Sənətşünas
Sevil Kərimova: "Öyrənməyi və
öyrətməyi çox sevirəm"
Sənətşünaslıq üzrə fəlsəfə doktoru, Azərbaycan Dövlət Mədəniyyət və
İncəsənət Universitetinin
rektor müşaviri, dosent Sevil Kərimova
son zamanlar bir-birindən
maraqlı və uğurlu layihələriylə
həm universitet, həm də incəsənət həyatının
dinamikasına töhfələrini
verməkdədir. Onunla
sənətşünaslığın hazırkı problemləri,
Azərbaycan incəsənətinin
inkişaf istiqamətləri
və pedaqoji fəaliyyəti haqqında
geniş söhbət
etdik:
***
- Sevil xanım, sizin üçün sənət nədir?
- Yalan olar deyim
ki, sənət mənimçün hər
şeydir. Sənət zehnimin, ruhumun,
həyatımın bir
hissəsidir. Çünki mən buralara asan yolla gəlməmişəm.
Anam pedaqoq-psixoloq, atam isə riyaziyyatçıdır.
Özü də ehtimal
nəzəriyyəsi kimi
ağır bir sahəsi var idi. Yəqin, onlardan mənə
təhlilə meyil keçib. Məncə, təhlilə meyil
də gec-tez səni sənətə gətirib çıxarır.
Mənim
həkim, ya tarixçi olmaq şansım vardı.
Amma bunların ortaq nöqtəsi kimi sənətşünaslığı seçdim. Bununçün düzgün yol
göstərənlər də
oldu. Müəllimim Leyla Axundzadə
mənə bununla bağlı çox şey izah elədi
və anladım ki, sənətşünaslıq
ehtimal nəzəriyyəsi
qədər çətin
sahədir. Ona görə
də sənət zehnimin, düşüncəmin
bir hissəsidir.
Həmçinin, sözsüz ki,
o, sənin davranışına,
daimi məsuliyyətinə
böyük bir iz qoyur.
Sənətşünaslıq bütün humanitar sahələrin kəsişmə
nöqtəsidir. Sənət əsəri varsa,
mütləq ona münasibət və bu münasibəti formalaşdıran nəzəri
baza var. Bu baxımdan,
sənətşünaslıq mübahisəlidir və ayrı-ayrı sahələrinin
nümayəndələri heç
də hər zaman bir-biriylə uzlaşmaya gələ bilmirlər. Ona görə
də mərkəzləşmə
mütləqdir.
- Sənət yolunda özünüzə kimləri
ustad hesab edirsiniz?
- Elə şəxsiyyətlər
var ki, onlar
mənimçün ikondurlar.
Bunların arasında tarixi
şəxsiyyətlər də
var, sənət adamları da. Amma çox uzaqlara getməyi xoşlamıram.
Bu yolda ilk müəllimim
Leyla Axundzadə olub. Peşəkar və məsuliyyətli
sənətşünaslarından biri Telman İbrahimov
mənimçün həmin
ikonlardan biridir. Çünki Telman müəllim
bizə təhlilin, axtarışın dərinliklərini,
işin məsuliyyətini,
ciddiliyini, sakrallığını
öyrətmişdi. Bu
gün çox sevinirəm ki, universitetdə onunla birgə çalışıram.
Mərhum Hicran Babayeva, elmi rəhbərim Sevil Sadıqova və bütün müəllimlərimi
sayğı və sevgiylə yad edirəm. Bilirsinizmi, incəsənətin tarixini öyrənmək digər ixtisaslardan çox fərqlənir.
Biz oxuyanda qrupda
6-7 nəfər tələbə
olardı. Amma bu gün qruplarda 30-33 nəfər tələbə
olur. Onlardan 2 və ya 3
dəyərli sənətşünas
çıxsa, bu, bizimçün nəaliyyətdir.
Çünki çox spesifik
və incə peşədir.
- Hazırkı Azərbaycan
incəsənətini bir
sənətşünas kimi
dəyərləndirsəniz, necə bir mənzərə
yaranar?
- Bu gün çox maraqlı bir dövrdə yaşayırıq.
Artıq
Azərbaycan müstəqildir
və dünyaya açıqdır. Buna görə də çiçəklənmə dövrünü
yaşayır. Amma
bundan sonrakı mərhələ bir az tərəddüd
yaradır. 20 ildən sonra əmin deyiləm ki, fırça anlayışı olacaq.
Çünki rəqəmsal
dünya sürətlə
inkişaf edir və ola
bilsin ki, biz də rəqəmsal sənət yaradıb, orada işləyərik. Amma hazırkı mərhələ
çox maraqlıdır.
İndi 3 ayrı nəsil fəaliyyətdədir
ki, birincisi, 1960-70-ci illərdə işləməyə
başlayan korifeylərimiz,
ikincisi, 80-lərin axırı,
90-cı illərdə fəaliyyətə
başlayan orta nəsil, üçüncüsü
isə, 30-35 yaşlı
gənc rəssamlarımızdır.
