“İNSAN TANRI
DEYİL?”
…Min illərdi
ölə-ölə,
Ölüm
nədi bilə-bilə,
Doğulursa
insan hələ,
İnsan
Allahdan böyükdü…
Ramiz
Rövşən
“İsgəndərə yeni namə” tamaşası bir
çox mənalarda ötən ilin ən mühüm mədəniyyət
hadisələrindən oldu. Çərçivəni bir az da daraltsaq, deyə bilərik ki, 2021-ci ildə
Azərbaycanın teatr həyatında baş verənhadisələrdən
heç biri miqyasına görə bu layihə ilə
müqayisəyə gəlmir. Düzü,
“İsgəndərə yeni namə” tamaşasının həm
ədəbi əsası, həm rejissor yozumu, həm aktyor
ifası ilə bağlı şəxsən mənim gözləntilərim
daha böyük idi. Amma və lakin...
Bu yazıda “İsgəndərə yeni namə” layihəsinə
teatr prosesi müstəvisindən baxmağa
çalışacağam. Yuxarıda
sözügedən tamaşanı ötən ilin ən
mühüm mədəniyyət hadisələrindən biri
adlandırdım. Niyə?
“Nizami
ili”
Əvvəla
ona görə ki, “Nizami ili”ndə, nəhayət ki, teatr sənətimizdə
haqqında danışıla biləcək bir iş ərsəyə
gəldi. Ayrı-ayrı illərin müxtəlif
ədiblərimizin adı ilə markerlənməsi olduqca
xoşdur. Nə xoş ki, ölkəmizdə 2019-cu il Nəsimi, 2021-ci il Nizami ili kimi qeyd olundu. Bu illər ərzində mədəniyyət və
incəsənət sahəsində bir xeyli maraqlı layihələr
həyata keçirildi. Hərçənd
teatrlarımızın bu məsələni, bir növ, “yeni
çağın konyukturası” kimi qəbul etməsi və
bütün teatr-tamaşa müəssisələrinin
ağına-bozuna baxmadan Nəsimi ili,
Nizami ili çərçivəsində aşağı bədii-estetik
səviyyəli tamaşalarla çıxış etməsi
arzuolunmaz mənzərə yaradır. Bu məsələyə
teatr kolektivlərimizin, eləcə də Mədəniyyət
Nazirliyinin daha ciddi yanaşması və kəmiyyət
prinsipindən deyil, keyfiyyət prinsipindən
çıxış etməsi gərəkdir. Axı, nə vacibdir, hər teatrın səhnəsində
cari illə tematik bağı olan bir ortabab (bəzən ondan
da aşağı səviyyəli) tamaşa olsun?!Ondansa, həmin
tamaşalara sərf olunan maddi və insan resurslarını səfərbər
edərək, bir-iki sanballı layihə həyata keçirmək
daha məqsədyönlü olmazdımı? Bu mənada, “Nizami ili” çərçivəsində
Azərbaycan teatrlarında hazırlanan tamaşalar arasında
Əməkdar incəsənət xadimi Mehriban Ələkbərzadənin
“İsgəndərə yeni namə” (İ.Fəhmi)
tamaşası əlamətdardır. Elə iki il əvvəl – Nəsimi ilində həmin
rejissorun eyni müəllifin əsəri əsasında YUĞ
Dövlət Teatrında hazırldığı “Mənəm,
mən...” tamaşası kimi...
Sponsor vəsaiti
“İsgəndərə yeni namə” Azərbaycan teatr məkanında
sponsoru olan tək-tük tamaşalardandır. Afişadan da
görmək olar ki, Azergold QSC tamaşanın baş sponsoru
kimi çıxış edir. Bu təcrübənin
milli teatr prosesinə tətbiqi özü-özlüyündə
mühüm əhəmiyyət kəsb edən bir presidentdir.
Hətta bu president, bəlkə də, tamaşanın
özündən az əhəmiyyətə
malik deyil. Bu layihə göstərdi ki, hər
şeyi dövlətdən gözləməkdən, qamara getməkdən,
qrafoman sponsor-dramaturqların inşa səviyyəsində əsərlərini
tamaşaya qoymaqdan başqa variantlar da mümkündür.
Sadəcə, işləmək, alternativ yollar
axtarmaq lazımdır.
