Əli İldırımoğlu
yaradıcılığına layiqli yanaşma
TƏNQİDÇİ
VAQİF YUSİFLİNİN "ƏLİ İLDIRIMOĞLU:
ROMANLAR, QƏHRƏMANLAR" MONOQRAFİYASI HAQQINDA QEYDLƏR
Azərbaycan ədəbiyyatı janr müxtəlifliyi
baxımından kifayət qədər zəngindir. Müxtəlif
dövrlərdə ayrı-ayrı janrlarda çoxsaylı
nümunələr oxuculara təqdim olunub. Xüsusən, roman janrı öz şirəsini epik
janrın formalaşdığı daha qədim zamanlardan
çəksə də, bu ənənə ölkəmizdə
sistemli şəkildə yaxın keçmişdə
formalaşıb. Azərbaycan
romanının iki əsrə yaxın yaşı var. Həm
Sovet dövründə, həm müstəqillik illərində
dil, üslub, mövzu, ideya baxımından oxucuların rəğbətini
qazanan romanlar qələmə alınıb.
Roman janrı müəllifin daha qısa zamanda
populyarlaşmağına şərait yaradır. Amma təbii
ki, kəmiyyət məsələsi bədii ədəbiyyata
yaddır. Keyfiyyətli roman, sözsüz
ki, öz layiqli oxucusunu tapır və lazım olan dəyəri
qazanır. Romanın,
yazıçının taleyi də bu məsələlərdə
önəmli faktordur.
Roman janrı, ümumiyyətlə, Azərbaycan nəsri
barədə danışanda bir sıra yazıçılar
var ki, onların adını çəkmək mütləqdir. Onlardan biri də Azərbaycan
nəsrinin görkəmli nümayəndəsi, nasir, publisist,
Azərbaycan Yazıçılar və Jurnalistlər birliklərinin
üzvü, Əməkdar jurnalist, Əmək veteranı,
"Qızıl qələm" mükafatı laureatı,
"Şöhrət" ordenli Əli
İldırımoğludur. O, daim ədəbiyyatımızın
keşiyini çəkən, bədii
yaradıcılığında klassik ənənələrə
sadiq qalaraq roman janrında bir sıra mükəmməl
nümunələr ərsəyə gətirən ustad sənətkarlarımızdan
biri olub. Əli İldırımoğlu
bütün yaradıcılığı boyu ana dilimizin
saflaşması, qorunub saxlanılması uğrunda qələmi
ilə mücadilə aparıb. Ustad yazıçı
mövzu baxımından ənənəvi yox, novator sənətkara
çevrilib. Əli
İldırımoğlu yaradıcılığında insan
həyatında baş verən hadisələr olduğu kimi,
yalançı şişirtmələrdən kənar, ən
yüksək şəkildə öz bədii həllini
tapıb. Onun yaratdığı obrazlar gündəlik həyatımızda
qarşımıza çıxan insanlardır, mütaliə
zamanı əksər nüanslar insana tanış
gəlir. Ədib insanlarda müşahidə
etdiyi müxtəlif xüsusiyyətləri əsərlərindəki
obrazlarda cəmləşdirərək ümumiləşdirmədən
fərdiləşməyə yön alır. Bədii ədəbiyyatda tipiklik məsələsi barədə
danışsaq, Əli İldırımoğlu
yaradıcılığından kifayət qədər orijinal
nümunələr gətirə bilərik.
Belə bir dövrdə, çağdaş ədəbiyyata,
xüsusən, gənc qələm adamlarına istiqamət
vermək baxımından Əli İldırımoğlu
yaradıcılığının tədqiqi və təbliği
olduqca zəruridir. Filologiya elmləri doktoru, AMEA Nizami Gəncəvi adına Ədəbiyyat İnstitutunun Ədəbi
tənqid şöbəsinin müdiri, Əməkdar mədəniyyət
işçisi Vaqif Yusiflinin müəllifi olduğu, bu
yaxınlarda kitab halında nəşr olunmuş "Əli
İldırımoğlu: romanlar, qəhrəmanlar"
(Bakı, "Elm və təhsil", 2021, 188 səh.)
monoqrafiyası Azərbaycan ədəbiyyatı
üçün olduqca qiymətli tədqiqat işidir. Vaqif Yusifli Əli İldırımoğlunun
romanlarını, qəhrəmanlarını, qarşıya
qoyduğu problemləri ətraflı şəkildə təhlil
edib. Kitab mərhum sənətkarın 93
illiyinə həsr olunub.
