Ruhun ilahi və insani saflığı
UNUDULMAZ
MÜƏLLİMİMİZ KAMAL QƏHRƏMANOV HAQQINDA
XATİRƏLƏRİM
...Filologiya fakültəsinə qəbul olunmuşdum, bir neçə gündən sonra dərslər başlanacaqdı, yataqxana problemi düzəlmişdi. Əslində I kursları bu məişət
hüququndan məhrum eləmək istəmişdilər.
Pedaqoji İnstitutunun rektoru, mərhum Mehdixan Vəkilov qəti
etirazını bildirərək deyib ki, əksinə, V kurslar
Bakını yaxşı tanıyır, qoy bir il kirayəşin
olsunlar, birinci kurslar isə rayonlardan gəliblər, hələ
uşaqdılar.
Allah belə
insanpərvər ziyalılarımıza rəhmət eləsin!
Eyni kursa daxil olan tələbə
yoldaşlarımızdan Bəhram Avılov, Hökmalı Dostəliyev,
Rafiq Məmmədovla dərdləşirdik. Qəribsəsək
də, özümüzü o yerə qoymurduq, necə
oxuyacağımız, kimlərin bizə dərs deyəcəkləri
barədə söhbətləşirdik. Kənardan
bizi dinləyən arıq bir oğlan söhbətə
qoşuldu. Öyrəndik ki, o, II kurs tələbəsi
Əliyar Əliyevdir:
- Kamal Qəhrəmanovdan
qiymət alsanız, İnstitutu bitirmiş hesab edin, - dedi və
gülümsündü. - Sizi qorxutmaq üçün demirəm.
Savadlı, tələbkar, güzəştsiz
müəllimdir. Ədəbiyyatşünaslıqdan
mühazirə oxuyacaq.
Bu müdaxilə xəbərdarlıqdırmı, yoxsa
belə ədəbiyyatşünasın əlindən
"canını qurtardığından" lovğalanmaq
idimi? Hər
ikisi ola bilərdi və düzgün qəbul
etmək lazım gəlirdi. Fakültənin
dekan müavini, tarixçi, professor Şükür Sadıqov
alçaqboylu, qara qıvrım saçlı, təxminən
30-35 yaşlı bir müəllimlə auditoriyaya girdi, dərhal
ayağa qalxdıq, salamlaşdıq.
- Kamal
müəllimdir - Qəhrəmanov, - dedi və əlavə
etdi: - "Ədəbiyyatşünaslığın əsasları"
fənnindən dərs verəcək. - Həmkarını
mehribanlıqla süzdü, zərif bir zarafatdan sonra otaqdan
çıxdı.
Mən yanılmamışdım, təxmini verdiyim
"35" rəqəmi düz çıxdı və qəribədir,
unudulmaz Kamal müəllimimi bir də 35 ildən sonra
xatırladım. Niyə, nə üçün? Bu
sual həmişə məni düşündürüb: Gəncliyin
boynunda haqq-sayı olan, cəmiyyətdə izi qalan ziyalı
pedaqoq-alimlərimiz hansı səbəblərdən unudulur? Kimsəsizlikdənmi, laqeydlikdənmi? Bu dəfə sualımı cavabsız buraxaq.
Kamal Qəhrəmanov Şuşada doğulmuşdu, bu
şəhərin saf havasını udmuşdu, ona görə
də saf adamdı, təmiz insandı. Çox erkən
yaşlarında II Dünya müharibəsinə (1941)
getmişdi, döyüş yolu keçmişdi.
Qayıdanda ədəbi mühitə
düşmüşdü: Mikayıl Rəfili, Feyzulla
Qasımzadə, Əbdüləzəl Dəmirçizadə,
Sədi Əfəndiyev, İsmayıl Şıxlı, Əhəd
Hüseynov kimi müqtədir alim-pedaqoqlarla bir sırada
çalışmışdı. Təsadüfi
deyil, professor M.Rəfili kimi görkəmli alimin fənnindən
- ədəbiyyatşünaslıq və Azərbaycan ədəbiyyatından
mühazirələr oxumuşdu. Elmi rəhbəri
də Rəfili olmuşdu, lakin gənc Qəhrəmanovun
obyektiv qüruru, güzəştə getməməsi və sair
iddiası professorun xoşuna gəlməmiş, o da başa
çatmış tədqiqatından imtina etmiş, başqa
mövzuda dissertasiya yazmışdı.
