Dağlar yıxılanda yaşananlar
BÖYÜK
YAZIÇI ÇİNGİZ AYTMATOVUN SON ROMANI HAQQINDA
...Dünya
yaranandan üzü bəri "dağların
yıxıldığı zaman" olubmu? Bəs
görəsən, ədəbiyyat aləminin korifeylərindən
olan Çingiz Aytmatov niyə son romanını "Dağlar
yıxıldığı zaman (Əbədi Gəlin)"
adlandırıb?
2005-ci ildə
Brüsseldə rus dilində yazıb-tamamladığı bu əsər
2006-cı ildən başlayaraq Moskvada üç-dörd il dalbadal yüksək tirajla nəşr olundu. Sonra qırğızcaya, türkcəyə və
başqa dillərə çevrildi. Bu son
romanı ilə ədib sanki yer aləminə - fani dünyaya
vida ismarıcı verir. Çünki əsərin
baş qəhrəmanı, müstəqil jurnalist, həqiqət
aşiqi Arsen Samançin hardasa Çingiz Aytmatovun
özüdür elə. Son müsahibələrinin
birində bu əsər haqqında müəllif özü
belə deyib: "...romanda yenidənqurmadan sonrakı
qloballaşmanın konkret insanların həyatına necə təsir
etdiyini, bizi necə dəyişdiyini göstərməyə cəhd
etmişəm..."
Fəlsəfi-publisistik, bədii-etnoqrafik üslubda qələmə
alınmış romanın əsas sujet xəttini Əbədi
Gəlin haqqında qədim qırğız əfsanəsi təşkil
edir.
Ç.Aytmatov bu əfsanənin məğzini belə izah
edirdi: "...Əbədi gəlin sırf mifoloji qəhrəmandır.
200-300 il keçməsinə baxmayaraq,
iftira atılmış qız hələ də dağlarda
dolaşır və sevgilisinin həsrəti ilə yanır,
ona olan sədaqətini anlatmağa və sübut etməyə
çalışır. Mənə görə bu əfsanənin
simvollaşdırdığı tək bir dəyər var:
Eşq - insanın sahib olduğu ən uca dəyərdi..."
Ədibin fikrincə, mif öz-özlüyündə
xalq düşüncəsinin gücünü əks etdirir. Fəqət
yazıçı bu fikri də xüsusilə
vurğulayır ki, miflərə nə qədər meyl etsək
də, bilməliyik ki, ədəbiyyatın əsas predmeti
insandır.
Əsərdə Arsen Samançin və Əbədi Gəlin
obrazı ilə yanaşı, öz sürüsündən
qovulmuş Jabbars adlı Qar Bəbirinin hekayəti də diqqəti
cəlb edir. Jabbars ovunun üstünə ox kimi
şığıdığına görə "Ox-bəbir"
mənasındadır. Fəqət dişisi əlindən
alınmış bu qar bəbiri öz sürüsündən
qovulandan sonra uca dağların zirvəsinə çəkilir...
Müəllif yenidənqurmanın "azmış
durnası" kimi təqdim etdiyi Arseni də Jabbarsla (cəmiyyətlə
təbiəti, insanla heyvan həyatını) paralel təsvir
edir. Arsen nə vaxtsa Qorbaçovla eyni "durna
qatarında" uçmuşdu,
çalışdığı "Ruhaniyyət" qəzetində
hamını sosializmin mənən yeniləməsinə
çağırmışdı. Amma artıq nə
Qorbaçov vardı, nə o durna qatarı...
"Azmış durna" da indi mənəvi azadlıqdan dəm
vurur, meloman kimi musiqini bəşərin ali
azadlığı və gözəlliyi sayır. Aydana adlı opera müğənnisinə
aşıq olan Arsenin ən böyük arzusu uşaq vaxtı
eşitdiyi Əbədi Gəlin əfsanəsini opera səhnəsinə
qoymaq və Aydananı bu operada əsas rolda görməkdən
ibarətdir. Amma müğənni qız asan şöhrət
yolunu seçir və səsli-küylü restoranda, stadionda
oxumaqla pop ulduzu olur. Beləliklə, sevgilisi
Arsenin arzusunu - "Əbədi Gəlin"i roka,
yüngül estradaya qurban verir. Üstəlik,
meylini pul qazanmağın yolunu bilən Ertaş Kurçalova
salır. Əsərin qəhrəmanı
kapitalist mühitinin, bazar münasibətlərinin sərt
qaydaları ilə üzləşir. Əslində
müəllif oxucunu Sovet İttifaqı süqut edəndən
sonra dağlar qoynundakı kənddə, aulda baş verən əxlaqi
deformasiyalarla tanış edir. Burada qloballaşma varlılar və kasıbları
üçün fərqli anlam daşıyır.
