"Böyük Azəri"
Şuşalı
mühacir Hilal Münşinin dəyərli yazısı
Azərbaycan mühacirətində əslən
Şuşadan olan görkəmli xadimlərdən
biri də Hilal Münşidir. O, 1899-cu ildə
Şuşada anadan olmuş, burada Realnı
məktəbdə oxuduqdan
sonra 1919-cu ildə Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti dövründə Parlamentin qərarı əsasında
Almaniyada, Berlin Universitetində
təhsil almağa göndərilmişdi. 1920-ci ildə Azərbaycan Rusiya bolşevikləri tərəfindən işğal
edildikdən sonra H.Münşi Almaniyada qalmış, mühacirət
həyatı yaşamışdı.
H.Münşinin zəngin mətbu
irsi vardır. Məsul redaktorluğunu etdiyi, Berlində
1934-cü ildən nəşr
edilməyə başlayan
"Qurtuluş" jurnalında
onun çox maraqlı, Azərbaycan oxucularına az
məlum olan yazıları vardır. H.Münşinin 1934-cü ildə "Qurtuluş" jurnalında
Azərbaycanın tanınmış
dövlət xadimi Əlimərdan bəy Topçubaşovun ölümünə
həsr etdiyi məqaləsi çox təsirlidir və bunu nəzərə alıb oxuculara təqdim edirəm.
***
Qaspıralı ordusunun komandanlarından
İsmayıl Mirzənin
özü kimi mühitinə sığmayan,
talant, enerji və hünəri ilə Xəzər sahillərindən tutmuş
Sibirə qədər
yayılan türklük
arasında qibtə ediləcək bir nüfuz və hörmətə malik olan, bütün varlığını Rusiya
məhkumu 30 milyonluq türk kütləsinə
həsr edən bir mücahidi itirdik.
Əlimərdan bəy əbədiyyətə
qovuşdu... O bu gün müvəqqəti
səmalarda bulunan Azərbaycan Pantionuna varmışdır, istiqlal
və hürriyyət
rəisi ilə məclis yoldaşıdır.
Mələklər onu
oxşarlar, çünki
o fani dünyanı ağ üzlə
tərk etmişdir. Əlimərdan bəy orada
yalnız deyildir, onun istiqbalına çıxanlar, Azərbaycan
istiqlalı uğrunda
qələmi, sərvəti,
şərəf, irz və namusu ilə çalışan
və bu uğrunda hətta qan və canı
bahasına şəhid
düşən bir dəstə mücahidlədir.
Əlimərdan bəy orada
Mirzə Fətəli,
Həsən bəy Zərdabi, Qaspiralı İsmayıl Mirzə kimi böyüklərlə
birləşəcəkdir.
Əlimərdan bəy böylə bir mövqeyə həqiqətən layiqdir. Onun yeri
"yaşayan ölülər"in
arasındadır. O, 72 yaşının 50-dən çoxunu
Azərbaycan uğrunda
sərf etmişdir. Bu rəqəm Vətənimizdəki
ümumən rus istilası dövrünün
üçdə birindən
çoxdur. Azərbaycan intibah
dövrünün ən
böyük şəxsiyyəti
bulunan bu parlaq ulduz, istiqlal
dövrünün ən
məşhur rəhbərlərindən,
milli mücadiləmizin
ön sıralarında
gedən mücahidlərindən
biridir.
1918-də elan olunan
və 1920-nin yanvarında
Əlimərdan bəyin
fəaliyyəti sayəsində
bütün mədəni
dövlətlərcə tanınmış
olan Azərbaycan istiqlalına Əlimərdan
bəy tərəfindən
artıq 1906-da Rusiya Dövlət Dumasında təməl daşı atılmaqda idi.
Məlum
olduğu üzrə Əlimərdan bəy tarixdə rus Dumasındakı Rusiya məhkumu millətlərini
təmsil edən deputatlar tərəfindən
qurulan "Muxtariyyətçilər
Birliyi"nin rəis müavini idi. Əlimərdan bəyin o zamankı
bu "muxtariyyətçiliyi"
sanki "istiqlalçılığın"
şübhəsiz bir
müqəddiməsi idi.
"Muxtariyyətçilər Birliyi" kimi sonrakı istiqlalçılar
təşkilatının ən
çalışqan üzvlərindən
biri olan Əlimərdan bəy, polşalı və finlandiyalı deputatlar kimi, o tarixi günlərdə təmsil
etdiyi vətənin irəlidə getməsi lazım gələn yol və istiqaməti
artıq cızmış
bulunurdu. Eyni səbəbdəndir ki, Əlimərdan bəy bəhs etdiyimiz təşkilata qəbilindən
olan digər siyasi mühüm təşkilatlardan dəxi
iştirak etməyi və xüsusilə məhkum millətlərin
nümayəndələrindən başqa sahələrdə
də iş birliyini ehtimal etmədi. Mərhumun Viborq Bəyannaməsinə
imza atması dəxi eyni motivlərlə izah oluna bilir.
Əlimərdan bəyin böyüklüyü,
milli oyanışımıza
siyasi müsbət bir şəkil vermiş olduğudur. Mərhumun istiqlalımız
uğrundakı sarsılmaz
mücadiləsi, bu mücadilənin zamana və məkana görə istifadə etdiyi müxtəlif taktik və keçirdiyi mərhələlər
müstəqil Azərbaycanın
tarixçiləri üçün
son dərəcə maraqlı
və zəngin materiallar təşkil edəcəkdir. Azərbaycan
tarixinin XX əsrlə
başlayan qismində
Əlimərdan bəyin
təsiri böyükdür!
