"Molla Nəsrəddin" jurnalı və
"Şərq qapısı"
"Molla Nəsrəddin" jurnalının nəşrə
başladığı 1906-cı ildən qapandığı
1931-ci ilədək çap olunan nömrələrində
Naxçıvan mövzusu çox geniş şəkildə
öz əksini tapmışdı. Həm çar Rusiyası, həm də
sovet dönəmində Naxçıvana dair jurnalda dərc
olunan materiallar vasitəsilə
XX əsrin ilk 30 ilində
bu qədim diyarda baş verən bir çox neqativ halların
ifşası ilə yanaşı, onun ictimai-siyasi və mədəni
mühiti ilə də tanış olmaq mümkündür. Jurnalın Naxçıvanda nəşr
olunan "Şərq qapısı" qəzetinə
münasibəti və həmin qəzetin fəaliyyətini həmişə diqqətdə
saxlamasının isə özünəməxsus tarixçəsi
vardır. "Molla Nəsrəddin"in 1923-1930-cu il nömrələrində
"Şərq qapısı" ilə bağlı 10-dək
yazı dərc olunmuşdu. "Şərq qapısı"nın adına ilk dəfə jurnalın 18
fevral 1923-cü il tarixli 13-cü nömrəsində rast gəlirik.
Həmin nömrədə
"Cırcırama" imzası ilə dərc olunan
"Əslinə mütabiqdir. Naxçıvanda
çıxan "Şərq qapısı" qəzetində"
sərlövhəli yazı belə başlayır: "Maarif
komissarı Həmid bəy Mahmudov bir gün gedir
Naxçıvandakı bir dərəcəli məktəbi təftiş
edir və görür ki, müəllimlər dərsləri
saat doqquzdan yarım saat gec başladılar. Bunu gördükdə
komissar müəllimləri nəinki bir töhmət verməklə
qurtarır, hələ bəlkə bunları haman
günkü zəhmət maaşlarından məhrum edir. Bunnan işimiz yoxdur. Amma bunu edəndən sonra
haman verdiyi hökmü "Şərq
qapısı" qəzetində də çapa verdirir. Bunilə də işimiz yoxdur. Ancaq haman hökmün axırında yazılıb
"əslinə mütabiqdir".
Sonra
müəllif rişxənd obyektinə çevirdiyi "əslinə
mütabiqdir" ifadəsinə belə bir izah verir ki,
çar Rusiyası dövründə müfəttişlər
müəllimləri "zəhmət maaşından məhrum
qılarmış", bu vaxt "maarif vəzirlərinin belə-belə
çürük-mürük hökmləri doxsan doqquz kitaba
girərdi və rəsmi cəridələrdə nomerli və
təfsilli dərc olunardı",
bəzən isə "müəllimlərdə tənbəllik
görəndə bunları atalıq nəsihəti ilə
düzənə salıb gedərdilər".
Müəllif
yazını bu sözlərlə bitirir: "Biz müntəzir
idik ki, indi gərək işlər köhnə işlərə
bənzəməyə və azad məmləkətdə azad
maarifin komissarı müəllim yoldaşları tənbəl
gördükdə onları yoldaşlıq nəsihəti ilə
düzəldəydi, nəinki töhmət və cərimə
ilə".
"Molla
Nəsrəddin" "Şərq qapısı"na mötəbər bir mətbuat orqanı kimi
baxdığından ara-sıra onun səhifələrində
dərc olunan məqalələrə istinadlar edir və bu
yazılardan sitatlar gətirməyə də diqqət
yetirirdi. Məsələn, jurnalın 1926-cı il 18-ci nömrəsində
"Lağlağı" imzalı müəllifin
"Əmmalar" adlı yazısında belə bir yer
vardır: "Deyirlər ki, Eçmiyadzin qəzasının
Hacı Bayram kəndində bir nəfər yaxşı molla
var ki, adı Molla Səfərəlidir və çox
böyük kitablar oxuyubdur... Amma, amma bunun bircə
eybi budur ki, arvadlara yalandan dua yazır ki, uşağı olsun
və belə duaya 15 manat pul alır ("Şərq
qapısı")".
