"Repressiya
qurbanlarının maarifçilik
ideyaları"na elmi baxış
Bütün dövrlərdə xalqda milli mənlik şüurunu oyatmaq əhəmiyyətli bir vəzifə olub.
Bu məqsədlə gənc
nəslin tərbiyəsində
keçmiş təcrübədən,
soykökümüzün pedaqoji
irsindən istifadə
etmək, milli kökə, xalq ruhuna bağlı olan şəxsiyyətlər
yetişdirmək aktuallıq
kəsb edib, böyük əhəmiyyət
daşıyıb. Bu baxımdan xalqımızın
bir çox görkəmli ictimai xadim və ədəbi
simalarının irsi və fəaliyyəti bu sahədə əhəmiyyətli nümunəyə
çevrilib. Görkəmli
ədəbi simalarımız
olan Firidunbəy Köçərlinin, Ömər
Faiq Nemanzadənin, Hüseyn Cavidin, Salman Mümtazın,Yusif Vəzir Çəmənzəminlinin,
Hənəfi Zeynallının,
Seyid Hüseynin, Tağı Şahbazi Simurğun pedaqoji irslərinin öyrənilməsi
də bu baxımdan yüksək əhəmiyyət kəsb
edir.
Fikrimizcə, hər hansı bir tarixi şəxsiyyətin
dünyagörüşünə düzgün qiymət vermək üçün
tədqiqatda bir neçə şərtə
riayət edilməlidir. Hər şeydən
əvvəl, tarixi şəxsiyyətin - pedaqoqun,
filosofun, siyasi xadimin, ədibin, şairin və ya başqalarının dünyagörüşü yaşadığı
dövrün iqtisadi və sosial-siyasi şəraiti ilə qırılmaz əlaqədə
götürülməlidir. Bunsuz şəxsiyyətin dünyagörüşünün
elmi tədqiqindən bəhs etmək çətindir. Sonra şəxsiyyətin
dünyagörüşü öz dövrünün bütün elmi-pedaqoji, fəlsəfi, ideoloji görüşləri sistemində
öyrənilməli, dövrün
bütün başlıca
ideya-fəlsəfi cərəyanları
fonunda tədqiq edilməli və bu yolla onların
dünyagörüşünün tarixi yeri müəyyənləşdirilməlidir.
Bu mənada Azərbaycan
Respublikasının Əməkdar
müəllimi, pedaqogika
elmləri doktoru Kamal Camalovun "Repressiya qurbanlarının
maarifçilik ideyaları"
adlı monoqrafiyası
olduqca əhəmiyyətli,
qeyd edilən kriteriyalara uyğun ərsəyə gəlmiş,
aktual mövzuya həsr edilən ciddi bir elmi
əsərdir. Pedaqogika
elmləri doktoru Kamal Camalovun monoqrafiyasında Azərbaycan
məktəb və pedaqoji fikir və mədəniyyətinin
görkəmli xadimləri
olan Firidunbəy Köçərlinin, Ömər
Faiq Nemanzadənin, Hüseyn Cavidin, Yusif Vəzir Çəmənzəminlinin və
Tağı Şahbazi
Simurğun pedaqoji görüşləri geniş
təhlil obyektinə çevrilib. Əsərdə bu görkəmli
şəxsiyyətlərin əxlaqi fikirləri, elm, maarif və təhsil haqda fikirləri, ictimai ideyaları, ana dili haqqında qayğıları, müəllim
və müəllim hazırlığı haqqında
tələbləri tədqiq
və təhlildən
keçirilib, sərf-nəzər
edilib.
Azərbaycan məktəb və pedaqoji fikrinin inkişafı tarixində
böyük rol oynamış repressiya qurbanları olan bəzi ziyalılarımızın,
o cümlədən, ədəbi
şəxsiyyətlərimizin pedaqoji ideyalarını araşdırmaq olduqca əhəmiyyətli və
aktual məsələdir. Adlarını
qeyd etdiyimiz Firidunbəy Köçərli,
Ömər Faiq Nemanzadə, Hüseyn Cavid, Yusif Vəzir
Çəmənzəminli, Salman Mümtaz, Tağı Şahbazi Simurğ, Hənəfi Zeynallı, Seyid Hüseyn və digər bu kimi
milli ziyalılar xalqın gələcək
taleyinin böyüyən
nəslin məqsədəmüvafiq
vətəndaşlıq tərbiyəsindən
çox asılı olduğunu aydın dərk edirdilər. Bu baxımdan bu
görkəmli şəxsiyyətlər
həm fikirlərində
alovlu maarifçilik ideyalarını səsləndirmiş
və həm də xalqın maariflənməsi yolunda fədakarlıqla çalışmışlar.
