"Əsrlərin sirri"ndə əks
olunan parlaq həqiqətlər
Azərbaycan
ədəbiyyatında dünya şöhrətli şair və
mütəfəkkir olan Nizami Gəncəvinin obrazının
canlandırıldığı müxtəlif həcmli və
müxtəlif janrda əsərlərin içində
bütövlükdə şairin həyatına həsr
olunmuş bədii nümunə Oqtay Salamzadənin
"Əsrlərin sirri" romanıdır, deyə bilərik. Hələ keçən
əsrin 80-ci illərinin sonlarında yazılaraq ərsəyə
gələn romanın çox yaddaqalan tarixçəsi
vardır. Belə ki, əsərin yazılmasında,
mövzusunun seçilməsində klassik irsimizin, xüsusilə
Nizami Gəncəvi şəxsiyyətinin,
dühasının, yaradıcılığının
araşdırılmasının böyük himayədarı
Ulu öndər Heydər Əliyevin bənzərsiz xidmətləri
olub. Mərhum Oqtay Salamzadə yazırdı: "Dahi şəxsiyyət,
Ümummilli liderimiz Heydər Əliyevlə 1989-cu ildə
Moskvadakı görüşümüz zamanı Nizami Gəncəvinin
həyatından bəhs edən "Əsrlərin sirri"
kitabımı ona hədiyyə edərkən, o mənə
dedi ki, Nizami ilə kifayətlənmə, Füzulidən də
yaz, çünki onun da ədəbi irsi bizim üçün
əvəzsizdir. Füzulinin təsiri altında
Üzeyir Hacıbəyli, alimlər, rəssamlar gözəl əsərlər
yaradıblar. Sən də milli mədəniyyətimizə
"Əsrlərin sirri" kimi əsərlə
yanaşı, Füzuli fəlsəfəsindən və sevgi
iztirabından bəhs edən bir əsər bəxş et! Füzuli bizim mənliyimizdir!"
Oqtay
Salamzadənin "Əsrlərin sirri" romanı dahi Azərbaycan
şairi və mütəfəkkiri Nizami Gəncəvinin sələflərindən,
özünün keşməkeşli həyatından və
"Xəmsə"nin müqəddəs milli irsimizin ən
dəyərli abidəsi kimi qorunub hifz edilməsindən bəhs
edən üç hissədən ibarətdir. "Gəncə
qapısı", "Peyğəmbərin adaşı",
"Qızıl şir dəfinəsi" adlanan bu hissələrdə
Nizami Gəncəvi ilə yanaşı fəaliyyət
göstərən bir sıra dünya şöhrətli
dövlət və mədəniyyət xadimlərinin, xalq qəhrəmanlarının
sənədli-bədii obrazları yaradılmış,
ümumxalq hərəkatlarının möhtəşəm
lövhələri sənətkarlıqla təsvir edilib. Romandakı hadisələr XI-XII əsrlərdə cərəyan
edir. Gözlərimiz önündə Azərbaycanın
qüdrətli Atabəylərinin, Əbül Əla, Xaqani,
Mücirəddin Beyləqani kimi şairlərinin, Xacə
Ömər, Əbu Bəkr Qəzənfər, İmadəddin
Dövlə, Əhsətan, üsyankar Bəndər kimi şəxsiyyətlərin
obrazları canlanır. Rüstəm Əliyev əsərin
məzmunu haqqında düşünürdü ki, "Əsərdə
yüzlərlə obraz var. Bunların hamısı bilavasitə
Nizami ilə bağlıdır. Bu boyda sanballı əsərdə
Nizamiyə dəxli olmayan nə obraz var, nə hadisə, nə
də söz... Şairin ulu babası Müəyyəddinin,
babası Zəkiəddinin, atası Yusifin, Gəncə
qapısı düzəldən usta İbrahimin, uğursuz
qasid Bayburanın və onun sədaqətli Yigidçukunun surətləri,
habelə şairin dayısı Xoca Ömərin surəti və
onların fəaliyyəti ilə bağlı hadisələrin
yerli-yataqlı təsviri həmin o zəmini hazırlayır
ki, onun üstündə pyedestal kimi Nizami Gəncəvinin nəhəng
şəxsiyyəti ucalacaqdır".
Rüstəm
Əliyev əsərin daha bir sahədə - Gəncənin ədəbi
abidəsinin ucaldılmasında da əhəmiyyətindən bəhs
etməklə O.Salamzadənin ədəbiyyat tariximiz
üçün gördüyü işin qiymətini
vermişdi: "Gəncənin
təsviri, onun təkamülü və intibahı romanın
ana xəttini təşkil edir. Gəncənin hələ indiyədək
belə nəhəng abidəsi ucaldılmayıb! "Əsrlərin sirri" Gəncənin
himnidir!"
Rüstəm
Əliyev O.Salamzadənin öz əsərində Nizaminin
nitqilə verdiyi fikirlərin uydurma olmadığını
bildirərək, romanın ərsəyə gəlməsində
öz rolundan da bəhs edirdi: "Mən əsəri hələ
əlyazma şəklində olarkən həvəngdəstədə
yaxşıca "döyüb" suyunu
çıxarmışam".
