Təməl daşı
esse
Mədəni-mənəvi keçmişimizə ötəri
nəzər salmaq belə kifayətdir ki, görəsən, aşıq yaradıcılığı
Azərbaycan xalqının
mədəniyyət tarixində
və milli təfəkkürünün formalaşmasında
olduqca böyük rol oynayıb.
Müqəddəs kitabımız Qurani-Kərim
dilimizə gec tərcümə olunduğundan
və bir qayda olaraq, kəmsavad
mollalar tərəfindən
"Ərəbcə" təlqin
edildiyindən sırf
Azərbaycan dilində
dini-fəlsəfi təfəkkür
lazımi dərəcədə
inkişaf edə bilmədi. Məhz bu səbəbdən, farsca yazan Nizami
Gəncəvini çıxmaq
şərtiylə, Azərbaycan dilli klassik ədəbiyyatımızın
baniləri öz əsərlərini ərəb,
fars sözləri ilə ağırlaşdırmağa
məcbur olub, yaratdıqları ölməz
əsərləri elə
bir dildə (türk dili + fars dili + ərəb
dili) yaratdılar ki, klassik ədəbiyyatımız
istənilən səviyyədə
xəlqi ədəbiyyat
ola bilmədi.
Belə bir vəziyyətdə sırf xalq ədəbiyyatını xalqın
dilində yaratmağı,
xalqın ürək çırpıntılarını, ağrı və acılarını, fəlsəfi
forma axtaran təfəkkür
fırtınalarını əks
etdirməyi ozanlar və aşıqlar öz öhdələrinə
götürdülər. Elə buradaca
qeyd etməliyəm ki, onlar, zənnimcə,
həmin vazifənin öhdəsindən aşıq
formatı daxilində
yüksək səviyyədə
gələ bildilər.
Beləliklə, aşıq elin
təfəkkür təmsilçisinə
çevrildi və qədim zamanlardan üzü bu yana təkmilləşə-təkmilləşə
dillərdə gəzən
qoşmaları, bayatıları
və dastanları ilə Dədə Ələsgər zirvəsinə
qalxdı.
Fikrimcə, Dədə Qorquddan,
Yunus İmrədən,
Qurbanidən, Abbas Tufarqanlıdan, Xəstə
Qasımdan, Qaracaoğlandan,
Sarı Aşıqdan
və nəhayət, Aşıq Alıdan şirə çəkən
Aşıq Ələsgər
yaradıcılığı aşıq ədəbiyyatının
və sintez xarakter daşıyan aşıq sənətinin
zirvə nöqtəsi,
nida işarəsi idi.
Zənnimcə, aşıq ədəbiyyatı
və sənəti öz öhdəsinə götürdüyü ağır
milli-mənəvi missiyanı
iyirminci əsrin əvvəllərində uğurla
başa çatdırdı. Beləliklə,
vaxtilə Molla Vəli Vidadiyə, Molla Pənah Vaqifə axıra qədər qıymadığı
vəzifəni xalq təfəkkürünün inkişafının
ikinci mərhələsində
o, öz qanuni sahibinə, yəni yeni Azərbaycan ədəbiyyatının, humanitar
elminin banilərinə
verdi.
Aşıq sənəti, yuxarıda dediyim kimi, sintez
sənət olduğundan,
həmin dövrdən
etibarən öz mütəfəkkirlik vəzifəsini
itirsə də, ifaçılıq özgürlüyünu
saxladı. Düzdür, sonrakı mərhələdə
bir sıra ustad aşıqlar bu sənətdəki sintezi - şeirin, musiqinin və ifaçılığın vəhdəti
- saxlamağa çalışdılar,
lakin etiraf etməliyik ki, bu dəfə ifaçılıq son dərəcə
yüksək səviyyədə
olsa da, ədəbi hissə artıq fəth edilmiş uca zirvənin sərt tələblərinə cavab
verə bilmədi.
Çağdaş dövrümüzün aşıqları
da, ara-sıra yazı-pozuya, hətta yazarkən çalıb oxuduqlarını kitab şəklində çap
etdirməyə meyllidirlər,
fəqət təəssüf
hissi ilə bir daha etiraf
etməliyik ki, bu yazı o yazıdan deyil.
Və bu gün çalıb-çağıran
aşıqlar (onlar yazı-pozuya meyilli olsalar da, olmasalar da),
zənnəmcə, milli təfəkkürümüzün
təməlini müəyyən qədər təşkil edən
o böyük ədəbiyyatın
və o azman sənətin
əks sədasıdı, tarixin sıldırım qayalarına dəyib qayıdan əks
sədası. Əminəm ki, həmin əks
sədaları Azərbaycan xalqı və onun
çağdaş yaradıcı
ifaçıları zamanın nəbzinə
uyğunlaşdıracaq və yenidən tarixin
sıldırım qayalarına qaytaracaqdır.
İmir
MƏMMƏDLİ
525-ci qəzet.- 2022.- 22 iyun.- S.16.