Memar Əcəmiyə ucaldılan sənət
abidəsi
Teatr və
dramaturgiya sahəsində bir sıra səhnə
uğurları ilə tamaşaçı və oxucu rəğbəti
qazanmış, özünəməxsus dramaturq dəsti-xətti,
fərdi ədəbi üslubu ilə diqqət çəkən
İftixarın, bir sıra digər pyeslərindən sonra
yazdığı "Qurtuluş dastanı",
"Qurtuluşa gedən yol", "Naxçıvannamə",
"Kalbalı xan Kəngərli", "Könüllər
mülkünün sultanı - Şeyx Nizami Gəncəvi"
pyeslərinin ardınca
"Memar Əcəmi" əsərini ərsəyə
gətirməsi, məni, müəllifin bu mövzuya müraciətinin
haradan qaynaqlanması, bu mövzuya nə üçün
könül salması fikri ilə üz-üzə qoydu.
Bilirik ki, Memar Əcəmi haqqında tarixi mənbələrdə
çox az məlumatlar vardır. Ona görə bu mövzunu səhnə əsərində
təcəssüm etdirmək çox çətindir. Elə bu səbəbdən də bu günə qədər
Azərbaycanın dahi memarı haqqında böyük həcmli,
epoxanı geniş arealda təcəssüm etdirən səhnə
əsərinə rast gəlmirik. Bəs
İftixarı bu çətinliyə sövq etdirən
hansı sevginin təzahürüdür? "Memar Əcəmi"
pyesini oxuduqdan sonra, yadıma İftixarın 2015-ci ildə
"525-ci qəzet"də çap olunmuş "Unudulmaz
Naxçıvan təəssüratlarım" məqaləsi
düşdü və mən məqaləni təkrarən bir
dəfə də oxudum. O zaman mənə hər şey
aydın oldu. "Memar
Əcəmi" pyesinin həmin yazı ilə əlaqəsini
gördüm. Sanki müasir
Naxçıvanın inkişaf konturlarını,
çiçəklənmə prosesini, çağdaş
dövr Naxçıvanın inkişaf
qanunauyğunluqlarını əks etdirən həmin yazı,
bu pyesin yaranması üçün təməl təsirini
bağışlayırdı.
Belə qənaətə
gəlmək olur ki, elə bil, İftixar Naxçıvan səfərindəki
təəssüratlarından ilhamlanaraq, yaradıcı təxəyyülündə
Naxçıvan memarlıq məktəbi haqda öz məfkurəsini
formalaşdırıb, nəticə etibarı ilə çox
doğru, düzgün istiqamətdə Naxçıvan
memarlığının yaranışı ilə müasir
görkəmi qovuşuğunda Naxçıvanın müasir
Memarının 11-ci əsr Memarı ilə birbaşa
bağlılığını ifadə edən tarixi-bədii
pyes ərsəyə gətirmişdir. "Unudulmaz
Naxçıvan təəssüratlarım" məqaləsində
söylənən dəyərli bir cümlə diqqətimi
çəkdi; orada İftixar, Naxçıvan Muxtar
Respublikası Ali Məclisinin Sədri hörmətli Vasif Talıbovun
söylədiyi "Ədəbi əsərlər, tarixi,
tarixi sənədlərdən daha yaxşı yaşada
bilir" fikrini diqqətə çatdırır. Bu fikir, doğrudan da, tarix və tarixi şəxsiyyətlərin
məhz ədəbi əsərlərdə daha çox əbədiyaşarlıq
qazandığını ifadə edən həqiqətdir.
Orta əsr
Müsəlman Şərqinin böyük memarı,
Naxçıvan və Marağa memarlıq məktəblərinin
zirvəsi - Memar Əcəmi Naxçıvani haqqında tarixi
qaynaqlarda müəyyən fikirlərə və
çağdaş ədəbi müstəvidə az da olsa, bədii
əsərlərə rast gəlinir; Hüseyn İbrahimovun
"Əsrin onda biri" romanı, Kəmalə
Ağayevanın "O bizim dağların oğlu idi" pyesi
Əcəmiyə həsr olunmuşdur; şair-dramaturq Nəriman
Həsənzadə tarixi xronika janrında yazdığı
"Atabəylər" pyesində o dövrün iki
böyük sənət fatehinin (Memar Əcəmi, Nizami Gəncəvi)
görüş səhnəsində hər iki dahi sənətkarı
ədəbiyyata gətirib, onları bədii təcəssümlə
bir-birinə qovuşdurub.
İftixarın
yüksək peşəkarlıqla qələmə alınan
ikihissəli mistik, tarixi dram olan "Memar Əcəmi" pyesində
Memar Əcəmi özünün bitkin obrazı ilə
daha geniş miqyasda təqdim olunur, öz həqiqi qüdrətinə
qovuşur, necə ki, müasir Naxçıvan öz
Memarının əməyi ilə özünün
obrazını tapıb.
