"...Böyük bir ədəbi sərvətin
varisiyəm"
Gülşən Əliyeva-Kəngərli: "Allaha olan sevgimizə
güvənərək, sufizm dəryasına dalırq"
Müsahibimiz Azərbaycan Dövlət Mədəniyyət
və İncəsənət Universitetinin prorektoru, ədəbiyyatşünas
alim, professor Gülşən Əliyeva-Kəngərlidir. Gülşən xanımla
elmi yaradıcılığı, həyata, insana, ədəbiyyata
dair görüşləri haqqında çox maraqlı
söhbət etdik:
- Orta məktəbdə
rus dilində təhsil alan Gülşən
sonra necə oldu ki, sözə "əlahəzrət"
deyib, bir ömür Azərbaycan dilinin, sözün
qulluğunda durmağa qərar verdi? Özü də
Füzuli kimi dühanı və sufizmi araşdırmaqla...
- Mən
rus təhsilliyəm. Gənclik illərim təzadlı
və təlatümlü səksəninci illərə təsadüf
edir. Bu dövrdə isə ana dilini bilməmək,
doğma dilində yaxşı danışa bilməmək
utancverici idi. Qarşıma məqsəd
qoydum ki, Azərbaycan ədəbiyyatının köklərini
öyrənəcəm, klassik ədəbiyyatla məşğul
olacam. Ustadlarım Füzuliyə yönəltdilər.
Bir dəryaya düşdüm. Məqsədimə doğru inam və inadla irəlilədim.
Bu, illərimi aldı.
Sufizmə marağım isə namizədlik
dissertasiyası yazdığım dövrə aiddir. Bu çox
böyük ədəbi-bədii cərəyana məni
Füzuli sevgisi gətirib çıxartdı. Gördüm ki, sufizmi bilmədən Füzulini
başa düşmək, ümumən orta əsrlər Azərbaycan
ədəbiyyatından yazmaq mümkünsüzdür. Və
mən azı iki-üç il sufizmlə,
təsəvvüf fəlsəfəsi ilə məşğul
oldum.
- Bu
yaşınıza kimi ən böyük şansınız nəyi
hesab edirsiniz?
-
Düşünürəm ki, insanın şansı gözəl
və ya yaraşıqsız olması, varlıqlı və ya
yoxsul ailədə doğulması yox, hansı anaya sahib
olmasıdır. İnsanın ən
böyük şansı onu böyüdəcək və tərbiyələndirəcək
anasıdır. Bu mənada çox
şanslıyam.
- 20 ildən
artıqdır ki, Mədəniyyət və İncəsənət
Universitetində işləyirsiniz. Mədəniyyət
və incəsənət sizin üçün nə deməkdir?
Yetirmələriniz varmı? Füzulini sevirlərmi?
- Mən Azərbaycan Dövlət Mədəniyyət və
İncəsənət Universitetində təhsil
almışam.
Bu, gələn il 100 yaşını qeyd
edəcək unikal bir universitetdir. Müəllimlikdən
prorektorluğadək yüksəldiyim doğma bir təhsil
ocağıdır. Bir ədəbiyyatçı
kimi özümü musiqi, teatr, kino və bütövlükdə
incəsənət adamları içində rahat hiss edirəm.
Bu tandemdən bəhs edən onlarla yazım var.
Səhv
etmirəmsə, ədəbiyyat nəzəriyyəçilərindən
biri, deyəsən, korifey Yaşar Qarayev deyib: "Tanrı
öz kimliyini göstərmək üçün təbiəti,
insan öz varlığını təsdiq etmək
üçün ədəbiyyat və mədəniyyəti
yaradıb. Mədəniyyət insanın
özünə ucaltdığı abidə, ədəbiyyat
onun əbədiliyinin təminatıdır". Alman şairi H.Heyne
deyib ki, "Ölüm həyatın, musiqi incəsənətin
zirvəsidir". Məncə, teatr cəmiyyətin
canlandırılmış modelidir. Rejissorlar
idarəedici, aktyorlar icraedicidir.
Mühazirə vaxtı hansı ədəbi dövrdən,
hansı ədəbi şəxsiyyətlərdən
danışıramsa danışım, mütləq gətirib
Füzuliyə bağlayıram, ondan bir qəzəl deməsəm,
auditoriyadan çıxmıram, çox vaxt tələbələr
qəzəl deməsəm, məni buraxmırlar. İndi Azərbaycanın hər
yerində, mətbuatda, televiziyalarda, mədəniyyət mərkəzlərində
(məsul işdə!) işləyən tələbələrim
var. Hamısını da Füzulinin azarı ilə "xəstələndirib"
buraxmışam...
-
Özünüzü xoşbəxt elm xadimi hiss edirsiniz, yoxsa
xoşbəxt qadın?
- Fəxr
edirəm ki, böyük bir ədəbi sərvətin varisiyəm.