"Təbiətdən ayrılmış sivilizasiya ana
döşündən qoparılmış südəmər
kimidir" (R.Ulusel). Fəqət, bu romanda sivilizasiyanın,
qloballaşmanın həm təbiətlə, həm də cəmiyyətlə
ziddiyyətini görürük. Sanki zəngin
ərəb neft maqnatları təbiətə - onun qoynunda
yaşayan vəhşi heyvanlara meydan oxumaqdan həzz
alırlar. Sərvət hərisliyinə
düçar olmuş insanların arasında Arsenin sinif
yoldaşı Taştanəfqan da var. O, Əfqan müharibəsində
iştirak etdiyinə görə bu ləqəbi
almışdır. Əslində
daşürəkli bu adamın niyyəti Arsenin vasitəsi ilə
ərəb şahzadələrini mağaraya salıb girov
götürmək, azadlıqları üçün 20 milyon
dollar pul tələb etməkdir.
Məktəbə
göndərmək üçün övladlarına
ayaqqabı ala bilməyən bu adam Arseni ərəb
milyonçularını tələyə salmaqdan imtina etdiyi
şəkildə öldürməyə belə
hazırdır. Burada müəllif qloballaşan
dünyada insanlığın faciəsini oxucunun gözü
önündə dolğunluqla canlandırır, "Hər
şeyi satışa çıxaran" cəmiyyətin ta bu
günlərəcən davam edən dramını ustalıqla
qələmə alır.
Arsen də asan yolla pul qazanmağı
düşünürdü. Niyə?
Çünki Aydananı onun əlindən alan
prodüseri öldürmək üçün ona tapança
lazım idi. Ov üçün ərəb
ölkələrindən gələn iki şahzadəyə tərcüməçilikdən
əldə edəcəyi pul tapança almağa bəs edərdi.
Lakin ərəb milyonçularına tərcüməçilik
etmək məqsədi ilə aula gələn Arsenin Eleslə
görüşü ona yaşamaq-yaratmaq, həyata
bağlanmaq həvəsi verir.
"Əbədi gəlin" əfsanəsi Eleslə
Arsenin simasında tamamlanır. Sanki dağlar da
onların məhəbbətini gözləyirmiş.
"Əbədi Gəlin onların xoşbəxtliyini qəlbi
ilə hiss edərək bir dağdan digərinə uçub
onlara doğru gəlir, Elesin gitaranın müşayiəti ilə
oxuduğu mahnını dağın zirvəsində dayanaraq
dinləyir: "Mən də bunu arzulayırdım. Hardasan, hardasan mənim ovcum? Səni nə zaman
tapacağam", - deyərək ağlayırdı..."
Lakin ümidlərin də dağlar kimi
yıxıldığı zaman olur. Bəzən adama elə gəlir ki,
müəllif əsərin adını "Dağlar
yıxıldığı zaman" qoyanda SSRİ-nin
süqutunu nəzərdə tutub, xalqların bitib - tükənməyən
yeni qayğılarını öz sevgilisini axtaran Əbədi
Gəlinin iztirablarına bənzədir!.. Sosializmdən
kapitalizmə "keçid" Sovet cəmiyyətində
yaşayan xalqlara nə verdi? Əsərdə yazıldığı kimi, hər
şeyin alınıb-satıldığı bazar münasibətlərini,
biznes dünyasının acımasızlığını,
qəddarlığını. Hər yerdə - o cümlədən,
qırğızlarda da "könüllü şəkildə
öz ruhunu satan", işsizlikdən əziyyət
çəkən adamların pul qazanmaq,
kasıbçılıqdan yaxa qurtarmaq naminə cinayət etməyə,
terror törətməyə hazır olmalarını... "Zənginlərin var-dövləti okeanlara
sığmaz, kasıbların yoxsulluğu okenda yer tapmaz!"
Zaman dəyişmişdi. Əgər keçmiş vaxtlarda
gözəl qadını atın yəhərinə oturdub
qaçırırdılarsa, indi belə qadınların
başına dollar səpmək kifayət edirdi ki, özləri
istədiyin yerə getsin... Müstəqil
jurnalist Arsen Samançin bütün bunları görür,
duyur, dərk edir. Amma təkbaşına cəmiyyətdə
baş verən naqisliklərə qarşı mübarizə
aparmaq iqtidarında deyil. Üzəngili dağlarda məskən
salan qar bəbirlərinin ərəb şahzadələri tərəfindən
ovlanmasını da öz vicdanına
sığışdırmır... Arsen - baş verəcək
fəlakətlər qarşısında təkbaşına
qalan insan obrazıdır...
