Qalanın İrəvan qapısı
VƏ YA
DUMANLI BİR SEVDA MACƏRASI
Əlbəttə,
söhbət Şuşa qalasından gedir,
amma öncə bir məhəbbət macərası
haqqında arayış verim ki, sözügedən qalanın
İrəvan qapısını tapa bilək.
1951-ci
ilin payızında Qərbi Azərbaycandan (Ermənistan SSR-dən)
Azərbaycana deportasiya olunandan sonra məskunlaşdığımız
aran kəndində üçüncü sinfi bitirib, yay tətilinə
çıxandan sonra atam məni Şuşadakı vilayət
düşərgəsinə ona görə göndərməmişdi
ki, mən orda dincəlim, yox, atam məni o düşərgəyə
ona görə yollamışdı ki, orda rusca biliyimi
artırım.
(Nədənsə, atama elə gəlirdi ki, müharibədə
çəkdiyi əziyyətlərin başlıca səbəbi
rus dilini bilməməyi olub).
Yay tətilində
məni düşərgəyə göndərmək,
işgüzar bir insan olan atama hər tərəfdən
ziyandı; əvvəla, o, ailəmizdə böyüyən səkkiz
uşağın, necə deyərlər, boğazından kəsib,
"putyovka"ya pul verməli olmuşdu, ikincisi də gərək
mən düşərgədən qayıdana kimi,
quzularımızı otarmaq üçün pul verib
quzuçu tutaydı...
Əlbəttə, mən bütün bunları dərk
eləyirdim və fikirləşirdim ki, gərək atamın
istəyini doğruldam və düşərgədən
qayıdanda, rus dilini necə öyrəndiyimi sübut eləyəm. Həm də
ona görə sübut eləyəm ki, o, bir də məni
düşərgəyə göndərsin.
Şuşanın Azərbaycan küçəsində
yerləşən bu vilayət pioner düşərgəsində,
bir nəfər belə, rus uşağı olmasa da, ünsiyyət
vasitəsi rus dili idi. Təbii ki, öz aramızda ana dilimizdə
danışırdıq; biz də, erməni uşaqları da.
Ən çox qarşılaşdığım sual isə bu
idi: "Hayes, türkes?" Bu suala elə ilk günlərdən
ermənicə cavab verməyi öyrənmişdim:
"Türkes".
Bəli, ilk dəfə mən doqquz yaşımda bildim,
dərk elədim ki, doğum şəhadətnaməmdə,
milliyyət bildirən qeyddən asılı olmayaraq, türkəm.
Hər
gün bizi Şuşanın tarixi yerlərinə ekskursiyaya
aparan erməni müəllimlərimiz isə türklərə
qarşı kinlə danışırdılar və demək
olar ki, hər gün düşərgənin arxa tərəfindəki
xaraba qalmış evləri nişan verib
deyirdilər, baxın, bunları türklər bu kökə
salıb. Yadımdadır, o müəllimə bizi
Cıdır düzünə ekskursiyaya aparanda, birdən-birə
ayaq saxladı və bir səmti qırmızıya çalan
qayanı nişan verib dedi: baxın,
türk əsilli, İran şahı Qacar Azərbaycan
şairi Vaqifin oğlu Əli bəyin başını burda kəsib,
bu da on səkkiz yaşlı Əli bəyin qanıdır,
qayaya hopub. Mən bu deyilənlərə nəinki
inandım, hətta bacardığım tərzdə, rus dilindən
tamam bixəbər olan yoldaşlarıma da anlatdım.
Dibində duman sürünən bir dərəyə
yaxınlaşanda da müəllimə qarşımıza
keçdi və soldakı qayanı nişan verib dedi ki, bəs,
Qarabağ gözəli, şair Vaqifin sevgilisi Xuraman xatun
özünü bu qayadan atıb ki, o nadan türkün -
Qacarın əlinə keçməsin. Yadımdadır,
bu söhbəti eşidəndə qızların arasında
ağlayanları da oldu.
Biz uşaqların arasında isə
mehribançılıqdı. Bütün
günü düşərgənin qocaman armud
ağaclarının azman çətirlər kimi kölgə
saldığı həyətində voleybol, tennis, şahmat,
dama oynayırdıq, dəstə rəhbərimizin
dirijorluğu ilə pioner mahnıları öyrənirdik, bir
sözlə, darıxmağa səbəb yoxdu. Axşamlar daha maraqlı keçirdi. Asif müəllim qarmonunu səsləndirən kimi,
oynamaq həvəskarı olanlar düşürdü
ortalığa. Sonra pis-yaxşı səsi,
avazı olanlar bacarıqlarını göstərirdilər.