Fikrimizcə, bu böyük mütəfəkkirlərin:
"Hər bir millət üçün
nicat yolu balaca uşaqları məktəbə aparıb
tərbiyə vermək
ilə əmələ
gəlir. Əgər belə olmasa heç bir şey fayda bağışlamayacaq", - deyə
irəli sürdükləri
təkcə bir ideya, bir fikir
onların Azərbaycan
pedaqoji fikir tarixində nə dərəcədə mühüm
bir yerə sahib olduqlarını göstərir
və bu baxımdan da xalqımızın pedaqoji
fikir nümayəndələri
sırasına daxil etməyə tam əsas verir.
Belə hesab edirəm ki, Kamal Camalovun
"Repressiya qurbanlarının
maarifçilik ideyaları"
adlı monoqrafiyası
aktual olan bir mövzuya həsr olunduğundan əhəmiyyətlidir, xalqımızın
inkişafı və oyanışında görkəmli
xidmətləri olan repressiya qurbanlarının
ruhuna ehtiramın bir ifadəsidir. Adıgedən monoqrafiyada repressiya qurbanlarının vətəndaşlıq
ideyaları və fəaliyyəti elmi-pedaqoji
aspektdən təhlil edilmiş, yaradıcılıqlarındakı
vətəndaşlıq ideyalarının
müasir dövr üçün əhəmiyyəti
göstərilib və
həmçinin, vətən
fədailərinin yaradıcılığındakı
milli düşüncə
və vətəndaşlıq
ideallarının təcəssümü
müəllif tərəfindən
uğurla səciyyələndirilib.
Monoqrafiyada böyük maarifçilərin
həyatı, yaradıcılığı
və maarifçilik ideyalarının yeri və rolundan bəhs edilir. Tədqiqatçı vətənpərvərlik duyğuları
ilə zəngin olan nakam maarifçilərin
tarixin çarxını
yeni yola salmasından, dünyanı
çirkablardan təmizləməsindən,
yer üzünə yeni baxış, yeni düşüncə,
azadlıq və səadət gətirmək
uğrunda yorulmaz fəaliyyətlərindən, dönməz
mücadilələrindən danışır. Həmçinin,
Firidunbəy Köçərli,
Ömər Faiq Nemanzadə, Hüseyn Cavid, Yusif Vəzir
Çəmənzəminli, Tağı Şahbazi Simurğ və digər nəhəng fikir adamlarının məsuliyyətli ömür
yollarından, Vətənin
istiqlalı naminə maarif və elm səngərində keçən
mübarizə xidmətlərindən
söz açır. Bu görkəmli şəxsiyyətlərin
ictimai həyatda həmişə azərbaycançılıq
mövqeyində dayanan
böyük müdafiəçisi
olmalarından da aydın dillə bəhs edilib.
Monoqrafiyada tədqiqatçı tərəfindən
repressiya qurbanlarının
fikirləri vətəndaş
mövqeyi və şəxsi ləyaqət
məsələsi, azərbaycanlılıq
xarakteri, əsl insana məxsus mənəvi keyfiyyətlər
və əqidə sahibi olmaq cəhətindən
təsnif edilərək
tədqiq olunub. Ən başlıcası isə,
bu görkəmli ziyalıların fikirlərindəki
Azərbaycan torpağının
hər qarışının
belə dünyada hər şeydən qiymətli və əziz, müqəddəs
olduğunu, vətən
və xalq sevgisini inama, məfkurəyə, ideala,
amala çevirmək yolunda maarifçilik xidmətlərini təhlildən
keçirmək qarşıya
qoyulan əsas məqsədə çevrilib.
Fikrimizcə, pedaqogika elmləri
doktoru, Əməkdar müəllim Kamal Camalov repressiya qurbanlarının yaradıcılığında
vətəndaşlıq tərbiyəsinin
aşılanması ideyasının
əsl ruhunu tuta bilib, bu
ideyaların bu gün də istifadə üçün
aktual olduğunu elmi dəlillərlə sübut edib, həmçinin, onların
yaradıcılığındakı ictimai-mədəni şəraiti
səciyyələndirib, vətəndaşlıq
tərbiyəsində nəzərə
alınması məsələləri
və eləcə də tərbiyə sistemində psixoloji-pedaqoji
xüsusiyyətləri elmi-pedaqoji
aspektdən təhlil obyektinə çevirməyi
bacarıb.
