"Kitabi-Dədə Qorqud" mətni və
qeyri-səlis məntiqlə "üçüncünün
axtarışı"
Bəzən qeyri-səlis məntiq deyərkən
paradoksal kəlamları, bir-birinə zidd fikirlərin gözəl
ifadəsini, adi məntiqlə dərk edilməyən məqamları
nəzərdə tuturlar. Bu, qətiyyən
düzgün deyil. Qeyri-səlis məntiq normal məntiqin
daha geniş "əraziyə" səpələnmiş təzahürlərini
görməklə üzə çıxır və onun
birinci, ən əsas funksiyası dünyanı iki rəngdə
(ağ-qara) görmək yox, ağ və
qaranın arasındakılarla bir yerdə görməkdir. Cəhdin
böyüklüyünə söz ola bilməz.
"Ağ" və "Qara" qütbləri
arasındakı digər rənglər, çalarlar, məqamlar
dünyanın, münasibətlərin daha dərin və daha
rəngarəng olmasından xəbər verir. Qeyri-səlis məntiq bu "daha"
sözünün arxasında gizlənənləri tapıb
ortaya çıxarmaqla məşğuldur.
Bəri başdan yada salaq ki, hələ 1-ci məqaləmizdə
"Kitabi-dədə Qorqud" mətnində qeyri-səlis məntiq
elementlərinin mövcudluğu barədə giriş xarakterli
ümumi söhbət açmışdıq (www.525.az
30.04.2022). Qeyd etmək istərdik ki, bundan sonrakı silsilə
yazılarımızda da qeyri-səlis məntiq nəzəriyyəsi
işığında "Dədə Qorqud"
dünyasına sistemli baxışı əks etdirəcəyik.
İndi isə əvvəlcə qısaca da olsa
qeyri-səlis məntiq nəzəriyyəsinin təməl
quruluşuna nəzər salaq. Bununla biz
qeyri-səlis nəzəriyyədən hər hansı konkret ədəbi-bəddi
mətnə (bizim halda "Kitabi-dədə Qorqud" mətninə)
keçid mexanizminin səbatlılığını,
effektliyini də öyrənmiş olarıq.
Elmi ədəbiyyatda
qeyri-səlis məntiq iki anlamda dərk edilir: 1) dar, sırf məntiqi
anlamda; 2) geniş, başqa sözlə, qeyri-səlis
çoxluqlar və onların şaxələnmiş
budaqları anlamında.
Bütövlükdə
isə görkəmli alim Zadənin qeyri-səlis məntiq nəzəriyyəsində
söykənilən dörd sütun var: 1) ümumi məntiq
sütunu; 2) qeyri-səlis çoxluqlar sütunu; 3) epistemik
(epistemoloji) sütun; 4) münasibətlər sütunu.
Məntiq sütunu çoxmənalı məntiqin
ümumiləşdirilmiş formasıdır. O, "doğru" ilə
"yalan" arasında, "yer" ilə "göy"
arasında bir körpü salır. Bu
körpünün həm ucları, həm də bu uclar
arasında sonsuz və kəsilməz yolu var. Klassik Aristotel məntiqində
yalnız uclar (qütblər) özünü göstərir.
