Qələmi ilə keşikdə dayanan ədibimiz
RÜSTƏM KAMALIN 60 İLLİYİNƏ
Rüstəm Kamal illərdi saf ürəklə ədəbiyyatımızın və ədəbi tənqidimizin keşiyində
dayanıb. Bu yazıda
məqsədim müşahidə
etdiyim, duyduğum bəzi məqamları dilə gətirməkdir.
Onun üslub baxımından fərqli yanaşma tərzi var. Onu da qeyd edim
ki, Rüstəm Kamal təhlil etdiyi bədii mətndə elə düşüncəyə dalır
ki, əsərdə olanları deyil, bəzən olmasını
istədiklərini də
dilə gətirir.
Bədii əsərlərini təhlil
etdiyi müəllifin hansısa şeirinin, yaxud nəsr əsərinin zəif və ya güclü
olması barədə
mülahizə yürütmür
və buna da qətiyyən öz işi kimi baxmır. Müəllifə lazımi məsləhətini
verir. Fikri lakonik, yığcam
olur, müəllifin onun fikirlərindən düzgün nəticə
çıxarmasını öz
öhdəsinə buraxır.
Düzdü, Rüstəm müəllim
xaricdə təhsil alıb. Avropa-rus ədəbiyyatını dərindən bilir. Bu da onun bir üstün cəhətidir. Bir çoxları
onun qeyri-adi intellekt səviyyəsini xaricdə oxuması və ya Avropa
ədəbiyyatını mükəmməl
bilməsi ilə əlaqələndirir. Bu, fikrimcə, yanlış yanaşmadır, onun Azərbaycan tənqidindəki
yeri, gətirdiyi yenilikləri yalnız mükəmməl Avropa təhsili almasında yox, Rüstəm müəllimin fitri istedadında və şəxsi keyfiyyətlərində
arayıb-axtarmaq lazımdır.
Böyük Çin filosofu Konfutsinin bir kəlamı yada düşür: "Hər bir insanın
daxili aləmi onun xarakterini və həyat fəaliyyətini tənzimləyir".
Söz yox, bu faktı da
danmaq olmaz, amma təkcə Avropa-rus ədəbiyyatını
oxumaq, yaxud hər hansı bir Avropa dilini
dərindən bilmək
əsas şərt deyil. Milli ruhun, milli düşüncənin daşıyıcısı
olmalısan. Milli düşüncə
ilə bəşəri
düşüncə arasındakı
ortaq nöqtədə
durmaq üçün
qeyri-adi intellekt səviyyəsinin olmasının
mühüm əhəmiyyəti
var.
Bəlkə də, yol yoldaşı
olmasaydıq, bunun fərqinə vara bilməzdim. Onu da deyim, Rüstəm müəllimin
ədəbiyyat haqqında
söhbətlərini saatlarla
dinləsən belə,
vaxtın necə keçdiyini hiss etməzsən.
Fərqli bir düşüncəyə
malikdir. Düşüncə tərzi fərqli olduqda o, səni özünə daha çox bağlaya bilər. Bəlkə də Rüstəm
müəllimin danışdıqları
ayrı-ayrılıqda yazılsaydı,
daha böyük ədəbiyyat yarana bilərdi.
Bir məqamı
da çatdırım,
şeir haqqında düşüncəsi tam fərqlidir. Poeziyanı daha
çox sevir, poeziyanı milli ruhun sirri-sehri kimi qəbul edir. Rüstəm Kamal obrazın
poetik tarixini açıb göstərərək
bizi bədii mətnin başlandığı
yerə - ruhun, mənəviyyatın tarixinə
aparır. Şübhəsiz ki, böyüyüb boya-başa çatdığı
Qazax ədəbi mühiti də onun yaradıcılığına
öz təsirini göstərib.
Bu, bəlkə də,
bir filoloq, ədəbiyyatşünas alim
üçün təbii
haldır. Hansı tərəfdən baxırsa, gördüyünü
eyni görə bilər. Bu, onun dərin müşahidəsi, düzgün
və dəqiq təhlil qabiliyyətindən
irəli gəlir desəm yanılmaram.
Bunu bir neçə dəfə söhbətində
və yanaşma tərzində müşahidə
etmişəm. Baxış bucağı
itidir, yanaşma tərzi səmimidir.
Mətnlərin ilk baxışda görünməyən alt qatları
onu daha çox maraqlandırır.
Təhlil etdiyi mətnlərdə
elə nüanslara, mətləblərə toxunur
ki, müəllifi belə heyrətə gətirir.
Rüstəm müəllim təkcə
tənqidi yazılarla
deyil, həm də bədii yaradıcılıqla da məşğul olur. Söz yox,
gözəl şeirlər,
yaxud iri həcmli nəsr əsərləri yazmaq üçün Rüstəm
müəllimin çox
böyük potensialı
var. Amma Rüstəm müəllim pritçalara
üstünlük verir.
Onu da deyim ki,
bu pritçalar Azərbaycan nəsrində
yenidir və yanaşma tərzi fərqlidir. Onun "Ədəbiyyat
qəzeti"ndə "Yurd
yerinin əlifbası"
adı ilə 32 hekayə-pritçası yayımlanıb.
