Müharibə aforizmləri və ya "Köhnə çamadanlar"ın təəssüratı
Ötən həftə Konqres
Mərkəzindəki Qala
gecədə, yeni ekran əsəri olan "Köhnə çamadanlar" filminin gurultulu alqışların
müşayiəti ilə
keçirilən nümayişini
xalqımızın öz
kinosuna böyük məhəbbətinin bariz,
həm də tarixi nümunəsi kimi dəyərləndirirəm.
Xalq ekranda özünü, öz kədərini, qələbəsini görəndə
isnişir kinosuna.
O, məhz belə bir kinonun, öz
dövlət rəsmilərilə
əl-ələ verərək,
konqreslər səviyyəsində
təbliği arzusundadır.
Həmən o Qala gecəsində
məhz belə bir arzu reallaşa
bilmişdi.
"Namus insanın
qan bahasıdır".
Atalar sözü
Qeyd edim ki, filmin
adı " Köhnə
çamadanlar" adlansa
da, çamadanın özü bir rekvizit kimi də
görünmür ekranda.
Mənə görə, burda,
əslində illər
uzunu bağlı qalan sandıqlar nəzərdə tutulub.
O sandıqlar ki, el arasında "Açaram
sandığı, tökərəm
pambığı" deyimi
ilə bu günə kimi leksikonumuzdadır. Bəli, Xocalı
faciəsində əsir
düşmüş qadınlarımız,
neçə illər,
əzablarını belə
sirr sandıqlarında
saxlayıb, daha doğrusu özlərini sirr dağarcıqlarına
çevirib yaşayıblar.
Filmin qəhrəmanlarından biri
(Əməkdar aktrisa Nəsibə Eldarova) elə belə də deyir: "Düz otuz ildir
mən bu hadisəni (əsirlikdə
zorlanmasını) sirr
olaraq saxladım, ancaq otuz ildən
sonra oğlum intiqamımı (44 günlük
müharibədəki qələbəmiz
nəzərdə tutulur)
alandan sonra açdım bu sirr-faciəmi".
Qadınlarımızın əsirlikdə zorlanması
faktıyla bağlı
tanınmış hüquq
müdafiəçisi Tamella
Zeynalova ilə görüşüb söylədikləri
əsasında, bu gün mən də faktı mühakimənizə vermək
istəyirəm. Çünki bizim heç
birimiz bu faktı xatırlatmaq belə istəməmişik
bu günə kimi. Çox vaxt bu faktdan danışası olsaq da, onu
üstüörtülü xatırlatmışıq. Tamella xanım Xocalıdakı fevral qətliamından sonra, mart ayında Ağdamda olmuş, ordan qaçıb qurtulan qaçqınlarla söhbət edib, faktları birər-birər
qeydə almışdı.
"Köhnə çamadanlar" da həmən o qadınlardan
bir neçəsinin söylədikləri "olmuş
hadisələr" deyə
ekranlaşdırılsa da,
Tamella xanımın söylədiklərinin mində
biri də deyil. Axı, ekran belə, bunları xalqa göstərsə dərddən
partlayar...
Tamella xanımın söylədikləri:
"Qaçqın qadınların
söhbətlərini bu
gün yada salanda qanım donur bədəndə. Deyirlər ki, ermənilər qadınları zorlayarkən
səs gücləndiriciləri
quraşdırırdılar ki, qadınların çığırtıları qonşu kəndlərdəki
azərbaycanlılar tərəfindən
eşidilsin. Söhbət
etdiyim qız-gəlinlərin
demək olar ki, əksəriyyəti " Yox, mənə
heç nə edə bilməyiblər, toxunmayıblar" deyə
faktı gizlədirdilər.
Lakin onların birini həkim müayinəsindən
keçirəndə dəhşət
bürüdü həkimi.
Qızın daxili param-parça
olmuşdu, hələ
üstəlik daxilinə
öz kirli corablarını da yerləşdirmişdilər zorlayan
alçaqlar".
"Köhnə çamadanlar"da
ən ağrılı
epizodlardan biri qadınların öz namuslarını, sözün
həqiqi mənasında
qanları ilə yumalarına dair kadrlar idi. Damarlarını kəsib, özlərinə
qəsd edən qadınlar sırasında
sağ qalanlar olsa da, sonra
onlar bu faktı, sirr dağarcıqları olaraq
gizlədib, intiqamımızı
aldığımız qələbə
gününə saxlaya
bilmişdilər.
