Qayıt, qayıda bilsən...
TANINMIŞ
ŞAİR PAŞA QƏLBİNURUN 70 İLLİK
YUBİLEYİNƏ
Kənddə
yaşadığım vaxtlardı, çox ümidsizəm. 80-cı illərin
sonu, kəndin problemlərinin hamısı çiynimdədir. Bir yandan da həyat
yoldaşımın gözlərində ağrılar
yaranıb. Hər gün ona ümidlər
verirəm ki, narahat olma, gələn həftə səni
aparacağam Bakıya, məşhur göz həkimi Paşa Qəlbinurun
yanına, dostumdur. Paşanın məni
tanımağına bütün qohumlar sevinir. Hərdən də gizli-gizli düşünürəm
ki, Paşa Qəlbinur birdən məni tanımadı, bəs
onda necə? Hələ bir dəfə də
olsun, görüşməmişik. Kədərlənirəm,
həm də uzaq bir ümid közərir ki, şeirlərimi
yəqin oxumamış olmaz.
Gəldik
Bakıya, "Semaşko" xəstəxanasında, durduq
göz həkimi Paşa həkimin növbəsinə. Özü hələ gəlməyib. Çox üzgünəm. Onsuz
da məni tanımayacaq. Həyat
yoldaşımın yanında utanacam. Bir
an içində onun gözündəki şair şöhrətim
heçə dönəcək.
Bir az keçmişdi ki, dedilər, Paşa həkim
gəlir. O, elə sürətlə gəlirdi ki, əynindəki
xalatın arxa ətəyi göydə uçurdu.
Özümü bir az irəli verdim,
heç əhəmiyyət vermədi, tanımadı. Keçdi içəri. Yoldaşımın
üzünə baxa bilmədim. O isə
öz-özünə söylənirdi: "Bəs deyirdin məni
tanıyır". Bilmədim neyləyim,
qapıda dayanan tibb bacısından xahiş etdim ki, Paşa həkimə
deynən, Qəşəm Nəcəfzadə gəlib.
Beş dəqiqə keçməmiş Paşa Qəlbinur
eyni sürətlə çölə çıxdı:
"Hanı Qəşəm?" Elə bil
gözümə işıq gəldi. Qoluma
girib məni içəri apardı.
Bu hadisəni niyə xatırlayıram? Paşa Qəlbinur
kimdən bir misra oxuyubsa, unutmur, axtarır, tapır, tapmasa da,
həmişə xatırlayır. Ədəbiyyata
və Bakıya gəlməyimdə Paşa Qəlbinurla
tanışlığımın rolu olub. Paşaya
yaxınlaşmaq, ona söz demək, heyrətləndirmək
asandı. O zaman elə şairlər vardı ki,
yaxınlaşmaq mümkün deyildi, səni geriyə itələyirdi.
Sonralar Paşa müəllimin həm şeirlərini, həm
şəxsiyyətini daha da yaxından tanıdım. Mənə elə
gəlir ki, bütün zamanlarda Paşa müəllimi
şair kimi görünməyinə həkimliyi mane olub.
Bir dəfə ürəklənib poeziya məclislərində
bunu dedim də. Həkim-şair Tofiq Nurəli mənimlə
razılaşdı. Fikrimi bir az da dəqiqləşdirim:
yəni əgər Paşa müəllimin poeziyasından
söhbət gedirsə, əksər adamlar onun həkimliyindən
danışır. Sonralar bildim ki, bu adamlar
Paşanın poeziyasından danışa bilməyənlərdir.
Bu yaxınlarda yenə hiss etdim ki, Paşa müəllim
heç də mənim fikrimlə razı deyil. Onun
həkim peşəsi ilə sevgi şeirləri
iç-içədir. Biri gözdür,
biri işıq. Bunları necə
seçib ayırmaq olar ki?
Paşanın
şeirlərində birbaşa, ya da alt qatda bütün
enerjisi ilə görünən bir obraz var: Allah. Vaqif
Bayatlı deyirdi: "Dünya söndükcə, sən
görünürsən, ilahi!" Zaman-zaman
uydurduqlarımızın və gözlə görünənlərin
altından əsl həqiqətin (mahiyətin) üzə
çıxdığını görürük. Olanlar yox olur, olmayanlar görünür.
Böyük Füzulinin "Əslində "var" olan
yoxdur, "yox" olan var. Yox olanın hiss edilməyi
görünənlərdən və indi "sönməyə"
başlayanlardan daha effektlidir. Paşa müəllimin
"O" şeirinə baxaq:
Uzaq-uzaq,
uzaqlardan
Yaxınlaşır
bir Aləm!..