Jurnalın
1927-ci il 27-ci nömrəsində isə "Xəstə"
imzalı müəllif
"Şərq qapısı"na istinadən yazır
ki, 1927-ci ilin iyun ayının 14-də Naxçıvanda
"Əsli və Kərəm" operasının
tamaşası zamanı "sabiq müəllimlərdən
biri arvadlar oturan tərəfə hücum edib arvadını və
bacısını teatr salonundan çıxarıb "Mənim
arvadım və bacım teatra gəlməz",- deyə
bar-bar bağırıb söyüşlərə
başlar... Milislər tərəfindən
böyük bir çalışmadan sonra teatr salonundan
çıxarılıb milis idarəsinə aparırlar".
"Yazan
deyiləm" imzalı müəllifin "Noraşendən"
başlıqlı yazısında da "Şərq
qapısı"na istinad olunur. Jurnalın
11 avqust 1927-ci il tarixli 33-cü nömrəsində dərc
olunan həmin yazı
belə başlayır: "Ay Molla Əmi! Noraşen poçta xidmətçiləri gündə
gəlib mənə deyirlər ki, nə üçün
poçta müdirini "Molla Nəsrəddin" jurnalına
yazmayırsan ki, posta xidmətçilərilə yaxşı
rəftar etməyir?" Sonra müəllif müxtəlif
yaramazlıqlar haqqında yazan müxbirlərin təqib
olunduğundan həyəcanlandığını bildirir və
fikrini belə yekunlaşdırır: "O gün posta xidmətçilərindən
birini "Şərq qapısı"na vermişdilər. O
saat qəzeti götürüb müxbirlərin
adını-zadını bilmiş, məhkəməyə verdi. Mən də
gördüyümdən qorxuram, ona görə
yazmayacağam".
Yazıda müxbirlərin təqib edilməsi
haqqındakı məlumat həqiqətə uyğun idi. Tənqid hədəfləri
olan adi şəxslərdən tutmuş vəzifə sahiblərinədək
bütün mənfi tiplər müxbirlərə
qarşı səlib yürüşünə keçməsi
haqqında keçən əsrin 30-cu illərində fəaliyyət
göstərən mətbuat orqanlarında istənilən qədər
fakt və məlumatlara rast gəlmək olur. Bu barədə
5-7 oktyabr 1930-cu ildə keçirilən IV Naxçıvan
ölkə müxbirlər konfransına aid "Şərq
qapısı"nda dərc olunan materiallarda daha ətraflı
və dəqiq məlumatlar vardır. Konfransda
çıxış edən müxbirlər və mətbuat
sahəsində çalışan vəzifəli şəxslər
yekdilliklə belə bir fikir ifadə etmişlər:
"Müxbirlərə canlı rəhbərlik olmaması
üzündən onlar çox təqiblərə
uğrayırlar... şəxsi tənqidi boğan
və müxbirləri həyasızcasına təqib edən
məsul işçilər vardır".
Araşdırmalardan
aydın olur ki, "Molla Nəsrəddin" həmişə
"Şərq qapısı"nı izləmiş,
onun səhifələrində dərc olunan materiallarla
yaxından tanış olmuşdur. Zəngin təcrübəyə
malik olan bu jurnal yeri gəldikcə "Şərq
qapısı"nın daha mükəmməl
tərtibatla çap olunması üçün ona bəzi məsləhətlər
verməyi də məqsədəuyğun hesab etmişdir. Bu
baxımdan jurnalın 1925-ci il 4-cü
nömrəsində dərc olunan və bir qədər
yumoristik xarakter daşıyan yazıya diqqət etmək kifayətdir:
"Ordubadda bir komissiyon təyin olunubdur ki, gedib "Şərq
qapısı" qəzetəsinin 3-cü sayında Ordubaddan
yazılan doqquz məktubları bir sərlövhə
altına toplasın".
