Dul qadının tənhalığı
Jurnalist
qızın intervünü necə qurmaq barədəki
planları alt-üst oldu, bu qadını ağ
işığı təşkil edən yeddi rəngdən
yalnız biri ilə təsvir etmək ədalətsizlik
olardı, onu anlamamaq təsiri bağışlayardı. Bu insanın düşüncələrində bəlkə
də, rənglər elə çox deyildir, ən
başlıca cəhət bu rənglərin
saysız-hesabsız çalarlara malik olmasındadır.
Onun fikirləri günəş altında cilvələnən
kəpənəyin gözdə yaranan təsvirinin ani olaraq dəyişilməsini
andırır. Bu çalarlar onun
dünyası haqqındakı rəylərdən daha çox
şey deyir. Məşhur fransız şairi Pol Verlen rənglərlə
çalarların qarşılıqlı münasibətinə
nüfuz edərək demişdi ki, mənə rəng
lazım deyildir, mənə çalar
(fransızca"nuance" kimi səslənir) verin,
çalarlarda bütün rəngarəngliklər, prosesin
ağlasığmaz mürəkkəbliyi və dəyişkənliyi
öz əksini tapır.
Ona
görə də jurnalist Ruhiyyə ilə intervüdən
alınan portretində Pikassonun seçdiyi rənglər
seriyasından olan birindən istifadə etməkdən
qaçmağa çalışdı, o, çalarları təsvir
etmək niyyətinə görə Leonardo da Vinçinin tətbiq
etdiyi "sfumatto" - bu, "tüstü" mənasını
verir, üslubuna üstünlük verəcəkdi, hər
şeyi reallığa əsasən sadiq qalmaqla yanaşı,
fotoqrafik dəqiqlikdə deyil, düşünməyə,
fikirləşməyə çağıran dumanlı şəraitdə
təsvir edəcəkdi ki, qoy oxucu müəllifin diktəsi
olmadan öz rəyinə üstünlük versin və
ABŞ konstitusiyasını təfsir etməyə heç bir
dövlət orqanına icazə verilmədiyi, bunun vətəndaşların
öz ixtiralarına buraxıldığı kimi, söhbətdən
hansısa qənaətə gəlmək oxucunun öz
ixtiyarına buraxılsın.
Çox fikirləşdikdən
sonra o, Ruhiyyənin bir portretini yaratmaq əvəzinə, beş müxtəlif, öz aləminə və
dünyagörüşünə malik olan qadının eskiz
xarakterli portretini cızacaqdı. Qoy oxucu
özü bu eskizlərdən tamamlanmış, bir ümumiləşmiş
portreti yaratmağa cəhd göstərsin. Bununla müəllif
oxucuları özü ilə birgə
yaradıcılığa səsləyirdi, dahi rəssamlar
portreti işlədikdə bəzi xırda detalları
şagirdlərinə tapşıran kimi, o da hazır
mülahizə yürütmək əvəzinə, bu mürəkkəb
insana qiymət verməyi, onun ifadə etdiyi dəyərlərə
münasibətini oxucuların özünün idrakına, dərk
etmə imkanlarına buraxırdı. Bəzi
tamaşaçılar Rafaelin "Sikstin madonnası" əsərindəki
tablonu haşiyələndirən kiçik mavi rəngdəki
mələkləri görməyib, sezməyib, hiss etmədikləri
kimi, oxucu da çox vaxt jurnalistin rəyinə əsaslanaraq
onun qəhrəmanının daxili aləminə nüfuz etmək
barədə özünə əziyyət vermək istəmir.
Rafaelin şah əsərində təcrübəsiz
tamaşaçı yalnız ana Mariyanı, onun
qucağındakı, dünyanın gələcək
qayğılarına münasibətin təsviri kimi iri
gözləri ilə ətrafa nəzər salan kiçik
İisusu, aşağıdan yuxarı baxmaqla təzim edən
papa Siksti və müqəddəs Varvaranı görür,
tabloya bütövlükdə qiymət verməyi bacarmır.
Bir real təsvir əvəzinə, çox sayda virtual
portretin meydana gəlməsi isə Ruhiyyənin geniş və
bəlkə də, sirli dünyasını açmağa
kömək edəcəkdir. O, belə priyoma rast gəlmişdi. ABŞ prezidenti Franklin Delano Ruzveltin xanımı,
görkəmli jurnalist və diplomat olan Eleanor Ruzveltin vətənində
çap olunmuş memuar kitabının üz
qabığının axırıncı səhifəsində
müəllifin əllərinin, barmaqlarının bir neçə
fotoşəkli var idi. Bu barmaqlar da öz
sahibi haqqında müəyyən təəssürat yarada
bilirdi.
