Samuray mənəvi ruhu yaşayır
(Əvvəli
ötən çərşənbə sayımızda)
İeyasu
Hideyosinin varisi Hideyokini edam etmək istədi,
lakin buna etiraz edənlər çox idi. İeyasu
1603-cü ildə syoqun olmaqla Tokuqava syoqunatını
yaratdı. Ondan əvvəl Nobunaqa və Hideyosi
Yaponiyanı birləşdirməyə
çalışmış, buna qismən nail olmuşdular. Bütöv Yaponiyanı birləşdirmək isə
İeyasu Tokuqavaya nəsib oldu. Baxmayaraq ki,
o, daha çox özünü hərbi xadim kimi göstərmək
istəyirdi. Əslində isə o, syoqun vəzifəsinin
əhəmiyyətini xeyli dərəcədə yüksəltdi.
Həm də güclü idarəetmə üsulu yaratdı,
ona görə də onun bünövrəsini qoyduğu
syoqunat tarixdə ən uzunömürlü olmaqla, 265 il ərzində mövcud oldu.
Onun özünə gəldikdə, İeyasu
bütün düşmənlərindən çox
yaşadı və 1616-cı ildə 74 yaşında vəfat
etdi. Oğlanlarına problem yaranmaması
üçün Hideyosinin varisi barədəki əvvəlki qərarını
yerinə yetirmək istədi. 1615-ci ildə
o, Osaka qəsrini mühasirəyə aldıqda, vəziyyətin
çıxılmaz olduğunu görən Hideyoki və onun
anası seppuku etməklə dünyanı tərk etdilər.
Beləliklə, Tokuqava syoqunatına
qarşı Toyotomi müxalifətinin axırıncı təhlükəli
nümayəndəsi də güc tətbiq etməklə məhv
edildi.
İeyasunun ölümündən sonra samuraylar dinc
dövrdəki idarə edən sinfə çevrildilər. Onlar həm də
ölkəni vətəndaş müharibəsindən dinc
dövrə keçirdilər.Məhz bu, Tokuqava sülaləsinin
ən böyük nailiyyəti hesab olunmalıdır. Təsadüfi deyildir ki, İeyasu Tokuqava da digər
iki nəfərlə birlikdə ölkənin Böyük Birləşdiricisi
adlanır.
Avropalılar
Yaponiyada və onlara münasibətin dəyişilməsi
Avropalılar
Vasko da Qamanın Hindistana dəniz yolunu kəşf etməsindən
(1498-ci il) sonra uzaq Asiyaya ayaq
açmışdılar. Avropa tacirləri
Hindistandan və Hind okeanındakı adalardan gətirdikləri
ədviyyatın satışından nəhəng gəlir
götürürdülər. Ədviyyatın
tükənməz mənbəyi sayılan Malay dövlətləri
öz resurslarının qurbanı olmuşdular. Asiya mənşəli
qiymətli bitki məhsullarından istifadəyə Avropada
böyük maraq və tələbat yarandığından,
bu ekzotik malların ticarəti Köhnə Dünyanın
tacirlərinə çox böyük fayda verirdi, hökmdarlar
isə ədviyyat mənbələri əraziləri üzərində
nəzarəti əldə etməyə
çalışırdılar. Yaponiya bu nöqteyi-nəzərdən
elə bir şey vəd etməsə də, Portuqaliya tacirləri
1543-cü ildə Yaponiya adalarına gəlib
çıxdılar və bir neçə il ərzində
portəgizlər burada Avropaya daşımaq üçün
satıla bilən mal əldə edə bilmədiklərindən,
onların gəmiləri Yaponiya, Çin və Cənubi-Çərqi
Asiya arasında regional ticarətin aparılmasında və mal
daşınmasında fəal iştirak etdi.
Katoliklər
də öz növbəsində ölkəni doğma dinləri
üçün fəth etmək, xristianlığı burada
yaymaq, Buddist rahiblərinin gücünü və təsirini azaltmaq istəyirdilər.
İlk İezuit missioneri, həmin ordenin banisi
İqnatus Loyolanın müavini Fransisk Ksavyer 1549-cu ildə
Yaponiyaya gəldi və yerli əhalini xristianlığa
keçirməkdə müəyyən uğur da qazandı.