Lap axırda da meydan verilirdi deklomasiya söyləyənlərə.
Əlbəttə, burada dil baryeri yoxdu... Hələ
də yadımdadır, laçınlı Elman hər
axşam eyni intonasiya ilə, birnəfəsə
"Zamanın bayraqdarı"ını söyləyirdi.
Lap axırda da baş dəstə rəhbəri gecənin qaliblərini
elan eləyirdi, hərdən onlara hədiyyələr də
verirdilər; kiminə rus dilində bir kitab, ya perosu ucudüyməli
bir qələm, ya bir poçt markası..
Belə
unudulmaz, qayğısız gecələrin birində
"İnnabı" havasına oynamaqdan yorulub
pörtmüş sarışın, çilli qız
qarşımda dayandı və məni çoxdan
tanıyırmış kimi, ərklə dedi:
- Hamı
oxuyur, oynayır, şənlənir, amma sən kitab oxuyursan. Özünü kimə göstərirsən?
Əslinə qalsa, yerində verilmiş bir sual idi; mən
də kitab oxumağımla özümü təsdiq etmək
istəyirdim.
Əlimdə tutduğum kitaba baxmadan
soruşdu:
- Nədi oxuduğun?
- "Robinzon
Kruzo".
Kitaba ötəri nəzər
salandan sonra dilləndi:
-
Eşitmişəm bu roman haqqında, rusca olsaydı, mən də
səndən alıb oxuyardım...
Və beləcə, iyirmi dörd gün bir göz
qırpımında keçdi. Mənim üçün ən
maraqlı hadisə isə sonuncu gün baş verdi.
Məlum oldu ki, yüz əlli uşağın
arasında xüsusi tərifnaməyə ("Qramota"ya)
layiq görülən otuz pionerdən biri də mənəm.
Əslində o iyirmi dörd gün ərzində
mən nə oynamışdım, nə solo oxumuşdum, nə
partiya haqqında deklomasiya söyləmişdim, sadəcə,
şahmat yarışında üçüncü yeri
tutmuşdum.
Ağlıma da gəlməzdi ki, bu "Qramota"ya
görə atamın mənə hörməti birə yüz
artar.
Heç bir-iki gün keçməmiş, atam "Qramota"nı rayon mərkəzinə aparıb,
xüsusi çərçivəyə saldırdı və gətirib
evimizin divarından asdı.Və dedi ki, gələn yay yenə
məni Şuşaya göndərəcək.
...Aylar, fəsillər
ötdü, yenə yay gəldi və yenə atam məni yay tətilində
həmin düşərgəyə göndərdi. Nə artıq mənə doğmalaşmış
Şuşada, nə də o düşərgədə
heç nə dəyişməmişdi. Ən
qəribəsi isə, hər axşam "İnnabı"
havasına sındıran, sarışın, çil-çil
qızın yenə orda olması idi. Təbii
ki, biz köhnə tanışlar kimi görüşdük.
Hətta, bir neçə gündən sonra mən
ona şahmat öyrətmək istədim, amma hiss elədim ki,
oxumaq, oynamaq, bir sözlə, deyib-gülmək onun
üçün daha maraqlıdır. Bir dəfə
soruşdum:
- Sən
haralısan? - O, bu suala dərhal cavab verməsə də, əlimdən
tutub məni düşərgənin bayır qapısına qədər
apardı və şəhadət barmağını təxminən
yüz addım aralıdakı binaya sarı tuşladı:
- Bax, o bina bizimdi, - dedi.
Yenə iyirmi dörd gün bir göz
qırpımında arxada qaldı və bu səfərimdə,
demək olar ki, Şuşada gəzmədiyim, görmədiyim
bir yer qalmadı, hətta, Üzeyir Hacıbəyovun Ev muzeyinə
üç dəfə getdim.
Yenə fəsillər ötdü, qışdan sonra yaz,
yay gəldi və atam yenə verdiyi sözə əməl elədi. Və məni
yenə də isti bir yay günündə Şuşaya - həmin
pioner düşərgəsinə göndərdi. Yenə də məni təəccübləndirən
(və bir qədər sevindirən) düşərgədə
həmin sarışın, çil-çil qızla
qarşılaşmağım oldu. Bu dəfə
köhnə tanışlar kimi yox, köhnə dostlar kimi hal-əhval
tutduq. Mən yarısına qədər
oxuduğum "Ovod" romanını qayışımın
altına keçirmişdim və deyəsən, elə bu
kitab da onun diqqətini çəkdi.
