Yaddaşlara köçən şair
UNUDULMAZ ƏNVƏR ƏHMƏDİN XATİRƏSİNƏ
İmzası özü qədər hamıya yaxın, doğma olan gözəl şairimiz Ənvər Əhmədin itkisi təkcə Ağcabədi adlı bir elin deyil, bütöv Qarabağımızın, müasir Azərbaycan poeziyasının itkisidir. Uzun müddət bu itki hamımızı için-için göynədəcək. Lirik, kövrək Ənvər Əhməd şeiri daha onun şirin, şairanə dilindən səslənməyəcək. Onları ancaq mətbuat səhifələrində, kitablarında oxuyacağıq.
O ağrılı gündən, Ənvər Əhməd dünyasının dəyişməsindən qırx gün keçdi. Beləcə, bir sənət fədaimiz də əbədi dünyanın əbədi sakini oldu. Bənzərsiz özünəməxsuz yaradıcılığı, poetik sanbalı Ənvər Əhmədin istedatlı, geniş oxucu auditoriyalı bir şair kimi ədəbiyyatımızda yerini və rolunu çoxdan müəyyən etmişdi. Bu baxımdan ədəbiyyatımızın və milli mücadiləmizin korifeylərindən biri olan Xəlil Rza Ulutürkün onun haqqında vaxtilə yazdığı bu sözləri xatırlamaq yerinə düşər: “Ənvər Əhməd poeziyası, məncə, çağdaş şeirimizin tarixində olduqca parlaq və yeni bir hadisədir. Bu poeziya bizi ümumən sənətin, şeirin, şairliyin mahiyyəti haqqında düşünməyə, bunu yenidən öyrənməyə, min dəfə verilmiş suallara yenidən qayıtmağa vadar edir”.
Ənvər Əhmədin zəngin yaradıcılıq yolunda üç mövzu: xalq həyatı ilə bağlılıq, Ana məhəbbəti, həmçinin Vətən və Torpaq məhəbbəti xüsusilə diqqət cəlb edir.
İstəkli anasını vaxtsız itirən şair bütün həyatını bu ağrı ilə yaşayıb. Ana haqqında şeirlərinin müxtəlif illərdə yazılması da buna sübut edir. Onun bu mövzuda yazdığı iyirmidən çox şeir tək öz anası haqqında deyil, bütövlükdə analar haqqında həzin bir nalədir. Şair sanki ana mövzusuna epiqraf olaraq bu sözləri seçib:
Qəbrimin üstündə bir kəlmə yazın:
Dünyanın ən ağlar ana şairi.
(“Anamsız
günlər”)
Şair
anaya müqəddəs
bir varlıq tək baxdığından
onun yollar üstə sərilmiş
izlərinə də müqəddəs iz kimi baxır, onun tapdalanmasını istəmir:
Götürün yolları üfüqdən
asın,
Bir ana izi də
tapdalanmasın...
(“Anamın
izləri”)
Ananı
vətən torpağı
qədər, vətən
torpağını isə
ana qədər sevən sənətkar bunları şeirdə də bir-birindən ayırmır, hər iki müqəddəs varlığı bir vəhdətdə görür:
Torpağa qatıb anamı,
Oldum torpaqla ortaq.
İndi
bilmirəm, -
Ya torpağı ana çağırım,
Ya anamı torpaq!
(“Ana torpaq”)
Şairin xalq həyatına xüsusilə elat camaatının həyatına
dərindən bələd
olması, uşaqlığını
və ilk gəncliyini
keçirdiyi bu həyata dərin məhəbbəti onu məşhur “Tərəkəmə”
poemasını yazmağa
sövq etmişdi. “Tərəkəmə”
poeması elat-tərəkəmə camaatının
xalq həyatını
geniş bədii boyalarla əks etdirən canlı eposdur.
Hər şeydən
əvvəl əsərin
dili olduqca aydın, şirin, şifahi xalq dilinə yaxındır. Geniş əhatəliliyinə
və bədii dəyərinə görə
bu əsər poemadan daha çox
tərəkəmə elinin
həyatını olduqca
dolğun əks etdirən bir poetik dastandır. El-obanın qayğılarından
qayğılanan şair,
tərəkəmə camaatının
həyatını, məişətini,
adət və ənənəsini yüksək
poetik dillə qələmə alır.
Bu dil xalq dilinin şirin-şərbətinə
bələnir, öz axıcılığı və
aydınlığı ilə
əsər boyu oxucunu özünə “əsir” edir:
Ayaq yalın şeh üstündə gəzərdik,
Ağ çiçəkdən
dəstə-dəstə düzərdik.