Gözlərimiz önündə canlanan müasir
Naxçıvanın bu günkü inkişaf mərhələsi,
ta qədim zamanlarda, Nuh dövründə yaradılan
Naxçıvanla paraleldə özünün bənzər cəhətləri
ilə diqqət çəkir. Eyni zamanda, tarixi
gerçəkliklərə nəzər saldıqda
görürük ki, yeni Naxçıvanla, Azərbaycan Atabəylər
Dövləti dövründəki Naxçıvanın yenidən
qurma fəlsəfəsi və onun inkişaf mərhələsi
adekvatdır. Əsərin süjet xəttindəki
hadisələri bu oxşarlıqlar kontestində quran müəllif,
nəticədə maraqlı və zəngin kolaritli səhnə
əsərinin yaranmasına nail olmuşdur. Ümumiyyətlə deməliyik ki, Əcəminin həyat
və yaradıcılığını geniş aspektdə əks
etdirən, zəngin hadisələrlə canlandıran, onu
böyük miqyasda səhnə əsərində tarixi
gerçəkliklərlə ilk dəfə ərsəyə gətirən
müəllif məhz İftixar Piriyevdir.
Əsərin
mistik təsvirlərlə təqdim olunan Proloqunda Gənc
Əcəminin, Dəmirçinin yanına gəlib ondan od istəməsi,
sonra ovcundakı odu başı üzərinə
qaldırması, odu udması və bir an içində sanki
nurani qocanın simasının nuru ilə bərabər odun
işartılarının Gənc Əcəminin içinə
dolması təsvir edilir. İftixar bu epizodda
Allahın qüdrəti və "Ol" əmri ilə bir
nöqtədən zühur edən iki Ulu-əzim Peyğəmbəri
Əcəmi ilə qarşılaşdırır.
Pyesin
birinci hissəsində, Atabəylərin hakimiyyəti
dövrünün paytaxtı Naxçıvanda yaşayan Memar
Əcəmi, Böyük Atabəy Şəmsəddin Eldənizin
dəvəti ilə saraya təşrif buyurur və o,
Şeyxül-mühəndis vəzifəsinə təyin edilir.
Şəhərin gözəlləşməsi,
yeni görkəm alması məqsədi ilə baş
planın hazırlanması işi, daha sonra isə Möminə
Xatunun ölümündən sonra onun məqbərəsinin
tikintisi tapşırılır. "Tarixdə
bizi yalnız o incilər yaşadacaqdır. Biz heç
birimiz əbədi deyilik, ancaq sənət əbədidir"
- söyləyir
hökmdar Şəmsəddin Eldəniz.
Bunların
nə qədər məsuliyyətli iş olduğunu dərk
edən, hər addımında, hər hərəkətində
İlahi varlıqdan güc alan Əcəmi,
müəllif tərəfindən yalnız memar kimi deyil,
yüksək əxlaqa, parlaq zəkaya, fitri qabiliyyətə
malik şəxsiyyət kimi vəsf edilir.
Əcəmi obrazındakı bu fövqəlqabiliyyətləri
İftixar məqsədyönlü şəkildə mistika
vasitəsi ilə təqdim edir. Əcəmi öz sadəliyi
ilə əzəmət və qüdrətini nümayiş
etdirir. Onun öz işinə məsuliyyəti Nuh
Peyğəmbərə xəyali müraciətində
xüsusi həssaslıqla rəsm edilib: "Nuh dədəm,
hökmdarımızın istədiyi mürəkkəb
sistemli gizli keçidlərin hasil olması məni əndişələndirir"
- söyləyir. Nuh Peyğəmbər isə
Əcəmiyə çarpaz sistemdən istifadə edərək
mürəkkəb düzərgah qurmağın yolunu izah edir.
Əgər əsər mistik olmasaydı, oradakı hadisələri,
səhnələri həll etmək mümkün olmazdı,
çünki pyesdə baş verənlər tarixdən
götürülmüş olsalar belə, əsas dramatizm
müəllif təxəyyülünün məhsuludur.
Pyesi oxuduqda məndə elə təəssürat
yaranırdı ki, sanki İftixar doqquz əsr geriyə dönərək
Əcəmi mühitinə səfər edib, hadisələrin
canlı şahidi qismində bütün olmuşları həssas
tərzdə, dəqiq konturlarla yazıya
köçürüb. Memar Əcəmi, Şəmsəddin Eldəniz,
Möminə xatun, Fulana xatun, Afitab, Cahan Pəhləvan, Arslan
şah, Qızıl Arslan, Nuh Peyğəmbər, Zərdüşt
Peyğəmbər, Şeyx Nizami Gəncəvi,
Ərçinar və digər obrazların dialoqlarını,
sultanlıqda baş verən hadisələri yazmaq müəllif
təfəkküründən gələn istedad, peşəkarlıq
tələb edir və heç şübhəsiz ki,
İftixar, belə çətin işin öhdəsindən
mistik detallar, vasitələr və
keçidlərlə gələ bilir. Böyük Atabəy
Şəmsəddin Eldənizin xanımı, məsləkdaşı,
ümumiləşdirilmiş Azərbaycan qadınını,
Azərbaycan anasını simvolizə edən nəcabət, sədaqət,
iman rəmzi olan Möminə Xatun obrazı isə müəllif
tərəfindən xüsusi sevgi ilə yaradılıb.
