Samuray mənəvi ruhu yaşayır
(Əvvəli
ötən çərşənbə sayımızda)
Yaponlar təkcə
işgüzarlığı ilə deyil, həm də
istehsalat intizamı ilə seçilir. Onlar
işə girdikləri şirkəti özlərinin ikinci ailəsi
hesab edir və nadir hallarda onu tərk edirlər. Onlarda Vətənə
sevgi ilə yanaşı, həm də "firma vətənpərvərliyi"
də mövcuddur və bu, şirkətlərin
istehsaldakı qazandıqları uğurda heç də az rol
oynamır.
Yapon mühəndislərinin istedadı hesabına robot
texnikası və ondan istifadə sahəsində ölkə
dünyada birinci yerə çıxmışdır. Yaponlar öz
icadları ilə Rey Bredberinin və Ayzek Azimovun fantastik əsərlərində
irəli sürdükləri ideyaları da ötüb
keçə bilmişlər, robotlar artıq həm də
ictimai iaşədə, məişətdə geniş istifadə
olunmağa başlanmışdır. Süni
intellekt yaradılması sahəsində də yapon alimləri
həmçinin, dünyanın aparıcı elmi mərkəzlərindən
geridə qalmırlar.
Yapon zavod
və fabriklərində canlı işçi əməyindən
getdikcə az qaydada istifadə olunur. Müxtəlif istehsalat funksiyalarını
kompüterləşmiş sistemlər, robotlar görür.
Vaxtilə görkəmli Sovet jurnalisti tətil
edən şaxtaçıların arvadlarının həmrəylik
şəklində onların yanına gəlib, orada ikebana
düzəltmələrini kapitalizmin ifşası şəklində
böyük şövqlə qələmə
almışdı. İndi yəqin ki, tətilə
çıxan yapon işçisi yoxdur, axı heç
ağır əməyə adamların cəlb olunması da
geridə qalmışdır. İndi istehsalatdan
uzaqlaşan işçi qüvvəsi öz fayda verməsini
xidmət sahəsindəki iş sahələrində
tapır. Belə getsə, robotlar onları həmin
sahələrdən də sıxışdırıb, kənarlaşdıracaqdır.
Yaponlar nəqliyyat sahəsində də heyranedici nailiyyətlər
qazanmışlar. 80 il əvvəl Tokionun küçələrində
sərnişinlərə rikşələr xidmət edirdi, az
sayda xarici minik maşınları da var idi. Öz
istehsalı olan avtomobillərdən istifadə hesabına
ağır zəhmət tələb edən rikşə
tarixin zibilliyinə verildi. XX əsrin 80-ci
illərində isə yapon maşınlarına Avropada və
Cənubi-Şərqi Asiyada çox yerdə rast gəlmək
mümkün idi. Əsrin sonunda isə yaponların
istehsal etdikləri minik avtomobillərinə sərgilərdə
nümayiş etdirilən tək bir nüsxə kimi deyil,
dünyanın beş qitəsinin
hamısında kütləvi qaydada şütüməsi ilə
Afrika savannalarındakı antilopa sürülərini
xatırladırdı. Vaxtilə çox inkişaf etmiş
ABŞ, Böyük Britaniya, Almaniyanın avtomobil sənayesi
ilə müqayisədə geridə qalan Yaponiya bu sahədəki
uğurları hesabına dünya bazarındakı rəqabətdə
onları ötüb keçməyi bacarmışdır. Buna
öz məhsullarının keyfiyyəti və daha qənaətli
yanacaq sərfi hesabına nail olmuşdur. Ölkədə
maqnit yastıqlar üzərində şütüyən
qatarların sürətini az qala XX əsrin
birinci yarısının turbovintli təyyarələrinin
sürəti ilə müqayisə etmək olar.
Yaponlar təkcə robotlar istisna olmaqla, digər mürəkkəb
texniki məhsulların əksəriyyətinin
istehsalının heç də bilavasitə ilkin müəllifləri
deyillər. Onlar başqalarından ən yeni texnologiyalar əxz
etmək, onun üzərində işləyib xeyli təkmilləşdirmək
ustalarıdır. Yapon məhsullarınin demək
olar ki, hamısı olduqca keyfiyyətlidir, uzunmüddətli
istifadəyə yararlıdır və yaxşı texniki
göstəricilərə malikdir. Ona görə
də orta maliyyə imkanı olan alıcı, yapon
mallarına üstünlük verməklə səhv etmədiyi
qənaətinə gəlir.
