"Bu ayrılıq çox uzandı..."
AHISKALI
ŞAİR İLYAS XƏLİL VƏTƏN SEVDASI İLƏ
YAZIB-YARADIR
Ahıskanın el şairlərindən İlyas
Xəlil (İlyas Şükrü oğlu İdrisov) 1955-ci ildə Səmərqənddə anadan
olub, əslən Adıgün bölgəsinin
Saxan kəndindəndir. Atası Şükrü
İdris oğlu və anası Xeyriyyə Əlləz qızı 1944-cü ildə
Özbəkistana sürgün
olunub, 1960-cı ildə
ailəliklə Azərbaycana
köçüb Beyləqan
rayonunun Türklər
kəndində məskunlaşıblar.
1972-ci ildə Türklər
kənd məktəbini
bitirən İlyas Şəki Kənd Təsərrüfatı Texnikumunun
Aqronomluq fakültəsində
təhsilini davam etdirib və 1975-ci ildə buranı bitirərək, sovetin sonuna qədər Türklər kəndində
aqronom işləyib.
Gəncliyindən şeir yazan İlyasın əsərləri
hələ 1990-cı illərin
əvvəllərindən müxtəlif
kitab və qəzetlərdə dərc
olunub. Didaktik, vətənpərvərlik mövzulu
əsərlər müəllifi
olan İlyas Xəlil Azərbaycanda Yaşayan Ahıska Türkləri Yazarlar Birliyinin və milli hərəkatın fəallarındandır. İlyasın
vətənpərvər ziyalı
və milli şair kimi formalaşmasında ahıskalıların
məhz respublikamızda
formalaşmış etnik-mədəni
çevrəsinin, Azərbaycan
ictimaiyyətinin və
ilk növbədə milli
ruhu qoruyan ailə ənənəsinin,
vətən haqqında
ailə xatirələrinin
böyük rolu olub.
Mühafizəkar dağ məskəni olan Saxan etnik
təsəvvürlərin, türk inanclarının qorunub-saxlandığı tarixi
məkanlardan olub. 1980-ci illərdəki ekspedisiyalarımda
saxanlılarla çox
görüşmüş, el ağsaqqalı, vətən
mücahidi Ömər
Səlimovun ocağında
qonaq olmuşam. Bu ocağın layiqli
nümayəndəsi, vətənpərvər
şeirlər müəllifi
Əli Ömər oğlu ilə dostluğum bu gün də davam edir. İndi haqq dünyasında olan Ömər kişi və övladları, kənd ağsaqqalları və ağbirçəkləri
ilə Bulaqlı kəndindəki söhbətlər,
dinlədiyim və sonradan kitablarımda dərc etdiyim rəvayət və əfsanələr, şeirlər və türkülər bizi ayrı bir aləmə
salardı.
Saxanlı ağsaqqallar söyləyərdilər
ki, təxminən 300 evlik kəndləri zəngin təbiəti və bərəkətli kənd təsərrüfatı,
dadlı mətbəxi
ilə tanınıb. Saxanın mətbəxi
ilk növbədə süd
məhsulları - şoru
və çeçil,
təpmə, çuma,
atma, davar pendirləri ilə məşhurmuş. El arasında
belə bir söz də var: Saxanın catxısı
(şoru), Xarcamın kəli, Varxanın varı...
Saxanın mənəvi aləmi, dini inancı, etnik mədəniyyəti də zəngin olub. Buradakı Şaban dədə
türbəsi bütün
mahalın ziyarətgahlarındanmış.
Deyirlər ki, Saxanda Yetimgillərdən Şaban adında bir subay kişi olur. Bir dəfə meşəyə
gedir, namaz vaxtı çatır, namaza durur. Bu vaxt çox güclü qar yağır, kişi
elə namaz üstdə keçinir. Cəsəd altı ay qar altda qalır, onu tapanda cəsəd
əli qatlanmış
halda, namaz vəziyyətində imiş,
nə qədər çalışırlar, meyit
düzəlmir. Qocalar deyir
ki, bu kəramətli
adamdır, eyilərdəndir
və kişini o vəziyyətdə elə
orada dəfn edirlər. Sonradan bu məzar Şaban dədə türbəsi kimi məşhurlaşır.
Bu kənd xalq sənəti, davul-zurnası
ilə də tanınıb, Saxanlı zurnaçı
İsfəndi Sələhovun
ifası bütün mahalda məşhur imiş. Saxanın tacirləri də ad çıxarıb və Şair Molla Məhəmməd Səfili
Koblıyan köylərinə
yazdığı qoşmasında
Saxan tacirlərini belə vəsf edib:
"Hər niyəni getsən sığın Allaha,
Xayrinən zərər bağlidur
tənə,
Tüccərluxdə kimsə yetməz molla Sələhə,
Gedür
Gürcistana, gəlür
Saxana".
1944-cü
il sürgünü
ahıskalıların cənnətməkan
vətənlərindəki bu hüzurlu və firavan güzəranına son qoyur.
Uzaq diyarlarda vətən bir əfsanəyə çevrilir, haqqında faciəvi rəvayətlər
yaranır. Bunlardan
bir tükürpədici
əhvalat da Saxan kəndi haqqındadır. Saxanlılar
söyləyirlər ki,
sürgündən bir
neçə il sonra kim isə təsadüfən
Vətənə, artıq
gürcülər yaşayan
Saxan kəndinə gedib çıxa bilir. Saxanda urumlu (türkləşmiş
yunan) Şişə nənəylə görüşür.
