Rübail poeziyası - rübai
cazibəsi
Hər bir şairin yaradıcılığını
ehtiva edən, onun özünəməxsus
poetik əhval-ruhiyyəsidir. Sənət, həyat düşüncələri
- gerçəkliklə mistika
arasında görünən
və görünməyən
fikir, düşüncə
bağlantılarıdır. O, sanki yaz ağzı
çay daşqınına
bənzəyir. Coşub-çağladıqca
məcrasına sığışmır,
hisslər cilovunu dartan şair isə bu coşqun
axarda özünü,
sözünü axtarır...
Gah nağıl qəhrəmanı kimi, gah da müdrik,
səbrli, dahiyanə düşüncələrlə... Bu yaradıcılıq ehtirası
isə poeziyanın daxili ab-havasından doğduğuna görə
fikir formaya, yorma isə fikrə xidmət edir... Keçidlərdə,
körpülərdə söz-sözə
yer verə-verə...
Dəyərli şair, Gəncə ədəbi-mədəni mühitinin
yetirməsi olan Rübailin yaradıcılığı
da coşqun ehtiraslarla, forma zənginliyi,
məna dərinliyi ilə müşahidə olunan bir yaradıcılıqdır. Çoxsaylı kitabların, poemaların müəllifi olan şairin müraciət etdiyi şeir formalarından biri də rübaidir. Rübail poeziyasının ideya qatlarına, bədii axtarışlarına dərindən
bələd olduqca bu ədəbi keçidin - rübainin nə qədər təbii və zəruri olduğunu hiss edirsən. Bu rübailər, yetkin və zəngin yaradıcılıq nümunələridir.
Onların poetik ideya və məna çaları klassik forma üslubuna yeni baxış, yeni düşüncə axtarışları
gətirib. Rübail əsərlərində
XII əsrdə yaşayıb-yaradan,
rübailəri ilə
böyük şöhrət
qazanan Məhsəti Gəncəviyə daim sevgi və ehtiram
bildirib. Böyük sənətkara
- Məhsəti xanıma
həsr etdiyi rübailərində bu sevgi poetik dillə
ifadə olunub.
"Məhsəti Gəncəviyə
rübailər" adlı
poetik nümunələr
də bu ehtiramın əlamətidir...
Torpaqla danışdı ömrü
boyunca,
Heç nə tanımadı torpaqdan uca.
Torpağın dilini bilən Məhsəti,
Döndü torpağına şair olunca.
Bu poetik nümunədən
sonra şair Məhsəti xanımı
şairlər anası
kimi təqdim edərək, ona sonsuz sevgilərini elə rübai ilə də ifadə edib.
Şairlər anası olmaq şərəfdi,
Məhsəti Gəncəvi belə hədəfdi.
Tale töhfəsidir, hər gözəl şeir -
Rübai gözəllik üstə
sədəfdi.
Ustada bu sonsuz ehtiram isə poetik əxlaq, sənət mədəniyyəti, sənət
örnəyidir. Rübai şeir formasına
- şeir şəklinə
ehtiyac Rübai poeziyasının daxili ehtiyacından doğduğunu
görüb, duyub,
hiss edirik.
Rübai
açılmış süfrəyə
bənzər,
Şairlər süfrəyə nəyi var düzər.
Nemətlər tükənər duzdan
savayı,
Duzsuzlar
həyatda mənasız
gəzər...
Çox
gözəl, poetik qənaətlərdir... Çünki rübai şairin dünyagörüşünü cilalayır, zamanla məkan arasında həmsöhbət olmağa
zəruri poetik hazırlıq tələb
edir. "Rübai
şairin söz möhürüdür" qənaətinə
gələn şair bu söz, sənət
məsuliyyətinə sevgi
ilə cavab verib... O, rübai şairin "alın təri" olduğunu dönə-dönə xatırlayır...
Bu sevginin sənət
payı isə onun 2015-ci ildə Moskvada nəfis şəkildə çap
olunmuş "Rübailər"
adlı kitabında toplanmış bir-birindən
dəyərli rübai
çələngidir.
