Dul qadının tənhalığı
(Əvvəli
ötən şənbə saylarımızda)
Dövlətlərin "böyüklüyü" də
göz önündə aşağı düşməyə
başlayır. Əgər əvvəllər onlar
işğalçıya havadarlıq edirdilərsə, yeni, ədalətli
müharibədə onun ağır məğlubiyyətə
düçar olması, hamilərini əvvəlki səhv
mövqelərindən çəkinməyə məcbur edir.
Vaxtilə təcavüzə məruz
qalmış dövlətin öz ərazi
bütövlüyünü hərbi yolla bərpa etməsi
istəyi reallaşdırıldıqda, könüllü
qaydada olmasa da, əvvəlki mövqelərinin tam əksi olan
bir varianta keçməli olurlar. Onlar
addımbaşı hər iki düşmən tərəfi məsələni
sülh yolu ilə həll etməyə çağırmaqla,
əslində, təcavüzün davam etməsinə şərait
yaradır və əsl təqsirkarla yanaşı,
haqsızlığın məsuliyyətini öz üzərilərinə
də götürürdülər.
30 il ərzində onlar məğlub tərəfin
heç nəyə məhəl qoymadan öz qüvvəsinə
güvənib, bir gün düşməndən tutarlı
qisas alacağını, təcavüzkar ordunu
darmadağın edəcəyini ağıllarına da gətirmirdilər.
Lakin bu ədalətli hadisə baş verdikdən
sonra, məsələnin hərb yolu ilə həll edilməsinə
modus vivendi şəklindəki özünü doğrultmayan
mövqedən çəkilməli oldular. Azərbaycan Respublikasının düşməni əzməyə
qadir olan hərbi qüdrətinə inamsızlıq bir andaca
yoxa çıxdı. Özünü hörmətdən
salmış fəaliyyətsizliyin rəmzinə
çevrilmiş ATƏT-in Minsk Qrupunun üzvü olan yeganə
bir dövlət yenə də işğalçını
müdafiə qaydasında uğursuz vəkili kimi
çıxış edirdi, lakin sonralar vəziyyətlə
barışıb, o da bu mövqedən çəkilməli
oldu.
"Böyük"
dövlətlər əlahəzrət fakt
qarşısında əvvəlki mentor bəyanatlarını
tərk etməli oldular, qəyyumluq etdikləri təcavüzkar
dövlətin arxasından üstüörtülü qaydada
qaçmaq yolunu tutdular. Azərbaycanın Ermənistan
ordusu üzərində qəti qələbəsi
"böyüklərin" də öz siyasətlərini təftiş
etmələrinə gətirib çıxardı.
Bir vaxtlar nümunə kimi bəzi dövlətlərin
simasında siyasi modellər təbliğ olunurdu. Lakin zaman
keçdikcə həmin guya cazibədar sayılan nümunələr
devalvasiyaya uğramağa başladı. Demokratiyadan
dəm vuranlar avtoritarizm bataqlığına
yuvarlandıqlarından artıq başqalarına dərs verə
bilmirlər. "Qaydasız oyun"
növü siyasətə heç cür yaramır. Onların liderlik etmək istəkləri arxada
qaldı, əvvəlki cəngəllik qaydaları - "kim
güclüdürsə haqlıdır" prinsipi eroziyaya
uğramağa başladı. ABŞ-ın
Əfqanıstanı demokratik respublikaya çevirmək cəhdləri
fayda vermədiyindən 20 il sonra bu tənəzzülə
uğramış, müxtəlif dövlətlərin təcavüzünə
məruz qalmış ölkəni onun hərbçiləri tərk
etmək məcburiyyətində qaldı.
Dinlərin də təsiri əvvəlki tək
güclü deyildir. Prinsip kimi silahlı terrora əl
atılması onu mücadilə silahına çevirən dinə
münasibətin də radikallaşmasına gətirib
çıxarır. Dini ən çox
gözdən salan din xadimlərinin özüdür. Xristian dini XI əsrdən başlayaraq səkkiz dəfə
Şərqə, müsəlmanlara qarşı Səlib
yürüşü təşkil etmişdi və hərbçi
dini ordenlər böyük var-dövlətə sahib
olmuşdu. Bu yürüşlər guya
Sahibin qəbrini "kafirlərdən" xilas etmək pərdəsi
altında getsə də, əslində, ərazi
işğalı hesabına varlanmağa xidmət edirdi.
Qədim dünyada və orta əsrlərdə həm
Avropada, həm də Afro-Asiya dünyasında qızıla hərislik
geniş yayıldı. Axı bu metalı nə yemək
olardı, nə içmək və ya nə də onu toxumaq
olardı, çox yumşaq olduğundan alət və ya silah
qayırmağa da yaramırdı. Ernan
Kortes Meksikaya ilk dəfə gələndə yerli sakinlər
olan attseklər qızıldan yalnız bəzək şeyləri
və heykəlciklər düzəldirdilər. Buraya gələn ispanlar isə bu sarı metala
qızğın entiras bəsləyirdilər. Bunun səbəbini
yerlilər Kortesdən soruşanda, həmin konkistador belə
cavab verdi: "Çünki mən və
yoldaşarım ürək xəstəliyindən əziyyət
çəkirik, onu isə ancaq qızılla müalicə etmək
olar". Hiyləgərlik qaydasında deyilsə
də, bu sözlər mahiyyətə bütünlüklə
uyğun gəlirdi.