Bu iki uc məntiqində binar məntiqin
doğruluq anlayışı "işləməyə"
başlayır və biz bu zaman dörd əsas qanunun təzahürləri
ilə qarşılaşırıq. İdentiklik
qanunu həqiqət həqiqətdir, yaxud "Dədə
Qorqud" mətni "Dədə Qorqud" mətnidir kimi
formalaşır. Dilçilikdə buna
eynilik cümlələri də demək olar. Ziddiyyət qanunu həqiqət həqiqət olmayan
deyil, yaxud Qazan bəy Qazan bəy olmayan deyil kimi
formalaşır. Üçüncünü istisna qanunu
deyir ki, (körpü ucları - qütbləri - ikilər
arasında əlavələri - üçüncüləri,
dördüncüləri... xatırlayaq) ya həqiqət, ya həqiqət
olmayan, yaxud ya həyat, ya da ölüm arasında heç nə
yoxdur (amma xatırlayaq: Dastan mətni deyir ki, arada
"küçücük ölüm" - koma var). Və nəhayət,
rasional nəticə çıxarma qanunu hər hansı mətndən
onun ilkin təşkiledicilərinə əsaslanaraq ümumi nəticə
çıxarmaqla formalaşır, başqa sözlə, onunla
silahlansaq, "Dədə Qorqud" mətninin müqəddiməsindən
çıxış edərək Dastanın ümumi ruhunu
tuta bilərik.
Qeyd edək ki, bu qanunlar yalnız o zaman "işləyirlər"
ki, müddəa iki mümkün qiymətdən (qütbdən)
birinin seçimi ilə məhdudlaşır. Biz burada düşüncənin
totaritarlığı ilə üzləşirik: nədi -
budu, ya budu, ya da bu biridi, başqa heç nə yoxdur! Seçim imkanı sıfırdır.
Düşüncənin demokratiyası isə o zaman
özünü göstərir ki, bu iki qütbün
arasına başqa seçimlərin də daxil edilmə
imkanı (potensiyası) yaranır. Elə təkcə
bunun özü bizi tolerantlıq məntiqinin astanasına gətirir.
"Kitabi-dədə Qorqud" mətnini həyata
gətirən düşüncənin mənşəcə
demokratik olmasına şübhə ona görə yoxdur ki,
burada üçüncünü həmişə istisna etmək
mümkün deyil. Burada iki qütb
arasında üçüncü də var, bəzən isə
dördüncü və beşinci də yox deyil.
Bu yazıda biz Kitabi-dədə Qorqud mətnində
üçüncünü istisna qanununun istisnasından
danışacağıq. İki qütb
arasındakı körpüdə Aristotel məntiqinə zidd
olaraq üçüncünün, dördüncünün
axtarışına çıxacağıq.
Beləliklə, qeyri-səlis məntiqin birinci məntiq
sütununa söykənərək qədim Dədə Qorqud
dünyasına qeyri-səlis yollarla ekskursa
başlayırıq.
Qarşımızdakı
adam bizim təcrübəmizə görə
ya ölüdür, ya diridir. Amma həyat bu iki
qütbdən daha rənglidir. Ən azı bu adam "Dədə Qorqud" mətnində
deyilən kimi nə ölü, nə diri ola bilər. O,
"küçücük ölüm" halında,
müasir tibbi dildə desək, "koma"da ola
bilər. Aristotel məntiqi isə
üçüncü halı (komanı) istisna edir. "Ya ... ya" ideologiyası bizə həyat və
ölümdən başqa heç nə qoymur. Qeyri-səlis məntiq bizə
üçüncünü verir. O bizə deyir ki, nə
həyatın, nə də ölümün
olmadığı reallıq da var, bu reallıq iki
qütbün ortasındadır və o küçücük
ölüm (koma) ola bilər. Məsələnin bu (üçüncülü)
yola qədəm qoyması düşüncədəki
demokratik cücərtilərdən xəbər verir.
"Kitabi-Dədə
Qorqud" mətnində qeyri-səlis məntiq elementləri az deyil deyərkən, o nəzərdə
tutulur ki, qədim oğuzlarda dünyanı, insanlar
arasındakı münasibətləri daha obyektiv, daha
reallığa uyğun şəkildə görmək
ehtiyacı və ehtirası var. Qədim oğuzlar "ya ...
ya..." ikili məntiqi ilə barışmırlar. Onlar bu ikisi arasındakı uçurumda
üçüncünün, hətta
dördüncünün axtarışına
çıxırlar.