Jurnalist məqalənin gələcək çapında
anlaşılmazlıq imkanının mövcudluğundan
qaçmaq üçün, öz yeni üslubunu baş
redaktora və onun birinci müavininə çatdırdı. Bu, onlar
üçün maraqlı idi, oxucuların yazını necə
qarşılayacaqlarından isə ehtiyat edirdilər. Lakin ideyanın özü cəlbedici olduğundan,
öz kolleqalarının yaradıcı işinə mane olmaq
istəmədilər və bu münasibət jurnalist
qızı xeyli ruhlandırdı.
Gülarə, jurnalist qızın adı belə idi,
gözləmədiyi halda söhbət bir qədər
geniş alındı. Baş redaktora işçisinin
qarşıdakı yazısı barədəki fikirləri
maraqlı gəldi. Odedi:
-
Görünür, sən istəyirsən ki, essenin fəlsəfəsinə
baş vurasan, əlbəttə, bu, heç də məzəmmət
olunası bir təşəbbüs deyildir. Sən
qəhrəmanının özü barədəki söhbəti
ilə kifayətlənmək istəmirsən, nəzərdə
tutursan ki, yazında ağırlıq mərkəzi mətnlə
gerçəklik arasında deyil, müəllif kimi
özünlə meydana gətirdiyin mətn arasına
düşsün. Axı bəzən
müəllif yazı dilinə də özünü etiraf etməkdən
qorxur. Məlumdur ki, elm olduğu halda
heç fəlsəfə də bilikdə lazımınca
kristallaşmır, ona görə də çox hallarda mətndə
ifadə olunmur. Sən növbəti
oçerkində, yəqin onu esse kimi nəzərdə
tutmusan, indiyədək mövcud olan formalardan qaçmaq istəyirsən,
onun məhdudiyyətlərinə və tələblərinə
tabe olmaq istəmirsən. Bununla da əslində öz məqsədinə
nail olmağa çalışırsan, kreativlik əgər
avantüra xarakteri almırsa, yalnız alqışlanmağa
layiqdir. Həm də hiss olunur ki, lahiyəndə fikrinin
bütünlüklə tamamlanmasına da iddia etmirsən. Düşündüyün üslubda, əslində
istəyinə əsasən gələcəyin bir fikir naminə
oxucuya düşünməyə dalmaq oyunu təklif edirsən.
Bu yolla həm də oxucunun da məsuliyyətini
artırmaq istəyirsən, çünki oxucu da yazar şəxs
kimi müəllif hüququna yiyələnir.
Yəqin ki, özünə məqsəd qoymusan ki, tədqiqata
və ifadənin mücərrəd qaydada olmasına daha
çox üstünlük verilsin ki, dilin
canlılığı xeyli yüksəlsin.
Baş redaktorun birinci müavini üslubun təhlili ilə
tam razılaşdı, çünki onlar yeni
yaradıcılıq nümunəsinin istiqamətini
düzgün müəyyən etməklə tam hədəfə
dəymişdi. Neytral qalmasından Gülarənin inciyəcəyini
nəzərə alıb, qeyd etdi ki, nəzərdə tutulan
yeni forma əvvəlkilərdən tam fərqli olmaqla,
şüurun malik olduqları ilə təxəyyülün hərarətinin
vəhdətində daha da zənginləşəcəkdir.
Jurnalist qız deyilən fikirlərə görə
razılığını bildirdi və əlavə etdi ki,
siz mənim imkanlarımın ölçülərini
çox böyütdünüz, məqsədim bir qədər
müəmmalı olsa da, siz onun mahiyyətinə nüfuz edə
bildiniz. Gizlətmirəm, bu yazımda oxucunu da özümə
müəllif yoldaşı götürmək istəyirəm.
Çox istərdim ki, nəticə sizin
xeyir-duanızı doğrultsun. Bunlara
görə sizə minnətdar olmaq istəyirəm, baxmayaraq
ki, cavab hissinin belə təzahürü çox təkrar
olduğundan qiymətini itirməli olur.
Üç gündən sonra qəzetin qoşa səhifəsində
"Naməlum qadının portreti" çap olundu. Bu adı o,
rus rəssamı İ.N.Kramskoyun karetada oturmuş gözəl
qadını təsvir edən məşhur "Tanış
olmayan qadın" - "Neznakomka" tablosundan
götürmüşdü.
