Tanış "Qağayı", fərqli
quruluş, yeni nəfəs
27 Mart Beynəlxalq Teatr
Günündə keçirilən
möhtəşəm premyerasıyla
Gənc Tamaşaçılar
Teatrının repertuarına
daxil olan "Qağayı" əsərini
izlədikcə fransız
filosof və yazıçısı Albert Kamyunun
məşhur fikrinə
haqq verməyə bilmirdim. O deyirdi ki, sənət, məncə,
böyük sayda insanı ortaq ağrılar və sevinclərlə coşduracaq
görünüşləri, formaları tapmaqdır".
Əməkdar artist Nicat
Kazımovun bir uğuru da bəlkə
məhz budur: o, müraciət etdiyi əsərlərlə insanları
düşündürəcək, onların özlərini tapmasına yardımçı
olacaq mətləbləri
yaxşı duyur və həssaslıqla işləyir.
Bu dəfə Nicat
Kazımov bizi dahi rus klassiki
Çexovun "Qağayı"
pyesiylə təəccübləndirməyi
bacardı. Çexov sənətinin vurğunları,
eləcə də ədəbiyyatsevərlər üçün
yaxşı tanış
olan "Qağayı"
Azərbaycan teatr səhnəsində bir başqa nəfəs qazanmışdı. Sənətlə
həyatın, köhnəliklə
yeniliyin, sevgiylə xəyanətin əbədi
mübarizəsinə həsr
olunan əsər ilk premyerasındakı anşlaqla
uzun müddətdir cəmiyyətimizdə mövcud
olan və sürətlə yayılan
"teatr yoxdur!",
"sənət keçmişdə
qaldı" kimi toksik fikirlərə də ciddi zərbə
vurdu. Bakı Musiqi Akademiyasının
Opera Studiyası kimi çox geniş bir zalın tamaşaçıyla dolması,
əsər boyunca zaldan ən xırda səsin belə eşidilməməsi,
lazımi məqamlarda
rejissorun fəndini tutan seyrçinin ona alqışla cavab verməsi sənət eşqi deyil də, nədir?!
A.Çexovun "Qağayı" komediyası
əsasında eyniadlı
tamaşanın quruluşçu
rejissoru Əməkdar
artist Nicat Kazımov, tərtibatçı rəssamı
Telman Şıxıyevdir. Xoreoqrafik həll
Nailə Məmmədzadəyə,
musiqi tərtibatı Şamxal Novruzluya, fəndlərin quruluşu
İsa Əsədova aiddir. İki hissəli lirik-psixoloji dramda Əməkdar artistlər Kəmalə Hüseynova, Nicat Kazımov, Rasim Cəfərov, Şövqi
Hüseynov, aktyorlar Səbinə Məmmədova,
Bəhram Həsənov,
Mirsənan Kazımlı,
Kərəm Hadizadə,
Anar Seyfullayev, Sevinc Mehrəliyeva, Anar Səfiyev, Aygün Fətullayeva, Manaf Dadaşov, Nurlan Süleymanlı, Mikayıl Əliyev, Elgün Yəhyayev, Araz Pirimov, Ümman
Budaqov, Mətləb Abuşov iştirak edirlər.
Tamaşada istifadə olunmuş rus bəstəkarı Pyotr Çaykovskinin "Qu gölü" baletindən musiqilər əsərin ruhunu tamamilə ifadə edib.
Əsərin əsas qəhrəmanlarından
olan İrina Nikolayevna Arkadina (Kəmalə Müzəffər)
40 yaşını ötmüş,
olduqca istedadlı və məşhur aktrisadır. Lakin o, həm də
xudpəsənd, şöhrətpərəst,
eqoist və simicdir. Arkadina yeniliyə qarşı
çıxan, oğlunun
belə yenilikçi fikirlərinə hörmət
bəsləməyən, köhnəni
etalonlaşdıran obrazdır.
Üzdə vecsiz, şən
görünən aktrisa
bir qadın və bir insan
kimi olduqca bədbəxtdir. Onun qəhqəhələri
belə ətrafa yalnızca bədbəxtliyini
hayqırır. Əri öləndən
sonra meylini ortabab yazıçı Triqorinə (Şövqi Hüseynov) salıb.
Oğluna da qıymadığı
var-dövlətini ona
xərcləyir.
