Poeziyadan görünən həyat
TELLİ
PƏNAHQIZININ "YADDAŞIM QAVAL DAŞI"
ŞEİRLƏR KİTABINI OXUYARKƏN
Qarşımda şairə Telli Pənahqızının
bir şeir kitabı var. Kitabın adı "Yaddaşım
qaval daşı" adlanır. Qaval daşı ilk
musiqi aləti kimi tanınır. Hər
işimiz daşdan çıxsa da, ilk musiqimiz də
sözün əsl mənasında daşdan
çıxıb. Həmin daşdan
çıxan səs tarixdən bu günümüzə gələn
yadigar səsdi. Bu səsin içində
min illərin kədəri, sevinci, qədim insanların mədəni
dünyagörüşü, ruhu var.
Bu gecə
həsrətin durub qəsdimə
Bu gecə
yaddaşım qaval daşıdı...
Qaval daşının ömrü həsrətin, sevincin,
ömrü qədər qədimdi, uludu. Haqqında
söhbət açacağım şeirlər toplusunun
"Yaddaşım qaval daşı" adlanması da
sıradan bir seçim deyil. Kitabda toplanan
bütün mövzular - sevinc, kədər, qürur, məhəbbət,
həsrət - hamısı həmin o minilliklərin şahidi
qaval daşından süzülüb gəlir, o səsdən,
o ritmdən boy göstərir. Bu şeirlər
qaval daşı kimi səslidir, ritmlidir. Gah
haraylıdır, gah da pıçıltılı...
Eh mənim
dərdimi çəkməyə dəyməz,
Mən elə əzəldən tənhayam, təkəm.
Sənə
həsrət gözüm qəm çiçələməz,
Gərək
öz dərdimi mən özüm çəkəm...
Ədəbiyyat insanların daxili aləmini hərəkətə
gətirən mənəvi enerji mənbəyidir. Bu enerji
poeziyada daha çox təzahür edir. Hər
bir şair əsasən özünü yazır. Həyatın sevincini, kədərini istedadı
daxilində bədii sözün yaddaşına
köçürür. Telli Pənahqızının
"Yaddaşım qaval daşı" kitabında toplanan
şeirlər də taleyüklü hadisələrlə,
mövzularla, emosional hisslərlə zəngindir. O Telli Pənahqızı ki, istər poeziyasından,
istərsə də digər üslubda yazdığı
yazılarından ürəyinin səsi eşidilir. Şeirlərindən əzəl gündən həsrət
qoxusu gəlib. Bu kəmfürsət həsrət
onun ömrünün qapılarını həmişə
döyüb, çağırılmamış qonaq kimi
taleyində məskən salıb. Həsrətin
acısını gənc yaşlarından duyub. Vaxtı
ilə elliklə doğma dədə-baba yurdu Vedibasardan - vətəndən
vətənə deportasiya olunublar .
Gənc
vaxtlarından həsrət onu müxtəlif yöndən
qarşılasa da,
sonrakı həyatında at oynatmasına imkan verməyib.
Yalnız boya-başa çatdığı dədə-baba
yurdunun sarıya çalan həsrəti həyatının,
taleyinin fonuna çöküb. Və hələlik
onu qovmaq mümkün deyil. Amma nə vaxtsa o da şələ-küləsini
yığışdırıb qeyb olacaq, inşallah! T.Pənahqızının
"Bəxtəvər quşlara" şeirində belə bənd
var:
Gözəl
quşum o eldənmi gəlibsən,
Gəl
baxım gözünə doyunca barı.
Küçəmizi,
evimizi görübsən,
Gözünnən
boylanım Vətənə sarı...
Telli xanımın taleyindən keçən o
müdhiş hadisələrin nəticəsi ağır olsa
da, sınmayıb, özünü həmişə şax
tutub. İşığına
sığındığı sözə güvənib.