İezuitlər Yaponiyada xeyli yerli kübarları
xristianlığa keçirmişdilər. XVI əsrin
sonunda Kyusyu və Sikoku
kimi cənub adalarında minlərlə yapon
xristiana çevrilmişdi, ümumiyyətlə ölkədə
300 min katolik var idi. Lakin yerli bütləri və
ibadət yerlərini dağıtmaq, bir sıra məbədləri
xristian məktəblərinə və ya kilsələrinə
çevirmək sahəsindəki iezuit praktikası sərt
reaksiya ilə üzləşməli oldu. İspan
fransisklərinin də yeni qrupu həmin siyasəti davam
etdirdikdə, hökumət, missionerləri və onların
xristian etdikləri xeyli yaponu edam etmək
göstərişini verdi. İlk dəfə 1597-ci ildə 26
xristiana işgəncə verildikdən sonra onlar
çarmıxa çəkilməklə edam
edildi. Onlardan 6-cı ispan və başqa ölkələrdən
idi, 3-ü yapon iezuiti, 17-ci isə Müqəddəs Fransisk
ordeninin yerli yaponlardan olan üzvləri idi. Sonralar isə
edam edilənlərin sayı xeyli artdı.
Missionerlər yerli siyasətə müdaxiləni
davam etdirdikdə, yenicə hakimiyyətə gələn
İeyasu Tokuqava onları ciddi təhlükə hesab edərək,
hamısını ölkədən qovdu. Yapon
xristianları da bu vaxt sərt qaydada təqib edildiklərindən
gizli fəaliyyətə keçdi və onların icması "gizlənmiş
katoliklər" adlanırdı.
Yapon xristianlarının taleyinə təqiblərlə
yanaşı, ölkədə, sotsiumda olan ümumi
inamsızlıq atmosferi də təsir göstərirdi. Bəzən
günahsız insanların məhkum edilməsində iezuitlər
heç də yerli bütpərəstlər kütləsindən
geri qalmırdılar. Cəhalətdə,
şayiələrə görə qurban ovuna çıxmaqda
dini fərqlər elə bir rol oynamırdı. Bunu biz böyük yapon yazıçısı
Ryunoske Akutaqavanın (1892-1927-ci illər) "Xristianın
ölümü" hekayəsində aydın
görürük.
Yaponiyanın cənub şəhəri olan Naqasakidə
kilsə yanında Lorentso adlı bir gənc yapon
yaşayırdı. Onu xristian din xadimləri Milad bayramı
günündə acından ölən bir vaxtda məbədin
qarşısında tapmışdılar və kilsə
başçısı özü onu tərbiyə etməyə
götürmüşdü. O, doğulduğu yerin
parayso (cənnət), atasının isə Dzesusu Kirisito
(İisus Xristos) olduğunu deyirdi. Əslində
isə onun valideynləri yerli bütpərəstlər idi.
İnancına və davranışına
görə keşişlər onu canlı mələk hesab
edirdilər.
O, kilsədə
xidmət edirdi, üç il keçəndən
sonra şayiə gəzirdi ki, o, çətir satanın
qızı ilə gizli əlaqəyə girmişdir. Bu qız da kilsədə ondan gözünü
çəkmirdi, bir dəfə hətta qəsdən onun
ayağını tapdamışdı.
Kilsənin başçısı onun qızla
yaxınlığı barədə soruşduqda, o,
ağlaya-ağlaya demişdi ki, belə şey
olmamışdır. Bir həftə sonra isə səs
yayıldı ki, alverçinin qızı hamilədir və
atasına etiraf edibmiş ki, uşaq Lorentsodandır. Dini başçıya şikayət edildikdə,
oğlan kilsədən təcrid edildi.
Bundan sonra o, şəhərin kənarında
yaşayırdı. Onun əxlaqsız hərəkətinə
görə bütpərəstlər xristian allahına səfillərdən
çox nifrət etməyə başladılar. Lorentso kilsədən qovulandan bir ay sonra hamilə
qız doğdu və babası körpə
qızcığaza çox bağlanmışdı.