Monoqrafiya yazıçı, publisist Loğman Rəşidzadənin
"Roman və qəhrəman problemi yeni kontekstdə"
adlı müqəddimə xarakterli məqaləsi ilə
başlayır. Loğman Rəşidzadə məqalədə
həm Əli İldırımoğlunun
yaradıcılığına, həm də Vaqif Yusiflinin ədəbi
tənqidçi kimi romanlara yanaşmasına kənardan
analitik nəzər yetirib. Ədəbiyyatla
bağlı bir sıra vacib məqamları qeyd edən
Loğman Rəşidzadə Vaqif Yusiflinin peşəkar təhlilindən,
aydın üslubundan bəhs edib.
Məqalənin
digər hissəsində Əli İldırımoğlu sənətkarlığından
söhbət açan Loğman Rəşidzadə
yazıçının obraz yaratma ustalığı
haqqında yazır: "Əli İldırımoğlunun qəhrəmanları
müxtəlif təbəqələrin nümayəndələridir.
Onların arasında müəllim də var, həkim,
jurnalist, el ağsaqqalları, vətənin igid oğulları
da... Onlar öz xarakterləri, düşüncələri, həyat
fəaliyyətləri ilə fərqlənsələr də,
bir nöqtədə eyniləşirlər: insan və şəxsiyyət
məqamında. Ədibin əsərlərində
ən adi epizodik obrazlar da öz çərçivəsində,
öz dairəsində, özünəməxsus statusunda şəxsiyyətdir.
İnsan konsepsiyasının bu istiqamətdə
həlli, əslində, Əli İldırımoğlunun
kamil insan, əqidəli vətəndaş
axtarışlarının təzahürüdür".
Giriş
sözdə Əli İldırımoğlu ilə
tanışlığı, onun bənzərsiz şəxsiyyəti
barədə kiçik məlumat verən Vaqif Yusifli elmi-bədii
düşüncələrinə "Azərbaycan romanı:
dünən, bu gün" adlı hissə ilə
başlayır. Zənnimcə, Əli
İldırımoğlu romanlarının təhlilinə
keçid üçün bu hissə çox önəmli
idi. Azərbaycan romanın yaranmasından, inkişaf
tarixindən söhbət açan müəllifin fikirlərini
üç hissəyə ayıraraq təhlil etmək olar:
Sovet dövrünə qədərki romançılıq
tarixi, Sovet dövründə yazılan romanlar və müstəqillik
illərinin romanları.
Vaqif Yusifli qeyd edir ki, indiki meyarlara əsaslansaq, heç
də Sovetə qədərki romanların hamısını
roman adlandırmaq olmaz. Müəllifin fikrincə, romanın
ölkəmizdə mükəmməl nümunələri
Sovet dövründə, ələlxüsus, ötən əsrin
30-cu illərində yaranmağa başlayır. Müstəqillik dövrünün romanlarından
söhbət açan alim burada ənənələrlə
modernliyin vəhdətindən bəhs edir.
Romançılıq tarixində Əli
İldırımoğlunun xüsusi yeri olduğunu
vurğulayan tənqidçi onun özünəməxsus
yazıçı üslubu, fərdiyyəti haqda fikirlər
qeyd edir.