Qızıla yiyələnmək həqiqətən də
epidemik xəstəlik xarakteri daşıyırdı. Meksikanın
işğalından üç əsr əvvəl Kortesin əcdadları
və onların ordusu İberiyada və Şimali Afrikada
Müsəlman səltənətinə qarşı qanlı
dini müharibə aparmış, tarlaları viran qoymuş,
inkişaf etmiş şəhərləri xarabazara
çevirmişdilər. Məqsəd isə
şərqlilərə məxsus qızılı ələ
keçirmək idi.
Müasir dövrdə bəzi din xadimlərinin dəbdəbədən
xəbər verən fərqli həyat tərzi, varlanmaq
üçün hər cür vasitələrə əl
atmaları da inancı gözdən salır. Belə din xadiminin nüfuzu
ən aşağı səviyyədən xəbər verir. Onlar Allah yolunda xidməti, haram qazanc yolunda
axıtdıqları tərlə əvəz edirlər. Dinin aliliyinə hörmətin pula sitayişlə əvəz
olunması dindar kütlənin də
narazılığına səbəb olur. Heç bir moizə iyrənc əməli gizlədə
bilmir. Din xadimlərinə məxsus olan saraylar az qala dəbdəbəsində və möhtəşəmliyində
məscidləri də kölgədə qoyur. Mollalara,
keşişlərə hörmət azalır, onların ritual
baş örtüyünə, Türkiyədə Atatürk
islahatından sonra mərakeşlilərdən
götürülmüş fesə olan şəkildə
münasibət bəslənir.
Din zabitlərinin,
qvardiyaçılarının xoşa gəlməyən
davranışı müvafiq kütləvi rəyi
formalaşdırır. Lakin Allaha, Yaradana inamı bilavasitə
dinlə qarışdırmaq yolverilməzdir. İnam, nisbətən
az sayda ateistlər nəzərə
alınmasa, əksəriyyətin malik olduğu böyük mənəvi
qüvvədir. Heç kəs inamı tərbiyə
etmir, o, hər kəsin özünə məxsusdur, özəldir,
toxunulmazdır, sırf intim bir işdir. Burada
hansısa müdaxilə fayda vermir, inamın
formalaşmasında mollanın, keşişin, ravvinin heç
bir rolu olmur. Diqqət verdikdə
görürük ki, inam heç də nə bazar piştaxtasıdır,
nə də nəzir qutusu vasitəsilə aldanmışlardan
yığılan ianə deyildir, məhz ruhun
axtarışının, nəticə etibarı ilə,
mükafatıdır.
Zamanın özünün də
ölçüsünün qiymətdən düşməsi
müşahidə olunur, varlığın bu mühüm
amili də inflyasiyanın qurbanına çevrilir. Yer kürəsinin,
bəşər övladının keçdiyi inkişaf yolu əvvəllər
nə qədər ləng gedirdisə, sonra sürətini dəyişdi.
Tarixdəki Daş dövrü olduqca
böyük zaman məsafəsini əhatə etmişdi.
Quldarlıq, feodalizm nisbətən az
müddət yaşadı, baxmayaraq ki, hər birinin min ildən
yuxarı tarixi vardır. Kapitalizmin ömrü
müqayisədə hələ qısadır. Kommunizm isə necə hay-küylə tarix səhnəsinə
gəlmişdisə, görünməmiş böyük
siyasi, sosial kataklizmlərə səbəb olmuşdusa, xəstə
uşaq kimi uzun yaşamadı, doğulduğu XX əsrdə
də səssiz-küysüz sıradan çıxdı.
Onun yoxa çıxmasını məşhur
amerikan filminin adından götürülən sözlə -
"küləyin sovurduğu" tarixin tozu kimi mənalandırmaq
olar. Həyata indi daxil olan dəyişikliklərin
uzunömürlü olacağına da ümid azdır. Bu dəyişikliklər əsasən texnoloji tərəqqiyə
əsaslanır, texnologiya isə daha sürətli yeniləşməyə
məruz qalır. Son əsrlərdə hətta
dekadalar texnologiyanın inkişafına görə bir-birindən
fərqlənirdi.
Tarixə nəzər saldıqda, zaman insan
ömrünü yada salır. Adama elə gəlir
ki, onun uşaqlığı uzun çəkdi, onu tərk edən
ömür faytondan fərqlənən avtomobil sürətini
göstərməyə başladı, ömrün finalı
yaxınlaşanda isə illər günlərin, ayların dəyişilməsini
andırır. İnsan ömrü belə
qısadırsa, həyatın mənasına daha böyük əhəmiyyət
vermək, onu həyatın özündən daha artıq qiymətləndirmək
lazımdır.