"Şərq
qapısı" qəzetinin 1925-ci il
tarixli 3-cü nömrəsini nəzərdən keçirərkən
"Molla Nəsrəddin"in haqlı olduğu aşkara
çıxır. Yəni qəzetin həmin nömrəsinin
2, 3 və 4-cü səhifələrində 8 dəfə
"Ordubaddan", 1 dəfə isə "Əylisdən"
sərlövhəsi ilə
müxtəlif başlıqlı yazılar dərc
olunmuşdu.
Əvvəla,
qəzetin bir nömrəsində respublikanın eyni regionu
haqqında bu sayda yazının verilməsi nöqsanlı idi,
ikincisi "Molla Nəsrəddin"in tövsiyə etdiyi kimi
bunlar bir sərlövhə ? "Ordubaddan" sərlövhəsi altında
verilsə idi, tərtibat baxımından daha mükəmməl
olardı.
"Molla
Nəsrəddin" jurnalı "Şərq
qapısı"na abunə kompaniyasının təşkili
və onun
vaxtlı-vaxtında oxuculara
çatdırılması məsələlərinə də
qayğı ilə yanaşırdı. Məsələn,
jurnalın 1928-ci il 6-cı nömrəsində
belə bir elan verilmişdir: "Naxçıvan şəhərində
nəşr olunan "Şərq qapısı" qəzetinə
abunə dəftəri açıqdır..."
Jurnalın
1928-ci il 14-cü nömrəsində isə
"Cücə" imzalı müəllif yazır:
"Naxçıvanda yanvarın 12-də çıxan
"Şərq qapısı" qəzeti Ordubada yanvarın
22-də ancaq gəlib çıxır. Bakıda
çıxan "Molla Nəsrəddin" jurnalı ayın
12-də Bakıda çap olunur, ayın 16-da Ordubadda olur.
O, yaxında, bu uzaqda, bəs bunun səbəbi nədir?"
Onu da qeyd
edək ki, Naxçıvanda "Molla Nəsrəddin"ə
abunə yazdırılması və onun yayılması
işlərində də "Şərq qapısı"nın müxbirləri fəallıq göstərirdilər.
Bu işlərdə Azərbaycanın Naxçıvandakı
mətbuat müvəkkili və "Şərq
qapısı"nın ən fəal
müxbiri M.Ə.Əsədullazadənin xüsusi xidməti
olmuşdur. Bu barədə "Molla Nəsrəddin"in
1930-cu il tarixli 7-ci nömrəsindən də məlumat almaq
olar: "Çağırış. "Molla
Nəsrəddin" məcmuəsini geniş kütlə
içərisinə, ələlxüsus qəza və dairə
mərkəzindən uzaq kəndlərinə yaymaq məqsədi
ilə üç ayda bir ilə qədər yüz nüsxə
abunə (yüz nəfərə) toplayaraq
aşağıdakı yoldaşları da dəvət edirəm:
Gəncədən Abbas Rəcəblini, Qubadan Münəvvər
Mirzəyevanı, Naxçıvandan Abbas Əliyevi. Naxçıvan mətbuat müvəkkili
M.Ə.Əsədullazadə".
"Molla Nəsrəddin" jurnalı
yaradıcılıq təcrübəsi keçməkdə
şərqqapısıçılar üçün həm
də bir məktəb idi. Onların qəzetdə çap
olunan "Balaca felyeton"larında "Molla Nəsrəddin"in
təsiri açıq-aşkar hiss olunur. Bu təsir
həmin felyetonların nəzm və nəsrin növbələşməsi
ilə yazılması, ifadə tərzi, birinci şəxsin
dilindən xüsusi əda və ironiya ilə təhkiyə
olunması, tənqid və gülüş hədəflərinin
ifşa üsullarında daha çox özünü
büruza verirdi. "Şərq qapısı"nın yazarları mollanəsrəddinçilərin
müxtəlif gizli imza tapmaq təcrübəsindən də
faydalanırdılar. Qəzetin səhifələrində rast
gəlinən "Kefli", "Ətcə
bülbül", "Köhnə rövzəxan",
"Müxlis", "Həkimbaşı", "Arıx",
"Meymun", "Pinəçi", "Abdal",
"Kölgə", "Avara", "Əntər" və
başqa gizli imzalar bunun əyani nümunələridir.