Vaqif
Yusiflinin "Köhnə kişilər" silsiləsindən"
başlıqlı yazısını oxuyanda Əli
İldırımoğlunun ömür yolu ilə daha yaxından
tanış olmaq olar. Bu
yazıda "Köhnə kişi"lərdən olan Əli
İldırımoğlunun xatirələri, ötüb
keçənlərə yazıçı baxışı,
sadiq yaddaşından doğan düşüncələri yer
alıb. Yazıdan məlum olur ki, Əli
İldırımoğlu ali səviyyəyə
çatana qədər çox sınaqlardan keçib. Vaqif Yusifli ustad yazıçının
ömrünü üç mərhələyə bölərək
birinci mərhələdə qələmə
aldığı "Mənim rəncbər atam" xatirə-romanını
müəllifin ən kamil əsəri adlandırır.
"Közərən
sətirlər" sənədli romanını Azərbaycan
publisistikasının ən dəyərli əsərlərindən
biri kimi qiymətləndirən Vaqif Yusifli bu barədə
yazır: "Heç bir memuar, o cümlədən, xatirə-roman
bir insanın sadəcə tərcümeyi-halı olmayıb,
o, insanın həm də dünyasıdır, daha doğrusu,
dünyaya, insanlara, yaşadığı cəmiyyətə
də bədii dünyasıdır. Əli
İldırımoğlu "Közərən sətirlər"də
öz dünyasını yaradır. Təbii
ki, tam bütöv, panoram dünyası ilə bərabər,
həm də bədii dünyasını yaradır".
Vaqif Yusiflinin dediklərindən məlum olur ki, Əli
İldırımoğlu xatirələrinə elə bədii
bəzək vurur ki, oxucu, həqiqətən, öz prototipini,
yaşantısını, başına gələn oxşar
hadisələri də həmin əsərdə görür. Təsvir olan
məkanları, hadisələri canlı kino lenti kimi göz
önünə gətirə bilir. Elə
Əli İldırımoğlunun ustalığı, bir
növ, bu nüansda aydın təcəssüm olunur.
Yazıçının ömrünün ikinci mərhələsi
onun jurnalist kimi peşəkar fəaliyyət
dövrünü əhatə edir. Azərbaycan
publisistikasının inkişafı uğrunda əlindən gələni
əsirgəməyən Əli İldırımoğlu bu
müddət ərzində oxuculara qərəzsiz, vicdanlı
mövqe nümayiş etdirib. Onun fəaliyyəti
ən ziddiyyətli, ağır illərə təsadüf
edib. O, zamanın bütün ağır
sınaqlarından alnı açıq, üzü ağ çıxmağı bacarıb. Vaqif
Yusifli yazıçının jurnalist həyatından bəhs
edən iki romanı - "Zorən jurnalist" və "Həmin
adam" romanları barədə geniş
təhlillər yazıb. Hər iki roman
avtobioqrafik səciyyə daşıyır. Tənqidçi qeyd edir ki, yazıçı bu
romanlarda eyni mövzuya iki fərqli aspektdən yanaşıb.
Bu, Əli İldırımoğlunun möhtəşəm
yazıçı müşahidəsinin nəticəsidir.
Eyni mövzuya iki fərqli roman həsr eləmək
həm böyük yaddaş bazası, həm də tükənməz
istedad tələb edir.
Vaqif Yusifli yazıçının roman
yaradıcılığını onun həyatının
üçüncü mərhələsinə aid edir.
Vaqif Yusifli
bu monoqrafiyasında yazıçının "Közərən
sətirlər", "Mənim rəncbər atam",
"Əmrahsız qalan dağlar", "Daş yağan
gün", "Aqibət", "Qarlı gecələr",
"Zorən jurnalist", "Həmin adam" romanları,
povest və hekayələri barədə təhlillərini,
elmi düşüncələrini oxucularla
bölüşüb.
Ədəbi tənqidçi romanları təhlil edərkən
bir sıra məsələləri ön plana
çıxarır. Bu məsələlərdən biri də,
Əli İldırımoğlunun folklora - xalq
yaradıcılığına bağlılığı
haqqındadır. Əsərlərində
xəlqiliyin bir çox ünsürləri müşahidə
olunan yazıçı bəzi obrazlarının xarakterində,
onların başına gələn hadisələrin
gedişatında şifahi ədəbiyyatdan ustacasına bəhrələnir.