Sonuncu nəsil artıq müstəqil Azərbaycanda təhsil alan, yaşayıb-yaradan
sənətçilərdir. Bu üç nəslin
yanaşması tamamilə
fərqlidir.
- Bəs bu üç
nəslin toqquşması
hansı mənzərəni
ortaya çıxarır?
- O mənzərəni gözümüzün
qabağında ADMİU yaradır.
Çünki universitet elə
bir məkandır ki, bütün bu nəsillər istər-istəməz bir akademik sistemdə birləşirlər. Bir proqram
çərçivəsində eyni dərsi o üç nəsil fərqli tərzdə deyir. Bu, tələbələrdə
də əks olunur. Çox maraqlı və
canlı bir prosesdir. Amma universitetdən kənar
düşünmürəm ki, bir-birinə təsir edə bilsinlər, bir-birindən
qidalansınlar.
- Hazırda Azərbaycan
rəssamlığında məktəb
problemi nə yerdədir?
- Təəssüf ki, bu, ən böyük
problemlərdən biridir.
30 ilə yaxındır
ki, rəssamlarımız
Türkiyədə işləyirlər,
çox ciddi fəaliyyətləri olur.
Amma bu 30 ildə orda Azərbaycan məktəbi yaranmayıb.
Halbuki, oraya gedən rəssamlarımız
ciddi ənənələrlə
gediblər və 30 il məktəb
yaratmaq üçün
kifayət qədər
önəmli zamandır.
Bunun da fərqli səbəbləri
ola bilər.
Qrup anlayışı da bizdə yoxdur. İnqilab dövründə və
90-cı illərdə Rusiyada,
Türkiyədə nə
qədər qruplar yaranır, dağılır,
əsasında yeni qruplar formalaşırdı.
Azərbaycanda isə
90-cı illərə aid Peykər,
Təsdiq və Labirint qruplarını təsnif edirik ki, onların da fəaliyyəti 2000-ci illərdə sönüb.
Bu gün sənət
tariximizdə qrup da izləyə bilmirik.
- Pedaqoji fəaliyyətiniz necə başladı və necə davam etdi?
- İlk təhsilim tibb olsa da, davam etmədim, çünki sənətşünas olmaq istəyirdim. Amma 1995-ci ildə sənətşünas kimdir, doğrusu, bilmirdim. Sadəcə istiqamət maraqlı gəlirdi. Magistraturanı Rəssamlıq Akademiyasında bitirdim və elə həmin dövrdə kafedradan təklif alaraq orda işləməyə başladım. Onunla yanaşı, İncəsənət Muzeyində işlədim. Əvvəl bələdçi, sonra elmi işçi kimi. Həmişə tələbələrimə də deyirəm ki, bir sənətşünasın ən azından 5 illik muzey təcrübəsi mütləq olmalıdır. Sonra bədii təhsil müəssisəsindən bir müddət uzaqlaşdım, amma pedaqoji fəaliyyətim davam etdi. 2006-cı ildə Azərbaycan Turizm İnstitutu təsis olundu və qürurverici haldır ki, ilkin mərhələdən mən orda işlədim. Orda mədəni turizm, muzey və arxiv ixtisasına incəsənət dərslərini tədris edirdim. 2016-cı ildə öz doğma universitetimizə dəvət aldım. Sözsüz ki, ordan sonra bura gəlmək xüsusi bir fərq idi. Burda nəzəriyyəni daha çox hiss etdim. Konfutsinin dediyi kimi, müəllim nə qocalır, nə ölür. Çünki hər zaman yenilənirsən, axtarışlar aparırsan. Bura mənimçün çox maraqlı və cəlbedicidir. Məncə, dünyanın ən gözəl peşəsi müəllimlikdir. Doğrudan da, insanı ölümsüz edir, qoymur ruhdan düşəsən. Öyrənməyi və öyrətməyi çox sevirəm.
- İlk öyrətdiyiniz nə olur?
- İlkin məqamda başa salmalısan ki, hara gəlmisən, bu universitet digərlərindən fərqlənir. Çünki onlar təcrübəsiz gəlirlər və çoxu elə fikirləşir ki, ən rahat sahə incəsənətdir. Amma biz onlara öyrədirik ki, bu, çox ciddi və məsuliyyət tələb edən elmdir. İlk işim bədii məsuliyyəti öyrətməkdir.
- Siz həm də müxtəlif layihələrin tərtibçisi, icraçısı kimi diqqət çəkirsiniz. Bu işlərin enerjisi hardan gəlir?