"Oğlunu müharibədə
itirmiş ananın qarşısında bütün
insanlar günahkardır"
Ukrayna yazıçısı V. Qrossman
Ağır, dəhşət doğuran
kadrlardan (tövlə,
əyinlərinə geyindikləri
cırım-cırım olan
qadınlar) sonra işıqlı mənzili,
gözəl qamətli
qadın (Əməkdar
aktrisa Zemfira Əbdulsəmədova) və
nəğmə oxuyan
qızlar tamaşaçını
yormayan bir kino dili kimi
filmin üslubi üstünlüyüdür. Qeyd edim
ki, filmdəki ağır səhnələr,
ağrıdan məni
yumağa döndərsə
də, məhz filmin sonunda Qələbəmizi əks
etdirən rəngarəng
atəşfəşanlıq epizodlarını görəndə
hönkürtüylə ağlamağa
başladım. Belə çıxır
ki, insanı ağlatmaqçın, tək
filmdəki obrazları
ağlatmaq kifayət etmir. İstedadlı aktrisa Zarina
Qurbanovanın kamera qarşısında yaxşı
ağlamağını filmin
rejissoru Səidə Haqverdiyeva əməlli-başlı
istismar edib. Bəlkə də, rejissor ananın, həm də onun qızının
faciəsini bu fonda-ağlamaq fonunda verməyi münasib sayıb, ondandır.
Ancaq anaların faciəsinə
bunsuz da ağlamaq mümkündür.
Epizod belədir. Budur, ana
mənzilə daxil olur. Qızı bir qrup şagirdlə piano arxasında
Cəfər Cabbarlının
"Ölkəm" şeirinə
yazılmış məşhur
mahnını məşq
edir. Ana elə kandardaca dayanıb fəxrlə bu gözəl mahnıya qulaq asır. Lakin birdən kadr
dəyişir və ananın oğlu (Qazi Hacıseyidxan Surab) həmən o mahnılar bəstələnmiş
gözəl ölkəsinin
müdafiəsi üçün
müharibə meydanına
yollanacağını bildirir
anasına. Ana yalvarır ki, getməsin.
Kadr dəyişir. Artıq cəbhədən
oğlunun ölüm
xəbəri gəlmiş
ana oğluna qovuşmağa tələsir.
Cəfər Cabbarlının təşbehlərlə
bəzədilmiş "Ölkəm"
şeiri kimi bəzəkli olmaq istəyir ana. Üzünə ənlik kirşan, dırnaqlarına lak çəkir, oğluna xoş gələn donunu geyinir və əbədi yuxuya getməkçin çarpayısına uzanır.
Filmin ssenari müəllifi Sevda Sultanova bu epizodda, Ana-Vətən bağlılığının
intuitiv təsəvvürünü
yarada bilib. Bəli, Vətən uğrunda müharibələrdə analar
oğullarını itirir,
oğullarsa Ana Vətənlərinə
qovuşurlar.
"Müharibənin qadın siması olmur".
Müharibənin ağır zərbələrinə,
tək güc-qüvvət
deyil, zəriflik də hayqırtısıyla
var olduğunu çatdıra bilir. Bütünlüklə
qadın hekayələrini
əhatə edən " Köhnə çamadanlar" da öz sırğasını
itirən döyüşçü
qadın da (aktrisa Zülfiyyə Nəzər Məmmədova)
zərifliyin bir rəmzi olaraq maraqlı bir obrazdır. Gözlərində həyat eşqi
parlayan bu döyüşçü qadının
qulağındakı sırğa
da elə gözləri kimi parıldayır.
Budur, o, əlləri
bağlı erməni
əsirinin (Türkay Cəfərli) qabağına
qabda yemək qoyarkən, əlləri bağlı əsirin, xörəyi it kimi başını qaba əyib yeməsinə baxa bilmədiyindən, onun əllərini açıb əl ilə yeməsinə imkan yaradır. Lakin birdən
görür ki, sırqasının bir tayı yoxdur. Təlaş içində əsirin üstünə cumub, sırqasını axtarmağı
əmr edir, eyni zamanda da
təpiklə xörək
qabını vurub dağıdır. Sırqası ilə birlikdə zərifliyi də bir anın içindəcə
qeybə çıxır
bu döyüşçü
qadının.
