"Adın şərəflidir sənin..."
Leylanı və Leylaları
necə xilas etməli?
Bu yazıya qədər əsasən filmlərimizdə
doğulan qadınların taleyindən
danışmışdım. Bu gün isə filmin əvvəlində
gənc, gözəl, istedadlı, xoşbəxtliyə layiq
bir qız kimi tanış olub, sonda sevgisini, gözəlliyini,
gələcəyini, vaxtını, baxtını... və ismətini
itirmiş xəstə varlıq kimi xudahafizləşdiyimiz bir
insandan söz açacam.
Milli yaddaşdan, ailə ənənələrindən gələn
elə psixoloji nüanslar var ki, onları müzakirə
obyektinə çevirmək, pozitiv, yaxud neqativ tərəflərini
qiymətləndirmək çətin olur, çox vaxt isə
müşkülə çevrilir. Bunu bizim ictimai rəydən
qorxumuz kimi də səciyyələndirmək olar. Azərbaycan
mentalitetinin sarı simlərindən olan, milyonlarla insanı -
qızı, oğulu, atanı, ananı, gəlini gah qınaq,
tənə, gah da tərif, alqış obyektinə çevirən
"övlad-valideyn" problemi neçə illərdir ki,
insanların fikrini məşğul etməkdədir, lakin
hamını qane edən optimal bir nəticəyə gəlmək
mümkün olmur ki, olmur.
Bəlkə
elə buna görə R.Rövşənlə birlikdə
yazığı ssenari əsasında rejissor H.Mehdiyevin çəkdiyi
"Özgə vaxt" filmində Leyla adlı bir qızın
taleyi, faciəvi aqibəti ön plana çəkildi, miyonlarla
tamaşaçının gözləri qarşısında cərəyan
edən bir ailə dramı kimi əyaniləşdirildi ki,
stereotip düşüncə tərzi və onun nəticəsi
olan stereotip davranış etiketinin yenicə yaşanmağa
başlayan bir insan ömrünə son qoymasının fərqinə
varaq.
Yeganə
pənahı olan atası ilə yaşayan gənc, gözəl,
istedadlı musiqiçi Leyla (Ayan Mirqasımova) sevdiyi
oğlanla xoşbəxtliyinə qovuşmaq ərəfəsində
ağır zərbə alır - atası (Ələddin
Abbasov) nəyə görəsə uça bilməyən
göyərçinin dərdinə çarə qılıb
onu uçurmaq istəyərkən damdan yıxılır,
iflic olub yataq və araba xəstəsinə çevrilir,
üstəlik, psixikası da pozulur, ətraf aləmə
adekvat reaksiya göstərə bilmir. Həkimin (Həsən Məmmədov)
sağalmasına heç bir ümid yeri qalmayan atanı xəstələr
evinə yerləşdirməyin daha məqsədəuyğun
olması barədə təklifini Leyla ilk növbədə məhz
azərbaycanlı qızlara xas olan emosional bir protestlə
qarşılayır: "Nə danışırsınız?
Onun qızına nə gəlib?" Bu, bizim mentalitetdə çoxdan oturuşmuş
"övlad valideynə bütün ömrü boyu borcludur və
qeyd-şərtsiz o borcu qaytarmağa məhkumdur" diskursunun
doğurduğu ruhi-psixoloji bir durumun təzahürüdür.
Lakin Leyla xüsusi bir vurğu ilə, qürurla bu sözləri
deyəndə həkimin gözlərindəki qeyri-adi ifadə
başqa şeydən danışır - səssiz monoloqlar
ustası olan Həsən Məmmədovun baxışları
öz həqiqətinə təslim olan Leylanı
qarşıda nələr gözlədiyi barədə qəmli,
bir az da dəhşətli bir hekayə söyləyir, bu gənc
qızın ömrünün çiçək kimi
açılmış indiki vaxtının tezliklə solub xəzana
çevriləcəyinə sanki bir ağı deyir.
Və
onun nə qədər haqlı olduğunu biz növbəti
kadrlarda, epizodlarda görürük - Leylanın xəstə
atasına qulluq üçün tapdığı dayələr,
ona tibbi xidmət göstərən tibb bacıları xəstənin
həddini keçən şıltaqlıqlarına, qəribə
hərəkətlərinə dözə bilmir,
ayaqlarını evdən kəsirlər və valideyn borcuna
sadiq Leyla atasına olan məhəbbətini öz əməlləri ilə
sübut etmək üçün işdən
çıxır, xəstəyə baxan, onu yedizdirən,
altını təmizləyın qulluqçu statusunu qəbul
edib öz yeni vəzifəsinin icrasına başlayır.
Sanki hər şey normal məntiqin qanunlarına tabedir, hər
şey necə lazımdır, o cür də davam edir.