Şairin rübailərini oxuduqca görürsən ki, bu əsərlərin bədii tutumu yığcam fəlsəfi
məntiqlə həyatın
olum və ölüm suallarına bədii cavablardır. Dünya dəli
olsa belə, insan inam axtarışındadır.
Bizsiz də sən vardın, ay dəli dünya,
Neynirdin bu qədər boş əli, dünya?
İndi
bu əllərlə silkələnirsən,
İtirib başını məzəli
dünya.
Başını itirən dünyanın sabahından isə şair narahatdır. Boş əllərin
harayı, savaşı
dünya ilə barışmağa qoymur.
Rübailin rübailərində lirik
mənin daxili ovqatı - ömür dialoqları, özü ilə dünya arasında söhbətləri
başlayır. Ömür isə tale fürsətidi,
tale qismətidi. Yaşamaq, düşünmək
və darıxmaq - fəlsəfi qənaət
- budur. Bu daxili narahatlıq iç kədəridir, pozulmuş
mənəvi aşınmalardır.
Kəsilmiş ağacın, qurumuş
budağın ahıdır.
Dünya dediyimiz yerdə göz yaşları axıdılır, qan-qada
qorxuları insan yuxularını pozur. Ömür
vaxt sarıdan korluq çəkir:
Vaxt yoxdu başını qaşımaq üçün,
Bir ömrün
yükünü daşımaq
üçün.
Nə qədər istəsən
ölməyə yer var,
Fəqət yer tapılmaz yaşamaq üçün.
Bu rübaidəki fəlsəfi
qənaət insanlıq
qarşısında çox
suallar qoyur. İnsanlığın məğlubiyyəti, planetimizin
dərdləri, şairi
heç vəchlə
bu hallarla barışdırmır. Şair
mənəvi dəyərlərimizin
aşındığı bir
zamanda köhnə dostun etibarını, sədaqətini milli dəyər anlayışı
kimi təqdir edir:
Köhnə şərab, köhnə
dosttək tutdu, buraxan deyil,
Köhnəliyə deyilən tost tutdu, buraxan deyil.
Şərab ilə köhnə
dostun fərqi təkcə odur ki,
Köhnə şərab yıxar
səni, köhnə
dost yıxan deyil.
Bu rübai bir el hikmətini yada salır: "Hər şeyin təzəsi, dostun köhnəsi".
Başqa bir rübaidə isə şair həyat hadisəsinə -
qəfəsə salınmış
pələngə acıyır.
Çünki qəfəs həbs olunmuş azadlıq, həbs olunmuş tale timsalında mənalandırılır. Qəfəs tapdanmış
həqiqət, məğlub
edilmiş ömürdür.
Azadlığı alınmış pələng kimi.
Qəfəsdə pələnglər yaşar
"firəvan",
Ətini, suyunu verərlər hər an.
Fəqət əl qaldırsan,
qırpar gözünü,
Pələng qorxaq olur qəfəsdə
yaman.
Əslində bu bir tale elegiyasıdır. Bu dərdin göz yaşları nə sətirlərə sığır,
nə də ürəyə. Bəs günahkar
kimdir? Bu, oxucunun axtardığı
cavabsız sualdır.
Amma hardasa cavablar məlumdur. Pələng ömrünə qəfəs yaraşmaz.
Rübail poeziyasında yurd, vətən sevgisi başlıca qayədir, ideya mənbəyidir. Amma bu sevginin ağrılı məqamları - Qarabağ
dərdi, Vətən
həsrəti üsyankar
vətəndaş mövqeyində
bədii obraza, bədii mətləblərə
çevrilib.
Rübainin canındakı daxili sızıltılar işıqla
qaranlığın döyüşüdür. Şair isə
bu ağrını yaşayan yaralı torpağın oğludur.
Üzağlığı isə qələbə
müjdəli günlərin
əlindədir. Qarabağın taleyi hamımızın taleyidir. Amma zaman gec-tez haqqın, ədalətin tərəfində oldu.