Ədəbiyyatla, özü də klassik irslə
məşğul olmaq xoşbəxtlikdir. Bunu
sevərək edirəm. Bədii ədəbiyyat
özünə inam yaradır, insanı ruhən qüvvətləndirir.
Bədii ədəbiyyatla məşğul olmaq
Ruhla məşğul olmaqdır, Ruh isə klassik poeziyada Can
deməkdir. Ədəbiyyatın
gücü səmimiyyətindədir. O, Allah vergisi olan
istedadla təzahür edir, bədii forma şəklini alır.
Sevilən övlad, xanım və anayam, bunlar isə
xoşbəxtlik üçün bəs edir.
-
Hazırda şəxsi yaradıcılığınızda vəziyyət
necədir? Yeni kitab olacaqmı?
- Mən
plan qurmuram, Allah beynimə və qəlbimə nəyi salsa,
bacardığım qədər onu icra etməyə
çalışıram. Son iki ildə "Nəsimi
şeirinin poetikası" və "Xəyal və
idrakın vəhdəti (Azərbaycan fəlsəfi -
intellektual şeir təmayülü)" adlı həcmcə
balaca, mənaca böyük bir kitab, necə deyərlər,
"qalın yox, qalan" əsər yazmışam. Hər hansısa bir kitabın yaranması
üçün onlarla kitab oxuyursan. Hələlik
sufizmlə bağlı elmi araşdırmalarla məşğulam.
IX əsrdən üzü bəri bütün
dünyanın düşünən adamlarının - filosof,
yazıçı, şair, tarixçi, hüquqşünas və
ədəbiyyat nəzəriyyəçilərinin diqqətini
öz cazibəsində saxlayan SUFİZM elə bir bədii-fəlsəfi
cərəyandır ki, onu dərk etmək çətindir. Sufizm ədədlər
sırasında sonsuzluq, cümlədə üç nöqtədir.
O, "Bəşəriyyət və Ədəbiyyat"
problemidir. Məxluq Xaliqi görməyincə
Sufizm bitməyəcək, həll olunmayacaq. Yer
üzü yaranan gündən heç kim
- nə peyğəmbər, nə sufi, nə mütəfəkkir
Allahı görməyib. Ona görə də məxluqun
xaliqə mistik - ilahi sevgi yolu - sufizm davam edir. Biz də
Allaha olan sevgimizə güvənərək, Sufizm dəryasına
dalırıq... Böyük sufilərin - Mənsur Həllacın,
Bəyazid Bistaminin, Cüneyd Bağdadinin, Əhməd Yəsəvinin,
Mövlanə Cəlaləddin Ruminin, Yunis Əmrənin,
Hacı Bəktaşinin, Nizaməddin Mir Əlişir Nəvainin,
Fəridəddin Əttarın, Marağalı Əvhədinin,
Şeyx Mahmud Şəbüstərinin, Seyid İmadəddin Nəsiminin,
Şah İsmayıl Xətainin, dahi Mövlanə Məhəmməd
Füzulinin ilahi gözəllik, ilahi eşq
bağçasından bir gül dəririk. Yəqin
nəticəsi də olacaq.
- Ədəbi tənqidə münasibətiniz necədir? Hansı tənqidçi
sizin düşündüklərinizə cavab verir?
- Jül
Renar deyir: "Tənqidçi öz rotasına atəş
açan əsgərə bənzəyir". Bir dəfə Maksim Qorki söhbət
zamanı xəstə yatan A.P.Çexovdan soruşub: "Anton
Pavloviç tənqidə münasibətiniz necədir?"
Çexov belə cavab verib: "Aleksey Maksimoviç, tarlada əzələləri
gərilərək yer şumlayan at görmüsünüz? Bax tənqid o ata əngəl olan milçəyə
bənzəyir". Bütün bunlarla
yanaşı, tənqid ədəbiyyata lazımdır. Obyektiv və intellektual tənqid bədii fikrin
inkişafına kömək göstərir. Bu mənada
Xalq yazıçısı Elçinin, akademik İsa Həbibbəylinin,
Şirindil Alışanlının, Vaqif Yusiflinin, Təyyar
Salamoğlunun tənqidi məqalələrini faydalı hesab
edirəm.
Xüsusilə, müstəqillik dövrünün ədəbiyyatşünaslığı
öz nəzəri-intellektual səviyyəsi ilə xeyli maraq
doğurur. Şablon, tərif azalıb. Ədəbiyyatşünaslıq
ideologiyanın təzyiqi altından çıxıb. Bədii ədəbiyyat milli mənafelər
baxımından təhlil edilməyə başlayıb, lakin hələ
kəm-kəsirlər var.
-
Klassikadan müasirliyə (həm həyatda, həm ədəbiyyatda)
körpü... Bu haqda nə
düşünürsüz?
