"...İşıqlat bu dibsiz
qaranlıqları!.."
DÜNYA NECƏ YARANIB: SÖZDƏN, YOXSA İDEYADAN?
Kiçik
bir müqəddimə:
Xahiş
edirəm, bu yazıda "mən" əvəzliyinin tez-tez
işlənməsi sizi qıcıqlandırmasın və onu
müzakirə olunan mövzuda mülahizələrimin subyektiv
başlanğıcına işarə kimi qəbul edəsiniz:
yəni mən vacib hesab etdiyim bir problemlə bağlı
mövqeyimi ifadə edirəm.
***
Özünü
dindar bilən adamların, yas məclislərində
mollaların müqəddəs kitabımıza istinadən
tez-tez işlətdikləri belə bir cümlə var:
"Dünya Allahın "ol" sözündən (yaxud kəlməsindən)
yaranıb".
Dünyanın Allah tərəfindən yaradılması
Allaha inanan bir insan kimi, məndə qətiyyən şübhə
doğurmur.
Amma yuxarıdakı cümlə, daha doğrusu, bu cümlə
ilə ifadə olunması, istənilən fikirdəki bəzi
dolaşıq məqamlar göz görəsi bir ziddiyyətə
yol açır -
əlbəttə, Allahın varlığına
inamda yox, həmin cümlənin forması ilə onun ifadə
etdiyi fikir arasında.
Nədir bu dolaşıqlıq, ziddiyyət?
Ondan başlayaq ki, biz Allahı haqlı olaraq
görünməz, ilahi bir varlıq kimi qəbul edib ona xas
olan xüsusiyyətləri sadalayanda çox vaxt müəyyən
qeyri-dəqiqliyə, ziddiyyətlərə yol vermiş oluruq. Səbəb
isə budur ki, biz bu ilahi varlıq haqqında insana xas jestlərdən,
hərəkətlərdən ibarət bir davranış
etiketinin məfhumları ilə danışırıq. Onlardan birini alman mütəfəkkiri Şopenhauer
göstərib. O deyir ki, biz "Allah hər şeyi biləndir"
hökmünü verəndə dolayısı ilə onun
artıq düşünməyən bir varlıq olduğunu təsdiq
etmiş oluruq ki, bu da həlli olmayan paradoksa gətib
çıxarır. Çünki fikirləşmək,
düşünmək - bilmək ehtiyacından yaranır:
düşünəndə nəyi isə bilməyə can
atırsan. Hər şeyi bilmək isə daha
düşünməyə ehtiyacın olmaması anlamı
verir. Deməli, yuxarıdakı mülahizələrdən
çıxan nəticə belədir ki, Tanrı hər
şeyi bilirsə, onun düşünməyə ehtiyacı
yoxdur. Lakin belədə dərhal sual doğur: "Allah
bir halda ki, düşünmür, o, necə hər şeyi bilə
bilər? Axı eyni vaxtda həm düşünməmək,
həm də hər şeyi bilmək mümkün deyil! (Bu məsələ Niyazi Mehdinin "Fəlsəfə
tarixində fəlsəfə" kitabında ətraflı
şərh olunub).
Lakin gəlin alman mütəfəkkirini illərin o
tayında qoyub belə bir suala cavab axtaraq ki, sözügedən
cümlədəki paradoks özünü nədə göstərir?
Xahiş edirəm ki, aşağıda
yazacaqlarımı Tanrıya şəkk gətirmək, bəzi
din təəssübkeşlərinin dediyi kimi,
"küfr" hesab etməyəsiniz. Mən Allaha dərindən
inanan adamam. Və sevdiyim Allah barədə işlədilən
cümlələrin onun ilahi gücünə, qüdrətinə,
ali missiyasına uyğun gəlməsini
istəyirəm.
Elə isə mənim narahatlığım nədədir?
Məsələ
burasındadır ki, dünyaya, o cümlədən də,
dünyanı yaradan Tanrıya konkretlik, bizə tanış
və anlaşıqlı məkan-zaman məntiqi ilə
yanaşanda belə, ziddiyyətlər qaçılmaz olur. Buna səbəb isə təfəkkürdəki
ziddiyyətlərə rəvac verən səhvlərdir.
Həmin səhvlər cəhalətdən,
fanatizmdən də qaynaqlana bilər, fikrin ifadə
planındakı qeyri-dəqiqlikdən də. Fikri sözlə, cümlə ilə dəqiq ifadə
edə bilməyəndə demək istədiyinlə onun ifadə
forması arasındaki ziddiyyətdən yaxa qurtarmaq çətindir.
Məncə, sözügedən cümlə də
məhz bu baxımdan mübahisə doğurur.
Gəlin baxaq.
Din alimlərinin
Tanrının zatı sifətinə şamil etdikləri
prinsiplərdən biri olan "Muhəlafətun" (heç
bir şeyə bənzəməmək) öyrədir ki,
"Allahu-Təala sonradan yaratdığı heç bir
varlığa bənzəməz. İslamı qəbul
edənlər Allahı sadəcə varlıq kimi qəbul edər
və onu heç bir şeyə bənzətməz".