Məqalə sürrealist təsiri
bağışlayırdı, indiyə qədər olan
oçerklərdən tam fərqli idi, essenin meydana gəlməsində
türk yazıçısı, Nobel mükafatı
laureatı Orhan Pamukun güclü təsiri hiss olunurdu. Bu təsir
Ruhiyyəyə müəllifin marağının və
inamının vəhdətində, Pamuk bunu adətən
"mənzərə" adlandırır, meydana
çıxmaqla, genişlənib, öz dairəsini xeyli
böyüdə bilmişdi. Müəllif
düşünürdü ki, qoy oxucu məni ittiham etməsin,
yazılar təkcə gerçəkliyin mənzərəsinin
təsviri deyildir, həm də qəhrəmanın təsəvvür
dünyasıdır, onun virtual qaydada
araşdırılmasıdır. Ruhiyyənin
təmsil etdiyi real həyatla, təsəvvüründə
yaşadığı dünya arasında uçurum
mövcuddur və bu uçuruma yuvarlanmamaq üçün,
keçmişin təcrübəsini də nəzərə
alaraq o, yollar axtarır. Qoy oxucu bu yazını oxuyanda məhz
ona müraciət edildiyini hiss etsin, bu sözlərdə
müəllifin və onun həmsöhbətinin onu öz
dünyalarına dəvət etmələrinə əminlik
tapsın. Axı biz rəssam olmasaq da, sözlərlə
tablo çəkmək istəyirik, buna nail
olub-olmadığımızı isə yalnız oxucu qiymətləndirə
bilər. Biz insanları tədqiq edərkən
çalışırıq ki, Nabokovda olan kimi minlərlə
"əsəb uclarını" tapaq və onun
qıcıqlanmasından yaranan ağrı hissini
araşdıraq.
Horatsi özünün "Ars Poetica" - "Poeziya
elmləri" əsərində yazırdı ki, "Necə
şəkil çəkirsənsə, poeziya da onun
kimidir". Jurnalist heç də şair və ya rəssam
deyildir, lakin hər yazısında çalışır ki,
onun poetikası və fırçasından çıxan
yaymalar oxucunun diqqətini cəlb etsin. Buna
görə də hər bir müəllif əvvəlki
itmiş arzularının ağrısını sakitləşdirmək
üçün elə yazmağa çalışır ki,
bir anlığa da olsa onu ya rəssam, ya da şair hesab etsinlər.
Ruhiyyə ilə söhbət etməyə gedərkən,
primitiv düşüncəli və yalnız matəminə
ilişib qalan bir qadınla görüşəcəyini, sadəlövh
məişət söhbətlərinə qonaq
olacağını və ya itkisinə görə göz
yaşları axıdan və qarşısına
çıxandan kömək gözləyən bir varlıqla
ünsiyyətdə olacağını güman edirdi və gələcək
məqaləsi üçün buna müvafiq olan sadə bir
sxem də hazırlamışdı.
Lakin görüşün ilk anından jurnalist qız
tam səhv etdiyinin şahidi oldu, həmsöhbəti bəzi
çərçivələri qırıb, birbaşa mətbuata
aid olan problemləri də araşdırmağa, özünəməxsus
qaydada fərqli qənaətə gəlməyə
başladı.
Bəlkə o, özündən bir qədər razı adam idi, lakin bu razılıq üçün
onun biliyində, ümumi hazırlığında bir əsas
da var idi. O, öz istedadına da az-çox güvənirdi və
inanırdı ki, vaxt gələcəkdir ki, onun
potensialına layiq olduğu bir qiymət veriləcəkdir. Lakin inşaatçı binanı tikməmişdən
əvvəl tikinti materiallarını meydançaya
toplamağa qayğı göstərdiyi kimi, o da zəhmət
çəkməli, tərcümələrinin sayını
artırmalı idi. Onun bəxti gətirmişdi
ki, Südabə xanım kimi nadir istedad sahibi ilə qısa
müddətdə də olsa, yaxın olmuşdu, onun dərin
mənalı, almaz dənələrinin cilalanmış
uclarının işığı sındırmaqla
parıldamaq qabiliyyətinə yiyələnməsini
andıran sözlərinə valeh olmuşdu. Onun gözləri qarşısında canlı bir əfsanə
dayanmışdı və bu qız lif kimi ondan bəzi
şeyləri beyninə hopdurmuş, öz bioloji kompüterinə
yazmışdı. Ona görə də söhbətdə
özünü çox sərbəst aparırdı, arqumentlərinin
dəyərinə bələd olan adam kimi
hərəkət edirdi.