Lakin təkamül adamlara həm müsbət, həm də
mənfi təsir göstərir. Ən kədərli cəhət
adamların özünün inflyasiyaya uğramasıdır.
Əhalinin sayı artır, bu, demoqrafik
inkişaf hesab olunur, müxtəlif maddi tədbirlərlə
dövlətlər buna can atır və artımı nailiyyət
kimi qələmə verdiyi kimi, depopulyasiyanı - əhali
sayının azalmasını reqress əlaməti hesab edir və
həqiqətən də, bu, olduqca ciddi məsələdir.
Təəssüf ki, adamlar sadəcə olaraq
qiymətdən düşürlər, burada dialektikanın qanunu
- kəmiyyətin keyfiyyətə keçməsi
özünü müxtəlif yollarla büruzə verir.
Ən pis cəhət odur ki, yaradıcı sənətlər
hörmətdən düşür. Alimlər,
aktyorlar əvvəlki tək ehtiram obyekti, ictimai nüfuz sahibləri
deyillər. Saysız-hesabsız şit,
bayağı filmlər çəkilir, onlarda yüzlərlə
artistlər rol ifa edirlər. Ölkəmizdə
müğənni olmaq həvəsi şkalanın lap
yuxarı dərəcəsinə çatırdı, indi də
kino artisti olmaq, bu yolla tanınmaq və çörək
qazanmaq dəbi meydana çıxmışdır. Fiziki qüsurdan da bu sənətə daxil olmaq
üçün istifadə edilir. Müğənnilər
özünü reklam xatirinə villaları ilə, mebelləri,
mətbəxləri ilə öyünürlər, bir azdan
onlara guya yeni Çarli Çaplin, Rac Kapur, Elizabet Teylor
ardıcılları qoşulacaqdır. Lakin
onlar rəqabətdə daim zəif görünəcəklər,
çünki şadlıq evlərindəki toyları
müğənnilər işğal etmişlər, öz
inhisarlarına keçirmişlər, kino artistlərə isə
ən yaxşı halda nimdaş paltar kimi tamada səlahiyyətinə
yiyələnmək qalacaqdır.
İstedad qiymət meyarı olmaq funksiyasını itirdikdə, şöhrət üçün daha çox maddi fayda gətirən vasitələrə əl atılır. Bayağı mahnılar yarmarkası bolluqdan xəbər verdiyi kimi, primitiv filmlər də yağışdan sonrakı göbələk kimi çoxalacaqdır. Biz rekordlara can atan xalqıq, dünyanın heç yerində paytaxtımızdakı qədər şadlıq evləri yoxdur, hökmən başqa incəsənət sahələrində də nailiyyətlərimizlə öyunməliyik.
Adətən ağac qocalanda, onun meyvəsinin böyüklüyü, rəngi, dadı da dəyişir. Təəssüf ki, inkişaf adlandırdığımız prosesdə də daha çox istehlakı cəlb etməyən meyvələrə rast gəlinir. Təkamül bəşəriyyətin keçmişdən bugünə keçdiyi və gələcəyə istiqamətlənən magistral yoldur. Ondan sapmaq yalnız ziyan gətirir və əslində, onun başqa alternativi yoxdur. Lakin təkamülün meydana gətirdiyi xoşagəlməyən şeylər də vardır. Bu münbit torpaqda alaq otları da bitir. Onları məhv etməyi, sıradan çıxarmağı unutmamalıyıq. Buna diqqət verilsə, "rəngindən" asılı olmayaraq heç bir inqilaba ehtiyac duyulmayacaqdır.
Ruhiyyəyə məqalə güclü təsir göstərdi, görünür, onun üzərində işləməyə dərin zəhmət çəkilmişdir. Ona görə də müəllifin telefonunu öyrənib, ona zəng vurdu və geniş araşdırmalardan məmnun olduğunu bildirdi. Professor cavabında dedi ki, mən Südabə xanımın məktəbini keçmişəm, onun üsyankar ruhu daim mənim üçün yolgöstərən ulduz rolunu oynamışdır. Təkcə özümüzdə deyil, dünyada gedən proseslərə tənqidi münasibətimin də bünövrəsində böyük müəllimimin irsi təsiri özünü büruzə verir. Biz gənc qızları o, daim axtarışlar aparmaq, iti düşüncələrə malik olmaq ruhunda tərbiyə edirdi, nikbin olmağa səsləyirdi. Onun öyrətdiyi kimi, mən gələcəyə heç də naümid yanaşmıram, onu major tonda görürəm.
Tabloda əgər hansısa rəng tünd görünürsə, mən yalnız gerçəkliyə əsaslanmışam, bəlkə də impressionistlər kimi plener üslubundakı yaxmalara üstünlük vermişəm.
Ruhiyyə bu qadının söylədiyi mülahizələrdən də çox razı qaldı.
(Ardı var)
Telman Orucov
525-ci qəzet.- 2022.- 25 iyun.- S.22.