R.Əliyev
"Əsrlərin sirri" romanının müəllifinin
sənətkar qüdrətini dərin hissiyyatla ifadə edərək
yazırdı: "Mənə elə gəlir ki, gözlərimizin
qabağına gətirmək istədiyimiz bu adamların surətlərini
ancaq bədii sözün ecazkar qüdrətilə yaratmaq
mümkün idi. Bax, mən romanın məhz bu
məziyyətini xüsusilə qeyd etmək istəyirəm.
Özüm hissiyyatlı, emosional adamam, lakin "Əsrlərin
sirri" romanının səhifələrindən qalxıb
ətə-qana dolan obrazlar ən soyuq baxışları belə
öz hərarəti ilə isidə bilər. O vaxt əsərə
o qədər qeydlər etmişdim ki, və elə qeydlər
etmişdim ki.., bunu Oqtaya ancaq xeyri oldu". Alim bu qeydlərin
nədən ibarət olduğunu da sadalayırdı:
"Bundan sonra əsər müsəlman ruhanisi
Aydoğmuşun gözəl obrazı ilə zənginləşdi,
bundan sonra Qospodin Çudra romana gözəllik gətirdi,
bundan sonra biz sovet ədəbiyyatında ilk dəfə
Çingiz xanın "müsbət" obrazı ilə
rastlaşdıq, bunun nəticəsində Qızıl Arslanla
Nizaminin görüş yeri dəqiqləşdirildi. Şəmsəddin
El-Dənizin möhtəşəm surəti səhifələrə
həkk olundu..."
Oqtay
Salamzadənin romanı özündən əvvəlki əsərlərdən
bir də burada ilk dəfə olaraq Nizami Gəncəvinin
yaxın dostu, dövrünün görkəmli şəxsiyyəti
olan ədib Əbu Bəkr İbn Xosrov Əl Ustadın
obrazının yaradılması ilə fərqlənir. Bu cəhətdən də əsərin müəllifi
öz yorulmaz tədqiqatçılğı ilə
Nizamişünaslığa bir çox yeniliklər gətirmiş
Rüstəm Əliyevə borcludur. Əbu
Bəkr İbn Xosrov Əl Ustad haqqında ilk məlumatlara
Rüstəm Əliyevin və görkəmli alim Ziya
Bünyadovun tədqiqatlarında rast gəlirik. Ədib haqqında ilk məlumatları
onun dövrümüzə qədər gəlib çatmış hələlik
yeganə əsəri "Munisnamə"nin müqəddiməsindən
əldə edirik. "Munisnamə" əsəri
dünya elmi ictimaiyyətinə XX əsrin yetmişinci illərində
ingilis alimi Q.M.Merldit-Quensin əlyazma nüsxəsini aşkar
etməsi sayəsində məlum olmuşdur. Azərbaycan elmində isə bu xidmət Ziya
Bünyadov və Rüstəm Əliyevə məxsusdur.
Z.Bünyadov 1978-ci ildə rus dilində nəşr
olunan "Azərbaycan Atabəylər dövləti" əsərində
onun haqqında məlumat vermişdi. Rüstəm
Əliyevin isə bu barədə "Nizaminin məlum
müasiri" "Ədəbiyyat və incəsənət"
qəzetinin 14 sentyabr 1979-cu il tarixli
nömrəsində işıq üzü
görmüşdü. Rüstəm Əliyevin elmimizə ən
böyük xidməti
onun "Munisnamə" əsərini rus dilinə
tərcümə edərək geniş tədqiqata malik ön
sözü ilə bərabər 1991-ci ildə çap etdirməsidir.
Oqtay Salamzadə də öz əsərində
bu yeniliklərdən müvəffəqiyyətlə bəhrələnmişdi.
Əbu Bəkr İbn Xosrov təxminən XII əsrin
qırxıncı illərində Gəncədə anadan
olmuşdu. Nizami kimi o da doğma şəhərində təhsil
almış və elmdə yüksək uğurlar
qazanmışdı. Gəncənin baş
məscidində təlim verirdi. O, incə poetik və
yaradıcılıq istedadına da malik idi. Öz
poemaları və dövrünün əsaslı nəzəriyyələri
sahəsində geniş elmi bilikləri sayəsində Əbu
Bəkr Atabəylərin nəzərini öz üzərinə
çəkdi, saraya dəvət aldı və gənc
şahzadələrin təlim və tərbiyəsinə
müəllim təyin olundu. Əbu Bəkr tezliklə
Atabəylərin etimadını və hörmətini qazandı, üzərinə
düşən məsuliyyəti otuz ildən artıq ürəkdən
yerinə yetirdi və nəticədə "Əl-Ustad"
tituluna layiq görüldü. Nizami Gəncəvi və
Əbu Bəkr İbn Xosrov Əl Ustadın etik, estetik və sosial-siyasi
baxışlarının oxşarlığı, onların əsərlərin
söz hörgüsündəki qeyri-adi
yaxınlığı, hər ikisinin eyni məkanda yaşamaları,
eyni şahlara - Məhəmməd Cahan Pəhləvana,
Qızıl Arslana, Əbu Bəkr Nüsrətəddinə əsərlər
ithaf etmələri, həmçinin, yaşıd
olmaları Rüstəm
Əliyevə bu iki nadir şəxsiyyətin yaxın dost
olmaları qənaətinə gəlməyinə əsas
verirdi. Rüstəm Əliyev şübhə
etmirdi ki, onlar ikisi bir yerdə əsərlər mütaliə
etmiş, bədii yaradıcılıqla bağlı fikirlərini
bölüşmüş, bir-birlərinin əsərlərini
oxumuş və məsləhətləşmişdirlər.