Lakin
iş burasındadır ki, Leyla bu məntiqi qərarla təkcə
işini yox, öz vaxtının, deməli, həm də
öz məkanının hüdudlarını da tərk edir,
başqa bir insanın (atası da olsa) artıq heç bir
normal ölçülərə sığışmayan,
yeganə funksiyası yalnız insanların əsəblərini
sınağa çəkmək olan məkan-zaman
ölçülərinə daxil olur (filmdə bu məqam
çox ustalıqla göstərilib). Öz vaxtından,
baxtından, öz ömründən imtina etmək isə ona
çox baha başa gəlir - o, övladlıq borcunu yerinə
yetirmək naminə öz sevgisindən də imtina edir, sevgilisinə
yazıb göndərmədiyi qalaq-qalaq məktubları
oxumaqla təsəlli tapır, atanın vaxtı ilə öz
vaxtı arasında musiqidən sədd qurmaqla bu əndişədən
xilas olmağa çalışır, tədricən əsəbləri
pozulur, ruhi-psixoloji tarazlığını, gözəlliyini,
ən başlıcası isə qadın üçün ən
vacib olan ismətini itirir.
Filmin ən təsirli səhnələrindən biri
qızının əzablarına dözə bilməyən
atanın onu və özünü xilas etmək
üçün venasını kəsdiyi səhnədir. Lakin Leyla
atasının başa çatmaqda olan vaxtını bir
neçə gün uzatmağı özünün yaşanmamış
dəfn etdiyi ömründən üstün tutur.
Son
epizodlar isə ötürdüyü informasiyanın
sarsıdıcı (və düşündürücü) təsir
gücünə görə kino sənətinə aid dərsliklərə
salına bilər: Atasını dəfn edib evə qayıdan
Leyla onun əlil arabasında əyləşir, eyni ilə
atası kimi ovcuna dən yığıb bu evin sakinkəri
olan ac göyərçinləri cırnatmağa və qəribə
gülüşlərlə bundan ləzzət almağa
başlayır.
Bəli, artıq Leyla adlı ruh yoxdur, vücudunda o
dünyadakı atasının xəstə ruhunu, bitmiş
vaxtını və qara baxtını daşıyan ayrı
bir Leyla var.
Filmin müəllifi isə bu sonluqla bizləri Leylanı
xilas etməyin mümkün olub-olmaması barədə
düşünməyə çağırır.
P.S. Bu filmə baxan hər kəs
gördükləri barədə hansısa konkret bir qərar
verməzdən öncə, təbii ki, süjeti Leylanın
yox, həkimin verdiyi plan üzrə qurub hadisələri tərs
proyeksiya məntiqi ilə çözməyə
çalışacaq, öz təsəvvürlərində
belə bir süjet üzrə çəkilmiş film
canlandıracaq - iflic olub hərəkət və
danışıq qabiliyyətini itirmiş xəstə ata xəstələr
evində, onun yeganə övladı isə öz
vaxtını, öz həyatını yaşamaqda!
Belə
övlada bizlərdən kim haqq
qazandırar görəsən?
Mərhum şair Nüsrət Kəsəmənli vaxtilə
televiziya çıxışlarının birində
demişdi ki, qoca və xəstə adamlar düz işləməyən
və təmiri mümkünsüz saat kimidirlər.
Tamamilə doğrudur. Amma bu bənzətmə yeni və
amansız bir sual doğurur: "Düz işləməyən
saatı biz ən yaxşı halda daxıla atıb unuduruq. Bəs düz işləməyən insanlarla necə
davranaq?"
Bu mənada
yuxarıda haqqında damışdığımız filmin
süjeti ilə təsəvvurümüzdə tərs
proyeksiya üsulu ilə yaratdığımız filmin
süjeti arasında kəsişən, yaxud təmas nöqtələri
tapmaq çox çətindir...
"AZADLIQ" SÖZÜ,
AZADLIĞIN ÖZÜ VƏ TƏK QALAN TƏHMİNƏ...
Yazıçı Anarın
"Beşmərtəbəli evin altıncı mərtəbəsi"
romanı (ardınca "Təhminə və Zaur" pyesi,
"Təhminə" filmi) ilə bədii düşüncə
müstəvisinə yeni tipli bir qadın obrazı gətirməsindən
40 ildən də çox vaxt keçir, amma davranış tərzi,
əxlaqi görüşləri ənənəvi normalara,
standartlara uyğun gəlməyən Təhminə barədə
söz-söhbətlər səngimir ki, səngimir.
Hərçənd
Təhminə yox yerdən var olan obraz deyil, sözün müəyyən
mənasında Gülçöhrənin ("Arşın
mal alan"), Gülnazın ("O
olmasın, bu olsun"), Adilənin
("Körpüsalanlar") yeni tarixi şəraitdə qəliblərə,
şablonlara daha qətiyyətlə üsyan edən xələfidir.