Arkadinanın aktrisalıq sənəti
"mən"inə o qədər
hopub ki, o, analığını da unudub. Hətta oğlunun faciəvi
ölümünü də
özünün PR-ı kimi
istifadə edir. Həmin səhnədə
bir ananın balasının cəsədi
üzərindəki saxta,
qeyri-səmimi, bir az da qıcıqlandırıcı məyusluq
rolu xislətindəki
naqisliyi ən çılpaq şəkildə
göstərir. Tamaşaçı onun bu hərəkətlərinə
əsəbləşməkdənsə, çürümüş vicdanına
acıyır.
Konstantin Treplev (Bəhram Həsənov) dövrünün məşhur aktrisası İ.Arkadinanın oğludur. Onun xarakterindəki kompleksinin ilkin səbəbi də məhz budur. O, ta uşaqlığından qarşısında bu cür möhtəşəm və böyük istedad sahibi, onun sərhədsiz şöhrətini görüb. Erkən yaşlarından anasının istedadı və şöhrətinin kölgəsində qalan oğlan özgüvənsiz böyüyüb. O, 3-cü kursdan təhsilini yarımçıq qoyub. Arzusu yazıçı olmaqdır. Yeni bir pyes də yazıb. O, bu pyesini malikanədəki həvəskar gənclərin iştirakıyla səhnələşdirir. Əslində, o, istedadsız deyil. Amma köhnəliyə qarşıdır. Anası başda olmaqla, cəmiyyət isə onun yeniliyini qəbul etmək istəmir. Xüsusən, pyesin bədbinliyi insanları yorur, tamaşaçıların heç biri onu bəyənmir. Bu, Treplev üçün növbəti zərbə, depressiya səbəbi olur. Çox keçmədən ürəkdən sevdiyi, aşiq olduğu Ninanın xəyanəti onu daha da sarsıdır. Bununla da Konstantinin həyat yolu uçurumla üz-üzə qalır. Özünün simvolik obrazı olan qağayı kimi qanad çalsa, o, bu uçurumdan can qurtara bilər. Amma yenə də qağayı dənizə aşiq olan kimi, Konstantin də özünü sənətə və Ninaya məhkum edib. Onlardan kənarda qanad çalması mümkün deyil. Belə də olur.
Əsərə tamaşa edərkən düşünürsən, görəsən, obrazlardan hansıdır qağayı? Nina Zareçnaya (Səbinə Məmmədova) bütün tamaşa boyunca təkidlə özünü qağayı adlandırsa, Treplevin pyesində qağayı obrazını canlandırsa da, rejissor Nicat Kazımov öz müsahibəsində Konstantini "qağayı" olaraq görsə də, mənimçün obrazların hər biri ayrı-ayrılıqda qağayı idilər. Məsələn, yazıçı Triqorin bir böyük qağayı kimi hiyləylə öz şikarına, yəni gənc və hərdəmxəyal Ninaya yaxınlaşır, onu Konstantindən soyudur və özünə aşiq edir. Onun Ninanı cəlb etmək üçün "düzüb-qoşduğu" kədərli və özünü acındıran hekayələr bir qağayının ov şərqisinə bənzəyir. Bu "qağayı" əvvəllər yaşlı balinaların dəriləri (oxu: yaşlı aktrisa Arkadinanın var-dövləti) ilə qidalanırdısa, indi gənc balinaların sağlam dərilərinə də tamah salır və özünün məsuliyyətsiz davranışlarıyla onu yaralamaqdan çəkinmir.
Konstantin Treplev sevdiyi Ninanı Triqorinin qollarına təslim etməsi isə mənə qağayılar haqda oxuduğum bir başqa məlumatı xatırlatdı. Sən demə, böyük dəniz qağayısı qənimətinə hücum etdikdə, digər qağayılar ona "ehtiramla" yol verirmiş. Lakin Ninanın azadlıq təşnəli uçuşu və Konstantinin "ehtiramı" hər iki gəncin əbədi bədbəxtliyinə yol açır.
