Halikarnas balıqçısının
davam edən sürgünü
QAPISI QIFILLI MUZEY, KABABXANAYA ÇEVRİLƏN YAZIÇI EVİ
"Yoxuşun başına
çatanda Bodrumu görəcəksən! Sanma ki,
gəldiyin kimi dönəcəksən. Səndən öncəkilər də belə idilər, ancaq ağıllarını
burada qoyub getdilər" deyib, Cavad Şakir Kabaağaclı və ya namidar Halikarnas
balıqçısı. Şəhərin hər küncündə,
hər tinində onun izinə, sözünə rast gəlməmək qeyri-mümkündür.
Mavi deyincə ağla gələn ilk addır Kabaağaclı.
Başda
"Mavi sürgün"
kitabı olmaqla yazdığı əsərlərin
çoxunda bu şəhərin tərənnümü,
gözəlliyi, zərafəti
var. Ancaq həftələrdir
getdiyim yerlərdən,
ziyarət etdiyim muzeylərdən fərqli
olaraq Cavad Şakir adına
dərin məyusluq yaşadım. Həm yazıçının adını daşıyan
muzey, həm bir vaxtlar yaşadığı
evdə şahid olduğum mənzərə
İbn Haldunun qulağıma sırğa
etdiyim o möhtəşəm
deyimini bir daha xatırlatdı, "Coğrafiya taledir!"
Giritdə doğulan Cavad Şakirin uşaqlığı
Afinada keçir. İbtidai sinifə
Böyükadada başlayır,
liseyi Robert Kollecində
tamamlayır. Ailəsinin basqısı
ilə Oxsford Universitetində təhsil almağa yollanır.
İstanbula qayıdanda həftəlik
jurnallarda tərcümələr,
rəsmlər, karikaturalar
çəkərək, dərgilərə
rəngli üz qapaqları hazırlamağa
başlayır. Həmin vaxtlarda
Hüseyn Kənan imzası ilə həyatını ömürlük
dəyişən yazı
yazır. Dörd
fərari əsgərin
başına gələnlərlə
bağlı "Qaragöz"
və "Akbaba" dərgilərində yazdığı,
"Həbsxanada edama
məhkum olanlar bilə-bilə asılmağa
necə gedirlər?"
başlıqlı hekayəsinə
görə, Ankara İstiqlal
Məhkəməsində yarğılanır.
Məhkəmə sədri
edam edilməyini istəyir, lakin Qılınc Əli Bəy bu qərara
müdaxilə edir. Sonda hökm çıxarılır
ki, Bodruma sürgün edilsin.
Jandarmalar onu Bodruma gətirmək
üçün yola çıxırlar. Kabaağaclı Milasdan mərkəzə
qədər yeriyir.
Əslində, digərlərinə olduğu kimi, ona da at verirlər.
Amma at yəhərsiz olur. Kələ-kötür yolda yəhərsiz
at üstündə getməyə
çətinlik çəkdiyinə
görə aşağı
enir. Saatlar sonra yoxuşun
başına çatırlar
və uzaqdan Bodrum görünür.
Şəhərə daxil olarkən
jandarmalar "hökumət
idarəsinə çatırıq,
belə piyada görünmək olmaz, atın üstündə dik oturaraq şanlı
şəkildə hüzura
getmək lazımdır"
deyirlər və Cavad Şakiri zorla ata mindirirlər.
Qubernatorun əmri ilə
şəhərin hüdudları
daxilində sərbəst
qalacağını öyrənir.
Bu cür qərara sevinə bilmir, yorğunluqdan taqətdən
düşmüş bədəni
oturduğu yerdə çöküb qalır
və ağzından iki kəlmə çıxır, "Təşəkkür
edirəm"! Bir qəhvə
içib, bir siqaret çəkdikdən
sonra özünə gəlir. Şəhər
qubernatoruna ev
kirayələmək istədiyini
deyir. O da dəniz kənarında bir yer olduğunu,
birlikdə gedib baxmağı təklif edir. Qubernatorla ev sahibi
bir-birinin qulağına
nəsə pıçıldayırlar.
Əldən düşmüş Cavad Şakir də maraqla onlara baxır. Axırda Qubernator ciddi bir ifadə
ilə üzünü
ona çevririr və "kirası iyirmi beş"
deyir. Cavad Şakir iyirmi beş lirə
olduğunu düşünür.
Dərhal yatmaq istədiyi
üçün cibindəki
son iyirmi yeddi lirənin iyirmi beşini sorğusuz-sualsız
verir. Qubernator,
"Cavad bəy, kira iyirmi beş quruşdur!"
deyir.
Ağappaq, qutu kimi duran
evin həyətinə
keçərək küçəyə
açılan qapını
bağlayır, Ətrafa
göz gəzdirir, baxışları digər
tərəfdəki qapıya
ilişir. Yaxınlaşıb açanda dənizlə
göz-gözə gəlir
və uşaqlığından
bəri ilk dəfə
dizləri üstünə
çökərək hönkür-hönkür
ağlayır. Təkcə bu
hadisə Bodrumun Cavad Şakir Kabaağaclı üçün
nə demək olduğunu isbat edir.
Yazıçı ən gözəl əsərlərini burada yazıb. Çünki Bodrumun dənizi
və mavisi onun ilham qaynağı
idi. II Dünya
müharibəsinin gətirdiyi
çətinlik 20 illik
dönəmdən sonra
onu şəhərdən
ayrılmağa məcbur
edir və qayığı ilə evini sataraq İzmirə
köçür. Yenə şəhərdən
əl çəkmir,
"Mavi Yolculuk" adı altında turistləri gəzdirir və onlara İzmirdən Bodruma qədər bələdçilik
edir.
