Sənətə həyat kimi
baxanda...
ƏDƏBİYYATIMIZDA
VƏ KİNOMUZDA BİR HƏSƏN SEYİDBƏYLİ
İMZASI PARLAYIR
Onun dünyaya gəldiyi XX yüzillik kiçik lampa əsri də sayılır, nəhəng atom əsri də! Amma... həm də
kinematoqraf və rejissor əsri kimi tanınır. Yəni taleyin xoşbəxt gərdişi ilə gələcəyin böyük
rejissoru Həsən Seyidbəyli tam yerində və zamanında - öz epoxasında dünyaya gəlmişdi.
Azərbaycan sovet ədəbiyyatında
və kinematoqrafiyasında
önəmli yeri olan H.Seyidbəyli xüsusi mərhələ
başlayan incəsənət
ustası kimi tanındı və sevildi. XX yüzilliyin
20-ci ilinin 22 dekabrında
Azərbaycan Cümhuriyyətinin
Bakı qəzasında
anadan olmuşdu.
Mənsub olduğu Seyidbəylilər
Bakıda və Nardaranda məşhur ailə-nəsil kimi tanınırdı, babası
Mirsalam bəyin, ulu babası Səhər bəyin Çəmbərəkənddə böyük mülkləri
varmış.
Onun yazıçılıq
yolunun başlanğıcı,
ədəbi debütü
sonradan işıq üzü görəcək
onlarla nəşrə
yol açan "Kənd həkimi" sayılır. Bu əsəri
yazanda H.Seyidbəylinin
22 yaşı var idi, qəhrəmanı ilə həmyaş sayılırdı. İlk qələm
təcrübəsi olsa
da, mövzu, dəst-xətt tam əksini
deyir, gələcək
ədəbi uğurlardan
xəbər verirdi.
"Kənd həkimi"
1950-ci ildə çapdan
çıxmışdı. Gənc yazıçının
istedadının parlayacağı
30 il isə
hələ qarşıda
idi. H.Seyidbəyli yaratdığı ədəbiyyatda həyatın
mənası, məhəbbət,
xoşbəxtlik nədir,
keçmiş, gələcək,
Vətən nədən
başlanır, olum-ölüm
kimi insanlığı
əbədi düşündürən
suallara bitməyən
yaradıcılıq həvəsi
ilə cavab axtarırdı. Onun əsərlərində oxucunu
cəlb edəcək hər şey var: hadisələrin həyəcanlı cərəyanı,
məhəbbət, maraqlı
surətlərlə tanışlıq,
yaddaqalan dialoqlar və əlbəttə ki, xoşbəxt sonluq! Professional kino
rejissoru olsa da, 1962-ci ilə qədər kino çəkməyə müvəffəq
olmamışdı. Ancaq "hər
işdə bir xeyir var" deyirlər. Kino təşnəsini bədii
yaradıcılıqla səngidən
yazıçının bu
dövrü məhsuldar
olmuş, ədəbiyyatımızı
gözəl əsərlərlə
zənginləşdirmiş, özünü də ruhdan düşməyə
qoymamışdı. Əsas mövzusu
müəssisə, hasilat,
müşavirə olan
əsərlərində də,
ikinci plana H.Seyidbəylinin yazı tərzinə xas məhəbbət, dostluq,
qadın-kişi münasibətləri
hakimdır. Onun istər
bədii, istərsə
də kino yaradıcılığında mütləq beynəlmiləl
motivlər vardır.
Personajlar arasındakı bu
beynəlmiləl ülfət
sovet quruluşunun tələbi kimi yox, bədiiliyə toxunmamaq şərti ilə əsərin süjet xəttinə daxil edilib. Əsərlərin yazılma tarixinə
nəzər salanda nəinki yamaq kimi görünür, heç təəccüb
də doğurmur.
O zaman üçün
sıradan bir hadisə olub əsərin içində
əriyir.
Yazıçı əsasən irihəcmli nəsr əsərləri
ilə tanındı. Yaradıcılığının
çiçəklənən vaxtı sovet hökumətinin qızıl
dövrünə təsadüf
edən H.Seyidbəyli
bir-birinin ardınca
"Kür sahillərində",
"Telefonçu qız"
povestlərini, "Cəbhədən-cəbhəyə",
"Tərsanə", "Çiçək" romanlarını
yazdı. Qeyd edim ki, H.Seyidbəylinin əsərlərinə
verdiyi adlar cəlbedici, bir qədər də təhrikedicidir. Oxucu əsərin
adını oxuyub məzmununa maraq göstərir. Bu əsərlərdə
dövrün problemləri,
müxtəlif təbəqə,
peşə adamlarının
həyatı və əməyi əks olunur, mənəvi-əxlaqi dəyərlər
önə çəkilir.