Kamal Qəhrəmanov ən çox mərhum
yazıçımız, əvəzsiz pedaqoq İsmayıl
Şıxlı ilə ünsiyyətdə bulunurdu. Bu da səbəbsiz deyildi:
İsmayıl müəllim də, Kamal müəllim də əqidəcə,
iştahca (60-cı illərdə rüşvətin
virusları cəmiyyəti təzəcə xəstələndirmişdi)
da təmizdilər, əyilməzdilər. İsmayıl
Şıxlı yalnız onunla zarafatlaşardı. Auditoriyada isə hər iki müəllimimiz ciddiydilər.
Mən
ötən illərə qayıdanda, o dövrün ali məktəb müəllimləri barədə
yazanda bir məsələni xüsusi vurğulayıram: Təmizlik!
Təəccüblü görünə bilər
bugünkü nəsil üçün, nahaq yerə. 60-70-ci illəri
deyirəm. Hansı ki, bilavasitə
şahidi olmuşuq. Elmi dərəcəsizi
də, dosenti, professoru da tələbələrin
gözünün içərisinə açıq alınla
baxırdılar. Azər Hüseynov, Cəfər
İbrahimov, Yunis Ələsgərov, Məmməd
Şıxlı, Şükür Sadıqov, Əhəd
Hüseynov, Aben Kərimov, Əminə Hüseynova və
qeyri-müəllimlərimiz də Kamal Qəhrəmanov və
İsmayıl Şıxlı kimi ideallarımız təmizlik
nümunəsiydi.
Səksəninci illərdi, İsmayıl
Şıxlının evində dayılarımla (onlar
yaxın qohumdular) qonaq idik. Xəstəlikdən
uzaq, qamətli İsmayıl müəllim maraqlı söhbətlər
eləyirdi.
Yadında qalmış tələbələrini xəbər
alırdı, maraqlanırdı onlarla. Mən də
o vaxt "müəmmalı" görünən əhvalatlardan
suallar verirdim.
-
İsmayıl müəllim, - dedim. - Bir suala münasibətinizi
istəyirəm. Nə vaxtdı, ürəyimdə
dolanır.
O, əliylə
sıx qara saçını sığalladı (bu, onun adətiydi),
üzümə baxdı. Mən cəsarətləndim:
- Ali məktəblərdə
natəmizliyə, xüsusilə, doğma APİ-yə necə
baxırsız?
İsmayıl
müəllim ani sükutdan sonra dedi:
- Nə qədər
Kamal Qəhrəmanov də-yişməyib, heç bir natəmizliyə
inanmıram.
Bu,
müdrik yazıçı qiymətiydi!
Həqiqətən də Kamal Qəhrəmanov dəyişmədi. Axı, bu, necə ola bilərdi: Cavanlığını Pedaqoji
İnstitutun yataqxanasında bir otaqlı mənzildə qoca
anası ilə keçirən filoloq-alim hansı natəmizliyə
meyl göstərə bilərdi?! (Biz tələbələrlə
eyni mərtəbədə yaşayırdı).
Kamal müəllim I kursda biz tələbələrə
mühazirələri necə dinləməyin, qeydlər
aparmağın, seminar məşğələlərinə
necə hazırlaşmağın yolunu öyrətdi. Heç vədə qeydləri
olmazdı, auditoriyaya girib sinif nümayəndəsinə:
"Kim yoxdur?" sualını verməzdi. Nəzərlərini
gəzdirər, kimin gəlmədiyini özü müəyyənləşdirər
və sol əli cibində ahəstə vargəllə
qaşları müəmmalı çatılardı. Suala cavab verməyəndə istehzalı
gülümsəyərdi.
Düzü, bunun ciddiliyinə məna verməsək də,
elə-belə də ötüşməzdik. Kamal müəllimlə həmyerli
olan, yay aylarında istirahət vaxtı salamlaşan, Pedaqoji
Universitetin dosenti Təyyar Cəfərov yataqxanada deyərdi
ki, Kamal müəllimin istehzasından kim
canını qurtarmaq istəyirsə, ədəbiyyatşünaslığı
öyrənməlidir. Həqiqətən, O,
öz mühazirələrinə daha çox
"inanırdı" və sonralar yazdığımız
mühazirə dəftərlərini oxuyanda bu inama haqq
qazandırırdıq. Kamal Qəhrəmanov
anlayışları, ədəbiyyata yanaşma, meyl və
üslubları həm qlobal, həm də incəliklərinə
qədər xırdalayırdı, maraqlı nümunələrilə.