"Şərq qapısı" "Molla Nəsrəddin"in
"Poçta qutusu" rubrikasının ənənələrindən
də məharətlə istifadə etmişdi. Bir neçə
nümunəyə diqqət edək.
"Şair"ə:
Mətləbini nəsr ilə yazmış olsaydın, daha da
məsləhət olardı ("Molla Nəsrəddin"
1922, ¹ 5).
"Əli
qabarlı"ya: nəsr yazmağınız nəzmdən
gözəldir ("Şərq qapısı" 1924, ¹ 50).
"Hərdəmfikir"ə:
Yazdığınız şeir getmədi. Hələ bir az da fikirləşməlisən ("Molla Nəsrəddin"
1924, ¹ 15).
"Xəbərçi
müxbir" imzalıya: Yazanda yaxşı fikir elə
("Şərq qapısı" 1924, ¹ 46).
"Şərq
qapısı" qəzet olduğu üçün "Molla
Nəsrəddin" qədər imkanı yox idi ki, öz səhifələrində
karikaturalara geniş yer versin. Lakin buna baxmayaraq
o, "Molla Nəsrəddin"in bu ənənəsindən
istifadəyə də biganə qalmamışdı. Qəzetin
təkcə 1925-ci il nömrələrində 13 karikatura dərc
olunmuşdur ki,
bunları "Molla Nəsrəddin"in
karikaturalarından ayırmaq çox çətindir.
"Molla Nəsrəddin" jurnalının məşhur
rəssamı Oskar İvanoviç Şmerlinqin ilk dəfə
olaraq aşkara çıxardığımız "Şərq
qapısı"nda çap olunan iki karikaturası isə mətbuat
tariximizdə maraqlı faktlardan biri hesab oluna bilər.
Karikaturalardan
biri qəzetin 1925-ci il 25-ci, digəri isə
33-cü nömrəsində çap olunmuşdur. Hər iki karikaturanın aşağısından sol
küncdə O.Şmerlinqin ənənəvi imzası -
"O.Şlinq" qoyulub. Karikaturanın
biri "Əhya gecəsi" adlanır. İkinci
karikaturanın altında isə yazılıb:
"Naxçıvanın Tunbul kəndində Seyid Xəlil
şahtaxtılı kəndliləri dua yazmaqla və qeyri
mövhumat ilə aldadıb ciblərini soyur".
O.Şmerlinqin bu karikaturalarının heç biri
"Molla Nəsrəddin" jurnalında yoxdur. 1925-ci ildə
o, Tiflisdə çıxan "Yeni fikir" qəzetinin rəssamı
vəzifəsində işləyirdi. Həmin
karikaturaların "Yeni fikir"də çap
olunub-olunmamasını hələlik müəyyənləşdirə
bilməmişik. Çox ehtimal ki, "Şərq
qapısı" bu karikaturaları ya "Yeni fikir"dən
götürmüş, ya da sifariş yolu ilə
O.Şmerlinqin özündən almışdı. Bu ehtimalların hansının həqiqət
olub-olmamasından asılı olmayaraq hər halda qəzet həmin
karikaturalara öz səhifələrində yer verməklə
"Molla Nəsrəddın"
ənənələrinə
bağlılığını bir daha nümayiş
etdirmişdi.
Nəticə
olaraq belə qənaətə gəlmək olar ki, "Molla Nəsrəddin"
jurnalının Azərbaycan və
bəzi Yaxın Şərq ölkələrinin mətbuatına
müsbət təsiri Naxçıvanda nəşr olunan
"Şərq qapısı" qəzeti üzərində
də özünü göstərir.
"Cavad
xan oğlu Uğurlu xanın hekayəti" imzalandı
Mayın
21-də "LIBRAFF2 kitab evinin "Park Akademiya"
filialında Müzadil Zauroğlunun MİMTA Yayımlarında
nəşr olunan "Cavad xan oğlu Uğurlu xanın hekayəti"
kitabının imza günü keçirildi. Tədbirdə
ziyalılar və kitab oxucuları iştirak edirdilər.