Filmin digər epizodunda da müəllif sanki bu fikrini
bir daha vurğulamaqçın bir
əsgərimizin (Səmimi
Fərhad) diliylə döyüşçü qadınlardan
digərinə (Aygün
Fətəliyeva) elə
belə də deyir: "Get evinizə, qayıtma döyüş
meydanına, əsgər
forması geyinmə, sənə yaraşmır".
"Müharibədə olmayan kəsin, müharibə haqda danışmağa haqqı
yoxdur".
(aktrisa Marlen Ditrix)
Bu mənada " Köhnə çamadanlar"ın dəyəri həm də filmdə müharibə keçmiş qazilərimizin, müharibə əlillərinin iştirakındadır. Bütün bunlara rəğmən film, əsgərlərimizin ağrı-acısına qatlaşıb, onlara maddi və mənəvi dəstək göstərməyə məsul olan Əmək və Əhalinin Sosial Müdafiə Nazirliyi, "Dost" inkluziv inkişaf və yaradıcılıq mərkəzinin və eyni zamanda da, RS Productionun birgə əməkdaşlığı ilə ərsəyə gəldiyindən son illərin müharibə mövzusunda çəkilmiş filmləri sırasında ətrafında yaranmış ajiotajla diqqəti cəlb edir. Belə ki, bu film "kinomuzda və ədəbiyyatımızda müharibə və qələbəmiz haqda əsərlər yaranmır" iddiasına sonuna nida işarəsi qoyulası "səhvsiniz!" sözüylə cavab verə bildi. Filmdə 90 nəfərlik yaradıcı heyətin 20 nəfəri bayaq qeyd etdiyim kimi əliliyi olan şəxslərdir. Əgər bura Kukla Teatrı nəzdində yaradılmış "Oyun" inklüziv uşaq teatrının balaca aktyorlarını da əlavə etsək, demək olar ki, kino öz sözünü deməyə böyük bir ordu ilə gəlib ekranımıza.
Çəkilişləri keçən il başlamış bu ekran əsəri məhz 44 günlük müharibəmizdəki qələbəmizdən sonra tamamlanıb. Belə ki, filmdə, Qələbə sevinci yaşayan xalqımızın monumental obrazını yaratmaq üçün xronikal kadrlara da geniş yer ayrılıb. Tammetrajlı bir film olaraq, müharibənin ağrı-acılarına tab gətirmiş qadınlarmızın söylədiyi hekayətlərin olduğu kimi əks olunmasını, məncə, nisbi qəbul etmək olar. İlk növbədə ona görə ki, danışılanlar otuz ildən sonra söylənilənlərdir; belə hekayətlərdə isə faktlardan çox, ağrı- acılar daha canlı olur və canlı olduğu üçün də real olur.
Tək elə filmə verilən ad fikrimi təsdiqləyə
bilər. Rejissorun qeyd etdiyinə
görə, filmə verilən "Köhnə
çamadanlar" adı
filmdəki qadın obrazlarının öz ürəklərinin gizlin
guşəsinə bağlı
saxladığı köhnə
xatirələrinə işarədir,
yəni çamadan burda rəmzdir. Əlbəttə, rejissor bu bənzətməsini tamaşaçıya
öz dili ilə deyil, çəkdiyi kinonun dili ilə çatdırsaydı
filmin adı tamaşaçıda çaşqınlıq
yaratmazdı. Məhz elə
buna görə, mən də təxəyyülümə meydan
verib, çamadanı
sandıqla əvəz
etdim. Çox istərdim ki,
müharibə mövzusunda
çəkilmiş filmlərimizlə
dünya ekranlarında
da sözümüzü
deyə bilək.
Sandığı açıb,
pambığı tökərək
30 il haqq
səsimizi boğanları
hərbi tribunalarda, konqreslərdə ittiham edə bilək.
P.S. Ağrı-acımızı canlandırmaqçın,
gərgin psixoloji stresslərə qatlaşaraq
obrazlar yaradan, bu qısa məqalədə
adını çəkə
bilmədiyim bütün
yaradıcı heyət
qarşısında baş
əyirəm; film təkrarən
bizə Qələbəmizin
sevincini yaşada bildi.
525-ci qəzet.- 2022.- 20 may.- S.10;11.