Digər
sübutlarda isə belə deyilir: "Allahın nə bir
başlanğıcı, nə də bir sonu var. Heç bir
şey onun kimi və ona bənzər deyildir".
Mən burada yazılanların hamısını başa
düşür və qəbul edirəm, çünki fikir
dolaşıqlığına ziddiyyətlərə rəvac
vermir. Lakin bu
deyilənlərə "Tanrı bir şeyi yaratmaq istədikdə
ona təkcə "ol" deyir
və o da "olur"
kontekstindən baxanda haradasa qeyri-dəqiqliyə yol verildiyini dərhal
hiss edirsən.
Nə üçün belə deyirəm?
1. İlk
növbədə ona görə ki, bu cümlənin qrammatik
quruluşunda, formasında - ifadə olunan fikri bəsitləşdirən,
onu Tanrının zat ilə bağlı fikirlərlə
oppozisiya müstəvisinə çəkən dolaşıqlıq,
qeyri-dəqiqlik göz qabağındadır. Bu
cümlədə əvvəli və sonu olmayan, zamanın
fövqündə dayanan, heç nə ilə müqayisə
olunmayan Tanrı konkret zaman və məkan ölçülərində
söz deyib əmr verən varlıq dərəcəsində
konkretləşdirilir ki, fikrimcə, bu da düz deyil. Diqqət yetirək - söz söyləmək,
söz demək odur ki, bu söz konkret bir zaman anında deyilir
ki, bir söz kimi eşidilsin, var olsun. Çünki
söz deyiləndə artıq səsə çevrilir. Zamanda mövcud olan səs çıxarmaq isə
real varlığa xasdır. Deməli, biz
bu cümlə ilə Tanrını konkretləşdirir, onu
konkret zaman ölçüsünə salırıq. Bu isə Tanrını zatı barədə deyilənlərlə
daban-dabana ziddir.
2.
Cümlədən belə çıxır ki, hələ
mövcud olmayan şey əslində mövcuddur. Çünki yalnız mövcud, var olan real şeyə
münasibətdə "ol" demək olar. Həmin cümlənin forması ilə məzmunu
arasındakı ziddiyyət də məhz bu məqamda
özünü daha çox büruzə verir. Belə çıxır ki, hələ var olmayan
şeyə artıq var olan şey kimi əmr verilir. Məgər bu paradoks deyilmi?
Bütün bu deyilənlərdən sonra mənə
irad tutula bilər ki, guya mən müqəddəs kəlama
şəkk gətirirəm və günaha batıram. Əslində
isə məsələ başqa cürdür.
Soruşuram: Kim zəmanət verə bilər ki, bu ibarə
peyğəmbərin dilindən məhz bizim
yazdığımız kimi səslənib, neçə illər
sonra yazıya da eyni dəqiqliklə alınıb və
neçə yüz il sonra dilimizə də
eyni dəqiqliklə də tərcümə olunub?
Belə
bir zəmanət yoxdur və ola da bilməz.
Əksinə, normal məntiq deyir ki, bu ayənin
bizə əslində olduğu kimi yox, təhrif olunmuş
formada gəlib çatması ehtimalı daha çoxdur.
Tərcümə
müxtəlif fonetik, leksik, semantik və sintaktik qanunları
olan 2 dilin dialoqudur və bu dillərin lüğət
fondundakı sözlər leksik-semantik xüsusiyyətlərinə
görə heç vaxt üst-üstə düşmür -
bir dildəki hansısa sözün başqa dildə
qarşılığı olmaya da bilər və belədə
hansısa sözü başqa dildə dəqiq ifafə etmək
müşkülə çevrilir, dilin lüğət
fondunda olmayan sözü ona bənzər digər sözlə
isifadə etmək zorunda qalırsan və nəticədə
yuxarıdakı hökmə bənzər hökmlər
alınır. Bu isə dinlə manipulyasiya edən
şarlatanlar üçün göydəndüşmə
olur.
Mənim dediklərimdən belə çıxmır ki,
həmin cümlə ümumiyyətlə, səhv fikrə
söykənir və müqəddəs mətnə təsadüfən
düşüb. Mən bu cümlə ilə nəyin ifadə
olunmaq istənildiyini bilirəm, lakin düşünürəm
ki, fikrin ifadə planında qeyri-dəqiqliyə yol verilib.
Onda sual
doğur: "Məzmun hansı formada ifadə olunmalı idi
ki, fikir dolaşıqlığı yaranmasın?"
Əgər biz Tanrını ilahi varlıq kimi qəbul
ediriksə, onun barəsində məhz ona layiq ideal fikir
müstəvisində düşünüb
danışmalıyıq. Ötən yazılarımın
birində qeyd etmişdim ki, Tanrının varlığı və
yoxluğu barədə deyilən fikirlərdəki ziddiyyətləri
aradan qaldırmağın ən düzgün yolu ona konkret
varlıq kimi yox, qəlbimizdəki ideal varlıq,
şüurumuzdakı ali ideya kimi
baxmalıyıq. Elə yuxarıda haqqında
danışdığımız paradoks da bunu sübut edir.