Qonşu
qızın saçlarına
düzərdik,
Xalçamızdı, gəbəmizdi
göy çəmən,
Günlərimiz ötüşərdi gözəl
şən.
(“Tərəkəmə”)
Ənvər Əhməd “Tərəkəmə”
poemasında xalq deyimləri, şifahi xalq ədəbiyyatı nümunələri ilə
öz şeirlərini
elə sintezdə verir ki, onıları
bir-birindən ayırmaq
olmur. Hətta elə misralar var ki, Dədə
Qorqud boylar ilə səsləşir:
Qumral qoyun boyun görüm,
Qara kürə tayın görüm,
Qış gəlməmiş kürün
hörüm...
Və ya:
Əriş-əriş calandım
Arğac-arğac söküldüm
Yumaq-yumaq
açıldım
Xurcun-xurcun közəndim
Naxış-naxış saçıldım.
Yaxud:
Badya-badya
içərdik biz koramaz,
Yaz günündə atılama
pis olmaz,
Ağuz,
sığıb bişirərdik
kətəmaz,
Ərik
kimi yağ
çıxardı tuluqdan,
Qoz altında
bişirərdik suluqdan.
(“Tərəkəmə”)
Misallardan da göründüyü kimi, “Tərəkəmə”
poeması Ənvər
Əhməd yaradıcılığında
ən qiymətli incilərdən biridir.
Son illərin Qarabağ
hadisələri sənət
adamlarımızın yaradıcılığında
vətənpərvərlik mövzusunda əsərləri
xeyli artırıb. Qələm
sahiblərindən çox
az adam
tapılar ki, bu mövzuya müraciət etməsin. Ancaq sevindirici haldır ki, Qarabağ hadisələri zamanı öz şeirləri ilə alovlu bir tribun kimi
kükrəyən Ənvər
Əhməd vətənpərvərlik
mövzusuna çox-çox
illər əvvəl,
sovetlər dönəmində
açıq-aşkar müraciət
etmişdi. “Heç
nəyin bölünməsini
istəməyən” rus
şairi Yevgeni Yevtuşenkoya xitabən Ə.Əhməd yazırdı:
Göz açıb bölünən
gördüm Vətəni,
Bölünmüş torpağım-Qibləgahım var.
Lakin şair ikiyə bölünmüş Azərbaycanın
bir parçasında yaşasa da, vətənin nə zamansa birləşib bütöv olacağına
varlığı qədər
inanaraq öz qəlbinin hökmünü
verir:
...Bütöv varlığımın
sabahı haqdır,
Mənim
taleyimin qızıl kitabı
Bütöv düşünülüb yazılacaqdır.
Maraqlıdır ki, o dövrdə tanınmış rus şairinə xitabən belə şey yazmaq rus şovinizminə
bir xəbərdarlıq
kimi səsləndiyindən
onu demək qələm sahibindən milli qeyrətlə, bərabər, həm də milli cəsarət
tələb edirdi.
Ənvər Əhməd ömrünü
bir parçasını
Dağlıq Qarabağda,
Qarabağın tacı
Şuşada yaşadığından
o, hadisələrin başlanğıcında
bu odun içində
olmuş, erməni millətçilərinin quduz
hərəkətlərini öz
gözləri ilə görərək bu ağrını yaşamışdı. Başqa həmvətənlərimiz
kimi onun da şəxsi əmlakı, ən başlıcası onun üçün ən qiymətli varidatı olan zəngin kitabxanası erməni işğalının qurbanı
olmuşdu. Azərbaycanı
Qarabağsız, Qarabağı
isə Azərbaycansız
təsəvvür edə
bilməyən şair
yazırdı:
Dərd
birmi, ikimi, bağrımız yandı,
Hanı içdiyimiz bu Vətən andı?!
Ölümlə-olumun qəfəsindəyik,
Bir dəli
cənginin həvəsindəyik.
(“Oxuma, Arif”)
Onun Qarabağ
mövzusunda yazdığı
əsərlərin içərisində
“İbrahim xan” mənzum dramı xüsusi yer tutur. Bu dram şairin bütün yaradıcılığını
təhlil edib qiymətləndirmək baxımından
əhəmiyyətlidir. “İbrahim xan”
mənzum dramı məşhur “Qarabağnamə”lərin
Azərbaycan oxucusuna yüksək poetik təqdimatı kimi də qiymətləndirilə
bilər. Əsəri yazarkən
şair əsərin tarixi həqiqətlərlə
tam səsləşməsinə çalışmış və
demək olar ki, buna nail olmuşdu.