Yaponlar
texnoloji tərəqqidə, innovasiyada çox şeyə nail
olsalar da, özlərindən
razılıq əlaməti kimi ilkin müəlliflikləri ilə
öyünmürlər, onlar başqasının təcrübəsindən
də ən yaxşı qaydada faydalanmağı bacarırlar.
Lakin innovasiyada da Yaponiya rəqib ölkələrdən
heç də geridə qalmır.
Çox sahədə irəli çıxan yapon öz
nailiyyətləri ilə öyünməkdən uzaqdır,
çünki yapon öz başlıca keyfiyyətini - əməksevərliyini,
işgüzarlığını, yeniliyə aludəçiliyini
nəinki azaltmır, əksinə, daha da artırır.
Yaponiyanın
ağır məğlubiyyətdən sonra dirçəlməsi
Yaponlar təkcə çalışqan, işgüzar
xalq olmaqla qalmır, həm də sadəlikləri, təvazökarlıqları
ilə seçilirlər. Onlar özlərini gözə
soxmağa, irəliyə atılmağa can atmırlar, onlarda
karyera pillələri ilə irəliləmək istəyi də
avropalılarda olan kimi güclü deyildir. Ona
görə də müasir Yaponiyada meritokratiyanın (ləyaqətlilərin
hakimiyyəti - müəllif) həyata keçirilməsi də
əsasən müqavimətsiz, daha asan başa gəlir.
Baxmayaraq ki, meritokratiya ilk dəfə qədim
Çində icad və təbiq edilmişdi, onun prinsipləri
indiki yapon gerçəkliyində daha çox nəzərə
çarpır.
Bunu Yaponiyanın son
bir əsrlik tarixində aydın görmək olar. Militarizmə meyl edən bir ölkə hərb sahəsində
də çoxlarının heyrətinə səbəb oldu.
İkinci Dünya müharibəsindəki məğlubiyyət
nə qədər ağır və acı olsa da, yaponları
məyusluq dənizində batırmadı, əksinə,
onlarda görünməmiş bir intibah hissi yaratdı. Müharibənin nəhəng miqyasdakı
dağıntılarının, digər ağır nəticələrinin
ləğv edilməsi prosesi, əslində, ölkəni tam
yeni, inkişaf relsləri üzərində qoydu. Qalib ABŞ-ın köməyi ilə Yaponiya öz
siyasi, iqtisadi qamətini düzəldə bildi,
yaşadığı fəlakət qarşısında
heç də acizlik göstərib diz çökmədi.
Yaponiyanı militarizm xəstəliyindən sağaltmaq
üçün ona qarşı ciddi immunitet yaradılmalı
idi. Buna xidmət edən faktorların içərisində
siyasi quruluşun əsaslı dəyişikliyə məruz
qalması vacib idi. Birləşmiş
Ştatların köməyi ilə yaradılan dövlətin
yeni Konstitusiyası da bu vəzifəyə istiqamətlənmişdi.
Həmin ali sənədə görə,
Yaponiya, formal monarxiya sistemi saxlansa da, demokratik prinsiplərə
əsaslanan müasir respublikaya çevrilməli idi və bu
baş verdi. Xalqın milli birliyinin rəmzi kimi
hələ qeyd-şərtsiz təslimdən əvvəl
imperator titulunun saxlanması qalib ABŞ tərəfindən
göstərilən güzəşt idi, lakin mikadonun ilahi mənşəli
olması barədəki əsrlərlə kök
salmış və daşlaşmış ideya, əslində
doqma birdəfəlik ləğv edildi. Artıq ali ilahə
Amaterasu və ya hansısa bir səma qüvvəsi ilə onun
əlaqəsi yox idi, müəyyən imtiyazlara sahib olmaqla
yanaşı, məhz
bu məsələdə digər yaponlardan heç
də fərqlənmirdi. İmperator Hirohitonun özü 1
yanvar 1946-cı ildə Yeni il münasibəti ilə çıxış edəndə,
amerikanların təzyiqi altında, Yaponiya monarxının
ilahi mənşəyə mənsub olması tezisindən
imtina etdiyini bildirdi. İmperator "dövlətin
və xalqın birliyinin simvolu" olmaqla, xalqın iradəsi
ilə meydana gəlir və suveren hakimiyyətin
daşıyıcısı hesab olunur. Buna
qədər isə yaponlar üçün dövlət, din və
cəmiyyət bölünməyən bir tam kimi qəbul
olunurdu. Müharibədən sonra isə
dünyanın mənzərəsi bir andaca dəyişdi.