Gözlərim
böyüyür göyüzü qədər
Onu
görürəm!..
Şeirlərində "Nurlar padşahının səltənətindən"
bəhs edən şair göz əməliyyatlarında
yaşadığımız aləmin söndüyünü,
ona yaxınlaşan başqa "bir aləm"
göründüyünü deyir. Bu aləmin adı
"O"dur. Səməd Vurğun "O"nun adına "Yaradan" deyirdi. Əslində ədəbiyyatın,
idrakın can atdığı, qovuşmaq istədiyi "aləm"in
adı "O"dur. Şairin əməliyyat otağında
yazdığı şeirlərdə tək bir nida var:
"İlahi, bu adamın günahından özün
keç!" İnsanın həyatı
gözlə qaş arasında olanda O, bütün vüsəti
ilə görünür.
Əlimdə ulduzdan qələm -
bıçağım.
Bu zərrəyə
nur çilə, nur, İahi!
Əlimi
saxlayıram, bilə-bilə, İlahi
Gözümü
zilləmişəm
dərgahına, İlahi...
Əməliyyat zamanı şairin üz-üzə
qaldığı yeganə qüvvə İlahidir. Göz
işığında, daha doğrusu, qaşla göz
arasında İlahi şairə, daha doğrusu, cərraha, onun
düşüncəsinə işıq salır, enerji verir.
Göz cərrahı ilə şair bir-birinə
daha çox yaxındır, ikisi birdir. Indi
bilirəm ki, Paşa müəllim həkimliyini şairliyindən
niyə ayrı tutmayıb. Paşanın həqiqətinə
indi inanmağa başlamışam. Elə
nöqtələr var ki, insan orda dayanır. Burda o yana getməyə yol olmur. Çünki
qabaqda İlahi var, necə gedə bilərsən axı?
Şair deyəndə ki, "əlimi
saxlayıram bilə-bilə, İlahi, gözümü zilləmişəm
dərgahına, İlahi" həqiqətindən o tərəfə
yol yoxdur artıq.
Paşanın obrazları və obrazlardakı ən
xırda detallar həyat mənzərəsidir. Detallar inkişaf edir, əvvəl
bir şeirdə görünür, üstündən bir
neçə il keçdikdən sonra
başqa bir şeirdə üzə çıxır. Əli Kərim bir şeirində deyirdi ki, bu gün
bir mövzu çıxdı yadımdan, yazmadım.
Sonra şair əlavə edir: qəm yemə, ey könül, o
mövzu doğmadırsa, qayıdıb gələr. İndi Paşa müəllimin yuxarıda qeyd etdiyim
detalları nə vaxtsa yaddan çıxmış, amma
unudulmamış, sonradan şairə qayıdan həyat
elementləridir əslində.
Sevirəm,
Ac olanda
tox sallanan,
Ağlayanda
təbəssüm çilənən
Gözləri...
Paşa müəllim burada heç kəsin
ağlına gəlməyən bir mənzərəni işarələyib. Gözəlliyin
ən gözəl ifasıdır (ifadəsidir), ağlayanda
gözlərdən təbəssüm çiləmək.
Şair kədərin, aclığın,
ağrının üzərində bir gözəllik tablosu
yaradır. Məsələn, onun diş ağrısını
bu qədər dəqiq ifadə edən misrası, neçə
illərdir, yadımdan çıxmır.
Ağzımda dişim uluyur.
Və
yaxud
Qanadı qırılmış durna kimiyəm.
Göylərdən
düşürəm, qarşıla, Allah!..
Diş və
durna detalı özündə müəyyən məqamı
sərgiləyir. Hiss edirsən ki, diş ağrısı təkcə
bioloji ağrı deyil, "ulamaq" feilini artırmaqla
şair ağrıdan başqa bir həqiqəti deyir. Bəlkə elə dişin özü mühasirədədir,
o da azadlığın, dartınıb çölə
çıxmağın arzusundadır. Dürnanın
qanadlarının qırılıb yerə düşməsini
Allah necə qarşılaya bilər axı? Adətən biz İlahini göydə bilirik. Demək, bu o həqiqətdir ki, Allah hər yerdədir.
Bu dünyaya vida etsək, hara getsək,
şairin iri hərflə yazdığı və uca səslə
dediyi "O" bizi qarşılayır.