Müəllif tarixi şəxsiyyətlərin
hər birini öz adları və xarakter xüsusiyyətləri ilə
ədəbiyyata gətirmişdi.
Qarabağ ağrısı başlayan
gündən şair bunun əzabını hər gün yaşayır və müntəzəm olaraq onu əks etdirirdi. Şairin “Daş
qanı” kitabındakı
doqquz poemanın dördü ancaq Qarabağ ağrısına
həsr olunmuşdu.
Bunların içərisində “Daş qanı” poeması daha çox diqqət çəkir. Əsərdə
şair Qarabağ itkisinin nədən qaynaqlandığı, bu fəlakətin başımıza
gəlməsində bəzi
“sapı özümüzdən
olan baltaların fəallığı” ilə
yanaşı, vaxtilə
“böyük qardaş”
dediyimizin qara əməllərini real, təsirli
bədii boyalarla oxucusuna çatdırır.
Bəlalı doxsanıncı illərdə
Azərbaycanın gözəzörünməz
siyasi oyunların meydanına çevrildiyini
şair ürək ağrısı ilə qələmə alıb.
Ağrılı cəhət
budur ki, meydanda millətini sevən də, millətinə qənim kəsilən də vətən, millət adından danışır,
ona görə də şair demişkən, kim
kimdir, tanımaq olmur:
Kim kimdir, bilinmir, bilmək çox çətin,
Dolaşır kələfi bütün millətin.
Bəli,
xəyanətdən xalq
doyur cana,
Fəlakət tökülür Azərbaycana.
Qardaş
silah çəkir qardaşın üstə,
Bir qan ləkəsi var hər daşın üstə.
Şair göstərir ki, Qarabağ itkisinin yolu Qanlı Yanvar faciəsindən keçir. Məkirli düşmən əli bu faciəni
törətməklə bir
tərəfdən xalqın
gözünü qorxudub
onun mübarizlik ruhunu qırmağa, digər tərəfdən
isə Qarabağda ermənilərin daha çox əl-qol atmasına imkan yaratdı. Çox təəssüf ki, bu yolda bəzi
satqınlarımız da
bilərəkdən və
bilməyərəkdən onlara
yardımçı oldular:
Əriyir
qan kimi küllü Qarabağ,
Səngərə çevrilib hər qaya, hər dağ.
Erməni
qurd kimi torpağı oyur,
Qansızlar vətəni hərraca qoyur.
“Xarı bülbülüm”
poemasında şair Şuşa ağrısını,
Şuşasız yaşamağın
mümkünsüzlüyünü olduqca təsirli dillə oxucuya çatdırır. Şuşanın
tacı Xarı bülbüllə şair
həsrət yanğısıyla
“dərdləşir”:
Sən əsirsən, mən də əsir,
Ruhum sönür, əlim əsir.
Dərd bağrımı oyur, kəsir,
Xarı bülbülüm, bülbülüm.
Şuşam yoxdu, yoxam mən də,
Kirsdə azdım duman, çən də.
Gözlə məni, gözlə sən də,
Xarı bülbülüm, bülbülüm.
Şuşanın işğalı dövründə hər birimiz nə vaxtsa Şuşaya qayıdacağımıza inanır və bu istəklə yaşayırdıq. Lakin Ənvər Əhmədin poetik məni, şair qəlbi həmin xoşbəxt günə o qədər inanıb ki, hətta Şuşaya qayıdacağı barədə Qurana and içir:
Gəlin içək Quran andı,
Mən Şuşaya qayıdacam.
Şairin Şuşaya içdiyi
Quran andı çin oldu. Müzəffər Ali Baş Komandanımızın
rəhbərliyi ilə
2020-ci il noyabrın 8-də qalib ordumuz Şuşanı erməni işğalçılarından
azad etdi. Həmin gün Şuşaya qayıdış günü,
bayram günü oldu. Ancaq heyif ki, qüdrətli şair özü Şuşanı
görə bilmədi.
Dəfələrlə dövlət tədbirlərində,
sonuncu dəfə Vaqif poeziya günlərində
Şuşaya dəvət
olunsa da amansız xəstəlik imkan vermədiyindən, gedə bilmədi. Şuşaya
qayıdış istəyinə
qovuşa bilməyən
şair, Şuşanı
görmədən əbədiyyətə
qovuşdu.
Ruhu şad olsun!
Şirxan ARANLI
yazıçı-publisist
525-ci qəzet.- 2022.- 29 mart.- S.13.