"Gecə öyküsü..."
hekayə-pritçasının əsas məğzini xatırladım:
"Əmim qızı
gözünün suyu
ilə, iki uşaq yanında ata evinə gəlir. Arvad əmimi ot tayasının
yanına çəkib
dedi ki, bəs bilməzsənmi, qız əri ilə dalaşıb... Qudası öz qaynı olur. Sumqayıtda yaşayırmış. Qərara alır ki, məsələyə
aydınlıq gətirmək
üçün elə
günü sabahdan Sumqayıta yola düşsün. Arvad axşamdan
yoluna kotlet qızardıb hazırlayır.
Əmisi
onu da fikirləşir
ki, qaynına nə deyəcək.
"Ayə, nətər
olur, 30 ildir sənin bu qara
bacının zıppıltısına
dözürəm, sən
balamı yola aparmırsan?"
Xoruz banlamamış
yola düşür.
Arvad dalınca səslənir:
"Dava eləmə,
xoşluqla başa sal. Qardaşıma da de ki, a qurumsaq, bə bacını haraya qoydun?
Qaranlıqda hiss edir ki, ayağına nəsə yumşaq bir şey sürtünür.
Bu qorxulu təmasdan
əti ürpənir.
İlan-koramal olduğunu düşünüb
cəld kənara sıçrayır. Yolun o üzünə
keçib və dönüb geri baxır. Bu, pişik idi. İki həftə öncə üç balası ilə torbaya salıb azdırdığı
pişik.
Onda arvad demişdi ki, "a kişi, qan-qarğışdılar. Güllər cijin yun əyirəndə
pişik ətəyinin
üstündə yatırdı.
Pişik
özü qalxıb gedənə kimi rəhmətlik onu narahat etmirdi. Allahın heyvanı sənə neyləyib? Nolsun ki, doğub törəyir..." Arvad bu əməlin suç olduğunu desə də, içkili vaxtında pişikləri
torbaya salıb
"QAZ-53"ün kuzovuna atmışdı. Xalası
oğlu şofer Astandan xahiş etmişdi ki, Ceyrançölə qoyun
fermalarına gedəndə
bunları da yol qırağındakı
kafelərin, restoranların
birində açıb
buraxsın: "Yenə
oralarda yeməyə bir şey taparlar..."
Yolun ortasında çömbəldi,
sumkasını açıb,
kotletlərin ikisini pişiklərin qabağına
qoyub, pişikləri sığallaya-sığallaya dedi
ki, "yəqin acsınız".
Əmisi
pişiyin balasını
qucağına alıb
və deyir: "Gəl gedək evimizə, qorxma, anan da dalımızca
gəlir..."
Bu mətndən göründüyü
kimi, onun mətni rasionaldır, həm də mistik-magik düşüncələr
üzərində qurulub,
mistik dünya ilə reallığın
sintezini yaradır. Ayrı-ayrı obraz və motivlər
mətnin şüuraltı
fonundan, leksik-semantik strukturundan çıxarılıb
əyaniləşdirilir, yenidən
mənalandırılır. Daha çox mətnin fəlsəfi-estetik enerjisinin
gözə görünməyən
yönlərini canlandırılıb
təsvirə çevirir.
Bu pritçalar Rüstəm
Kamalın dərin müşahidəsinin və
şüuraltı axının
sintezindən yaranıb. "Dərviş heybəsindəki
pritçalar" adı
ilə çoxlu pritçalar müəllifidir.
Birini diqqətinizə
çatdırım:
"Oğlu dərvişə dedi:
- Uşaq vaxtı evimizin arxasından təpə böyük görünürdü.
İndi isə baxıram, sanki kiçilibdi.
Dərviş dedi:
- Əsas
ruhun böyüməsidir,
oğlum. Ruh böyüyəndə
bütün hər şey səninlə bərabər böyüyür".
Arada fikirləşirsən,
görəsən, Rüstəm
Kamalla haraya qədər, elə ədəbiyyatda da, həyatda da yol yoldaşlığı
edə bilərsən? Sual mürəkkəb ola bilər, amma sadə cavabı da var. "Haraya qədər bacarırsan, elə oraya qədər".
Bəlkə də bir təsadüfdü,
babası onun adını Rüstəm qoyub. 60 il bundan əvvəl dünyaya gələn bir körpəni Rüstəm Zal kimi görmək istəyib. Amma zənni onu
aldatmayıb. Belə
bir deyim var: "Qılıncla fəth edərlər, qələmlə əldə
saxlayarlar". Rüstəm Kamal qılıncı yox, qələmi əlinə götürdü.
Görünür, qələmə daha çox ehtiyac duyulan bir zamandır. Ona görə də Rüstəm müəllim
zəmanəmizin Rüstəm
Zalı yox, Rüstəm Kamalı oldu.
Rüstəm müəllim, qələminizi
həmişə əlinizdə
möhkəm tutun,
60-dan sonra da!
Qalib
ŞƏFAHƏT
525-ci qəzet.- 2022.- 30 iyun.- S.11.