Tədbiri giriş sözü ilə açan Milli İrsi Mədəni
Tarixi Araşdırmalar (MİMTA) Fondunun icraçı
direktoru Pərviz Əmirov bildirdi: "Fond fəaliyyət
göstərdiyi 17 il müddətində Azərbaycanın
milli irsi, mədəniyyəti və tarixini tədqiq edib
işıqlandırmağı öz öhdəliyi hesab edib. Bu sahədə görülən işlərə
"Füyuzat" və "İşıq"
jurnallarının yenidən təsis olunaraq çap
olunması ilə yanaşı, müxtəlif tərcümə
və tədqiqatlarla Azərbaycan kitab sektoruna verilən
töhfələri də aid etmək olar. Müzadil
bəyin tədqiqatları əsasında hazırlanan
"Cavad xan oğlu Uğurlu xanın hekayəti"
kitabı da mübarizə tariximizin
işıqlandırılması baxımından olduqca
mühüm əsərlərdən biridir".
Daha sonra müəllif Müzadil Zauroğlu kitabın ərsəyə gəlməsi barədə oxuculara məlumat verdi: "Azərbaycan tarixinin mübariz hökmdarlarından olmuş, öz mücadiləsi uğrunda şəhadətə ucalmış Gəncə xanı Cavad xanın oğlu, 23 ildən artıq müddətdə Rus-Çar imperiyasının istibdad zülmü ilə mübarizə aparan Uğurlu xanın həyat yoluna həsr etdiyimiz bu kitab tarixi sənədlərə və arxiv materiallarına əsasən tərtib olunub. Uğurlu xanın həyat hekayəsi qəhrəmanlıq dolu tariximizin bizdən gizlin saxlanılan ən şanlı səhifələrindən biridir! Müəllifi olduğum bu kitabda onun mübarizəsini az da olsa, əks etdirməyə çalışmışam".
"Füyuzat" jurnalının baş redaktoru Mübariz Yunus da kitab haqqında öz təəssüratlarını bölüşdü: "Cavad xan oğlu Uğurlu xanın hekayəti" bədii-tarixi povesti milli düşüncəsinin işığında qələm çalan, tədqiqatlarını millət və vətən yolunda faydalılıq prinsipi ilə aparan dəyərli ziyalımız Müzadil Zauroğlunun Azərbaycan xalqına dəyərli töhfəsidir. Əsər müəllifin "Füyuzat" dərgisində dərc edilən eyniadlı silsilə məqalələrindən tərtib olunub. Bu kitab "Füyuzat"ın 15 illik varisliyinə töhfə hesab oluna bilər. İnanıram ki, xalqımızın milli mücadilə tarixində önəmli bir dövr olan xanlıqlar dövrünə, xüsusən Gəncə xanlığına işıq salacaq bu əsər unutdurulmağa çalışılan mübarizə yaddaşımıza yenilənmə gətirəcəkdir".
Xalq artisti Nurəddin Mehdixanlı, professor Cahangir Məmmədli, Vətən Müharibəsində Şuşa uğrunda döyüşlərin iştirakçılarından Saleh Həsənov və xüsusi təyinatlı hərbçi Anar Qasımov, Xalq artisti Əli Nuruzadə, Əməkdar artist Münəvvər Əliyeva və başqaları da kitabda əks olunan mövzular, Uğurlu xanın mücadilə ilə yazdığı salnamənin tariximizdəki əvəzolunmaz rolu barədə yüksək fikirlər söylədilər.
Müəllif oxucuların kitab haqqında suallarını cavablandırdıqdan sonra kitabını oxucular üçün imzaladı, xatirə şəkilləri çəkildi.
Fərman XƏLİLOV
AMEA Naxçıvan Bölməsi
Əlyazmalar Fondunun baş direktoru,
filologiya elmləri doktoru
525-ci qəzet.- 2022.- 24 may.- S.14.