Lakin bu, ayrı bir söhbətin mövzusudur. Və bu
gün mən Təhminə haqqında romandan yox, onun əsasanda
çəkilmiş filmdən çıxış edərək
danışacam.
Öz qəhrəmanlarını qeyri-standart vəziyyətlərdə
sınağa çəkməyi xoşlayan Anar bu əsərdə
də bir-birini sevən Təhminəni və Zauru
hamının məqbul hesab etdiyi və yazılmamış
qanunları ilə yaşadığı mühitdən kənara
çıxarır, onların daxili azadlıqlarının
boyunu məhz bu müstəvidə ölçür. Fərdin
daxili istəyi və ətraf mühitin stereotip davranış
normaları arasındakı toqquşma - filmin mərkəzində
dayanan intriqanı bu cür səciyyələndirmək olar.
Təhminənin hərəkətlərinə, xarakterinə
"əxlaqsız", "tərbiyəsiz"
çalarları qatan da məhz insanların ruhuna
oturuşmuş şablonlar, qəliblərdir: siqaret çəkib
şərab içən, kişilərlə dostluq münasibətləri
saxlayan, açıq-saçıq qadını kim mərifət,
əxlaq dağarcığı hesab edər ki?..
Tərbiyəsiz,
yaxud uğursuz qadın, "əxlaqsız" və öz
azadlığına tapınan, məhəbbəti - təmənnasız,
umacaqları isə öz məhəbbətinə layiq
xoşbəxt ömür sürmək olan qadın - Təhminə
xarakteri bu iki qütb arasındakı şkalada - rəngbərəng
spektrdə açılan mürəkkəb obrazdır və
filmin müəllifləri də onun xarakterinin bu diapazon
genişliyinə birmənalı reaksiya göstərmir, kimin
haqlı, kimin haqsız olması barədə qərar vermir,
son sözü tamaşaçıların öhdəsinə
buraxırlar.
Amma
hamı razılaşar ki, bir qadın kimi Təhminənin də
xoşbəxtlik arzulamaq hüququ, xoşbəxt olmaq haqqı
var və bunu nəzərə alan müəlliflər Təhminəyə
- öz sevgisi naminə sevmədiyi ərindən ayrılan,
yalandan "abırlı", "namuslu" qadın rolu
oynamaq istəməyən bu qadına son şans verirlər - bəlkə
Təhminəni Zaur - onun arzularının kişisi xilas edəcək?
Ümumiyyətlə, Təhminənin dəlicəsinə
sevdiyi Zaur onu xoşbəxt etmək iqtidarındadırmı?
Əvvəlcə ətrafdakıların rəyini vecinə almayan, azadlığa, nüstəqilliyə can atan Zaur təəssüf ki, kənardan gələn təsirə, qınaq basqılarına tab gətirə bilmir, üstəlik, komfort həyat, karyera, maşın ehtirası onu sındırır, sonda hətta Təhminəyə seksual istismar predmeti kimi baxan kişi dərəcəsində miskinləşdirir ("Bəlkə onunla hərdən bir görüşüm - ayda bir-iki dəfə?") ... və beləliklə, sevgi fəlsəfəsinin şirinliyi, romantikası insan azadlığına qənim kəsilən normaların hökmü ilə dəfn edilir.
Vaxtilə "Bir cənub şəhərində" filmində ətraf mühitin daşlaşmış davranış stereotipləri günahsız bir gənci cinayətə sürükləyib az qala onun məhvi ilə nəticələnəcəkdi. "Təhminə" filmində isə Təhminənin ölümü ətraf mühitdən çox, Zaurun mənəvi cinayətinin nəticəsidir. Hərçənd o, Təhminəni xilas edə-edə elə özü də xilas ola bilərdi.
Filmdə tamaşaçılara başqa bir mühüm mesaj da ötürülür - "azadlıq" sözü nə qədər şirin səslənsə də, azadlığın özü elə özü boyda məsuliyyət doğurduğu üçün həm də böyük sınaqdır!
Xoşbəxtliyə aparan yolda Təhminəni tək, köməksiz qoyan Zaurun qazancı hamının yaşadığı adi ömür olur. Amma bu ömür tamam başqa cür də ola bilərdi - Zaurun vəfasızlığı olmasaydı.
Evə kartof, soğan almaq, "cağ" "Volqa"da işə getmək... qayğılı həyat Zauru udur. Amma Zaur heç nə udmur, əksinə, azad yaşana biləcək bir ömürü uduzur...
Təmiz məhəbbət ictimai rəyin basqısına təslim olur,
Çox heyif!..
Əlisəfdər
HÜSEYNOV
525-ci qəzet.- 2022.- 4 mart.- S.12.