Bədii zövqü “dərslik”lərlə korlamaq  

 

 

Zahid Xəlili mən yaxşı tanıyıram. Sözün düzü, bu illər ərzində adını televiziyadan eşitmişəm, iştirakı ilə təşkil olunmuş silsilə tədbirlərdə olmuşam. Bu imzanı əqlimə həkk edən nəsnə poeziyanın özü qədər ülvi pakdır. İbtidai sinif dərsliklərində onun digər şairlərin müəllifi olduğu uşaq şeirləri bizi tərbiyə edib, estetik zövqümüzü formalaşdırıb, tərbiyəvi-didaktik əhəmiyyət daşıyıb. Zahid Xəlilin doğma imzaya çevrilməsində heç bir xüsusi təbliğat, kahkaşalı reklam baiskar deyil, sadəcə, uşaq yaddaşımız itidir daha etibarlıdır.

 

Şairin, yazıçının (söhbət layiqli qələm adamından gedir!) xalqa təqdim olunmasının, təbliğatının ilkin mərhələsi onun bədii nümunələrinin dərslikdə öz əksini tapmasından başlayır. Təbii ki, psixoloji baxımdan yaş qruplarına uyğun əsərləri nəzərdə tuturam. İstər qrammatik, leksik, morfoloji çalışmaların predmeti kimi, istərsə oxu, əzbərləmə, zehni inkişaf, mənəvi zənginlik naminə şagirdə təqdim olunan bədii nümunə kimi daha kamil əsərlərin dərslikdə yer alması çox-çox məqsədəuyğundur, nəinki qafiyə məna yükü baxımından hansısa bayağı şeirin.

 

Ölkədə yazmağa həvəsi olan oxumaq üçün can atanlardan sayca üstündür. Heç kimin qələmini əlindən alıb sındırmaq olmaz ki, sən niyə yazırsan. Düzü, bu məni narahat etmir. Çünki ədəbi ələkdən keçənlər, mühitin qiymətini alanlar, tənqid təhlilə cəlb olunanlar, əsl istedad sahibləri mütləq fərqlənirlər, qalanları təfərrüatdıAmma dərslik kimi vacib bir oxu vasitəsini gözardı eləmək, həvəskar mətnlərlə korlamaq təkcə çap olunmağa haqqı olanlar üçün ədalətsizlik deyil, həm kütləvi zövqsüzləşmənin təməlidir.

 

Şair, Yazıçılar Birliyi Uşaq ədəbiyyatı şöbəsinin rəhbəri Qəşəm Nəcəfzadənin dərsliklərdəki problemlərlə bağlıSabaha saxlamayaqverilişindəki emosianal çıxışı, əslində, həyəcan təbili idi.

 

Musa Yaqubun, Ramiz Rövşənin, Vaqif Bayatlının 10 11-ci sinif dərsliklərində ayrıca tədris olunmadığı sistemin daha aşağı pillələrdə hansı vəziyyətdə olduğunu təxmin etmək çətin deyil.Yazıçı Fəxri UğurlununVacib olan duyğuları tərbiyələndirməkadlı yazısında mövzu, ideya baxımdan 5-ci sinif ədəbiyyat dərsliyindəki problemlər, köhnəlik, şüuraltı olaraq yanlış istiqamətləndirmə kimi problemlərə toxunulub.

 

Digər tərəfdən, Qəşəm Nəcəfzadənin 25 səhifəlik tənqidi yazısında Azərbaycan dilinin zənginliyini özündə əks etdirməyən, məzmunsuz, həddindən artıq primitiv nümunələrin şagirdlərə təqdim olunması məsələsinə bunun yaratdığı problemlərə toxunulub.

 

Hər iki yazıdan çıxış edərək belə qənaətə gəlmək olarki, istər Azərbaycan dili dərsliklərində nümunə kimi çap olunan nəzm nəsr nümunələri, istərsə uşaqlara öyrədilən (çox təəssüf ki, çox vaxt kor-koranə əzbərlədilən) şeirlər ədəbi mühitdə oxucular arasında təsdiq olunmuş, ədəbi ələkdən keçmiş müəlliflərin imzasından çıxmalıdır.

 

Saxta mətnlər saxta imzalar son dövr insanımızın bədii zövqünü xeyli korlayıb bu proses davam edir.

 

Qəşəm Nəcəfzadənin tənqid hədəfinə çevirdiyiAltun Kitabnəşriyyatının timsalında hamı, bəlkə , elə hamımız bütün təhriflər, yolunda olmayan məsələlər üçün cavabdehik. Bu məsələ vaxt bizi hamılıqla ciddi narahat elədi? vaxtAltun Kitab”ın digər nəşriyyatların məsul şəxslərinin qarşısına keçib narahatlığımı dilə gətirdik, bunu ictimailəşdirdik? Görəsən, o yüngül mətnləri uşaqlarına əzbərlədən hansısa valideyn bundan narahat olub səsini çıxarıbmı?

 

Bir nəşriyyat rəhbərinin və ya bir kollektivin, müəllifliyə də, münsifliyə də iddialı 3-5 nəfərinqənaəti kamil dərslik üçün kifayət deyil. Sözü bilən, Sözə bələd olanbu sahədə əsl peşəkar mövqeyinə yüksəlmiş imzalarla məsləhətləşmək, tutarlı rəy almaq, müzakirə əsasında son versiyanı təsdiqləmək lazımdır. Yoxsa ya elə yüz ildən bəri dərsliklərdə yer alan nümunələr yenilənməyəcək, ya da “yenilənmə” adıyla keyfiyyətsiz, zövqlərə qənim, saxtakarlıq qoxuyan söz yığınları hər dərslikdə qarşımıza çıxacaq. Beləliklə Əli aşından da olacağıq, Vəli aşından da

 

 

Nadir YALÇIN

 

525-ci qəzet.- 2022.- 24 may.- S.9.