13 oktyabr 1973-cü ildə
İzmirdə yaşadığı
"Merhaba apartmanı"da
vəfat edir. Son nəfəsinə
qədər "Bodrum!"
deyir və mənəvi oğlu Şadan Gökovalıya vəsiyyət edir:
"...İndidən deyirəm,
Bodrumda basdırılmaq
istəyirəm. Oranı çox
sevdim, çox əmək verdim. Mindos qapısı tərəfindən
bir yerə basdırsınlar məni.
Qətiyyən mərmər, beton
zad istəmirəm.
Bir daş tapın, uzun bir daş,
yazısız olsun.
Filankəs oğlu, filankəs
imiş, bu tarixdə doğulub, filan tarixdə öldü sözləri əsla istəmirəm.
Bəsit, sadə bir daş... Dəbdəbə də sevmirəm.
Dəniz
görən yerlərə
basdırılmağım şərt
deyil, necə olsa yatdığım yerdən dənizi seyr edə bilməyəcəm,
dənizi ruhumda yaşadacam. Sayğı duruşu
da istəyən deyiləm. Balıqçıya bir "Merhaba"
yaraşır".
Kabağaaclının Türbə Təpəsində
yerləşən məzar
və muzeyini ziyarətə getdim. Bir yazıçının
muzeyini gəzmək dünyanın ən həyəcanlı hisslərindəndir.
Hətta
yolboyu beynimdə nələrlə qarşılaşacağımı
xəyal edirdim. Qısa məsafədən sonra yaşıllığın, begonvillərin,
daha əvvəl adını eşitmədiyim,
üzünü görmədiyim
bitkilərin, çiçəklərin,
ağacların olduğu
bir bağa daxil oldum. Ətrafa göz gəzdirdim, kimsə yox idi. Yanlış gəldiyimi düşündüm.
Birdən pilləkənlərin başında dayandığım
yerdən məzar gördüm. Bu, O idi!
Nə mərmər, nə beton, vəsiyyət etdiyi kimi başda bir daş parçası,
əllə yazılan
ad, soyad, "Merhaba" və
üstündə əkilən
begonvillərdən başqa
heç nə yox idi. Nə
gələn, nə gedən! Kimsəsizlikdi. Muzeyin qapısında isə
yekə bir qıfıl vardı.
Gəzərkən ağacların arasında
bağın təmizliyi
ilə məşğul
olan qadın gördüm. Bir az danışdıq,
məlum oldu ki, xeyli vaxtdır
muzeyə nəzarətçi
gəlməsi gözlənilir,
amma bunun nə vaxt baş
tutacağı bəlli
deyil. Balaca bir muzeyə
əməkdaş ayırmamaq
yazıçıya olan
vəfasızlıqdır.
Digər məyusluğum isə Cavad Şakir Kabağaaclının evi ilə bağlıdır. Yazıçının yuxarıda bəhsi keçən, Bodrumun heyranedici gözəlliyi qarşısında diz çöküb ağladığı
evi "köftəçi"
kimi fəaliyyət göstərir. "Barlar
küçəsi" adı
ilə tanınan yerdə yerləşir həmin ev.
Dəfələrlə keçmişəm o küçədən. Ancaq təsadüf
nəticəsində öyrəndim
Halikarnas Balıkçısının
evi olduğunu. Heyrətdən donub qaldım.
Bir yazıçının yaşadığı
evin kababxanaya, köftəçiyə çevrilməsi
əlbəttə, fəlakətdir.
Təsəvvür edin, Dostoyevskinin
evi çayxanaya çevrilir, Hüqonun otağı dönərxana
xidməti göstərir.
İlahi, bunları düşünmək belə
ürküdücüdür! Halikarnas balıqçısının "köftəçi" kimi
fəaliyyət göstərən
evinə kənardan baxdım. Mədə ilə beynin
savaşında, mədə
qalib gəlmiş kimi bir təsəvvür
yarandı məndə.
Həqiqət isə budur
ki, qarnı tox, başı boş insanların sayəsində belə mənzərələrə şahid
oluruq. Qarın toxluğu keçicidir, yəni hər an doldurulma ehtimalı
var, ancaq boş başın belə bir şansı
yoxdur. İkincini nə tarix əfv
edir, nə mədəniyyət, nə
ədəbiyyat!
Yeri gəlmişkən,
yazıçının bəzi
əşyaları, əlyazmaları
yeni açılan Bodrum Dəniz Muzeyində sərgilənir. Öz adını
daşıyan muzeyin qapısına qıfıl
vurub, başqa bir muzeydə bir-iki əşya sərgiləmək təbii
ki, məntiqsiz görünür. Sözügedən muzeyi daha əvvəl
ziyarət edərkən
yazıçıya aid əlyazmaları
orda görəndə
bir anormallıq olduğunu sezmişdim.
Yüzlərlə balıqqulağının, dəniz ulduzunun arasında bunların nə işi olduğunu düşünmüşdüm.
Həqiqəti gördükdən sonra aidiyyatı qurumların bunu Kabaağaclı qarşısında
vicdanlarını rahatlatmaq
üçün atdıqları
addım olduğunu anladım.
Cavad Şakir Kabaağaclı Muzeyindən üzülərək
ayrıldım. Ümid
edirəm ki, haqq etdiyi dəyəri görəcək.
Türkan
TURAN
525-ci qəzet.- 2022.- 25 iyun.- S.21.