Konservativ yaponlar
baş verən dəyişikliyi həyatın mənasının
itirilməsinə bərabər hesab etdiklərindən, ona etiraz əlaməti kimi Yaponiyada
özünü intihar etmək seriyası baş verdi.
Hər
sahədəki dəyişikliklər, sürətli sağalma
və inkişaf bu fikri tamamilə təsdiq edə bilər ki,
vaxtilə sənaye istehsalı sahəsində çox geridə
qalan Yaponiya ağlasığmaz bir metamorfozaya da imza atdı,
bir sıra sahələrdə, innovasiyada da irəlidə getməyi
bacardı.
Meydzi Bərpası prosesinə diqqət verdikdə
görürük ki, Yaponiya həm də qısa müddətdə
qüdrətli hərbi dövlətə çevrilmişdi. 1873-cü ildə
universal hərbi mükəlləfiyyət tətbiq edildi.
Yaponlar həm də Qərbin imperiya modelini
acgözlüklə müşahidə edirdi, bu yolu da
özü üçün məqbul hesab edirdi. 1894-1895-ci illərdə Çini məğlub edib,
ölkənin bir sıra ərazilərini anneksiya etdi və
Çində öz təsir dairəsini qurdu. Bundan sonra onlar 1905-ci ildə rusları məğlub
etdilər, Rusiya hərbi-dəniz donanmasına ağır zərbə
vurdular. Bir qədər sonra isə, 1910-cu
ildə Koreyanı sərt qaydalarla idarə edilən müstəmləkəyə
çevirdilər. Yaponlar sübut etdilər
ki, "ağ adamların" imperialist oyununu oynamağa onlar
da qadirdilər və Asiyanın, Afrikanın digər
regionlarında da buna qabil olan xalqın timsalında nümunələr
tapıla bilər.
Meydzi
hökuməti feodalizmlə sürətlə vidalaşmaqdan
ötəri samurayı aşağılamaq üçün
müxtəlif vasitələrdən istifadə edirdi, ona əvvəllər
gəzdirdiyi iki - uzun və gödək qılıncdan birini
daşımağa icazə verdi. Həm də şəxsi dünyasına da həmlələr
edilirdi, onların qeyri-adi saç formasını,
başlarını öz üslublarına uyğun qaydada
qırxdırmasını qadağan etdi. Sosial
təzyiq samurayın qılıncdan imtina etməsinə gətirib
çıxardı. Axı qılıncdan
istifadə şəraitləri də yoxa
çıxmışdı. Samurayın
ona hörmətsizlik edəni qılıncla doğrayıb
öldürməsi kimi eybəcər bir hüququnu da imperator
qadağan etmişdi. Samuraya adi kəndli
qadınları ilə evlənməyə icazə verildi, bu isə
onun əvvəlki statusuna uyğun gəlmirdi.
Mutsihitonun samuray klanını ləğv etməsi həm
də öz hakimiyyətini möhkəmləndirmək niyyəti
ilə birbaşa əlaqədar idi, çünki onlar yeni
hakimiyyət qurulduqdan sonra bir sıra əyalətlərdə
yenicə yaranan dövlət hərbi qüvvələrinə
müqavimət göstərirdilər. Əvvəllər
də hakimiyyətlərin dəyişilməsi hərbi
münaqişəsiz, samurayların fəal iştirakı olmadan
həyata keçirilməmişdi.
1871-ci ildə Meydzi feodal torpaq sahibliyini ləğv etdi və
onun yerinə fransızlardan götürdüyü prefekturalar
yaratdı. 75 prefektura meydana gəldi, onlardan dördü iri
şəhərlər idi. Sonralar ölkə
ərazisi yalnız 45 prefektura arasında bölündü.
Daymyolar öz torpaqlarını itirdiklərindən,
artıq samuraylarına da təqaüd verə bilmirdilər.