Paşanın şeirlərində tez -tez "Gəlirəm",
"Gələcəm" feilləri işlənir. Şair harasa
qayıtmağın böyük umurundadı. Elə şairlər var ki, ən çox "gedəcəm"
deyirlər. Bəs Paşa Qəlbinur hara
gedib ki, ordan gəlmək istəyir? Kim
bilir, bəlkə elə getməyin özü də harasa
qayıtmaqdır. Yəni bu dünya
labiritində "getməklə-gəlmək" feilləri
eyni mənanı ifadə edir əslində. Şair 6
aylıq nəvəsi Paşa Qəlbinura xitabən deyir:
Baban bir
şəlalə cəsarətiylə,
Özünü meydana atacaq, Paşa.
Havalı
bağrının məhəbbətiylə,
Sevinci
göylərə çatacaq, Paşa...
Paşa da, mən də, elə hamımız nəvəmiz
qədər bir yol uzunluğunda özümüzdən kənarda
dayanmışıq. Fiziki mənada nəvəmizi
qucağımıza ala bilərik, amma həm də ondan
uzağıq.
Əli Kərim
deyirdi:
Ya da ki,
onların toyuna bir gün,
Toya çağırılmamış bir qoca gələr.
Paşa Qəlbinurun indi yetmiş yaşı var, bax
şair yetmiş yaşın zirvəsindən
düşüb altı aylıq nəvəsinin yanına gələ
biməz (mən fiziki mənada gəlməyi demirəm). Şairi bu
yaşında buxovlayan nədisə, onu sındırıb gəlmək
istəyir, nəvəsi dizinin üstündə olsa belə.
Zaman, məkan, ruh, idrak və dərk
ayrılığı belə məsələrdə ciddidir.
Şairin ruhunun, idrakının içində nəvəsinə
çatmaq, qovuşmaq istəyir.
"İşıqları
söndürüb
Qaranlığı
yandırsan"
Barmağımın
ucunda
Bir bəzəkli
kəpənəyin
Qanadında
gələcəm...
Mən
işığın maye halı -
Qarışıb
göz yaşlarıma
Yuya-yuya
sualları
Diyirləyib
qayaları
Gələcəm...
Və
yaxud
Bürünəcəm
ruhuma
Nəfəsliyin
işıq düşən
İynə
ulduzu qədər
Gözündən
keçib gələcəm,
Gələcəm...
Bəli, Paşa bütün şeirlərində
qayıdır, dönür, əslində qoyub gəldiyi yerlər
onu çəkir. Böyük Nəsimi deyirdi ki, "Dünya duracaq yer
deyil, ey can, səfər eylə", Bu səfərin elə
biri də qoyub gəldiyin yerə qayıtmaqdı. Çünki dünya dairəvidi, çevrə
qapanır. 70 il əvvələ,
dayandığın yerə qayıtmağın özü də
bir səfərdir. Yəni Paşa müəllimin
şeirlərində getmək əslində gəlməkdir və
ya əksinə. Amma görək bu
qayıdanın (və ya gedənin) əhvalı necədir?
Havadan nəm
çəkirəm,
Çiçəkdən şeir.
İçimdə
Günəş,
Çiynimdə
Dünyanın ağır yükü.
Onun heyvanlar üzərində apardığı əməliyyatlar
zamanı yazdığı şeirin özündə belə
hara getmək və qayıtmaq məsələsi dayanır. Elə
aşağıdakı şeirin içində bu mexanizm də
var: Bu, Paşanın yaratdığı kəşf deyil. Olanlara, gedişata ağlamaqdır. Qaranlıqdan işıq və ya əksinə, kədərdən
sevinc və ya əksinə, vüsaldan hicran və ya əksinə,
bütün bu gəzişmələr, əvəzolmalar həyatın,
dünyanın dövriyyəsidir. Gözümüzdəki
işıq da hərəkətdədir. Bu gün bizdədir,
sabah başqasında...
Göz
yaşınız əllərimi
yandırsa
da,
Neçə könül dağladım.
Gözünüzün
nurunu
icazəsiz,
filansız
İnsanlara
payladım...
Göz
yaşınız
"Nur dağı"na
Çevrilincə, ağladım.
Paşa Qəlbinirun şeirləri öyrədir
ki, qayıtmalısan, qayıtsan gedəcəksən, getsən,
yenə qayıdacaqsan. Bu, gediş-gəliş hissin,
idrakın dialektikasıdır. Bu, "O"nun dərkinə
imkan verildiyi qədər yaxınlaşmaqdır. Onun
üzünün nurunu azacıq hiss eləməkdir.
Qəşəm NƏCƏFZADƏ
Əməkdar mədəniyyət
işçisi
525-ci qəzet.- 2022.- 30 mart.- S.16.