İlkin
olaraq onu qeyd edək ki, "üçüncünün
axtarışı" və biruzəsi, əslində, əlimizdəki
mətnin qədim mifoloji dövrlərə məxsus
olmasını bir daha təsdiqləyir və beynimizdə gedən
demokratik proseslərin dünyada gördüklərimizi
"izləməsi"nin əks-sədası
kimi qəbul edilir.
Biz bu fəsildə qeyri-səlis məntiqin əsas
prinsiplərindən birinə - üçüncünün
istisnası qanuna istisna qoyan bir prinsipə əsaslanırıq. Üçüncünü
istisna qanunu irəli sürür ki, iki əks qütbün
arasında heç bir orta hal ola bilməz.
Amma "ya ... ya ..." nın arasında
ancaq boşluq var deyən formal məntiq (Aristotel məntiqi)
heç də həmişə doğru olmur. Əslində,
"Üçüncünü istisna"nın
da öz istisnası var. "Kitabi-dədə Qorqud" mətnindəki
məntiqdən çıxış etsək, ölümlə
həyatın arasında "küçücük
ölüm" (koma) olan kimi. Bayandur xanın məclisində
qurulmuş ağ çadırla qara
çadır arasında qırmızı çadır
qurulan kimi. "Kitabi-dədə Qorqud" mətni
bu kimi misalları bizə səxavətlə verir.
Ümumiyyətlə, qəti hökmlərə həmişə
şübhə ilə yanaşmaq lazımdır. Onların gözlənilməz
"keçmişləri" ola bilir.
"Kitabi-dədə Qorqud"un müqəddiməsi
belə qəti hökmlər sarıdan bol materiala malikdir.
Onların içərisində ilk baxışda sanki heç
bir şübhəyə yer verməyənlər bu tipli
cümlələrdir: "Çıxan can geri gəlməz!
Ölən adam dirilməz!" Sanki hər şey aydındır. Amma yenə də aydın olmayan bir məsələ
var. Nə üçün bu deyimlər oğuz cəmiyyətinə
ünvanlanır?! Əgər Dədə
Qorqudu bu cəmiyyətin ilk müəllimlərindən saysaq
bu deyimlə o hansı dərsi vermək istəmişdir?!
Oğuz cəmiyyətinin formalaşmağa
başladığı uzaq qədim dövrdə belə deyimə
ehtiyac var idimi?! Həqiqətən, bu
hökmün öz qəribə keçmişi yox deyil.
Deməli, əgər belə qətiyyətlə deyilirsə,
belə deyimə ehtiyac var idi. Primitiv ibtidai cəmiyyət
üzvü olan mifoloji təsəvvürlərin əhatəsində
ilanların sarıldığı Laokoon kimi qalmış
birinə belə bir hökmə malik olmaq son dərəcə
lazım idi. O inanırdı ki, çıxan can (ruh)
geri gələcək. Necə ki, qarşı
yatan Qara dağın yatmış olduğuna və nə
zamansa yuxudan oyanacağına inanırdı. Eləcə də bu cəmiyyət üzvü
ölən adamın diriləcəyinə inanır. Bu cəmiyyət üzvünü real həyata gətirmək
lazımdır. Bunu Dədə Qorqud edirdi.
Ona əsl həyatda, yuxulardan, mifoloji təsəvvürlərdən
kənar həyatda
yaşamaq dərsi verirdi. Buna ehtiyac
varmı idi? Var idi. Bizə
indi kimsə belə bir məlumat versə bu bizə qəribə
gələ bilər və əslində, bu bizə heç
bir informasiya verməz. Ölən
adamın dirilməyəcəyinə, çıxan canın
geri gəlməyəcəyinə biz çoxdan (!)
inanmışıq. Amma o qədim primitiv
dövr üçün bu xəbərin informativ səviyyəsi
var idi. Deməli, qədim dövrün əlaməti
"çıxan can geri gələr" qütbündə
formalaşmışdırsa, yeni dövrün (yazı
dövrünün) əlaməti "çıxan can geri gəlməz"
qütbündə formalaşır. Və
bunların birinin digərinin içində əriməsi
tarixilik prinsipi ilə baş verir. Arada isə sonsuz
mövcudluqlar!! Sonsuz sayda istisnalar!!