Onun iti yaddaşı vardı. Yuxarı kurslarda Azərbaycan
Sovet ədəbiyyatından mühazirələr oxuyanda
şeirləri rəvan səslə əzbərdən söyləyərdi.
S.Vurğunu, S.Rüstəmi, M.Müşfiqi,
R.Rzanı, M.Rahimi həvəslə auditoriyaya
çatdırardı. "Komsomol
poeması"ndan ən kövrək yerləri söyləyərdi,
eləcə də "Ana və poçtalyon",
"Leninqrad göylərində" əsərlərini.
Sanballı yazıçı Əbülhəsənin,
təfərrüatlı nasir Əli Vəliyevin
romanlarının məziyyətlərini təhlilə
qoşurdu. "Dostluq qalası" ("Müharibə") romanı
haqqında sanballı məqaləsi 50-ci illərdə "Azərbaycan"
jurnalında çıxanda sensasiya kimi
qarşılanmış, Yazıçılar
İttifaqında görkəmli ədib Mehdi Hüseyn məqaləni
tərifləmişdi. Bu faktı, əlbəttə,
bizə İsmayıl Şıxlı demişdi.
Kamal Qəhrəmanov xaraktercə ciddi, sözü üzə
deyən adamdı. İstər kafedra, istərsə
İnstitutun mötəbər iclaslarında ədalətsizliyə
dözməyən, haqqı müdafiə eləyəndi.
Onun bu keyfiyyətini yeksək qiymətləndirən
mərhum psixoloq, professor, Pedaqoji İnstitutun o zamankı
rektoru Şövqi Ağayev sezmiş, yüksək vəzifələr
təklif eləmişdi. Güc-bəla ilə dekan
müavini işləmiş, az sonra
uzaqlaşmışdı. Bəlkə də 60-cı illərdə
neqativ halların ali məktəblərə
ayaq açmasından xoflanmış, təmizliyini
firavanlığa qurban verməmişdi, yazıçı
İsmayıl Şıxlının qənaəti kimi.
Mən pedaqogika üzrə Əhməd Seyidovun
aspirantı idim. Hər həftə doğma Pedaqoji
İnstitutda müəllimlərimlə
görüşürdüm, ədəbi söhbətlərdə
bulunurdun.
Saçlarına
təzəcə dən düşmüş sevimli müəllimimlə
görüşəndə cavanlıq
çılğınlığı ilə ötən illəri
xatırlayırdı:
- Təyyar
Cəfərov, Aydın Şirinov, Rafiq Xəlilov, Yasin Qaraməmmədli,
Himalay Qasımzadə ilə bir çalışırıq,
- deyirdi. Və onların hörmət-izzəti
saxladıqlarını vurğulayırdı. - Sənsə
ədəbiyyatı bəyənmədin. -
Yarızarafat-yarıciddi narazılığını
bildirirdi: - Bəlkə qayıdasan? - Sualedici
baxışlarından canıyananlıq oxunurdu.
Mən Kamal müəllimi başa
düşürdüm. Tələbə ikən "Gənc
müəllim" və "Azərbaycan gəncləri"
qəzetlərində çıxan kiçik ədəbi
qeydlərimi, resenziyalarımı oxuyub sevinirdi. O zaman gənc
olan Fikrət Qocanın ilk kitabı "Qağayı" barədə
məqaləmi tərifləmişdi. İndi bir
müəllim sevinciylə xəfif
narazılığını bildirirdi.