Həqiqətən də, alimin fikirlərini
doğruldacaq ən etibarlı mənbə olaraq Nizami Gəncəvinin
"Xosrov və Şirin" əsərindəki məlumatlar
oxucunun da söylənənlərə etimadını
artırır. Nizami Gəncəvi "Kitab üçün
üzr" bəhsində özünə çox yaxın
bir dostundan bəhs edir. "Xeyli mehriban və vəfadar
bir dostunun" ona olan məhəbbətini belə ifadə
edirdi:
Şir
kimi arxaydı mənə hər zaman,
Düşmənə qılıncdı, mənəsə qalxan.
Rüstəm Əliyev bir beytin açılışı ilə bağlı olaraq və Əbu Bəkr İbn Xosrovla əlaqəsini görərək yazırdı: "Munisnamə"nin əlyazmasının vərəqlərinin birinin üstündə "Əbu Bəkr Qəzənfərin "Munisnaməs"i" qeydi vardır, bu da Əbu Bəkr İbn Xosrovun öz adı Qəzənfər olmuşdur ki, bu da hərfi mənada "şir" deməkdir. Nizami "o mənə şir kimi arxaydı, düşmənə isə qılıncdır" deyəndə bu şiri nəzərdə tuturdumu?!" Oqtay Salamzadənin bu məlumatları öz əsərində ətraflı işıqlandırılması Rüstəm Əliyevin elmi araşdırmalarının onun yaradıcılığına böyük təsirindən danışmağa əsas verir.
Oqtay Salamzadə Nizami Gəncəvinin ədəbi şəxsiyyətinin bədii inikasını yaradarkən Rüstəm Əliyevin tədqiqatlarından bəhrələnməklə şairin ictimai-dini baxışlarının əsaslarını doğru işıqlandırmağa nail olmuşdur. Bu barədə Nizamişünas alimin fikirləri maraq doğurur: "Yox, yox, oxucu, sən "Əsrlərin sirri"ni açanda görəcəksən ki, Nizami kasıb olmayıb, Nizami "kommunizm"i və rusları vəsf etməyib, Nizami Allaha, sonuncu peyğəmbərə, padşahlara qarşı üsyan etməyib, o, "Allah" deyib həqqə inanan, "peyğəmbər" deyib, onun kimi saf ömür sürən, "padşah" deyib onu rəhmə, ədalətə səsləyən, öz doğma yurdu Gəncəni, öz doğma Atabəylərini, ölkənin müsafirlərini, tarixinin keçmişini bəşəri məhəbbətlə təsvir edən dahi bir adam olub". Rüstəm Əliyevə görə, "Nizaminin qeyri-adiliyi - belə bir şey yoxdur, Nizami gerçəkliyin dahiyanə təzahürüdür, belə bir dahiliyin məhz Azərbaycanda, Gəncədə meydana gəlməsi isə tarixi zərurət idi". Alim Gəncəni Nizaminin yetişdirə biləcək yeganə zəmin kimi qiymətləndirirdi. Gəncənin ədəbi mühiti də onun təbiəti kimi bu zəminin bir parçasıdır: "Təbiət kimi cəmiyyət də öz toxumunu hara gəldi səpmir və bu toxum harda gəldi yox, məhz şərait olan yerdə cücərir: dən qara torpaqda gizlənməsə, nə gül-çiçək, nə də bağ olar. Bunu da Nizami deyib".
Oqtay Salamzadənin "Əsrlərin sirri"
romanının ehtiva etdiyi tarixi və ədəbi faktları
Rüstəm Əliyevin elmi yeniliklərinin bədii ədəbiyyatda
təzahürü kimi görürük. Müasir ədəbiyyatşünaslığımızdakı
Nizamişünaslığın inkişafının ədəbiyyatımıza
təsirini bu sahədə mütərəqqi hadisə kimi
qiymətləndiririk.
Əlimuxtar
MUXTAROV
Filologiya
üzrə fəlsəfə doktoru
(AMEA
Gəncə Bölməsi Nizami Gəncəvi Mərkəzi)
525-ci qəzet.- 2022.- 12 may.- S.13.