Monoqrafiyada, həmçinin, repressiya qurbanlarının ailə
tərbiyəsi haqqında
fikirləri də müvəffəqiyyətlə işlənib. Xüsusilə, ailə tərbiyəsinin xüsusiyyətləri, ailədə
ananın müstəsna
rolu barədə Hüseyn Cavidin, Yusif Vəzir Çəmənzəminlinin ideya
görüşlərinin düzgün
ümumiləşdirilməsi Kamal müəllimin həm mövzuya yaxından bələd olduğuna, həm də müasir pedaqogika elmini lazımi səviyyədə
bildiyinə dəlalət
edir. Müəllif haqlı olaraq
vurğulayır ki, bu görkəmli ziyalılar ailə tərbiyəsi, estetik tərbiyə, əmək
tərbiyəsi və
sair məsələlərə
də geniş yer vermişlər. Hüseyn Cavidin və Yusif Vəzir Çəmənzəminlinin əsərlərindəki
fikirlərinin təhlili
də göstərir ki, milli mədəniyyətimizin
bu görkəmli nümayəndələri tərbiyə
və tərəqqi işində ailəyə
çox böyük diqqət vermiş və onun möhkəmləndirilməsini
cəmiyyətin mütərəqqi
inkişafı üçün
zəruri hesab etmişlər. Repressiya qurbanları
haqlı güman etmişlər ki, ailə münasibətləri,
eləcə də qadına qarşı münasibətlər qaydaya
düşərsə, cəmiyyətdə
baş verən bir sıra pozğunluqların
qarşısını almaq
mümkün olacaqdır.
Düzdür, Cavid Çəmənzəminlidən fərqli olaraq yaradıcılığının ilk illərində qadınların
çadraya örtünməsi,
bürünməsi tərəfdarı
olsa da ("Pənbə çarşaf"
şeirində olduğu
kimi), çox çəkmir ki, bu ideyanın qəti əleyhinə çıxır və qadınların çadradan
birdəfəlik uzaqlaşacağının
çox yaxında olduğunu da hiss edir. Həmçinin, "Maral" əsərində
xanımların açıq
gəzməsində "heç
bir məhzur" görməyən Hüseyn
Cavid bununla bərabər, "əcnəbilərdə
olan mənasız sərbəstliyə də
əsla tərəfdar"
olmayıb.
Monoqrafiyada ailə tərbiyəsində özülü qoyulan, cəmiyyətdə möhkəmlənən vətəndaşlıq kredosu, ailədə vətəndaşlıq tərbiyəsinə hazırlıq işinin imkan və yolları məsələləri də tədqiqatçı tərəfindən bacarıqla araşdırılıb. Tədqiqatçı Kamal Camalov mənəvi tərbiyənin əhəmiyyətini, təsvirini, təşəkkülü və inkişafını repressiya qurbanlarının görüşü baxımından təhlil edib, gənclərin milli ruhda tərbiyəsi məsələlərini, həmin tərbiyəvi örnəklərin rolunu elmi əsaslarla müəyyənləşdirib. Burada da tədqiqatçı böyük mütəfəkkirlərin əxlaq tərbiyəsi, əmək tərbiyəsi, böyüyən nəslin vətənpərvərlik tərbiyəsi, dostluq-yoldaşlıq tərbiyəsi haqda fikirlərindən müasir pedaqoji mühitdə müvəffəqiyyətlə istifadə oluna biləcəyini inandırıcılıqla əsaslandıra bilib. Tədqiqatçı haqlı olaraq əbədiyaşar sənətkarların tərbiyəyə dair fikirlərində vətənpərvərlik ideyasının aparıcı yer tutduğu qənaətinə gəlib. Firidun bəy Köçərlinin, Ömər Faiq Nemanzadənin, Hüseyn Cavidin, Yusif Vəzir Çəmənzəminlinin və Tağı Şahbazi Simurğun satqınlığa, xəyanətkarlığa qarşı mübarizəsinin əsasında uşaqlara, yeniyetmələrə, gənclərə düzgün əqli və əxlaqi tərbiyə verilməsinin zəruriliyi ideyasının doğurduğunu söyləməkdə də tədqiqatçı haqlıdır. Müəllif Kamal Camalov yazır ki, repressiya qurbanlarına görə tərbiyənin məqsədi saf əxlaqa malik, əqlli, kamil, vətənpərvər insan tərbiyə etməkdir. İnsan adını yüksək tutan, ən ülvi hisslərlə ona ehtiram bəsləyən humanist nasir və şairlər insanlıq borcunu yerinə yetirmək üçün onun tərbiyə olunmasının zəruriliyini irəli sürmüşlər.
Ümumiyyətlə, əsər elmi üslubu ilə
seçilən, aydın, səlis, oxunaqlı bir
dillə yazılmış bitkin, mükəmməl
monoqrafiyadır. Fikrimizcə, Kamal
Camalov "Repressiya
qurbanlarının maarifçilik
ideyaları" adlı monoqrafiyasında qarşısına qoyduğu məqsəd və vəzifələri
tam yerinə yetirib, Azərbaycan
məktəb və pedaqoji fikir
tarixində repressiya qurbanlarının
özünəməxsus əhəmiyyətli yer
tutduğunu müvəffəqiyyətlə
sübut edib.
Əbülfəz
QULİYEV
AMEA-nın
müxbir üzvü
525-ci qəzet.- 2022.- 19 mart.- S.21.