Səhnə
tərtibatı
Xarici
ölkələrin tamaşalarına baxdıqca
ağzımız açıqqalır, yenə xarici müəlliflərin
kitablarından
“çırpışdırdığımız” “yoxsul
teatr”, “boş məkan” sayaqsözcüklərlə
özümüzü ovundururduq.
“İsgəndərə yeni namə”
tamaşasının tərtibatı (quruluşçu rəssam
İlham Elxanoğlu) maraqlı səhnə konstruksiyaları
üzərində qurulub.
Tərtibatın tamaşada 100 faiz işlədiyini iddia
edə bilməsək də, hər halda, tamaşanın
maraqlı səhnəqrafiya həllinə malik olduğunu da
inkar etmək olmaz. Ümumiyyətlə, tərtibat
düşüncəsində miskinlikdən, “yoxsulluqdan” yaxa
qurtarmaq və miqyaslı, lazım gəldikdə hətta təmtəraqlı
səhnə məkanı yaratmaqdan qorxmamalıyıq. Dünya teatrının artıq çoxdan haloqram
texnologiyası ilə işlədiyi bir zamanda teatr səhnəmizdə
şərti, ucuz tərtibatla tamaşaçını təəccübləndirmək
mümkün deyil. “İsgəndərə yeni namə”nin tərtibatını həddindən
artıq miqyaslı, səhnədə hovuzdan və sudan istifadə
edilməsini izafi hesab edənlərə Q.Doranın Şekspir
Kral Teatrında hazırladığı “Fırtına”
tamaşasına baxmamağı şiddətlə tövsiyə
edirəm.
Sequel
“İsgəndərə yeni namə” dünya kinosunda
sıx-sıx istifadə olunan sequel təcrübəsini teatra
gətirir. Belə ki, tamaşa N.Gəncəvinin “İsgəndərnamə”
poemasının xəyali sequelidir. İdeya
maraqlıdır. Sözsüz ki, Nizaminin hər
hansı poemasını, hətta bir beytini, misrasını
götürüb səhnələşdirmək
mümkündür (necə ki, bir zamanlar Vaqif
İbrahimoğlu “Mən, Məhəmməd Füzuli...” səhnə
divanı layihəsində etmişdi), amma etiraf edim ki, söhbət
“İsgəndərə yeni namə”dən gedirsə,
teatrın cəhdi bir qədər riskli olsa belə, daha maraqlıdır.
Tamaşada poemadakı hadisələr xətti alternativ
istiqamətdə davam etdirilir. Bəlli olduğu kimi,
invariantda İskəndərə dirilik suyunu içmək qismət
olmur, Xızır dirilik suyunu içib qeybə çəkilir.
İsgəndər isə dünyadan köçür….
Poemadan fərqli olaraq, tamaşada İsgəndər
dirilik suyunu içə bilir. Əsas hadisələr
xətti İskəndərin əbədi həyat
qazanmasından sonra baş verən faciələr, xəyanətlər,
sui-qəsdlər, qanlı olaylar üzərində qurulub.
Tamaşa belə bir sual qoyur: Görəsən, Nizaminin
İsgəndəri ölüm ayağında, həqiqətən,
dirilik suyunu içib, əbədi həyat əldə etsəydi,
sonrakı aqibəti necə olardı? Həqiqətənmi,
hər şey faciəvi olacaqdı? Yoxsa İsgəndər
dünyada ali ədaləti bərqərar
edə biləcəkdi? –Məsələnin qoyuluşu
artıq maraqlıdır. Press-relizdə öz əksini
tapan sual tamaşaçını, ən azı, bu suala
cavabtapmaq üçün Akademik teatrın
tamaşaçı salonuna cəlbedir. Deyəsən,
yavaş-yavaş teatrımızda təqdimat mədəniyyəti
də formalaşır axı. Xeyli xub.
Antrepriz təcrübəsi
Layihə müxtəlif teatrlarda (Akademik Milli Dram Teatrı,
Akademik Musiqili Teatr, Gənc Tamaşaçılar Teatrı və
YUĞ Teatrı) çalışan sənətçiləri
bir araya toplayır və “all star” sifətində səhnəyə
çıxarır. Maraqlıdır ki, bu fonda “new star” –
tələbələr də piyada görünmür. Tələbəlik illərində hazırlanan diplom
tamaşalarında ordan-bura, burdan-ora “tullanmaq”dansa, belə bir
layihənin tərkib hissəsi olmaq, peşəkarlarla eyni səhnəni
bölüşmək çox böyük şans olmalı.