- Yenə
bütün günü kitab oxuyursan?
Cavab verdim:
- Çox maraqlıdı...
O:
- Oxu, - dedi, - kitab insanın ən
yaxın dostudur. - Və ucadan gülüb məndən
aralandı.
O yay o sarışın qızla daha
bir mükaliməmiz xatirimdən silinməyib. Yenə
dəstə ilə ekskursiyadan qayıdırdıq. Bizə
Şuşa qalasının Gəncə
qapısını göstərmişdilər və bu zaman
qalanın İrəvan qapısından da söz
açmışdılar. Və nədənsə İrəvan
qapısı məni daha çox
düşündürmüşdü, odur ki, qıza dedim:
- Sən buralısan, yəqin
qalanın İrəvan qapısını da tanıyarsan...
- Nəyinə
lazımdı İrəvan qapısı?
- Axı, mən əslən irəvanlıyam.
- Qalanın İrəvan
qapısı çoxdan uçulub-dağılıb,
yalnız adı qalıb, nənəm deyərdi ki, Gorusdan,
Laçından gələn bütün yollar,
cığırlar İrəvan qapısında bitərmiş...
Yedinci sinfə keçəndə hələ pioner
qalstuku ilə məktəbə gedib-gəlsəm də, atam məni
Şuşaya - pioner düşərgəsinə göndərmədi. Yəqin ki, bunun
başlıca səbəbi ot
çalmağı əməlli-başlı öyrənməyim
idi. Hər gün pambıq zəmilərinin arasından, iki
ulaq yükü ot biçib gətirə
bilirdim, hətta beş-altı qucaq yaş otu, təkbaşına
ulağın belinə aşırmağa da gücüm
çatırdı. Hətta evin başqa işlərinə də
yarayırdım; neft almaqdan, gilənar dərib Daşburun
stansiyasından keçən sərnişin qatarlarının
bələdçilərinə vedrə ilə satmağa
kimi...
...Və
bu minvalla Şuşaya yolum bir də onuncu sinfi bitirib 11-ə
keçəndə düşdü. O da bir günlüyə.
Həmin düşərgədə dincələn
kiçik qardaşım Abdullanı gətirməyə
getmişdim. Amma qəlbimin dərinliyində gizli bir niyyətim
də vardı...
Artıq hər addımı yox, hər qarışı
mənə doğma olan düşərgəyə
çatanda və niyyətimi qapıda dayanmış növbətçi
uşaqlara anladanda, məlum oldu ki, uşaqlar nahardadılar və
mən bu qapıda ən azı yarım saat gözləməliyəm.
...Çaylaq daşı döşənmiş
küçə ilə üzüyuxarı qalxanda hara, niyə
getdiyimi bilirdim, amma bilmirdim ki, döyəcəyim qapıda səsə
çıxan adama nə söyləyəcəyəm? Mavi darvazaya zəncirlə bənd edilmiş çəkici,
nəhayət ki, əlimə ala bildim. Çəkici
darvazaya pərçim olunmuş zindana bircə dəfə
vurdum, onu da astadan. Və möcüzə baş verdi. Darvazanın
aralığından gördüm ki, qapını
açmağa həmin sarışın, çilli qız
özü gəlir.
Tanışlıq
verməmiş, o məni tanıdı və Şuşaya nə
üçün gəldiyimi biləndən sonra soruşdu:
- Bəlkə Sizə bir kömək lazımdı? - Bu suala cavab verməsəm
də, nəhayət ki, ürəyimdən keçən
sualı dilimə gətirdim:
- Olarmı hərdən sənə
məktub yazım? - Ani olaraq yanaqları allansa da, ucadan
güldü:
- Olar, niyə olmur ki? Mən beş il qabaq tanış olduğum düşərgə
yoldaşlarımın çoxusu ilə məktublaşıram.
- Məktəbə yazım?
- Yox, məktəbə niyə, evə
yaz... - Daha nə isə soruşmağa ehtiyac yoxdu, evin
ünvanı isə darvazanın üstünə aydınca
yazılmışdı: "Azərbaycan küçəsi,
3".
Üçüncü,
ya dördüncü məktubdan sonra mənim hissiyyata
qapılıb ona nələr yazmağım, əlbəttə,
yadımda deyil, amma o xatirimdədir ki, onun cavab məktubu bir cümlədən
ibarətdi: "Mənə, bir daha məktub yazmayın, mən
sizi başa düşmürəm..."
Azma, yazma
da... Amma bir il sonra, universitetin jurnalistika
şöbəsinə qəbul olunanda, elə yataqxanadakı
ünvanımdan ona daha bir məktub yazdım. Nədənsə,
mənə elə gəlirdi ki, bu məktub hər şeyi dəyişəcək.