Bir ildən
sonra Naqasakidə böyük yanğın baş verdi, şəhərin yarısı tam
yanmışdı. Alverçinin də evi
yananda, ata və qız qorxudan küçəyə
qaçmış, körpə isə yanan evdə
qalmışdı. Alovlanan evə heç
kəs yaxın düşə bilmirdi, bu vaxt Lorentso xaç
çəkib, binaya girdi. O, paltarı, bədəni
yana-yana uşağı qucağında çıxardı. xristianlar onun igidliyinə təəccüblənsələr
də, lakin günahkar keçmişini də yaddan
çıxara bilmirdilər.
Bu vaxt
qız göz yaşını silib, dedi:
- Mən
həmişə Lorentsonu sevmişəm, o isə mənə
soyuq münasibət bəsləyirdi. Acığımdan, bətnimdəki
uşağın onunku olduğunu dedim, əslində
isə mən onu qonşu bütpərəst oğlandan
doğmuşam.
Camaat bunu
eşidəndə qışqırdı:
- Şəhid, sən Dzesusu Kirisitonun yolu ilə getmisən.
Kilsə başçısı gördü ki, yerdə
uzanan Lorentso ölür, bu vaxt onun yanmış
paltarının altından iki bakirə döş
göründü. Deməli, Lorentso qız imiş. Keşiş ona dua oxumağa başladı. Duasını qurtaranda, Lorentso adlanan qız artıq
ölmüşdü. Yazıçı
bu qəmli hadisəyə onu da əlavə edir ki,
"İnsanın həyatında qiymətli şey -
könülün təkrarolunmaz ani hərəkətidir".
Belə həyat da, görünür, əbəs
yaşanmır.
Yaponiyaya səfər edən avropalıların sayı
artırdı.
İlk dövrlərdə ölkəyə gələn
əcnəbilərə tam başqa, olduqca xoş münasibət
göstərilirdi. Yaponlar onlarda
gördükləri tütünə, saata, eynəyə və
digər Avropa mallarına valeh olmuşdular. Yerli kübarlar isə bütün növlərdən
olan Avropa silahlarını onlardan almaqda maraqlı idilər.
Bəzi yapon hökmdarları öz düşmənlərini
məğlub etmək və adaları birləşdirmək
üçün odlu silahların əhəmiyyətini
xüsusi ilə yüksək qiymətləndirirdilər.
Bu silahların hədəfə dəqiq zərbə
vurmaq qabiliyyəti yapon hərbi arxitekturası
üçün xüsusən böyük effektə malik idi.
Yerli lordlar həm də artıq Avropa modelində
daşdan qəsrlər tikməyə
başlamışdılar.
Bu o demək
deyildir ki, yaponlara odlu silah tanış
deyildi. Çinlə qonşuluqları
hesabına XIII əsrdə, hətta XII əsrdə burada bu
növ silah var idi, lakin həmin köhnə növ tüfəng
uzun müddət ərzində təkmilləşdirilməmişdi.
Çin isə qara barıtın IX əsrdə
və odlu silahın X əsrdə ilk dəfə icad edildiyi
ölkə idi. Burada tətbiq edilən
odlu nizə odlu silahların əcdadı hesab olunur.
Katolik missionerlərin uğuru isə qərblilərə
qarşı güclü mənfi münasibət əmələ
gətirdi. Missionerlər tərəfindən yerli siyasətə
müdaxilə edilməsi böyük qəzəb
doğurmuşdu. Kyusyu adasında təqiblərdən cana doyan bir qrup xristian kəndlisinin 1637-ci ildəki
qiyamı da çoxlu qan axıdılması ilə
yatırıldı.
Avropa tacirləri də bundan sonra ölkədən getməli
idilər. Hökumət iki başlıca ticarət postunu
bağladı. Yalnız kiçik bir
holland icmasına Naqasakidə qalmağa icazə verildi. İspanlardan və portəgizlərdən fərqli
olaraq hollandlar missionerlərin onların ticarət
maraqlarına müdaxilə etmələrinə imkan vermirdilər.
Lakin yad ölkədə qalmaq şəraitləri
də təhlükəli və əslində olduqca çətin
idi. Holland gəmiləri ildə yalnız
bir dəfə Naqasaki limanının dokunda, özü də
ancaq iki, ya üç ay müddətində qala bilərdi.