- Enerji həm şəxsi həyatımdan, həm də tələbələrimdən gəlir. Bu gün ADMİU tarixinin yeni bir mərhələsini yaşayır. Beynəlxalq əlaqələrdən tutmuş daxili nizama qədər hər şey dəyişib. Bu da məncə, rəhbərliklə əlaqəlidir. Düzgün istiqamət, səhvləri görüb onları düzəltmək imkanı vermək, həvəsləndirib dəstəkləmək bədii mühit üçün çox mühümdür. Layihələr ondan irəli gəlir ki, biz bütün bu danışdıqlarımızı gözəl şəkildə təqdim edə bilməliyik və universitetimiz bundan da çox tanınmalıdır. Hazırda Azərbaycanın ayrı-ayrı ölkələrlə diplomatik əlaqələrinin yaranmasının 30 illik yubileyinə həsr olunan "Paralel dünyalar" layihəsini həyata keçiririk. Tədbirlərimiz üçün elə ölkələr seçirik ki, onların tarixi, mədəniyyəti bizim akademik proqramda əks olunur. Macarıstan və Yunanıstana aid tədbirlər keçirdik. Üçüncü mayın 31-də İtaliyaya aid olacaq. Çalışırıq ki, İtaliyanı intibah ruhlu edək. Gələn ilə Çini planlaşdırmışıq. Çünki bu tədbirlərimizdə qonaq olan Çin səfirliyi özü təklif etdi ki, onlarla da belə bir tədbir olsun. Düşünürəm ki, sentyabrın 28-i Konfutsinin ad günündə Çinlə birgə tədbir keçirə bilərik. Bu tədris ili üçün layihəmizi qardaş ölkə Türkiyə yekunlaşdıracaq. Yunus Əmrə İnstitutu və Türkiyə səfirliyiylə birgə çox gözəl tədbir planlaşdırırıq.
- Bu günlərdə Ağdamdan qayıtdınız. Bu, sizin azad olunmuş torpaqlara ilk səfəriniz idi?
- Bəli. Bu mövzu mənimçün çox həssasdır. Çünki 90-cı illərdə yetkin yaşda idim və hər şey gözüm önündə baş verirdi. Heç vaxt "Qarabağı itirmişik" deyə bilmirdim. Sadəcə müharibədə müəyyən səbəblərdən qazana bilməmişdik. Qələbədən sonra isə ora gedə bilmirdim. O uşaqların qanı mənimçün hələ isti idi. Bu günlərdə Ağdamda keçirilən tədbir sufiliyin böyük nümayəndəsi Həmzə Nigariyə həsr olunmuş beşinci konfrans idi. İlk dəfə idi bu konfransda iştirak edirdim. Əvvəlki konfranslarda iştirak edən həmkarlarımız Nigari haqda hər şeyi öyrənmişdilər, bir tək torpağını görməmişdilər. O da bu dəfə qismət oldu.
Ağdamda axırıncı dəfə 5 yaşımda olmuşam. İndi ora girəndə şok keçirdim. Çünki o cür müasir, gözəl şəhər indi xarabazara çevrilib. Amma yenə də istəmirəm Ağdama "ruhlar şəhəri" desinlər. Ağdamın yeri var, tarixi var və orda şəhər yenidən, ən gözəl şəkildə bərpa olunacaq. Hətta bərpa işlərini görəndə insan istəyirdi gedib o işçilərə kömək etsin. Gələcəkdə imkan olsa Qarabağa gedib, orda da mədəniyyətimizə, incəsənətimizə və elmimizə öz töhfələrimi vermək istərəm. Minaların yanında torpaqdan cücərib çıxan çiçəkləri, gülləri görəndə insan qəribə hisslər keçirir. Qəbiristanlıqda çox duyğulandım. Düşünürəm ki, bütün bunları yaşından, cinsindən asılı olmadan, heç bir erməniyə bağışlaya bilmərəm.
- Son olaraq, planlarınızdan danışmaq istərdik.
- Dediyimiz ki, universitetimiz
dünya standartlarına
yaxınlaşır. Proqramlarımızda da dünya standartlarını
tətbiq edirik. Bu baxımdan, sənətşünaslıq
ixtisası üçün
bəzi fənlərdə
ADMİU ilkdir. Buna görə də planlaşdırıram ki,
bu yay bəzi
fənlərlə bağlı
dərsliklər hazırlayım.
ADMİU-nun 2023-cü ildə yubiley ili
üçün Türk
incəsənətinə dair
dərslik, həmçinin,
monoqrafiyalar hazırlayıram.
Xalq rəssamı Arif Əziz və Əməkdar rəssam Vüqar Əli haqqında monoqrafiyalar yazmağı planlaşdırıram.
Eləcə də, sözsüz
ki, layihələrimiz,
sərgilərimiz davam
edəcək. "Şuşa İli" çərçivəsində Xalça Muzeyiylə birgə gözəl bir layihə keçirəcəyik.
Şahanə MÜŞFİQ
525-ci qəzet.- 2022.- 25 may.- S.16.