Ölkədə həm də hərbi quruculuğa diqqət
artırıldı, 4 qarnizon yaradıldı. Köhnə
torpaq samurayları birləşdirilərək yeni milli orduya
girməyə məcbur edildilər. Yeni hərbi
mükəlləfiyyət sisteminin tətbiqi ilə
yanaşı, ordu naziri postu yaradıldı. Bu, hərbi sahədə samuray
ağalığının sona çatdığının əlaməti
idi. Bunu isə onlar azı yeddi əsr ərzində
icra etmişdilər. Bu, samurayı qəzəbləndirməyə
bilməzdi, axı o, adi bir adama çevrilirdi.
Meydzi bu tədbirlərlə
kifayətlənməyib, onsuz da samuray sinfini buraxmaq
üçün üç il davam edəcək
prosesə başlamışdı. Samuraylar buna qiyam
qaldırmaqla cavab verdilər, lakin heç nəyə nail ola bilmədilər. 1877-ci ildə
axırıncı Satsuma qiyamı da yatırıldı.
Onsuz da yapon döyüşçüsü olan
samuray sinfinin tənəzzülü və onun davamı şəklindəki
süqutu 1840-1880-ci illərdə getmişdi və inqilab onun həyat
tərcümeyi-halına son nöqtəni qoydu. Tarixçilər bu məşhur sinfin sıradan
çıxmasının səbəblərini müxtəlif
qaydalarda yozurlar.
Yaponiyanın son 150 illik tarixi mürəkkəb hadisələrlə,
ziddiyyətlərlə dolu olsa da, inqilabın qələbəsi
ilə feodalizmə son qoymaqla yanaşı, dünyanın
aparıcı dövlətlərindən geriliyini ləğv
etməyə də nail olmuşdu. Lakin militarizmə aludə,
ölkəyə və xalqa böyük ziyan vurmuş, II
Dünya müharibəsinə təcavüzkar bir dövlət
kimi qoşulmaqla, tarixində ilk dəfə yadellilər tərəfindən
ağır məğlubiyyətə düçar olmuşdu.
Məğlubiyyətin ağır acısı
başqa, həqiqi inkişaf yoluna çıxmasına onu
sövq etmiş və Yaponiya bir müddətə də olsa,
dünyanın ikinci iqtisadi cəhətdən qüdrətli
dövlətinə çevrilmişdi.
EPİLOQ
Bəzi oxucular müasir dövrdə yapon samuraylarına belə diqqət verilməsinə təəccüblə yanaşa, onu hətta anlamaya bilər. Obyektiv dünyanın idrakının inkar edilməsi kimi meydana gələn aqnostitsizm də məhz belə bir münasibətə hazırlıqla haqq qazandıra bilərdi. Bu mövzuya müraciət edilməsi 2020-ci ildə xalqımıza şərəf və şöhrət çələngi bəxş edən hadisələrlə də sıx bağlıdır. Qələbə ilə başa çatan mübarizənin uğurlu tərkibi müxtəlif olduğu kimi, ona istənilən şəkildə həsr olunma, hətta dolayı yolla olsa da, məhz aktuallığın qiymətləndirilməsinin təsviri kimi səslənir. Azərbaycan xalqı və onun ruhi bətnindən doğulmuş yeni ordu İkinci Qarabağ müharibəsində mənfur düşmən üzərində parlaq qələbə çalmış, Ermənistan ordusunu darmadağın etməklə, onu məhv olma təhlükəsi ilə üzləşdirmişdi. Əlbəttə, bu qələbənin qazanılması üçün uğurlu strategiya hazırlanmış və onun müvəffəqiyyətlə həyata keçirilməsinə böyük əmək sərf edilmişdi. Bu vəzifələr dəqiq ardıcıllıqla və yüksək səmərəliliklə həll edilmişdi. Ordumuz müharibədə ən müasir silah növlərindən, hərbi texnikadan və radio-elektron kəşfiyyat və hücum qurğularından istifadə etmiş, yeni mürəkkəb hücum taktikalarını ustalıqla tətbiq etmişdi. Yeni ordunun yaradılmasının təşəbbüsçüsü, bu vəzifəni hərtərəfli yerinə yetirməklə yanaşı, müharibə başlanandan ölkənin silahlı qüvvələrinin Ali Baş Komandanı kimi qalibiyyətli döyüş əməliyyatlarına da bilavasitə rəhbərlik etdi. Bütün bunlar müharibəyə hazırlığın yüksək səviyyəsindən, vuruşların isə hərb elminin tələblərinə uyğun şəkildə aparılmasından xəbər verirdi.
(Ardı var)
Telman
ORUCOV
525-ci qəzet.- 2022.- 29 iyun.- S.21.