İlber Ortaylının
tanıdığı və sevdiyi Sabir
MİRZƏ
ƏLƏKBƏR SABİRİN ANADAN OLMASININ 160
İLLİYİ ƏRƏFƏSİNDƏ
DÜŞÜNCƏLƏR
"Əcnəbinin seyrə balonla
çıxdığı", bizim "avtomobil minməyən"
vaxtımız çoxdan arxada qalıb.
Reklamınızı SmartBee ilə effektiv edin.
Biz də o "balon"la İstanbula gəlmişik.
Türk dünyasının tanınmış alimi ilə
türk dünyasının tanınmış şairi barədə
söhbətə.
Ankara Universitetinin professoru İlber Ortaylı ilə
anadan olmasının 160 illiyi tamam olan Mirzə Ələkbər
Sabir barədə danışmaq fikrindəyik.
Dəqiq görüş vaxtı bir ay əvvəl təyin
olunub.
Amma həmsöhbətimiz
görüşə bir az ləngiyir. Osmanlılar demiş, görüş ertələnir.
Və nəhayət, iri cüssəli bu məşhur və
gülərüz tarixçi özünü görüş
yerinə yetirir.
Şəhər bələdiyyəsində bir tədbirdə
ləngidiyini bildirib üzrxahlıq edir.
Qısa hal-əhvaldan sonra söhbətə
başlamağa hazırlaşırıq.
Rejissorumuz bayaqdan qurulmuş kameranın arxasında
dayanan operatora işarə verir ki, başlamaq olar. İşıqçı
hansısa düymələri basıb həmsöhbətimizin
nurlu sifətinə bir az da işıq əlavə
edir.
Biz əvvəlcə
Bakıdan apardığımız hədiyyələri təqdim
edirik: kiçik Şirvan xalçası, müxtəlif
çeşidli Azərbaycan şərabları, şirniyyat və
bəndənizin müəllifi olduğu "Nobellər neft,
milyonlar və milyonçular şəhərində"
adlı kitabı...
Kitabı
vərəqləyir və:
- Sizmi
yazdınız? - deyə soruşur və dərhal
da geri qaytarır:
-
Yazmadınızmı?
Yəni
avtoqraf yazılmadığıma kiçik bir etiraz...
Çoxsaylı dünyaca məşhur kitabların
müəllifinə avtoqraf yazmamaq kimi təvazökarlığım
"cəzalandırılır".
Götürüb yazıram.
Nəhayət,
əsas hədiyyəni təqdim edirik: "M.Ə.Sabir. Seçilmiş əsərləri".
Sevincək
bu kitabı da vərəqləyir və gülə-gülə
soruşur:
- Necə
demişdi "Ürəfa marşında"? Anyaları,
Sonyaları yanlarız...
Və kitabda həmin şeiri axtarır. Mən
tapıb verirəm, ləzzətlə yenidən oxuyur, "ay
bərəkallax nə güzəl canlarıq"
misralarını özünəməxsus tərzdə təkrar
edir.
Və
başlayır: "Mən Sabirin
yaradıcılığı ilə ilk dəfə 1967, ya
1968-ci ildə tanış
olmuşam..."
O vaxt
Bakıdan Ankaraya bir heyət gəlir. İlber bəyin
dediyi kimi "Moskva üzərindən".
Həmin qrupun yarısı gürcülərdən ibarət
imiş, yarısı da bizimkilər, yəni Bakıdan gələnlər.
"Rəhmətə yürümüş artıq,
Ənvər bəy vardı..." - deyə İlber bəy
xatırlayır.
Mən söhbətin hansı Ənvər bəydən
getdiyini xatırlaya bilmirəm. Sonradan Bakıda bu barədə
yazıçı Anara danışanda deyəcəkdi ki,
vaxtilə Ənvər Bağırov adlı filoloq var idi, o
vaxtlar Moskvada yaşayırdı. İndi rəhmətə
gedib, yəqin onu nəzərdə tutur.
İlber
Ortaylı isə Sabirlə
"tanışlığı"nın
tarixçəsini danışır: "Mənə dedilər
ki, müsafirləri Ankarada Esenboğa hava alanından alacaqsan,
Ankaranı gəzdirəcəksən, Konyaya aparacaqsan, sonra da
gətirib Ankaradan "Aeroflot"la Moskvaya yollayacaqsan".
Nümayəndə heyətinin səfəri bir həftə
davam edir və İlber bəy etiraf edir ki, mən ilk dəfə
Azərbaycan ziyalıları ilə onda
qarşılaşdım. Azərbaycan dilində
danışıqları ilk dəfə onda eşitdim. Mənə kitablar verdilər. Bu
kitabların içində kiril əlifbası ilə
basılmış "Hophopnamə" də var idi. Mən kiril hərflərini oxuya bilirdim deyə
kolayca oxudum. Sabiri onda tanıdım,
çox xoşuma gəldi.
İlber
bəy Sabirin yaradıcılığına
vurğunluğunun bir sirrini də açır: "Həyatını
öyrəndim. Gördüm bu, bir məzlum
adamdır. Yəni Azərbaycan
"dvoryanstvosu"ndan, zadəganlarından deyil. Şamaxılı küçük bir tüccar ailədən
gəliyor. O zaman solçu olduğum üçün
öncə ordan sevdim.
Sonra onu da öyrəndim ki, 49 sənə
yaşamış bu zavallının şeirləri çox da
çap edilməyib. Ömrünün son səkkiz sənəsində
Azərbaycanda türkçülük, türk mədəniyyəti
və mətbəəçilik inkişaf etdiyi
üçün bunun şeirlərini toplayıb nəşr
ediblər. "Hophopnamə" belə yaranıb..."