Düşünürəm ki, teatrlarımız bir-birinə
düşmən gözü ilə baxmamalı, “biz
yaxşıyıq, başqaları pisdir” kimi bayağı
yanaşmanı kənara qoyub, antrepriz üsuluna daha geniş
meydan verməlidirlər. Hətta yaxın gələcəkdə
koproduksiya təcrübəsindən də istifadə etmək
olar və fikrimcə, Avropa teatr məkanında geniş
yayılmış bu təcrübə öz müsbət nəticəsini
verər. Xüsusən, teatr məkanımızda
dövlət teatrları ilə özəl teatrların birgə
məhsulu olan tamaşaları görməyi çox istərdim.
Dövlət teatrlarının maddi-texniki
resursları ilə özəl teatrların entuziazmı və
yenilik axtarışları birləşsə, bundan qazanan
teatr olar.
Reaksiya
“İsgəndərə
yeni namə” tamaşası son illərdə Azərbaycan
teatrında hazırlanmış tamaşaların içində,bəlkə də, ən çox reaksiya
alanlardan oldu. Müsbət və mənfi
olmasından asılı olmayaraq, bu reaksiyalar göstərir
ki, layihə mürgüləyən teatr məkanımızı
yüngülvari silkələyə bildi, kimlərisə
sevindirdi, kimlərisə qəzəbləndirdi, kimlərisə
qorxutdu. Bu qorxununmu, ya qəzəbinmi təsirindən,
yaşlı-başlı, təcrübəli adamlar kuluarlarda
toplaşmağa, künc-bucaqda pıçıldaşmağa
başladılar. Ən qəribəsi isə
odur ki, “İsgəndərə yeni namə” haqqında
danışan, yazan, rəy formalaşdırmağa
çalışan adamlar arasında elələri var ki,
ümumiyyətlə, tamaşaya baxmayıblar. Hətta adamlar anonim səhifə açıb, sosial
şəbəkədə “konstruktiv tənqid” mühazirələri
də qurmağa çalışdılar. Bəlkə də,
mənəvi baxımdan yanaşsaq, bu dediklərimin peşəkarlığa
və tərbiyəyə zidd olduğunu deyə bilərik,
amma mən bu olaylara da proses müstəvisində baxıram və
prosesin getdiyinə sevinirəm. Çünki ən
pis teatr ölü teatrdır.
İnsan tanrı deyil?
“İsgəndərə yeni namə” tamaşası
rejissorun müasir insan haqqında, insan-tanrı münasibətləri
haqqında təsəvvürlərinə dayanır. İnsan
tanrı deyil. Bəşər
övladı xaliq deyil, məxluqdur. “Konkret
yaşam sürəsi, fiziki və zehni imkanlarının
hüdudu var”. Bunu hamımız bilsək də,
hər kəsin beyninin küncündə, bəlkə də
altşüurunda TANRI olmaq iddiası və həvəsi var.
Səhnədən
tez-tez təkrarlanan “insan tanrı deyil”sözləri, az qala, tamaşanın leytmotivinə
çevrilir. İstər-istəməz, əsas
ideyanın bu sayaq birbaşa, sadə yollatəqdimi ilk
baxışda etiraz doğurur. Nəhayət, finalda taxta əyləşib
ayağını ayağının üstünə
aşıran Xızırı(Şövqi
Hüseynov) görəndə barmağını dişləyirsən.
Əslində, insan elə tanırıdır.
Tanrı olmaq istəyir və
tanrılaşır. Demək ki, bayaqdan
hamının səhnədən bəyan elədiyi “insan
tanrı deyil” ifadəsi şirmadır, “insan tanrıdır”
fikrinin aldadıcı qabığıdır. Səhnədə sözlə əməl kontrapunkt
yaradır və bu kontrapunktun işığında ilk
baxışda məntiqsiz, primitiv görünən mətləblər
dolğunlaşır, ətə-qana gəlir.