Qeyri-səlis
məntiq nümunəsi olan "ölən adam
dirilər" təsəvvürü zaman keçdikcə
formal məntiq nümunəsinə çevrilir. "Kitabi-dədə Qorqud" mətnindəki qəti
hökmlər ("Çıxan can geri gəlməz!")
buna son qoymaq çağırışlarıdır. Düşüncə tərzimizin inkişafı
boyunca qeyri-səlis məntiq öz yerini
alışdığımız məntiqə (formal məntiqə)
bu cür verir.
Qadınların səciyyəsindən danışarkən
"Kitabi-dədə Qorqud" mətni onlardan birinin dili ilə
qonşularına belə deyir. Bu qadın səhər evdən
çıxıb axşam gələndir: "Ölməyə-itməyə,
getməmişdim. Yatacaq yerim yenə bu xaraba
olasıydı".
Mətndən hasil olan nəticə budur. Qadın
gözdən kənar oldusa o ya ölüb, ya da itib
("ölməyə-itməyə getməmişdim").
Burada daha bir (başqa) variantı mətnin
diskursu (cümlənin özü ilə gətirdiyi mətnaltı
mənası) verir. Bu ikisinin arasında
"öyləyənəcən" (günortaya qədər)
gəzmək var. "Ölmək - öyləyənəcən
gəzmək -itmək!" Bu ortadakı
variant qütblər arasına qeyri-səlisliyin əsas
funksiyasını - rəngarəngliyi gətirir.
Dirsə
xan Bayındır xanın məclisindən sonra nədən
oğlu-qızı olmadığının səbəbini,
yaxud səbəbkarı axtarır və belə bir formal nəticəyə
gəlir: "Bu qara eyib bana ya bəndəndir, ya
xatundandır".
Bu məntiqlə "ya mən - ya xatun" qütbləri
formalaşır. Dirsə xanın "səlis" məntiqində
başqa bir səbəb yoxdur, ola bilməz.
İstisna halı (yaxud istisnaları) Dirsə
xanın Xatunu ortaya gətirir. O, Dirsə xana səbəb
kimi bir neçə variant göstərir: 1) atdan, dəvədən,
qoyundan, qoçdan öldür, ac görsən doyuzdur; 2)
Yalın görsən, geyindir; 3) Borclunu borcundan qurtar.
Xatunun göstərdiyi səbəblər məhz
istisnalar kimi özünü göstərir və beləliklə,
Dirsə xanın günahkar (günah) aramasındakı
qütblərə ("mən - xatun") qeyri-səlisliyi və
yaxud indicə qeyd edilən istisnaları daxil edir. Beləcə,
mətndə "mən, ya xatun" səlisliyindən rəngsizliyindən
(ağ-qaralıqdan) uzaqlaşma halı baş verir.
Başqa bir maraqlı misal da həmən boyun sonlarında özünü göstərir. Dirsə xan oğlu Buğacı yaralamış və Buğac ov yerində yaralı qalmışdır. Anası onun axtarışına çıxır, Qazlıq dağının ətəyinə gəlir. Mətn deyir: "Dirsə xanın Xatunu... Qazlıq dağına gəldi, çıxdı. Alçaqdan uca yerlərə qalxıb çıxdı". Təsəvvürümüzdə ikili qütbün yəni, düzün və dağın arasında nə ondan nə də bundan kimi dərk və qəbul edilən daha bir məkan olmalıdır. Müasir dildə bu məkanın adı "təpə"dir. "Dədə Qorqud" mətnində isə "təpə" adının əvəzinə "alçaqdan uca" ifadəsi işlənir. İstisnalı qütblər belə formalaşır: "alçaq yer - alçaqdan uca yer - dağ". Bu şəkildə dünya insanın (Dədə Qorqudu var olan cəmiyyətin) gözündə özünün daha adekvat qiymətini alır.