İftixar
əsərdə müəllif ideyasının mahiyyətinə
uyğun mistik
detalların, vasitələrin fonunda keçidlər
aşaraq Əcəmini, Allah dərgahında İlahi vəhdətin
- vəhdət əl-vücudun idrak rəmzi olaraq rəsm edir.
Müəllif Əcəmini qüdrət və
qüvvət sahibi - Yaradana tükənməz sevgi, həyat,
insanlıq, məhəbbət, bəşəri duyğular və
fəlsəfi düşüncələr ovqtına gətirərək,
müxtəlif psixoloji hadisələrin çevrəsində
oxucu ilə görüşdürür və bu səhnələrdə
Əcəmi öz kamal zirvəsinə, müdriklik mərtəbəsinə
yetişir.
Sanki müəllif baş verən hadisələrin
içərisinə vararaq, hər obrazı öz dili ilə
danışdırır. Böyük tarixi hadisələrin,
baş verən əzəmətli dönüşlərin təsvir
arealı bədii təxəyyülün işığı
ilə nümayiş olunur. Pyesdə
söz sənətinin qüdrət zirvəsi Nizami Gəncəvi
dünyası da obraz olaraq incə məqamlarla Əcəmi
dünyası ilə qovuşur. İftixar
Əcəminin qızı Afitabın dili ilə Şeyx Nizami
Gəncəvinin "Sirlər xəzinəsi" adlı bir
incisinin hökmdar sarayına gətirilməsini xüsusi
vurğulayır. Bu xəbəri eşidən Əcəmi
Nizami haqqında: "Həyatımda ən çox görmək
eşqində olduğum insan... Nizaminin inciləri
ələ düşmür. Nizami
bütün zəmanələrin şairlərinin
fövqündə bərqərar olan söz fatehidir"
söyləyir. O dövr tədqiqatçılarının
qənaətinə görə, belə məntiq hasil edilir ki,
Əcəminin yaratdığı abidələrin nəzəri
mahiyyətində Nizami fəlsəfəsinin fövqəladə
təsiri olub.
İftixar əsərin epiloqunda Əcəmi sənətindəki hikməti və nəhəngliyin səbəbini Nizaminin dili ilə Əcəminin sadəliyinin qüdrətində görür: "Cahanın dörd tərəfində adın şərəflə çəkilir, əsərlərin öz füsunkarlığı, cazibəsi, sənət ecazı ilə dillərdə dastandır. Sən bunu sadəcə, öz sadə bacarığın kimi qəbul edirsən. Əslində isə sən dahisən! Bunu göylər də isbat edər!" söyləyir.
Əcəminin Tanrıdan güc alan fəhm və fərasətinin sənətkar ecazı və Allah eşqi ilə daşlarda yaratdığı füsunkar möcüzə və "insanlığın təntənəsi" adlandırılan "Möminə xatun məqbərəsi" və digər memarlıq incilərinin inşasından sonra Azərbaycanın şöhrəti, Naxçıvanın səs-sədası bir sıra ölkələrə yayılır və hər kəs bu abidələri görmək üçün Naxçıvana səyahət edir. Əcəmi Naxçıvaninin dövrümüzə çatmış ən gözəl əsəri olan "Möminə Xatun məqbərəsi" bu gün də Naxçıvan şəhər mədəniyyəti tarixinin əzəmətini əks etdirir və Naxçıvanın müasir memarlığına əsrlərin yaddaşından süzülən mənəvi güc, qüdrət və qüvvət təlqin edir.
Mən İftixarın "Memar Əcəmi" pyesindəki o dövrə aid torpaqlarımız uğrunda aparılan qəhrəmanlıq hadisələri ilə, Azərbaycanın Vətən müharibəsi uğrunda vuruşaraq zəfər qazanması arasında müəyyən bağlılıqlar duydum. O dövrün müharibələrində qazanılan qələbələrlə Qarabağ müharibəsində əsgərlərimizin qazandığı zəfər, müzəffər ordumuzun əldə etdiyi qələbə bənzərliyi pyesdə aydın şəkildə görünür. Naxçıvanın xüsusi təyinatlılarının da daxil olduğu ordumuzun göstərdiyi şücaət sayəsində əldə olunan zəfər Azərbaycanın dünya hərb tarixində misilsiz qəhrəmanlıq səhifəsi kimi əbədi yaşayacaq. Müəllifin söylədiyi kimi, "Tarix sənətin əbədiyyətində daha canlıdır".
Ümidvarıq ki, İftixarın "Memar
Əcəmi" mistik tarixi dramı Azərbaycan teatr səhnəsində
öz mötəbər zirvəsini tapacaq.
Nərminə
AĞAYEVA
Sənətşünaslıq
üzrə fəlsəfə doktoru, dosent, "Qızıl qələm"
mükafatı laureatı
525-ci qəzet.- 2022.- 12 may.- S.11.