N.Gəncəvinin “İsgəndərnamə” poeması
bu fəlsəfi yanaşmanın vizual təqdimi
üçün əla ədəbi bəhanədir. Nədən
ki, poemada, insan-tanrı münasibətləri, ədalətli
idarəetmə, ideal hökmdar problemi qaldırılır.
Ölkələr İsgəndərə
şahlıq etmək, xalqlara kömək etmək, ədalət
göstərmək üçün verilmişdir.
Yaxşı, bəs, bu “ideal hökmdar” əbədilik qazansa,
nə baş verər?. Vahid dövlət
ideyasının, yer kürəsini bir qütbdən idarə
etmək iddiasının aqibətini təsvir edən rejissor ədəbi
əsas kimi N.Gəncəvinin hər hansı poemasına,
yaxud, şairin həyatından bəhs edən əsərlərə
yox, İlqar Fəhminin “İsgəndərnamə”yə sequel
kimi yazdığı “İsgəndərə yeni namə”
pyesinə müraciət edib.
Nizami ruhunu, Nizami fəlsəfəsini müasir sənət
müstəvisində təqdim etməyi hədəfləyən
rejissorun bu addımı anlaşılandır. İlqar Fəhminin
pyesində bəs qədər dramaturji boşluqlar var.
Xüsusən, İsgəndərin dirilik suyunu içməsindən
sonra ciddi dramaturji hadisə, demək olar ki, baş vermir.
Rejissor bu boşluğu nevrostik tempo-ritm, dinamik
vizual həllin köməyi ilə doldurmağa
çalışır. Ancaq birmənalı
şəkildə deyə bilərəm ki, İ.Fəhminin
pyesinə daha uğurlu alternativ dramaturji material
oxumamışam.
“Dirilik
suyu” yaxud “suyun diriliyi”
Tamaşanın vizual həlli maraqlı simvollarla zəngindir. Sözsüz
ki, “İsgəndərə yeni namə”də əsas simvolik
atribut sudur. Poemada İsgəndərin
axtarıb-tapa bilmədiyi, teatrın versiyasında isə
içməklə əbədi səadət əvəzinə,
əbədi əzab qazandığı dirilik suyu.
Tamaşada su arxetipinin izlərinə hər yerdə rast
gəlirik. Məntiqlidir. Əgər
bütün “oyun” dirilik suyunun üzərində qurulubsa, su
niyə tamaşanın əsas simvolikobrazına çevrilməsin
ki?! Səhnənin düz ortasındakı su ilə dolu
hovuz... İsgəndərin o hovuzda
Xızırı boğmaq istəməsi... qırmızı
rəngə boyanan suyun məmləkətinqan gölünə
çevrilməsini simvollaşdırması və s.İsgəndər
dirilik suyunu tapanda fəvvarə fontan vurur və məhz
qaynayan, aşıb-daşan su fəvvarəsi tamaşanın
bədii obrazına çevrilir. Tamaşada
su həm təmizlik, paklıq simvoludur, həm əbədi həyatın
təminatçısıdır, həm insanların
içində qərq olduğu ənginlikdir. Bir sözlə,
su həyatdır, bütün saflığı və “dərd”ləri
ilə...
Su olmayanda ideal hakimiyyət var. AMMA... artıq hər yerdə
əbədilik və sonsuzluq var ikən, kimsə bəxtiyar
deyil. Dirilik suyunu QAN gölünə çevirir İNSAN.
NƏFS - insanı yoldan çıxarır. Yer
üzünün yarıdan çoxu SU olsa da... bu qanları
yuyub təmizləmək olmur. Bu qanlı
su hər yerdədir. Hamımız xirtdəyəcən
bu qanlı suyun içindəyik. Elə
Xızır da tacı qanlı suyun içindən tapıb
başına qoyur və qanlı taxtda oturur.
Tamaşada rast gəldiyimiz digər bir ünsür isə
torpaqdır. Niyə məhz torpaq?
Bəlkə
ona görə ki, Aristotelin materialist nəzəriyyəsinə
görə, od və hava
ünsürünün mərkəzi yuxarıda, torpaq və
su ünsürünün mərkəzi
aşağıdadır. Bəlkə də,
yaradıcılar heç bu barədə düşünməyib.