Onun dil-üslub xüsusiyyətlərində də,
həmin xəlqilik açıq-aydın hiss olunur. Ona görə də, Əli
İldırımoğlunun bütün nəsr əsərləri
olduqca oxunaqlı və axıcıdır.
Vaqif Yusiflinin müşahidə elədiyi ikinci əsas məsələ isə, yazıçının əsərlərindəki qütbləşmədir. Əsərdəki tendensiya yazıçının əsər vasitəsilə ötürmək istədiyi mesajın, qənaətə gəldiyi fikirlərin qayəsidir: kamil - cahil, müsbət - mənfi, xeyir - şər obrazlar vasitəsilə yazıçı nəyin yaxşı, nəyin pis olduğunu oxucuya çatdırmaq istəyir. Tənqidçi "Əmrahsız qalan dağlar" romanını təhlil edərkən bu məsələləri izah edir. Əsərin bir qütbündə xalqın igidlik simvoluna çevrilmiş Əmrah dayanırsa, digər qütbündə ermənilərin mənfi xisləti durur. "Daş yağan gün" romanını da bu mənada nümunə göstərmək olar. Əli İldırımoğlu bir çox romanlarında erməni xislətini hadisələrin fonunda izah edib. Vaqif Yusifli bir sıra mütəfəkkirlərin ermənilər barədə söylədiyi fikirləri qeyd edərək Əli İldırımoğlunun qənaətlərinin dəqiq mənbələrə söykəndiyini sübut edir.
Vaqif Yusiflinin Əli İldırımoğlunun povestləri və hekayələri barədə düşüncələri olduqca maraqlıdır. Onun fikrincə, bu povestlər yazıçının roman janrına keçməsi üçün tramplin rolunu oynayıb. Ustad yazıçının romanlarında olduğu kimi, orijinal süjet xətti ilə seçilən povest və hekayələri də tənqidçi tərəfindən yüksək qiymətləndirilir. Vaqif Yusifli yazıçının hekayələrindən bəhs edərkən yazır: "Hekayə hansı mövzuda yazılır-yazılsın, o hekayədə insan obrazı aparıcı yer tutur. Əli İldırımoğlunun hekayələrində də müxtəlif insan obrazları ilə rastlaşırıq. Vəzifəsindən, peşəsindən, xasiyyətindən və xarakterindən asılı olmayaraq, o, insanı - onun taleyini bir hekayə daxilində canlandıra bilir. O, "müsbət qəhrəman" yaratmaq və bu obrazı səhvsiz təsvir etmək iddiasında deyil. İnsanı bütün müsbət və mənfi xüsusiyyətləri ilə birgə - "boyaların qatışığında" təqdim edir".
Vaqif Yusiflinin Əli İldırımoğlunun yaradıcılığı barədə qələmə aldığı monoqrafiya ali tədris müəssisələrində tədris olunmalıdır. Birinci ona görə ki, bu monoqrafiya gənc nəslin Əli İldırımoğlunun əsərləri ilə tanış olması üçün həvəsləndirici rol oynaya bilər. İkinci ona görə ki, xüsusən, ədəbiyyatla peşəkar məşğul olmaq istəyən şəxslər Əli İldırımoğlunun əsərlərinin təhlili fonunda gözəl alim, tədqiqatçı, ədəbi tənqidçi Vaqif Yusiflinin mətnə peşəkar yanaşması ilə tanış olmalıdılar. Vaqif Yusifli monoqrafiyada ədəbiyyatın üç sahəsini özündə ehtiva edərək əsərlərə qiymət verib, nəzəri, tarixi nüansları nəzərə alaraq təhlil aparıb.
Azərbaycan nəsrinin görkəmli nümayəndəsi
Əli İldırımoğluna rəhmət diləyir, Vaqif
Yusifliyə isə cansağlığı, yeni
yaradıcılıq uğurları arzu edirik.
Nadir
YALÇIN
525-ci qəzet.- 2022.- 31 mart.- S.15.