Sonucda mən yalnız bu məktubun
ünvanına çatdırıldığını öyrənə
bildim.
...Və
bu minvalla, artıq mən üçüncü kursda oxuyarkən,
biz təsadüfən Bakıda qarşılaşdıq. Mehribancasına görüşdük, hətta
qarşımıza çıxan bir skamyada yanaşı oturub
söhbət elədik. Məlum oldu ki, qəbul
imtahanlarında yaxşı bal yığa
bilmədiyi üçün "AZİ"nin axşam
şöbəsinə qəbul olunub.
- Bəs gündüzlər neynəyirsən?
- İşləyirəm.
- Harda?
- Poçtda.
- Nə işində?
- Poçtalyon. - Mənim gülməyimi,
yəqin ki, inanmamağım kimi qəbul elədiyi
üçün əl çantasından poçtalyonluq vəsiqəsini
də çıxardıb mənə göstərdi.
Bu ötən iki-üç il ərzində o, o qədər gözəlləşmişdi
ki, onun poçtalyonluq elədiyinə heç kim inanmazdı,
yəqin ki...
Sağollaşanda yaşadığı ünvanı,
telefonunu öyrənmək istədim və o, yenidən
skamyaya çökdü.
- Bilirsən, mən daş deyiləm,
- dedi, - səni başa düşürəm, amma onu da bilirəm
ki, bu məhəbbət deyilən şey ötəri bir
duyğudur, necə alovlanırsa, eləcə də
sönür bir gün... Hər şeyə ağılla
yanaşmaq lazımdır, sən ancaq mənim balaca
qardaşım ola bilərsən...
- Balaca niyə, axı, mən səndən
iki yaş da böyüyəm. - Və yəqin ki, mənim
inadkarlığım onu bir qədər də mənimlə
yanaşı bu skamyada oturmağa vadar elədi.
- Düzünü desəm, yəqin
ki, inanmayacaqsan, - dedi. - Bakıya gələndən mənə
on səkkiz oğlan eşq elan eləyib. - Ağlıma hardan
gəldisə, mən də zarafat etmək istədim:
- Bəlkə, on doqquz?
O, bu dəfə ucadan güldü:
- Hə, düz deyirsən, on doqquz,
biri də sən... - Bu mükalimənin mabədi isə məni
lap heyrətə gətirdi.
- Mən onların
beş-altısı ilə hərdənbir
görüşürəm...
- Beş-altısı ilə niyə?
- O, bu dəfə ciddi tərzdə cavab verdi:
- Deyirəm, bəlkə, bir
ağıllısına rast gəldim... - Araya çökən
sükutu yenə mən pozdum:
- Mən gələn ay
"Şuşa" qəzetində təcrübə
keçməyə gedəcəm, bir ay Şuşada olacam, sən
də gəlsən...
- Yox, mən gəlsəm, işimi itirə bilərəm, hər halda gəlsəm, səni axtararam... - Maraqla soruşdum:
- Harda axtaracaqsan? "Şuşa" qəzetində?
Və o, təbəssümlə cavab verdi:
- Yox, Qalanın İrəvan qapısında...
Üstündən, ortalama, 50-60 il keçib və hələ bir dəfə də olsun, qarşılaşmamışıq. Həqiqətən də Bakı böyük şəhər imiş... Əlli il gözün axtaran adam, bir dəfə də olsun, qarşına çıxmaya bilərmiş...
Bu günlər Şuşada böyük quruculuq işləri gedir və mən şübhə etmirəm ki, Şuşa qalası tam bərpa olunanda, öz əzəli görkəminə qaytarılanda, İrəvan qapısı da yaddan çıxmayacaq. Bu son günlərdə isə, hamıya bəlli oldu ki, hələ ki, rusların nəzarət etdiyi Laçın dəhlizinə alternativ olaraq, Laçından Şuşaya çəkilən yol tamamlanmaq üzrədir. Bir yandan baxanda, bu yol - Qalanın İrəvan qapısı deyil, bəs nədir?
Və mən şübhə etmirəm ki, çox keçməyəcək və insanlar Şuşanın Gəncə qapısında olduğu kimi, İrəvan qapısında da bir-birinə görüş verəcəklər. "Laçın dəhlizi" ifadəsinə isə, ola bilsin ki, tarix dərsliklərində rast gələcəklər.
21 aprel 2022, Albalı bağları
Məmməd
ORUC
525-ci qəzet.- 2022.- 17 iyun.- S.13;16.