Torpaq tamaşada var-dövləti, varidatı
simvollaşdırır. Həm də
aşağı enmənin, dibə varmağın göstəricisidir.
Məğlub olan hökmdarın torpağı
“daşınır”, daşı daş üstə qalmır.
İsgəndər zəiflədikcə
canişinləri, əsgərləri səhnədə
-İsgəndər sarayında kisələrə
doldurulmuş qumları daşıyıb aparırlar. Son çırpıntılarını yaşayan
İsgəndər nə qədər mane olmağa
çalşsa da, bacarmır.
İsgəndər kimdir?
Nizami üçün İsgəndər “ideal
hökmdar”dır. Mehriban Ələkbərzadə
üçünsə Allahlıq iddiasına düşən,
böyük olduğu qədər “kiçik” insandır.
Tamaşada İsgəndərin
böyüklüyü sual altına qoyulur. Rejissora görə, hökmranlıq insana tabeliyində
olanlara əziyyət vermək, zülm etmək
üçün verilmir. Belə
hökmranlıq alçaqlıqdan, rəzillikdən başqa
bir şey deyil. Nizaminin “İsgəndərnamə”də
yaratdığı utopik obrazdır. Tamaşada
isə bu utopik obrazın üzərindən “müqəddəslik”
(böyüklük) pərdəsi götürülür və
göstərilir ki, reallıq bambaşqadır. Bəlkə də ona görə, bəzi səhnələrdə
“əzəmətli İsgəndəri”n “qapazaltı İsgəndərə”
çevrildiyinə şahid oluruq. Ziya Ağanın
İsgəndəri böyüklük ədası ilə
davranan “balaca adamdır”. Onun bütün səhnə
varolmasına bir yazıqlıq, çarəsizlik hakimdir.
O özünü nə qədər ölümsüz sansa,
dünyaya hömkranlıq etsə də, əslində,
heç kimdir. Nə qədər qanlar töksə,
dəhşətli cinayətlər törətsə də,
mahiyyət etibarilə cani olmaqdan çox qurbandır.
Ətrafında
heç kim İsgəndəri sevmir. Hətta “sevimli zövcəsi” Rövşənək
də. Aktrisa Kəmalə Müzəffərin
(qoca Rövşənək) ifasında İsgəndərə
qarşı nifrəti açıq-aşkar duyuruqsa, Fəridə
Şahbazovanın (gənc Rövşənək) ifasında
süni sədaqət və sevgi pərdəsinin altında bu
nifrət güclə sezilir. Əsasən
də, “hakimiyyət boyunbağısını” boynuna taxandan sonra
aktrisanın davranışlarından görə bilirik ki, əslində,
Rövşənək də “balaca İsgəndərdir”, onu
da maraqlandıran tək şey güc və hakimiyyətdir.
Məgər bu iki xüsusiyyət
tanrının, tanrılığın əsas əlamətləri
deyilmi?! Səhnədəki
bütünobrazlar (Hürmüzdən savayı)
“tanrılıq” arzusundadır.Sadəcə, bəziləri
bunu açıqca dilə gətirir, bəzliləri isə
sevgiyə, sədaqətə, ədalətə
bürüyüb, içində gizlədir, məqam gözləyir.
Hürmüz
– Tanrı, yoxsa İblis?
Bəs,
Hürmüz? O ki, deyəsən, tanrıdır, işıq
tanrısı?!Bəs, onun davranışlarının
motivasiyası nədir? Axı, nəsə
düz gəlmir? Adı işıq
tanrısı Hürmüz olsa da, tamaşada Nurəddin
Mehdixanlının obrazı işıqdan da, tanrılıqdan
da çox uzaqdır.
HÖKMÜNÜ göstərmək üçün
HÜRMÜZ işıqdan istifadə edir. Halbuki… daş
daş üstə qalmayanda… bir-birinin qanını içəndə…
günahsız başlar gedəndə…Dar ağacları yellənəndə…bu
işıq GÖZ çıxartmır.