Nina yazıçıların, aktyorların məşhurluğuna heyrətlə yanaşan, onları başqa dünyadan zənn edən, özü də bir gün məşhur aktrisa olmaq xəyallarıyla yaşayan gənc qızdır. Məhz bu hərdəmxəyallığından istifadə edən Triqorin onu asanlıqla yoldan çıxarır və Nina dəlicə məhəbbətlə yazıçıya aşiq olur. Həm ona yaxın olmaq, həm də aktrisalıq xəyallarını gerçəkləşdirmək üçün Moskvaya gedir. Triqorin Arkadina ilə əlaqələrini kəsmədən gizlincə Ninayla da görüşür. Hətta ötən üç il ərzində onların övladları da olur və tez zamanda ölür. Ninadan fərqli olaraq Triqorin bu sevgini tezliklə unudur və gənc qızı yarı yolda bədbəxtliyin ağuşuna tərk edir. Əvvəlki ağıllı, şən, gülərüz, ümid və sevgi dolu Ninadan əsər-əlamət qalmır. O, yenə Triqorini sevir, amma daha insanlardan heçnə gözləmir. Nina köksündən yaralanmış qağayıdır artıq.
Bu yerdə gənc aktrisa Səbinə Məmmədovanın mükəmməl ifasını xüsusən, vurğulamaq lazımdır. Onun 2-ci pərdədə - Ninanın 3 il sonrakı gəlişini canlandırması o qədər sarsıdıcı və dəhşətli idi ki, tamaşaçı sözsüz belə obrazın çəkdiyi əzabları duya, aktrisanın işıqsız, peşmanlıq dolu gözlərindən oxuya bilirdi. Buna görə Səbinə xanımı ürəkdən təbrik etmək yerinə düşərdi.
Əsər bədbəxt, talelərindən yarımamış insanların koloniyasını xatırladır. Orda bircə nəfər belə bəxti gətirən insan yoxdur. Konstantinin dayısı, 60 yaşlı Sorin (Kərəm Hadızadə) hər zaman istedadsızlığıyla arzularının toqquşmasının qurbanı olub. Yazıçı olmaq istəyib, alınmayıb. Natiq olmaq istəyib, danışa bilmir. Şəhərdə yaşamaq istəyib, ömrü boyu kəndə məhkum qalıb. Ailə qurmaq istəyib, heç qadınlar tərəfindən sevilməyə belə nail olmayıb. Beləcə, fərəhsiz ömrünü başa vurmaq üzrədir. Amma bütün bu uğursuzluqlara baxmayaraq, onun qəlbi yaşamaq eşqiylə doludur.
Arvadının gözgörəsi xəyanətinə məruz qalan poruçik, işlər müdiri İlya Şamrayevin (Anar Səfiyev) də həyatı düz gətirməyib. O, əsərdə az-az gözə dəysə də, çəkdiyi sarsıntılar və olduğu mühitdən usanmış halı tamaşaçının diqqətindən yayınmır.
Onun qızı Maşa (Aygün Fətullayeva) isə Konstantinə aşiqdir. Lakin Konstantinin sevgisini qazanmadığından müəllim Semyonla evlənir, uşaqları olur. Semyon lap çoxdan Maşanı saf qəlblə sevir, onun ağlına belə gəlmir ki, arvadı onunla Konstantinin acığına evlənib. Amma Maşa bu evliliyə davam etmir və ərini, uşağını atıb, atasının evinə qayıdır. Məqsədi isə Konstantinin sevgisini qazanmaqdır.
"Qağayı" tənhalıqda boğulan insanların təzadlar və tərəddüdlər içərisindəki yarım qalmış həyatlarından bəhs edir. Əsərdəki hər kəs sevgisiz həyatın olmadığına inanır, amma kimsə bir-birini sevmir. Hər kəsin sevgisi qarşılıqsızdır. Kimsə yanındakını görmür, onun qayğıları və hissləriylə maraqlanmır. Hər kəs özünü, öz mənini və öz mənfəətini düşünür. Qarşılıqsız sevgi isə özü ilə məyusluq və faciə gətirir.
İki sənət vurğunu gəncin
ölümüylə nəticələnən əsərin
sonlarına doğru, yanımda əyləşmiş
həmkarım Günel Musa
qulağıma pıçıltıyla "o
gündən bu günə heç nə dəyişməyib e" dedi. Haqlı idi, elə bu tamaşa zalında o qədər
Nina, Treplev, Triqorin, İlya, Maşa, Sorinlər oturmuşdu
ki... Hər birimiz öz həyat dənizimizin başı üzərində
qanad çalan
qağayılarıq. Kaş ki, yaralayanımız olmasa...
Şahanə MÜŞFİQ
525-ci qəzet.- 2022.- 30 mart.- S.20.