O, yolunu
azmış insanları düz yola, həqiqətə
çağırır. Ancaq harın ərəb şahzadələrinə
meqafonla: "Qar bəbirlərindən əl çəkin!.. Mən sizə bizim heyvanları məhv etməyə
imkan vermərəm..." deyə səslənməsi Arsenin həm
yaxınları, həm də gəlmələr tərəfindən
fiziki ölümünə səbəb olur... Beləliklə, o, ərəb
şahzadələrinin ovlamaq istədiyi Jabbars adlı bəbirlə
eyni mağarada can verir.
Hər
iki canlının Molotaş mağarasında can vermələrini
müəllif belə təsvir edir: "Bu vəhşi heyvan həyatının
son günlərində taleyini bir insanla
paylaşacağını isə təxmin belə edə bilməzdi...
Halbuki bu qarşılaşma onun alın
yazısı idi. Yenə taleyin oyunu... Can verən iki
canlı: insan və vəhşi heyvan. Hər ikisi də bu
dünyada yolunu eyni şəkildə başa vururdu...
Onları yaralayan silahların təsadüfən, ya da nişan alınaraq
atıldığını, güllənin nə
üçün və kim tərəfindən
atıldığını kim araşdıracaqdı ki?
İndi, əbədiyyətə qovuşduqları vaxt
bunların heç bir önəmi yox idi..."
Arsen
ölüm ayağında Əbədi Gəlinin uzaqdan gələn
səsini duyur: "Hardasan, hardasan, ovçum mənim?" O
da güclə pıçıldadı: "Əlvida, biz bir
daha görüşməyəcəyik..."
Əsərin əsas hissəsi tragik sonluqla bitsə də, Çingiz Aytmatov "Əbədi Gəlin"i nikbin ruhda qələmə alıb. İnsan Yaradanın sonsuz naxışlarla xəlq elədiyi varlıqdır. Müəllif gerçəkliyin mayasından yaranan Taleyin ədalətinə inanır. Onun qənaətinə görə, dünya harmoniya üzərində bərqərardı, burada təsadüfü heç nə olmur. Əsərdə etnoqrafik, epik boyalarla verilmiş təsvirlərdə, dünyanın öz yerində olmasının vacibliyi vurğulanır. Dağ obrazı Çingiz Aytmatovun bu romanında həm də taleyin rəmzi kimi təsvir olunur. Tyanşan - qədim türk dilində tanrı dağları deməkdir. Əsərdə dağların zirvəsi əbədiliyin, ucalığın, əbədi gəlin haqqında əfsanə isə saflığın, sədaqətin, dürüstlüyün simvoludur. "Taleyin nələr edə biləcəyini bilmək çətindir, belə olub, əbədiyyətə qədər belə olacaq və bunu dəyişdirmək mümkün deyil..." Romanda qloballaşma çağının problemləri, cəmiyyətin və təbiətin tükənməyən dərd-səri istər-istəməz "Dərdimi dağa desəm, dağ əriyər" məsəlini yada salır.
Bir çoxları elə düşünür ki, bu əsəri Aytmatov Nobel mükafatı almağa görə qələmə alıb, amma romanda Sovet dönəmində yaxşı yaşamış bütün müasirləri kimi, onun "dağ boyda" SSRİ-nin çöküşünə sanki təəssüfü hiss olunur. Totalitarizmdə köləlik əleyinə mübarizə aparan mətbuatın sonralar bazar iqtisadiyyatının köləsinə çevrilməsini emosionallıqla qələmə alan müəllif oxucu ilə dərdləşir: "Yayda səmadakı ulduzlar, insana, daha çoxmuş kimi görünür. Keşkə həyat da belə olsaydı. İşıq saç və başqa dərdin olmasın".
Romana epiloq əvəzi yazılmış "Öldürməli... Ölməli..." hekayəsi Arsen Samançinin ölümündən sonra onun adından təqdim olunur. İkinci Dünya müharibəsində bir əsgərin başına gələn əhvalatın sanki əsərə heç bir dəxli yoxdur. Amma bu hekayədə müharibə, insanın ona və çevrəsində baş verənlərə münasibəti, həyat həqiqətləri bütün detalları ilə təsvir olunur. Aytmatov Elis Jabbasovanın dili ilə epiloqda sevgilisi Arsenin "Əsərin nəşrini görəmədiyi üçün məyus olduğunu" bildirir: "Oxucular isə hər zaman var, yazıçı həyatda ikən də, o öldükdən sonra da..."
Bəli, Aytmatovun son romanında yazdığı yekun
fikir budur. Bu fikri elə ədibin özünə şamil etmək
olar. Çünki sağlığında
olduğu kimi, ölümündən sonra da Çingiz
Aytmatova dünyanın dörd tərəfində əsərləri
maraqla oxunan yazıçı xoşbəxtliyi nəsib
olmuşdu.
Nurəddin
ƏDİLOĞLU
525-ci qəzet.- 2022.- 30 iyun.- S.12.