Dünyanın Tanrı tərəfindən
yaradıldığı şəksizdir. Ancaq məncə,
dünya Tanrının "ol" sözü deməsinin yox,
"ol" istəyinin, ideyasının məhsuludur və
cümlə də məhz bu cür ifadə olunmalıdır:
"Dünya Tanrının "ol" ideyasından, istəyindən
yaranıb. Tanrı nəyinsə
olmağını istəyəndə, o da yaranır".
BAŞQA
YOL YOXDUR...
(vacib bir mövzuda "giriş"
yazısı)
Bir
neçə il əvvəl
yazılarımın birində qeyd etmişdim ki, Azərbaycanda
dini maarifləndirmə sahəsində bütün
detalları hərtərəfli müzakirə olunmuş
islahatlar aparılmalıdır.
O vaxt mənim
bu fikrim, görünür, ya gedib ünvanına
çatmadı, ya da ortadoksal din təəssübkeşləri
tərəfindən rişxəndlə qarşılandı.
Fəqət, ötən müddət ərzində
müşahidə etdiklərim, eşitdiklərim məni nəinki
öz mövqeyimdən geri çəkilməyə, əksinə,
fikirlərimdə daha israrlı olmağa sövq edir.
Çox
təəssüflər olsun ki, çağdaş cəmiyyətimizdə
çox vaxt əsl dini dəyərlər savadsız, nadan
adamların sərsəm nağıllar, uydurmalar üzərində
qurduqları din "fəlsəfəsi" ilə dəyişik
salınır, insanları fanatizmə, nadanlığa
sürükləyən paradiqmalar yüz minlərlə
şüura asanca hakim kəsilir və nəticədə dindən
vasitə kimi istifadə edən bir çox əli təsbehli,
saqqallı "dindarlar", Zakirin təbirincə desək,
harama mürtəkib olmamağın vacibliyi barədə təsirli
"mühazirələr" oxuyan, batində isə
haramı lum-lum udan dəllallar varlanır, sərvət sahibinə
çevrilirlər.
Əsl həqiqətdə
isə din insanların daha rahat, mənalı yaşamasına,
daha əxlaqlı, saf olmasına xidmət etməlidir - bir
halda ki, insanlar Allahın yaratdığı ən sevimli bəndələrdir,
başa cür ola da biməz.
Müqəddəs kitabımız da insanları ədəb-ərkana,
düz danışmağa, var-dövlət hərisi yox,
gözütox, ədalətli olmağa... dəvət edirsə,
bu kitabın adı ilə möhtəkirlik edənlər həmin
dəyərləri öz şəxsi nümunələrində
nə üçün başqalarına nümayiş etdirmirlər?
Ən adi sualları belə "Biz bunu bilə bilmərik", "Ağlımız ora qədər çatmır", "O, bizlik deyil" kimi cümlələrlə cavabsız qoyan nadanlar bu gödək ağılla sadəlövh adamları çoxmu ələ salacaq? (Bir məclisdə kimsə müqəddəs kitabımızdakı bir ayənin izahını istəyəndə molla təkəbbürlə dedi: "Quran" çox sirli bir möcüzədir. Onu başa düşmək bizim ağlımızın imkanlarından qıraqdadır". Dözə bilməyib soruşdum: "Molla əmi, onda izah edin ki, Allah öz sevimli bəndələrinə sözünü nə üçün onların ağlının dərk edə bilmədiyi bir formada çatdırıb? Axı insan bir şeyi ki, heç vaxt başa düşməyəcək, ondan necə fayda götürə bilər?")
Biz Şeytanın mələk cildində dünyanı bir-birinə qatdığı 21-ci əsrdə yaşayırıq və 14-15 əsr bundan əvvəlki dövrlərin düşüncə modellərinin əsirinə çevrilib həmin dövrün paradiqmaları ilə düşünsək, daha rəzil günə düşə bilərik.
Məgər bu sadə həqiqəti dərk etmək o qədərmi çətindir?
Mən qətiyyən dinsiz adam deyiləm, Allaha da, müqəddəs kitabımıza da, peyğəmbərimizə də inanıram. Amma Allahla sövdəyə girənlərdən, yaxşılığı təmənna ilə edənlərdən, Allah sözünü nə isə sirli, dərkedilməz məchulluq kimi qələmə verənlərdən fərqli olaraq dini dəyərlərin pozitiv enerjisinin önə çəkilməsinin, onun insanların daha xoşbəxt yaşamasına rəvac verən tərəflərinin ortaya qoyulmasının tərəfdarıyam. Bunun üçün maarifləndirmə sahəsində islahatlar aparılmalı, dini dəyərlərin ətrafında yaradılan süni "dərkedilməzlik" mifləri dağıdılmalıdır.
Bu, sözsüz ki, çətin məsələdir - ən azından dinlə möhtəkirlik edənlərin hay-həşiri, müqaviməti ilə qarşılaşacaq.
Amma başqa yol yoxdur!
Əlisəfdər
HÜSEYNOV
525-ci qəzet.- 2022.- 13 may.- S.13.