-
Keçmişi olmayanın gələcəyi də yoxdur. Necə deyərlər, keçmişə
tapançadan atəş açsan, gələcək səni
topa tutar. Bunu 20-30-cu illərin
protokultçu nihiliziminin tarixi taleyi sübut etdi. Ümumiyyətlə, nəsillər arasında əlaqə
qırılanda tarixi yükü ağırlaşır.
Bunu da 37-ci ilin repressiyaları sübut edib.
Ədəbi-nəzəri tədqiqatda ən
sınanılmış metod müasir prosesin tarixi ənənələrini
tapmaqdır. Ənənə və
varisliyin əlaqəsi tarixi-müqayisəli metodun əsas
prinısiplərindəndir. Müasirlik ənənəyə
istinadən çağdaş dövrün tarixini
yaratmaqdır.
-
Romantikaya münasibətiniz? Füzulini tədqiq
edən bir alim xəyallara dalırmı?
- Romantika
həyatın və sənətin cövhəridir. Romantik adamlar, xüsusən, qadınlar zahirən və
daxilən gözəl və sevimli olurlar. Mən
təbiətən realist olsam da, gəncliyimdə böyük
xəyal və arzularla yaşamışam. İndi romantik xatirələrin nurlu sarayında
oturub həyat, ömür, tale barəsində
düşünürəm.
- Gözəllik
nədir?
- Rus
filosofu - tənqidçi N.Q.Çernışevski "Sənətin
varlığa münasibətləri" adlı kitabında
bu barədə müxtəlif misalları və fikirləri təhlil
edərək sonda iki sözlə cavab verir: "Gözəl həyatdır!"
Gözəllik Allahın insana bəxş etdiyi ən
qiymətli hədiyyədir, Allahın özüdür.
Nəsimi deyir:
"Səni
bu hüsnü-camal ilə, kamal ilə görüb,
Qorxdular haqq deməgə, döndülər insan dedilər".
Gözəllik sağlamlıqdır, sevgidir.
- İdealınız varmı?
-
Dünyada ideal qadın və ideal kişi
yoxdur. Ümumiyyətlə, ideal adam mənasız
və maraqsız, robot kimi bir şeydir. İnsan
öz səhvləri, problemləri, vaxtında ehkamları
dağıtmaq qüdrəti ilə maraqlıdır.
İdeal Allahdır, onu da heç kim
görməyib.
- Nəhayət
sevgi haqqında... Füzulini bir kənara qoya bilərikmi?
- Bəri başdan deyim ki, Füzulini kənara qoya bilməyəcəm. Hüsn, Eşq və Qəm bir-biri ilə bağlı, biri birindən doğan mənəvi-idraki anlayışlardır. Kitablarımdan biri "Hüsni-camal, əqli kamal" adlanır. Hüsni kamil olsa eşq də o qədər dərin və mənalı olar. Füzuli deyirdi ki, bilirəm dərdlisən, dərd şairliyin sərmayəsidir. Füzulidə Hüsn, Eşq və Qəm eyni səviyyədə vəhdətdədir. Eşq həmişə tarixi, həmişə müasirdir. Eşq Allaha qovuşmaq üçün ən qısa yoldur. Bu, ilahi eşqdir. İlahi eşq göydən düşməyi insanın insana olan məhəbbətindən pərvazlanır. "Allah məhəbbət olan qəlblərdə yaşayır". Sevgi nə qədər əzablı (xəstəlik!) olsa da, insana məxsus ən ali hissdir. Sevən bir cür, sevilən isə sevəndən daha xoşbəxtdir. Ümumiyətlə, eşq insan qəlbinin meyvəsi, insana məxsus ən böyük (ilahi!) məziyyətdir. O ki, qaldı Füzuliyə, eşqdən danışarkən ondan yan keçə bilmərəm. Şair öz yaratdığı qəhrəmanı qısqanır: "Məndə Məcnundan füzun aşiqlik istedadı var// Aşiqi sadiq mənəm Məcnunun ancaq adı var." Başqa bir qəzəlində deyir ki, Məcnun adını həyat lövhəsindən göz yaşımla silmişəm. Leyli Məcnundan daha qüvvətli aşiqdir, Füzuli Məcnundan çox Leyli sorağında özünü (Tanrını!) yaradıb. Təsadüfi deyil ki, sufizmdə aşiq insan, məşuqə Allahdır, ilahi sevginin düsturu belədir...
Sevgi həyatın gözəlliyi, onun hüsnüdür. Bəli, hər zaman, hər yaşda sevmək olar, bu barədə çoxlu nümunələr var. Mən şəxsən normal insan həyatını sevgisiz təsəvvür etmirəm. Sevgi bəşəriyyətin ən böyük kəşfidir. Eşq insan qəlbinin dilidir, nitqidir. Onu dinləmək ən böyük ləzzət, səadətdir. Eşq insanı Allah dərgahına aparan yol, haqqa qovuşduran imkandır.
Şahanə MÜŞFİQ
525-ci qəzet.- 2022.- 20 may.- S.12.