"Tərsanə" romanı 70-ci illər ədəbi mühitində
bir hadisə idi. Romandakı əhvalatlardan
az qala yarım
əsr ayırsa da, əsər öz dövrünün inikası olsa da,
müasirlik ruhu
onu "qocalmağa"
qoymur. Misal üçün, "Tərsanə"də
oxuyuruq: "Deyirəm,
bizim bu konstruktorlardan xahiş eləyək, bir gəmi hazırlasınlar.
Gəmi dənizi gəzib zir-zibili, taxta-şalbanı
yığsın, suyun
üzündəki nefti,
mazutu sovurub içəri çəksin".
Bu gün dünya
su hövzələrinin
vəziyyəti 70-ci illərdən
də acınacaqlıdır.
Covid-19 virusunun tullantıları (maska, əlcək, test, dezinfeksiya
vasitələri) onsuz
da bərbad olan ekologiyanı tamam katastrofik hala gətirir. Bu baxımdan müasirlik
H.Seyidbəyli əsərlərinin
şah damarı olub həyatın bütün sahələrini
əhatə edir.
Digər tərəfdən,
insan mənəviyyatının
deformasiyası heç
də ekologiyanın məhvindən az
əhəmiyyətli deyil.
Çoxplanlı roman olan
"Tərsanə" nasirin heç bir əsərində sezilməyən qədər
maraqlı, fərqli,
tam, dolğun obrazlarla
zəngindir. H.Seyidbəylinin əsərlərində "yoldan keçən", təsadüfi surətlər
yoxdur, hər obraz düşünülmüş,
yerli-yerindədir. Romanın "qədimlərdə deyərmişlər,
insan qəlbi elə bir dəryadır
ki, rəvvas olub baş vursan
da, dibini görməzsən" cümləsi
ilə başlanması
sonrakı səhifələrdə
veriləcək mətləblərə
bir işarə, ipucudur.
Onun dəniz
"obraz"ının epizodik
də olsa keçmədiyi bir əsəri belə yoxdur. Ölçülərinə görə dəniz
sayılan, Yer kürəsinin ən böyük axmaz gölü olan Xəzər yazıçı
üçün həyatın
son dərəcə böyük
sevinclərindən idi.
"Onun haqqında
gözəl insan kimi də danışırlar,
yazıçı kimi
də, ssenarist, rejissor kimi də.
Ancaq Seyidbəyli alim adam
idi. Dənizi də onun kimi istəyən yox idi. Fikri, düşüncəsi dənizlə
bağlı idi" -
bu fikirlər "Kinorejissor Həsən Seyidbəyli" filmindəndir.
Xəzərin sahilində doğulub
böyüyən gələcək
yazıçı yeniyetməliyindən
"dənizin bu başından vurub o başından çıxırdı".
H.Seyidbəylinin yaradıcılığına
kiçik bir ekskurs etsək görərik ki, "Tərsanə", "Uzaq
sahillərdə", "Dəniz
cəsurları sevir",
"Xəzər üzərində
şəfəq" - bunların
hər biri ya birbaşa, ya dolayı şəkildə dənizlə
bağlıdır. "Möcüzələr
adası"nın
"sevgilisi dəniz"dir...
"Onun bəlalı
məhəbbəti"ndə "fikri nə qədər
uzaqlara aparsa da, dəniz həm də adamı özünə qaytarır"...
Mövzusu bilavasitə dəniz
olmayan "Cəbhədən-cəbhəyə"
romanında da Xəzərlə bağlı
nə qədər epizod vardır. H.Seyidbəyli yazıçı
İ.Qasımovla sıx
əməkdaşlıq etmiş,
bu tandemdən "Dəniz cəsurları sevir", "Sən nə üçün yaşayırsan",
"İllər keçdi"
kimi əsərlər yaranmışdı.
"Uzaq sahillərdə"
bu yaradıcı harmoniyanın kuliminasiyası
olub həmmüəlliflərə
böyük şöhrət
gətirdi. Bu povest müharibə mövzusunda yazılan ən gözəl əsərlərdəndir. Əsərin
qəhrəmanları - Mixaylo,
Anjelika, Veselin əsl rəşadət ikonasına çevrilmişdilər
(Hər iki Qarabağ müharibəmiz
belə misallarla doludur. Düşmənə "təslim oluram"
- deyərək yaxınına
buraxan, sonra da özünü qumbara ilə partladıb onlarla erməni faşistinin meyitini yerə sərən şəhid Tahir Həsənov əsl Mehdi nümunəsi deyimi?