Doğma
torpaqlarımızın erməni
işğalından azad
olunması, şanlı
ordumuzun tarixi qələbəsi, narahat ruhlara təskinlik gətirirdi. Şairin
ruhu indi rahatdır... Qarabağda Qələbə bayrağımız dalğalanır.
O bu günü hər gün səbirsizliklə gözləyirdi.
Şairin rübailərində özü
ilə söhbəti,
etiraf məqamları da nisgilli notlarla
zəngindir. Dünyanın dərdlərini çəkən
ürəyin ağrıları
da dincəlmək, nəfəs dərmək istəyir.
Ürək necə dözüb
yükə, bilmirəm,
İndi çıxammıram dikə,
bilmirəm.
O mənim dərdimi çəkir nə vaxtdı,
Mən onun dərdini çəkə
bilmirəm.
Və nəhayət:
Döyünməsi zəlzələdi,
Tanrıdan sevgi dilədi.
Ürək də bir rübaidi,
Aləm bilsin bu belədi.
Sözün yarpaq-yarpaq rübai
qanadları... O qanadlar
gecəyə, gündüzə
fikir daşıyır.
Gah ürəkdən,
gah çiçəkdən,
gah alın qırışından, gah
bu gündən, gah da keçmişdən...
Müdrik, aşiqanə,
dərviş misallı
həyatın özü
isə şair ürəyində sanki bir rübaidir... Bu rübai isə
gerçək həyatın
nağılını pıçıldayır.
Rübailin rübailəri mövzu rəngarəngliyi ilə sanki əlvan bir çələngi xatırladır. Bu rübailərdə
dünyanı bütün
incəlikləri ilə
dərk edən insanın idrak üfüqləri, sevgi qanadları, ağlı-qaralı
dünyanın təzadları,
məna yükünə
ilmə-ilmə toxunur...
Dünyanın əşrəfi
isə insandır!
Bu dünyanın torpağı
ar, suyu çox,
Meşələri kəc baxana yaşıl ox.
İnsan
kimi sərvəti var bu yerin,
Ona görə vüqarı şah, gözü tox...
İnsan düşünür, mənalar
aləminə yol tapır.
Dəniz
qabarır ki, Ayla görüşsün,
Bulaq tələsir
ki, çayla görüşsün.
Ay dənizdən, çay bulaqdan uzaqdır,
Yaz qoyarmı
qışı yayla görüşsün.
Gözəlliyə heyranlıq oxucunu məna dərinliyinə çəkə-çəkə aparır. Bu qısa
yolun mənzil başındakı məna
möcüzələri, poetik
ifadə rəngləri
həyat, sevgi ruhunu görün, necə ucalığa yüksəldir.
Bu da şairin başqa bir məna çələngi...
Bütövlükdə poeziyanın
poetik kodu olan Çinar obrazı! Bu həm də Vətən obrazı kimi əzəmətini yaşayır...
Gecə
ay işığı əritməz
qarı,
Boz torpaq qırmızı boyamaz narı.
Kolun Vətəni yox, çox yerdə bitər,
Hər torpaq saxlaya bilməz Çinarı...
Bəli, çinarın ana qucağı Azərbaycandır, ulu Gəncədir, demək istəyir şair! Bu daxili, təmkinli qürur hissləri Rübailin rübailərinin ideya rişələri, dərin qatlarıdır...
...Gəlimli-gedimli, dünya, ağlı-qaralı dərdlərin həmişə bizimlədir. Amma nə yaxşı ki, sözün, sənətin möcüzələri bu ayrılıqda məğlub olmur. Necə ki, görkəmli şairimiz Rübailin sənət dünyası yaşayır, oxucularını düşündürür, birlikdə gələcəyə addımlayır, demək sənətkar, şair ölmür...
Ruhun şad
olsun, ustad!
İnqilab İSAQ,
Gəncə
525-ci qəzet.- 2022.- 21 may.- S.18.