Bir qədər əvvəl, XIII-XVI əsrlərdə
yaponların həyatı iri knyaz nəsilləri
arasındakı müharibələrlə dolu idi. Bunun arxasında
isə onlardan hər birinin syoqun hakimiyyətinin səlahiyyətlərini
əldə etmək istəyi dururdu. Ona
görə də syoqunat sistemi XIX əsrin ortalarına qədər
davam etdi.
1274-cü və 1281-ci illərdə Yaponiya üzərində
Çinin monqol hökmdarı Xubilay xanın ciddi təhlükəsi
dayanmışdı. İlk dəfə o, Yaponiya sahillərinə
böyük donanma göndərmişdi. Lakin
hər iki dəfə gəmilərin çoxu tayfun tərəfindən
dağıdıldı və müdaxilə cəhdi baş
tutmadı. 1274-cü ildə tayfun Kyusyu
adasına hücum edən monqolları geri çəkilməyə
məcbur etmişdi. 1281-ci ildə isə
daha dəhşətli tayfun Cənubi Çin sahillərindən
və Koreyadan olan iki donanmadakı monqol gəmilərinin əksər
hissəsini yenidən batırdı.
Tayfunlar belə kömək etdiyinə görə
"kamikadze" və ya "ilahi külək"
adlandırıldı. Bu ad az qala yeddi əsr sonra, II
Dünya müharibəsinin son dövründə ölümə
könüllü surətdə məhkumluğu qəbul edən
yapon təyyarəçilərinə verilmişdi. Monqol təcavüzü isə həm də
feodalları öz silahlı qüvvələrini
böyütməyə məcbur etdi.
Yaponiya Qərbi Avropa ölkələrindən çox
uzaqda olmaqla, XVI əsrin yarısına qədər
avropalılara tamamilə naməlum bir ölkə olaraq
qalırdı.
Marko Polo XIII əsr Çinini avropalılara tanış
etməyə cəhd etmişdi. Yaponiyaya isə,
1540-cı illərdə avropalıların bu ölkəni
acmasına qədər, bura heç bir belə avropalı səyyah
da gəlməmişdi.
Həmin dövrdə buraya İspaniyanın və
Portuqaliyanın tacirləri və həmçinin, katolik
missionerləri gəldi. Onların gətirdikləri odlu silah daxili
tayfa - ərazi müharibələrini
qızışdırmaq üçün mühüm faktora
çevrildi.
XVI əsrdə daxili və xarici ticarət güclü
surətdə inkişaf etdi. Lakin ölkənin
feodal ərazilərinə parçalanması iqtisadi
inkişafa mane olurdu. Həyat ölkənin
güclü mərkəzi hakimiyyət altında birləşməsini
təkidlə tələb edirdi. Knyaz
İeyasu Tokuqava hakimiyyətə gəldikdən sonra həmin
nəsildən olan syoqunlar 1603-cü ildən 1868-ci ilə qədər
Yaponiyada hökmranlıq etdilər. Syoqun
hökuməti öz hakimiyyətinə, demək olar ki,
bütün ölkəni tabe etdi, ancaq knyazların -
daymyoların başçılığı altında vassal
syoqunlar da qalırdı.
XVI əsrdə
bir sıra qüdrətli şəxslər Yaponiyanın birləşdirilməsinə
nail oldular. Onlardan biri İeasyu Tokuqava
(1543-1616-cı illərdə yaşamışdır)
1603-cü ildə syoqun tituluna yiyələndi və bu syoqunat
Yaponiya tarixində iki əsr yarımdan artıq mövcud
olmaqla, ən uzun ömürlü oldu. Tokuqava
hökmdarları mərkəzi hakimiyyətin bərpa edilməsini
başa çatdırdılar.
Ölkənin Tokuqava hakimiyyəti altında birləşməsi
sənətkarlığın, ticarətin, şəhər mədəniyyətinin
inkişafına şərait yaratdı. Bütün knyazlar
ilin müəyyən vaxtını ailəsi ilə birlikdə
Edoda keçirməli idi. Sonralar
Fransanın Günəş kralı XIV Lui də əyanlarını
və hökumət üzvlərini 1682-ci ildə yeni tikdirdiyi
Versal sarayında yaşamağa məcbur etmişdi.
(Ardı var)
Telman ORUCOV
525-ci qəzet.- 2022.- 30 mart.- S.21.