Yenə haman boyda yaralanmış Buğac anasının "bunu sana kim etdi?" sualına belə cavab verir:
Arslanla qaplanına qarğımagil,
Qazlıq dağının suçu yoxdur.
Qarğarsan babama qarğa
bu suç, bu günah babamdandır.
Anaya görə günahkar ya Qazlıq dağının arslanıdır, ya da Qazlıq dağının qaplanıdır. Təsəvvürdə "Ya arslan, ya qaplan!" məntiqi var. Əslində isə burada da üçüncü istisna üçün yer var. O istisnanı məntiq zəncirinə Buğac gətirir: "Babam" deyir. Qeyri-səlis məntiqin istisnalı qütblər zənciri belə formalaşır: "arslan - babam - qaplan".
Salur Qazan evi yağmalandığı zaman düşmən üzərinə gedərkən savaşdan öncə Qaraca Çobana belə bir izahat verir: "Anamı düşməndən istəyəlim, savaş zamanı at ayağı altında qalmasın". Kafir onun istəyinə belə cavab verir: "Qarıcıq ananı gətirmişiz - bizimdir. Sana verməyiz. Yayxat keşiş oğluna verəriz...".
Səlis məntiq deyir: "Ya sənə verəriz, ya bizə verəriz (bizdə qalar).
Anındaca "biz" ifadəsi də parçalanır və reallığın daha dəqiq, zəncir üçünsə daha qeyri-səlis konturları üzə çıxır: "sən - biz - Yayxat keşiş oğlu". Kaleydoskop prinsipi işə düşür. Yayğın "biz"in içindən üçüncü komponentin (Yayxat keşiş oğlunun) üzü görünür.
Bariz şəkildə məntiqi zəncirdəki qütblər istisnanı öz aralarına "Dəli Domrul" boyunda alırlar. Allahın əmri ilə Əzrayıla deyilir: "Dəli Domrul" canı yerinə can bulsun, onun canını bağışladım". Bu zaman Dəli Domrulun ağlında belə bir formal məntiq zənciri öz əksini tapır. O, Əzrayıla deyir: "məgər bir qoca babam, bir qarı anam var; gəl gedəlim, ikisindən biri bolay ki, canını verə, alğıl, mənim canımı qoğıl.
Məntiqi zəncir: "ya baba, ya ana"dır. Bu qütblərin arasında ildırım çaxmasına bənzər bir hadisə baş verir. "Üçüncü" özünü ortaya atır. O, bir istisna kimi mətində yer alır. Bu istisna heç kimin ağlına gəlməyən bir şəxs, Dəli Domrulun yad qızı halalı olur. O öz həyatını Dəli Domrulun əvəzinə Əzrayıla verməyə hazırdır.
Üçüncünün istisnası
qanununun istisnası ilə "Dədə Qorqud" mətni
boyu tez-tez rastlaşırıq. Yazının əvvəlində
dediyimiz kimi bunu "Dədə Qorqud" mətninin müəllifinin
dünyanı, ətrafı daha rəngarəng görmək cəhdi
kimi qiymətləndirmək lazımdır. Bu cəhdi qədim
zamanlardan bəri düşüncəmizin dərinliklərində
demokratik çalarların olmasına bir işarə kimi qəbul
etmək olar. Qeyri-səlis məntiq sayəsində bunların
və bir çox başqa maraqlı məqamların öyrənilməsi
qorqudşünaslıq qarçısında yeni üfüqlər
açır.
Kamal
ABDULLA, Rafiq ƏLİYEV
525-ci qəzet.- 2022.- 14 may.- S.12-13.