dolu, igid, asıb-kəsən qoçaq bir cavandı. Böyüyə-kiçiyə hörməti vardır. Yetimlərin başına sığal çəkən, məzlumun yanında olan əsl igiddi İbrahim. Buna görə də başı çox bəlalar çəkir. 1918-ci il mayın 28-də Azərbaycanda ilk Müstəqil Cümhuriyyətimiz qurulanda çoxları kimi İbrahim də, onun ailəsi də sevinirdi. Amma bu sevinc çox qısa olur, cəmi 23 ay. 1920-ci ildə Şura hökuməti gələndə İbrahim istilaçı bolşevik hərəkatına qarşı çıxır. Çox ağrılı məqamdır ki, repressiya illərinin qurbanı olan İbrahimin bu gün bir məzarı belə yoxdur.
Əsərdə bir çox tarixi şəxsiyyətlərin adı çəkilir. Cəlil Məmmədquluzadənin, Nəriman Nərimanovun, 1918-ci ildə Azərbaycana köməyə gələn Qafqaz İslam ordusunun komandanları Nuru və Ənvər paşaların. Əsərdə diqqətimi çəkən çox dəyərli obrazlardan biri də Molla Məhəmməddir. Molla Məhəmməd geniş dünyagörüşü olan elmli, savadlı, insanlara dinimizi doğru-düzgün çatdıran bir şəxsiyyətdir. Onun böyük yazıçı Cəlil Məmmədquluzadə ilə dostluq əlaqələri var. Mirzə Cəlil bu insanda olan elmi, savadı, zəkanı görüb Nuru paşaya onun haqqında danışır. 1918-ci ildə Paşa qoşunla erməni daşnaklarını məhv etmək üçün Göyçay ərazisinə keçəndə orda Molla Məhəmmədlə görüşür və görür ki, həqiqətən, Mirzə Cəlilin dediyi kimi, bu insan çox-çox elmli, zəkalı xüsusi bir kəramət sahibidir. Nuru paşa ondan ayrılanda bir türk bayrağını, türk xəritəsini və bir dənə də binoklu hədiyyə olaraq molla Məhəmmədə bağışlayır. Bu günə kimi həmin xatirələr qorunub saxlanılır.
Aradan 70 il keçdi. Erməni daşnakları havadarlarının dəstəyi ilə illərdi qurduqları planı həyata keçirərək torpaqlarımızı işğal etdilər. Nə qədər şəhidlər verdik o illərdə. Və 30 il torpaqlarımız işğal altında qaldı. 2020-ci il sentyabrın 27-də cənab Ali Baş Komandanın əmriylə ilə igid əsgər və zabitlərimiz torpaqlarımızı işğaldan azad etməyə başladılar. Bu savaş tarixə 44 günlük Zəfər savaşı kimi düşdü. Və bu 44 günlük İkinci Vətən savaşında Göyçay torpağından 37 şəhid gəldi ailələrə. Əfşan xanımın ailəsi də şəhid verdi Vətənə. Qaynının oğlu, həm də qan qohumu, barmağı üzüklü Təbriz Xancanov torpaqlarımızın azadlığı uğrunda şəhadətə qovuşdu. Əfşan xanım çox üzüldü buna. Atasının ölümündən sonra bəlkə də yaşadığı ən böyük agrı-acıydı, niskiliydi - içində hönkürürdü. Əfşan xanım ürək ağrısıyla "Şəhid üzük" kitabını yazdı. Dahi Nizami deyirdi ki, "İgid öz qanında dəstəmaz alır". Təbriz kimi nə qədər şəhidlərimiz öz qanlarıyla zəfər yazdılar. Heç şübhəsiz ki, Təbriz Xancanov ulu babası İbrahimdən götürüb o qoçaqlığı, igidliyi.
Əsərdə diqqəti çəkən çox mühüm məqam burada təqdim olunan insanların məhz uca Allaha sığınmaları, namaz qılıb ibadət etmələridir. "Səndən saleh əməlini gizlətmək, məndən isə onu camaat arasında aşkar etmək". Əsər hədislərdən bu günümüzə qədər gəlmiş gözəl bir Allah kəlamı ilə başlayır.
Nə yaxşı ki, Yusif müəllim belə dəyərli kəlamları 110 yaşlı Xonça nənəsindən zaman-zaman toplayıb yazmış, gündəlik halına gətirmişdi. Əslində bunlar tarixdir. Bizim bir çoxlarımızın unutduğu və ya bilmədiyi tarix. Əsəri oxuyarkən mən o yerlərdə oldum. 100 il, hətta ondan əvvəl gəzdim oraları. Qəbələni, Göyçayı, Şamaxını... O yerlər qarış-qarış mənə doğmaydı. Elə bil o dövrdə də yaşamışdım. Bunları mənə "Əli dağı" əsəri yaşatdı. Dəyərli elqızım Əfşan xanımı "Əli dağı" kimi bir mükəmməl əsər ortaya qoyduğu üçün təbrik edirəm. Və atası Yusif müəllimə Allahdan rəhmət diləyirəm ki, bu cür Vətən qızı qoyub gedib. Bu sözlərin altını xüsusi cızıram. Burda Əfşan xanımın ömür-gün yoldaşı, eyni nəsildən olan çox hörmət etdiyim Mübariz Aslanovun adını xüsusi qeyd etmək istəyirəm. Bu kitabın araya-ərsəyə gəlməsində heç şübhəsiz ki, Mübariz müəllimin də böyük zəhməti var. Xanımına dəstək oldu, çiyin-çiyinə bu işi sona çatdırdılar. Və heç şübhəsiz ki, ulu babalarının ruhu indi şaddır. "Kimsə duymaz için-için, öz ömrünü yeyir qadın" -deyir Əfşan Yusifqızı. İnsan bir fərd kimi özlüyündə nə qədər güclü olsa da, yazıçı kimi kövrəkdir. Bəzi neqativ hallar, cəmiyyətdə baş verən naqisliklər, paxıllıq, yaltaqlıq, nadanlıq, ən əsası isə insanların riyakarlığı xanım yazıçını narahat edir, bu ağrılar-acılar bəzən dərd verir ona. Uğurunu həzm edə bilməyənlər var. Ədəbi mühitdə paxıllıq həmişə olub, bu gün də var. Amma bütün bunlara rəğmən, Əfşan xanımın üzündə həmişə bir təbəssüm olur. Sirli təbəssüm. Cakondanın təbəssümü kimi. Tanrı çox sevdiyi bəndələrinin simasına elə bir nur, işıq əta edir ki, onların çöhrəsindən o nurani, sirli təbəssüm heç vaxt əskik olmur. Və heç şübhəsiz ki, "Bu vətənin övladıyam, öz qızıyam!" - "Qadın ismət rəmzi, ləyaqət rəmzi..." deyən bu gözəl xanımın çöhrəsindəki o sirli təbəssüm də məhz Tanrıdan gələn bir nurdur ki, önünə düşərək yolunu daim işıqlandırır.
Bu işıq heç vaxt
üzünüzdən əskik olmasın, Əfşan
xanım!
Südabə
SƏRVİ
Yazıçı-publisist,
AYB-nin üzvü
525-ci qəzet.- 2022.- 9 iyun.- S.12.