Nəhayət, məqalə qəzetdə dərc edildikdən
sonra böyük oxucu marağına səbəb oldu. Yazıçılar
Birliyindən, Tərcümə Mərkəzindən zənglər
olub, Ruhiyyə xanımın yaradıcılığı ilə
maraqlanırdılar. Yazıçılar Birliyinin mütaliə
zənginliyi ilə seçilən katibi telefonda dedi ki, biz bir
Səfərlini tanıyırdıq, o, şekspirşünas
idi, indi yeni Səfərli peyda olmuşdur və qəzetiniz
onun haqqında elə heyranlıqla yazır ki, elə bil ki,
göy qübbəsində yeni parlaq ulduzun mövcudluğu kəşf
edilmişdir. Beş qadının portret cizgiləri əgər
bir nəfərin - Ruhiyyə Səfərlinin çoxşaxəli
dünyasını xarakterizə edirsə, deməli, o,
heç də sıravi sayılan bir adam
deyildir, mürəkkəb bir mənəvi zənginliyə
malikdir. Oxucular qeyd edirdilər ki, məqalə
sahibinin bu yazını ərsəyə gətirmək
üçün çox sayda mənbələrə əl
atdığı da göz qabağındadır və bəlkə
də bu yazısı ilə növbəti məqaləsini
deyil, yaradıcılığının incisi sayılmalı
olan bir tapıntısını meydana gətirmişdir. Məqalənin yeni doğulan uşaq hesab etsək, bunu
yalnız beşiyində Heranın onu məhv etmək
üçün göndərdiyi ilanı boğması ilə
körpə Heraklın öz gələcəyi barədə
təsəvvür yaradan kimi, yeni bir hadisənin şahidi
oluruq.
Məqalənin elektron versiyası isə rekord miqdarda oxucunun onunla tanış olduğunu bildirirdi. Bir az əvvəl pandemiya yayılan vaxt iri vəzifə sahibinin nəvəsinə hay-küylü toy etməsi böyük marağa və qınağa səbəb olduğu kimi, qızın atasının inzibatı cəza kimi həbs edildiyi və həbsdən azad edildikdə göz yaşları ilə üzr istəməsinə böyük maraq göstərildiyi tək, Ruhiyyə xanım barədəki jurnalistin açdığı söhbət diqqət vulkanının püskürməsinə səbəb olmuşdu. Bir neçə gün ərzində məqalə daha çox oxucu marağına səbəb olmaqla liderliyini saxlayırdı. Özü də bu yazıda sensasiya xarakterli heç nə yox idi, söhbət nə uzun müddət vəzifə karvanında aparıcı dəvə rolunu oynamaqla, az qala Saxaranı qərbdən şərqə ötüb-keçən qoca adamdan, nə onun hay-küyə səbəb olan kürəkənindən, nə uzun illər ərzində dil boğaza qoymayan, hamıya yol göstərən toy iştirakçısıdan getmirdi. Onlar heç toy-büsat olmasa da, geniş kütləyə tanış idilər və biabırçılıqlarına sevinənlər, köhnə xadimi ağır qaydada cəzalandırmağı tələb edənlər də sayca heç də az deyildi və onu möhkəm pərt edən vaxtilə ona yaltaqlıq edənlərin birdən-birə dəyişilib, ona qarşı demarş xassəli hərəkətləri idi. Bəzi kiçik televiziya kanallarının aparıcıları isə fürsətdən istifadə edib, qocaman məmuru daha ciddi ittiham edir, həddi aşaraq onun həbsini tələb edirdilər. Fakt orasındadır ki, toyun özü elə böyük ictimai əhəmiyyət kəsb etməsə də, birdən-birə ali subyekt rəmzi olanların hallanma, real və uydurulmuş hadisələrin cazibədar obyektlərinə çevrilməsi ilə süni fişəngbazlıq effekti yaratmışdı.
Ruhiyyə xanım barədə yazıda isə nə sensasiya doğuran, nə göyü süni surətdə işıqlandırmaq meyli yox idi, sadə bir insanın həyatının müxtəlif cəhətləri araşdırılır, onlara qiymət verilirdi. Kolleqaları, hətta rəqib qəzetlərin işçiləri zəng edib jurnalist qızı səs-küyə səbəb olan bu uğuru ilə təbrik edirdilər. Bir neçə televiziya kanalı ona öz müsbət münasibətini bildirmişdi. Baş redaktor redaksiyanın böyük müşavirəsində məqalə müəllifinə təşəkkürünü bildirmiş, onu üç gün ərzində Şahdağın ətəyində redaksiya hesabına istirahətə göndərmək barədəki əmrini də oxumuşdu. Hamı əl çalmaqla buna razılığını bildirmişdi, çünki indiyədək kiminsə belə mükafatlanması təcrübəsi olmamışdı. Bəlkə də redaksiyada yaradıcılığa münasibətin yeni formaları, əvvəllər məlum olmayan qaydaları meydana gəlirdi.
(Ardı var)
Telman
ORUCOV
525-ci qəzet.- 2022.- 19 mart.- S.22.