Şişə nənə türkü
görüb ağlayır
və belə bir əhvalat danışır. - Sürgündən
bir-iki il
sonra kəndin bir iti nədənsə
Şişə nənənin
üstə gəlib hürür. İtin keçmiş sahibləri
türk imiş və Şişə nənə də qəfildən itə türkcə çığırır.
Türk danışığını
eşidən it Şişə
nənənin üstünə
cumub ona elə yalmanır, elə zingildəyir ki, bu dəhşətli
mənzərəyə dözməyən
Şişə nənə
oturub hönkür-hönkür
ağlayır...
Saxanlı şair İlyas Xəlil də yaradıcılığında ahıskalıların bu milli və insanlıq
faciəsini ifadə edir. Nəsihətamiz, didaktik,
yumoristik, satirik, hikmətli, lirik, lirik-epik, fəlsəfi, sevgi, uşaq şeirləri müəllifi
olan şairin yaradıcılığında vətən mövzusu əsas yeri tutur, qürbət cənnət olsa da, şair səadətin
açarını məhz
vətəndə görür:
Kim diyer ki, şaddur bənim millətim?
Eşidənlər, inanmayın, yalandur!
Xoşbəxt dəgül qürbətlərdə
şah olan,
Xoşbəxt insan vətənində
olandur!
Şair
üçün ana yurd heç bir müqayisəgəlməz
ali dəyərdir, vətənin "bir əl boyda daşı
- taxt qarışux Süleymana...
qayasında salxumlanmış
buzu - qürbət elin ocağına... daşlı puvarından axan suyu - damardan
axan qana degişilməyən" mənəvi
sərvətdir,
Məcnunun Leyliyə
olan ülvi eşqidir, ancaq "daşa dönmüş yürəklər" əhatəsində
onun vətən vüsalı əlçatmaz,
könül sədası
eşidilməzdir:
Həsrət qaldım yurdumdakı
güllərə,
Ömürlük qonağam qürbət ellərə.
Mən də Məcnun tək düşdüm dillərə,
Niyə salmadılar dastana məni?
Şair
bu halından bədbinləşir, ümidsizləşir,
özünü, soydaşlarını
tək və kimsəsiz, atılmış
hiss edir:
Həm qəribsin, həm yalqızsın, arxadaş,
Dağmu ağır, əcəb, sənin dərdinmi?
"Can"
diyanın bir tənə də yoxmidür?
Yaraların kendin açıb sardınmi?
"Getdi ömür,
yaşım yetdi yetmişə, Vaxt daraldı, yürək düşdi təşvişə"
deyərək, vətənsiz
keçən qədərindən
gileylənir, "Vətən
imiş pətəgim
də balım da, Ondan ayri
geçdi ömrüm
zulumda" qənaətini
bildirir. Lakin qəriblik dərdi bununla bitmir, bundan da ziyadə,
öz anasından ayrı düşmüş,
doğma yurda yadlaşmış şair
üzünü görmədiyi
vətəni ilə ağrılı görüşün
əzabını yaşayır,
qürbətdən gəlmiş
oğul ana qucağına qoşur, ancaq ana-vətən onu tanımır:
Qürbətdən vətənə endim,
Yetən bəni tanımadi.
Yol üstündə daşa döndüm,
Ötən bəni tanımadi!
Gedəmədim qucağına
Qısıldım bir bucağına,
Odun atdım ocağına,
Tütən bəni tanımadi!..
Bu ayrilux çox uzandi,
Bıçax gəmügə dayandi,
Naləmdən dağlar oyandi,
Vətən bəni tanımadi!..
Şair
İlyasın lirik qəhrəmanı bu əzablara qatlaşır,
doğma yurdu Ahıskaya və vətən saydığı
Azərbaycana sönməz
sevgisi və türk birliyinin gücünə olan sarsılmaz inamı ilə qürbət acılarına güc gəlir və Vətən hissini "Vətən məni tanımadı" adlı
ilk kitabına epiqraf olaraq belə ifadə edir:
Əzizinəm sudanam,
Torpaqdanam, sudanam.
Axısxa
öz anamdır,
Azərbaycan - süd anam.
Beləliklə, əzəli türk
soyundan olan şairin yurd duyğusu Ahıskanı aşır, o eyni cəfayla Azərbaycanın
Qarabağ dərdini çəkir: "Zərbə
üstündən zərbə,
sonuncusi Qarabağ, Sinəmizdə Qarabağ boyda açdı yara bax"! Ahıskalı şair İlyas "Sənin yaran - mənim yaram, Sızıldayır aram-aram, Yoxsan, yoxam, varsan, varam... Azərbaycan, əziz elim, Şərəfdir uğrunda
ölüm" deyərək,
millət, vətən
amalını türk
birliyinə, "Bir millət - iki dövlət " formulundan
gələn qüdrətə
müncər edir:
İki dövlət, bir millətik,
Bir almayıq
bölünmüş tən.
Nə sən mənə yad deyilsən,
Nə mən sənə yoldan ötən.
Yetmiş səkkiz ildir sönməyən
bu vətən sevdası göstərir ki, şair İlyas
Xəlil və soydaşları doğma
ocaqlarına dönəcək, vətən onları
tanıyacaq, zəhmətkeş və vəfalı
ahıskalılar qardaş gürcü
xalqı ilə əl-ələ doğma
Gürcüstanın inkişafı və rifahı naminə
əzmlə çalışacaqlar.
Asif
HACILI
525-ci qəzet.- 2022.- 18 mart.- S.15.