Əlimərdan bəyin xüsusi həyatından bəhs edildiyi zaman mərhumun milli ənənələrə qarşı
bəslədiyi böyük
sevgi və dərin hörməti qeyd etmək lazım gəlir. Bunun səbəbləri
araşdırılarsa, görünür
ki, Əlimərdan bəy milli ənənəyə misilsiz
surətdə bağlı
idi. Mərhumun bu bağlılığı
sağlam bir konservatizmlə özünü
göstərməkdə idi.
Təhsildə bulunduğu qız
məktəbləri, zərrə
qədər olsun mərhumu rus ruhuna bağlaya bilmədi. Rus məktəbləri rusları içinə alırkən onları ümumiyyətlə, mümkün
qədər ruslaşdırmaq
istərdi və sadəcə bu qayə ilə dəxi türk cocuğunu "təhsilə"
qəbul edərdi.
Öz milli varlığını
tamamilə mühafizə
etmək və zərrə qədər belə rus ruhuna
qapılmamaq şərtilə
birər türk tələbəsi üçün
hər hansı bir rus məktəbini
bitirmək həqiqətən
də böyük bir hünər idi. Rus məktəbi türkü
sadəcə məzun
deyil, eyni zamanda rus ruhunun
məhsulu olaraq buraxmaq istərdi. Əlimərdan bəy rus məktəbinin məzunu olsa da, rus
məktəbinin məhsulu
deyildi. Milli ənənəyə bağlılığı da
buradan gəlirdi.
O, gənc tələbə
ikən rus müəssisəsindən aldığı
maddi yardımdan imtina etdi, çünki
ona bu yardımı
edərək, buna müqabil rus ədəbiyyatı ilə
rus tarixi təhsilində bulunmağı
şərt qoşan rus müəssisəsinin Əlimərdan bəydən
bəklədiyi vəzifənin
nə olacağını
mərhum kəskin zəkası ilə təhmin etmişdi. O, Rusiya tərəfindən Azərbaycanın şəxsən
türk "uçitellər"
(müəllimlər) əli
ilə ruslaşdırma
siyasətinə alət
olmaq istəmədi.
O, Kotoşixinin "Domostroy"
kimi səfsəfələrini
(həqiqət ilə
bəzədilmiş yalanlarını)
"ədəbiyyat" deyə
türk cocuğuna təlqin edə bilməzdi. Onun xalis türk
vicdanı buna yol vermədi. Aldığı yardımdan əl
çəkdi və hüququ oxudu. Yarım əsr millətinin və irqinin vəkili oldu.
Millət bütün müqəddəratını bu vəkilin ixtiyarına vermişdi. Həm də təkcə Azərbaycan yox, hətta Türküstan dəxi Əlimərdan bəyi özünə vəkil təyin etdi və bu vəchlə Əlimərdan bəy Rusiya Dövlət Dumasında milyonlarca türküstanlı qardaşlarının haqqını dəxi müdafiə etməkdə idi. Əlimərdan bəyin sevgisi, xidməti sadəcə Azərbaycan və Türküstan türkünə həsr olunmaqla qalmırdı. Bu sevginin alovu Sibirya türklərinə qədər ziyalarını saçmaqda idi.
Məmləkətimizin yetişdirdiyi Böyük Azəri bu gün artıq Azərbaycan panteonundadır. O, məsuddur, çünki millətinə və irqinə qarşı insani və mədəni vəzifələrinin həpsini ifa edərək həyatının son dəqiqəsinə qədər millətə xidmətdə bulunmuşdur. Fəqət onun bizə yüklədiyi son və müqəddəs bir vəzifə vardır ki, biz bu öndərimizin ruhunu bu vəzifəyə sədaqətlə xidmətdə bulunmaqla şad etmiş olacağız. Əlimərdan bəy inandığı, etimad etdiyi və mənsub olduğu Azərbaycan Milli Mərkəzi rəisləri ilə 14 Temmuzda Brüsseldə Qafqaz Konfederasiyası əhdnaməsi deyilən tarixi bir akta imza atdı. Bununla o, yəni tariximizin qorxunc günlərində bizə unudulmaz xidmətlərdə bulunan bu sadiq millət oğlu, həqiqi Azəri milliyyətçilərinə xilasımızın Qafqaz Konfederasiyasında olduğunu vəsiyyət etmiş oldu və eyni zamanda millətin ən təmiz və səlahiyyətdar şəxsiyyətləri ilə əlbir olduğunu açıqca elan etdi. Bu vəsiyyəti unutmaq Böyük Azəriyə qarşı hörmətsizlikdir.
Əlimərdan bəy yalnız fiziki cəhətdən ölmüşdür. Mənən o, yaşayır və aramızdadır. O, bizə bir örnəkdir. Müstəqil Azərbaycan ona bir bəsit abidə deyil, Bakı atəşgahları kimi əbədi nur saçan bir abidəgah yapacaqdır.
Əlimərdan bəy, ruhun şad olsun!
"Qurtuluş" jurnalı,
Berlin, il:
1, sayı: 4. 1934
Nəsiman YAQUBLU
525-ci qəzet.- 2022.- 20 may.- S.14.