K.Qəhrəmanovun imtahanı sərt götürmək
üslubu məşhur idi və bunun tələbkar qəhrəmanı
idi. Necə ki, iki dəfə biz bu vahiməli mübarizə
meydanını görmüşdük. İş
gətirdi, "Azərbaycan müəllimi" qəzetinin əməkdaşı
sifətiylə Pedaqoji İnstitutda semestr imtahanlarından
yazmalı oldum. Və tərəddüdsüz
Kamal Qəhrəmanovun "Ədəbiyyatşünaslıq"
fənninin imtahanında iştirak elədim. Baxmayaraq ki,
üstündən iyirmi il
keçmişdi. Müəllim zahirən də,
üslubca da ciddi dəyişməmişdi. Mövzuların genişliyi və dərinliyi
içərisində ən incə, ağlagəlməz
nöqtələri, ştrixləri açıqlamağı
soruşur, dolaşıq məqamlarda cüzi köməklik
göstərir, qiymətdə isə obyektiv xəsisliyini
büruzə verirdi. Bircə biz nəsillə
müqayisədə fərqi o idi, "Kömək əlini"
uzadırdı. Bu nəydi, illərin -
yaşın Kamal müəllim xarakterini yumşaltması, onun
güzəştə getməsi məntiqiydi, yoxsa tələbələrin
səviyyəcə biz nəsildən fərqliliyiydi?! Cavabı çətin olsa da, onu deyərdim ki, Kamal
Qəhrəmanov həyatın dupduru, axarlı sahillərində
yaşayırdı, cəmiyət sağlamdı, lillənmişdi.
Tələbələrdə məsuliyyət
hissi daha güclüydü. Yox, bu amil də
Kamal Qəhrəmanovu yumşaltmaqda acizdi.
İmtahanın gedişində bir məqam əvvəlki qənaətimə
haqq qazandırdı: Keçmiş tələbələrindən,
professor Qəzənfər Kazımov və
professor Aydın Hacıyev xidməti işlə bağlı
üzr istəyib, içəri girdilər. Rektorluğun
tapşırığını Kamal müəllimə
çatdırmaq üçün bir xeyli susdular, sanki deyəcəklərini
müəllimlərinin əmri kimi
qarşılayacağından ehtiyat eləyirdilər.
Handan-hana Kamal müəllim dilləndi:
- Hə,
sözünüzü deyin, - gülümsündü. -
Çəkinməyin, daha tələbə deyilsiz.
Qəzənfər
müəllim həyəcanını axır ki cilovladı:
- Bizim cəsarətimiz çatmaz tələbə tapşırmağa. - Yumor hissli Qəzənfər müəllim ciddi görkəm aldı. Aydın müəllim də dinib-danışmağa cəsarət göstərmirdi...
Mənim üçün bu gözlənilməz görüş insan xarakterinin səbatlığını, ləyaqətini təsdiqləyirdi. Kamal Qəhrəmanov nəslini həyat ipə-sapa yatızdırmaqda acizdi. Və onlar beləcə xatirələşdilər...
Arxivimdə nəyisə axtarırdım. Saralmış, səliqəsini illərə vermiş bir dəftər əlimə keçdi. Ədəbiyyatşünaslıqdan bir-iki mövzu qalmışdı, heyifsilənsəm də, həyəcanla vərəqlədim. Titrəyən əlim deyildi, uzaqdan boylanan xatirələrimdi. Yazı solğunlaşsa da, apaydın oxunurdu, hər işarənin, sözün, cümlənin yazılma tarixi yaddaşımda necə də qalmışdı. Yox, bu, elə-belə yazı-pozu deyildi, unudulmaz Kamal müəllimin tələbələrinə ürəkdən gələn fikirləriydi, istəyi idi. O, bir zaman söylədiyini beynində, ürəyində yaşatmış və tələbələrinin yaddaşında əbədiləşdirmək üçün dəftərlərə köçürtdürmüşdü.
Kamal müəllim yanılmamışdı, haqq dünyasında güman ki, bu etibardan onun saf ruhuna pay düşmüşdü...
Özümü cilovlamaq mənim üçün nə qədər çətindi. İnsan niyə quş ömrünü də yaşamır? Haradan bilsin ki, onun doğmaları, övladları, nəvələri xatirələrin göynərtisini özləriylə gəzdirirlər? Yox, deyirlər əyan olur. Əlbəttə, ancaq deyirlər.
Telefon nömrəsi. Səs
çağırır, kimi? Səsə bu evin sahibi, minlərlə
yetişdirməsiylə fəxr eləyən Kamal Qəhrəmanov
cavab verməyəcəkdi...
Allahverdi
EMİNOV
Pedaqogika
üzrə fəlsəfə elmləri doktoru, dosent
525-ci qəzet.- 2022.- 29 iyun.- S.20.