Obrazın zahiri görüntüsünə
aldanmayıb, mahiyyətə varanda görürük ki,
Hürmüz xalis İblisdir. Yaşanan bütün
qanlı faciələrin oyunbabasıdır. O bu qanlı
dəhşətlərin - qətllərin, xəyanətlərin,
faciələrin senari müəllifi və deməli, əsas
baiskarıdır. Hürmüz şeytanın
belə ağlına gəlməyəcək iyrənc oyun
qurur və Şeyx Nəsrulla sayağı hiyləgər təbəssümlə
bu oyunu izləyir, yönəldir, pərdələyir. İsgəndər bu oyunda Hürmüzün əsas
oyunçusu, həm də oyuncağıdır. İsgəndərin hökmdarlığı da,
gücü-qüvvəti, ölümsüzlüyü də,
illüziyadır. “Tanrı-İsgəndər”
heç “insan-İsgəndər” kimi də müstəqil
deyil.
Bir az da diqqətlə baxanda anlamaq olur ki, pərdə
açılandan səhnədə Hürmüzün oyununa
tamaşa edirik. İsgəndərin yox, məhz
Hürmüzün. Mahir bir kuklaçı kimi səhnədəki
şahları, şahzadələri, cəngavərləri -
hamını idarə edən Hürmüz tamaşanın
finalında səhnəyə çıxaraq, “finita la commedia”
deyirmişcəsinə dirijor kimi “orkestri” idarə edir. Fikir versəniz, Hürmüz tamaşanın sonunda
yerin təkinə enir. Sual ola bilər?
Axı, işığın (işıq
tanrısının) yerin altında nə işi? Bu məqamda
bir daha əmin oluruq ki, müəllifin Hürmüzü necə
təsəvvür etməsindən asılı olmayaraq,Nurəddin Mehdixanlının obrazında
müqəddəslikdən əsər-əlamət yoxdur.
Kim
günahsızdırsa...
Ümumiyyətlə, rejissor üçün səhnədə
müqəddəs heç kəs yoxdur. Hətta
Ərəstunla (Rüstəm Rüstəmov) Əflatun
(Elşən Rüstəmov) da bu iyrənc oyuna
bulaşıblar. Nədən ki, ədalətsiz
cəmiyyətdə xeyirxahlıq tapmaq o qədər də
asan deyildir. Deməli, insandan sadiqlik, fədakarlıq və
alicənablıq gözləmək əbəsdir. Gücün və qüvvənin qarşısına
mütilik göstərib məzlumlara qarşı vəhşiliklər
nümayiş etdirənlərdən heyvani davranışdan
savayı heç nə gözləmək olmaz. Tamaşada protoqonist yoxdur. Guya
şərə qarşı döyüşən və bu
mübarizədə həyatını belə verməyə
hazır olan İsgəndərus (İlqar Cahangir), Vəliəhd
Sokrat (Sənan Kazımlı), Antiqon (Elçin Əfəndi),
Dəğyənus (Vüsal Mustafayev) də xeyiri təmsil
etmir. Onların hamısı xaindir, xaindənsə
qəhrəman olmaz. Qorxağı var, cəsarətlisi
var, ağıllısı, əbləhi var, amma xaindən
dürüstlük və ədalət gözləmək əbəsdir.
Onlar şər adlandırdıqları İsgəndəri devirib, şərin özünə çevrilməyə amadədirlər. Ədalət yox, hakimiyyət axtarışındadırlar. Hakimiyyət yaman şeydir. Antik Yunan dramaturgiyasından üzü bu yana, hakimiyyət arzusunun yüzlərlə insanı bədbeybətə çevirdiyindən, şərəfsizliklərə sövq etdiyindən bəhs edən nə qədər əsər yazılıb. Elə ətrafımızda da hakimiyyət üstündə əxlaqını “pendir-çörəklə yeyən” adamları müşahidə etmirikmi? Məgər bu günün özündə belə dünyanı qan gölünə çevirən müharibələri, zülmləri, şərəfsizlikləri yaradan hakimiyyət hərisliyi deyilsə, bəs, nədir? “Hakimiyyət əxlaqı pozur”, “İnsan tanrı deyil” desə də, insan oğlu daima mütləq hakimiyyətə, tanrılığa can atır. Tanrılığınsa bədəli ağırdır.
Elçin Cəfərov
Sənətşünaslıq üzrə fəlsəfə
doktoru, teatrşünas
525-ci qəzet .-2022.- 16 mart.- S.16.