Təsəllisini Uca Tanrıdan və
Böyük Sözdən alıb. Hamı
dərdini suya danışanda o, dünyaya, Tanrıya
danışıb. Yaradana xeyli şeir
ünvanlayıb. Şairənin "poetik
poçt"unu, çox güman ki Tanrı qəbul edir,
oxuyur. Bu boğçada Telli Pənahqızının
Tanrıya xoş gələn "poetik ismarıcları",
İlahidən istəyin ən gözəli var:
Allah,
özün boyda sevgi ver mənə,
Bir insan oğlunun sevgisi yalan.
Bu yer
sevdaları nağıl, əfsanə,
Mənə
sevgi yolla öz mehrabından...
Yaxud
İlahi,
var-dövlət istəmirəm mən,
Bir ovuc məhəbbət versən, bəsimdir.
Demirəm,
dostların sayı çox olsun,
Olana sədaqət
versən bəsimdir...
Maraqlıdır ki, həyatda bütün
haqsızlığın nəticələri şairləri
dünyayla dialoqa gətirib çıxarır. O şair olmaz ki, həyatındakı
haqsızlıqları görəndə, taleyində nakam
notlarla qarşılaşanda, cəmiyyətdə xaos,
anlaşılmazlıq müşahidə edəndə, bəndədən
əli üzüləndə üzünü dünyaya
tutmasın, "heyifini" ondan çıxmasın. Telli Pənahqızının
da poeziya meydanında dünyayla üzləşdiyi məqəmlar
az deyil:
Hönkürtüyəm,
bircə himə bəndəm mən,
Sən
Tanrımsan,
mən
də qulun, bəndənəm.
Qəfil
düşdüm bu kəməndə, bəndə mən,
Nə səni,
nə məni duydu bu dünya...
Bir çox hallarda duyğuyla, hisslə dolu olan şeirləri
təhlil eləməyə lüzum qalmır. Hiss, duyğu
təhlilə gəlməz yalnız duyular,
varlığına hopar. Bir içim bulaq
suyunu içirsən xoşhal olursan. Nə
üçün xoşhal olduğunun fərqinə varmırsan
və heç ehtiyac da hiss eləmirsən. Hisslə,
duyğuyla yoğrulmuş şeir də elədi. İlk oxunuşdan könlünə yatdısa, niyə
yatdığını özün yox könlün bilir.
Odur ki, hissi, duyğunu poetik ifadə eləmək
ayrıca istedad tələb edir. Elə
şairlik də fikrin, duyğunun izharı deməkdir. Telli xanımın şeirləri onun könül
dünyasının bədii tərcümeyi halıdır.
Qələmə aldıqları demək olar ki,
ürəyi ilə möhürlənib. Şairin
içindən keçməyən, ürəyinə baş əyməyən
mövzular poetik nəticə verə bilməz.
Anamnan
sonra çiçəklər də öldülər,
Nə qədər sulasaq da, özlərinə gəlmədilər.
Anam
çiçəkləri çox sevərdi
Çiçək
də anamı
Sən
demə çiçəklər
İnsanlardan
etibarlı imiş
Onlar
ölməyi bacardılar
Bizsə
arsiz-arsız
Gəzib
dolaşır
Yeyib-içir,
hələ üstəlik
Şeir də
yazırıq...
Məlumdur ki, insana ruhu Tanrı verir. Yeganə
fürsəti - sözə ruh verməyi isə şairlərdən
əsirgəməyib. Ruhsuz şeir
cansız əşya kimidi. Şeiri
şeir eləyən oxuculara sevdirən də onun ruhudu. Bəzən bir şeir oxuyursan- mövzu, fikir, misra,
qafiyə yerində amma adamın ürəyinə yatmır.