Hələ yaralı vəziyyətdə
5 saat döyüşən,
Şuşada şəhidlik
qazanan Mehdi Şıxaliyev də var, onu uşaqlıqdan
"Mixaylo" çağırırmışlar.
Mixaylonun
yolunu gedib bu qədər şəhid verdik. Budur, "əsərin tərbiyəvi
əhəmiyyəti"nə parlaq örnək, ciddi ədəbiyyatın təsiri!).
Sovet bestselleri kimi şöhrət tapan "Uzaq sahillərdə"nin ekran həyatı estafeti müvəffəqiyyətlə davam etdirərək, 1958-ci ildə sovet kino prokatının lideri olmuşdu. Vaxtilə "Vətən" kinoteatrında nümayiş etdirilən filmə bilet almaq üçün düzülən növbə "Azneft" meydanından başlayırdı. "Biz yalnız azadlıq üçün vuruşuruq və heç bir qüvvə bizi saxlaya bilməz" şüarı - mübarizə kredosu idi. Qarabağ müharibəmizdə düşmən xüsusi fərqlənən, onların anasını ağladan qəhrəman oğullarımızın başına pul qoyanda keçmişdən gələn səda ilə ilk yadımıza düşənlərdən biri də məhz Mixaylo olmuşdu. Əsər tarixi faktlar əsasında, özü də Mehdinin qəhrəmancasına şəhadətindən cəmi 8 il sonra, "isti-isti" yazılmışdı, Mehdi rəssam olmaq istəyirdi, biz bunu yazıb-oxumağa başlayandan bilirik. Onun Novxanıda anadan olmasını, Q.İsmayılov küçəsində yaşadığını ibtidai sinifdə öyrəndiyimiz kimi. Mehdi hər azərbaycanlının sevimlisi, qürur yeri idi, bədii obrazı, qəhrəmanlığına layiq də yaradılmalıydı, necə ki, yaradıldı. Ədəbiyyatşünaslıqla arxeologiya, tədqiqatla qazıntı işləri arasında oxşarlıq görənlər haqlıdırlar... İ.Qasımov İtaliya, Triyest, keçmiş Yuqoslaviya arxivlərində işləmiş, xeyli qiymətli sənəd-sübut əldə etmişdi. H.Seyidbəyli və İ.Qasımov işbirliyinin nizamnaməsi - yoldaşlıq-tərəfdaşlıqdan doğan qarşılıqlı bərabərlik idi. Bu "ikiyə bölünmüş talant deyildi, ikiyə vurulmuş əməkdaşlıq" idi. Belə-belə, addım-addım "üfüqlərin sakit olmadığı" uzaq sahillərə - "oxucunu maraqlı səyahətə cəlb etməyə" doğru irəliləyirdilər. Hər iki sənətkarın "ürəyincə olan" bu ədəbi dostluğun ayrılığı da il fərqi ilə oldu, Tanrının izn verdiyi qədər. Hər bir qəhrəmanlıq dastanına xas macəra ruhu bu əsərdən də yan keçməyib. Bu xüsusiyyət bəzən tənqid kimi səslənsə də, əsəri korlamır, əksinə, daha oxunaqlı edir. Mehdi bütöv Azərbaycanın rəşadətli oğlu olmaqla bərabər, həm də H.Seyidbəyli və İ.Qasımov "duetinin övlad"ı idi. Hər zaman müəlliflərlə qəhrəmanın adı qoşa çəkilir və biri digəri ilə assosiasiya olunur. Hətta, təsadüfdənmi, ya zərurətdənmi, 2018-ci ildə Prezident İlham Əliyevin Sərəncamı ilə İ.Qasımovla M.Hüseynzadənin 100 illik yubileyləri "Uzaq sahillərdə" filminin 60 illiyi ilə bərabər qeyd edildi. M.Hüseynzadənin Bakının ən baxımlı yerlərindən birində möhtəşəm abidəsi ucalır. "Şeirin dili Allaha ən yaxın olandı", deyirlər... Bəs nəsr dili necə? F.Əbdürrəhmanovdan xeyli qabaq H.Seyidbəyli və İ.Qasımovun birgə əsəri ilə ölümündən sonra üç xalqın - İtaliya, Yuqoslaviya və Sovet İttifaqının qəhrəmanı olmuş əfsanəvi partizan Mixayloya sözdən heykəl ucaldıldı. Həmişə 26 yaşda qalacaq M.Hüseynzadə "Uzaq sahillərdə"nin limanında özünə əbədi lövbər saldı.
(Ardı var)
Dilarə
ADİLGİL
525-ci qəzet.- 2022.- 30 mart.- S.14.