Baxırsan ki, ruh çatmır. Telli Pənahqızının şeirləri
canlıdır, ruhludur. O bu gün də həmin
qızıl ölçünü qoruyub saxlayır. İstedadının imkanlarından kifayət qədər
bəhrələnir. Hər halda onun
yaradıcılığı bir ömrün
pöeziyasıdır, yaşadığı həyatın bədii,
estetik ifadəsidir. Bu poeziyada məhəbbət,
təbiət, günəş, ay və daha nələr var. Hətta
şeirlərindəki nakam notlarda da bir kamlıq var. Necə
deyərlər, Telli xanım ömrünü şeirlərinə
sıxıb. Taleyinin şəhd şirəsi
şeirlərinə süzülüb. Burda
kədər göz yaşı da var, sevinc göz yaşı
da. Hər bir oxucu şairənin söz
dünyasından öz taleyinə oxşar nəsə
götürə bilər, əliboş qayıtmaz.
"Mən kiməm" şeirində şairə
özünü gözəl ifadə edib və o, belə bir
etirafa layiqdir:
Yaşadım
ömrümü mərdü-mərdanə,
Gördüyüm işlər də zərif, şahanə.
Bu
ömür Tanrının, deyim daha nə...
Bu
gerçək dünyanın, yalan dünyanın,
Məni
kirlətməyə gücü çatmadı...
Telli Pənahqızının
şeirləri həm də mahnılara qovuşaraq musiqinin səmasında
ağ göyərçinlər kimi
dövrə vurur. Mahnı var mətn güclüdür,
mahnı da var musiqi güclüdür. Bir
çox hallarda gözəl musiqi zəif mətnin əlində
"girinc olur, hörmətdən düşür". Yaxud güclü mətn zəif musiqidən "xəcalət
çəkir". Amma Telli xanımın
sözlərinə oxunan mahnılarda nə sözün musiqiyə,
nə də musiqinin sözə minnəti var. İki sevgili
kimi bir-birinə qovuşaraq zövqləri oxşamağı
bacarırlar. Bütün bu şeirlərin,
nəğmələrin başı üstündən
sabahımıza ümid, inam bayrağı dalğalanır.
Torpağını, millətini, dilini, dinini
varlığı qədər sevən şairə, ictimai fəal
Telli Pənahqızı sözün əlindən tutub
ömrün davamını qürurla addımlayır.
Onun üçün hələ də ən etibarlı dost
sözdü. Hörmətini, izzətini sözlə
qazanıb. Şairə bu gün də cəmiyyətdə
gedən proseslərə ziyalı, şair münasibəti
bildirir. Əsgərə, şəhidə,
qaziyə öz doğması kimi yanaşır. Bu cür ana mehri, ana ülfəti olmasa, əsgərlər
haqqında yazılan mətnlər o qədər də təsirli
olmaz. Bəlkə bu səbəbdəndir
ki, son dövr ədəbiyyatımızda vətənpərvərlik
mövzusunun ağırlığı məhz qadın
şairələrin çiyninə düşür. Telli xanım da şairə, publisist kimi
xalqımızın taleyüklü məsələlərində
yaxından iştirak edib, Qarabağ müharibəsində də
ədəbiyyatın, sözün əsgəri olub, insanlardan
ümidini, inamını əsirgəməyib.
Qalx
ayağa, zəfərinlə dərdi unut,
Gəl
qardaşım, ver əlini, əlimdən tut,
Bu birliyə alqış desin Dədəm Qorqud,
Mərdin nərəsindən titrəsin meydan,
Zəfər çalacaqsan, can Azərbaycan!
Yaxud
Dön bircə yol üzümə gül,
Səndən ilham alsın könül.
Sil gözünün yaşını, sil,
Sən mənimsən Xarıbülbül,
Vüsal günü uzaq deyil...
Bəli, şairənin poetik duyumu özünü doğrultdu. Bu, başqa cür ola da bilməzdi. Yenilməz ordumuzun gücü və Ali Baş Komandanın rəhbərliyi sayəsində Zəfər qazandıq. Və bu gün də Telli Pənahqızı böyük qələbəmizin, uğurlarımızın təəssüratlarını yaşayır, onları ürəyindən keçirib qələmə yönəldir, oxucularla bölüşür. Uğurlar olsun!
Xaliq
RƏHİMLİ
525-ci qəzet.- 2022.- 30 mart.- S.23.