İlber Ortaylı onu da etiraf edir ki, onun şeirlərini
oxuduqca anladım ki, bu, bizi bağlayan, tərbiyə edən
bir öyrətmən, bir müəllimdir. Və fikirləri
bütün türklər üçün keçərli!
Və bundan sonra İlber bəy Sabirin Füzuli şeirinə
bağlılığından danışır. Hətta onun
yaradıcılığını Əziz Nesinlə
müqayisə edir. Əziz Nesinin
çirkin bir adamı gözəl kimi təqdim etməsindən
nümunə gətirir. Sabirin
yaradıcılığında bu üslubun qabarıq
olduğunu xatırladır.
Və əlavə
edir: "İnsanları satira qədər, mizah qədər
etkiləyən, dürtən bulunmaz. Şimdi mən sana bir ton laf etsəm, səbrin olsa dinlərsən,
bir başqasının səbri yoxdur, dinləməz. Çıxdıqdan sonra da unudarsınız. Amma Sabir bunları şeirlə yapıyor,
yadaşlara hopduryor".
Ardınca
İlber bəy cavanlıqdan yaddaşına hopmuş misraları
özünəməxsus tərzdə əzbər söyləyir:
Xoşlamarıq
bir para nadanları,
Şiveyi-nisvani-müsəlmanları,
Neyləyirik
Fatma-Tükəzbanları?!
Annaları,
Sonyaları yanlarıq,
Ay
barakallah, nə gözəl canlarıq!..
İzah edir ki, Sabir öz dövründə meydana
çıxan "kültürəl assimlyasiya"ya
etirazını belə bildirir.
İlber
bəy yaradıcılığından həvəslə
danışdığı Sabirə Bakıda heykəl qoyma
tarixçəsindən də xəbərdardır: "Maləsəf,
həyatının son səkkiz sənəsində
yazdıqları basılmış, amma o qədər çox
oxunmuş, o qədər çox sevilmiş ki, bu gün də
unudulmur. Bu, dünyada para ilə heykəli tikilən
ilk böyük müsülman və ilk böyük türk.
Bu, çox interasan məsələdir. İnsanlar bu gün də böylə yazarlar bəklərlər".
İlber bəyin Sabirin heykəli barədə dedikləri
nədənsə məni uzaqlara apardı.
Xüsusən
ilk türk heykəli ifadəsi...
1988-ci ildir.
Ölkədə Qarabağ məsələsi ilə
bağlı yaranan gərginliyin ilk vaxtlarıdır. Hamı
Qarabağdan danışır. Azərnəşrin
baş redaktoru Cəmil Əlibəyovun kabineti. Bəxtiyar
Vahabzadə Qarabağla bağlı hökumətin hansısa
addımına etiraz etmək üçün Əlibəyova:
- Cəmil,
mən burdan durub gedərəm Sabirin heykəlinin
qarşısına, 10 min adamı yığaram
başıma...
Cəmil
Əlibəyovun az qala
pıçıltı ilə dediyi etiraz:
- Bəxtiyar,
Sabirin heykəli qarşısına yox... Ora getsən,
səni millətçi hesab edəcəklər. Leninin heykəlinin qarşısına getmək
lazımdır.
Bu, öz
gözləri qarşısında atası Ədil bəyin
37-ci ildə nələr çəkdiyini, "NKVD"nin nə olduğunu dərindən hiss eliyən
ağsaqqal yazıçının
pıçıltısı idi...
İndi xatırlamıram, Bəxtiyar müəllim o
mitinqi təşkil elədi, ya eləmədi, başqa məsələdir. Amma Sabirin heykəlinin
ilk türkə ucaldılan heykəl olduğu və İlber bəyin
bunu xüsusi vurğulaması Sabirin millətçilik və
türkçülük ideyalarını yada saldı.
"Sabirin türkcəsi xoş bir türkcədir. Sabiri
İstanbul türkcəsinə çevirmədən böylə
oxusaq, bizim Osmanlı kültürümüz də artar, zənginləşər.
Bu, çox önəmlidir", - bu fikirləri də
İlber bəy söyləyir.
Və əlavə
edir ki, bunun ardınca Şəhriyarı oxuyursan, sonra Cavidi
oxuyursan, "Danabaş məktəbi" ("Danabaş kəndinin
məktəbi" - M.H.) kimi pyesləri oxuyursan... Öncə oxumaq lazımdır. Görəcəksən
ki, problemlər eyni! Onun üçün bu kimi
yazarlar üç qitənin adamlarıdır.
İlber bəy yenidən Sabirin kitabını
götürür. Şeirləri zövqlə, gözəl əhval-ruhiyyə
ilə oxuyur. Və hər şeir barədə
özünün izahatını verir.
Və təəssüflə
əlavə edir ki, "mənim bildiyim bizdə bir sokak yok
Sabir adına, bir meydan yok, hətta bir heykəl
də yok! Amma olacaq, çünki Sabir adı
indi Türkiyədə çox hallanır, onun şeirlərini
oxuyanlar çoxalır".
Əslində İlber Ortaylı tarixçidir, Ankara
universitetinin professorudur. Amma onun tarixçiliyi Sabirə, Sabir
poeziyasına vurğunluğuna qətiyyən mane olmur. Bizə ayırdığı vaxt limiti tükənsə
də, Sabirin şeirlərini oxumaqdan doymur. Oxuyur, ürəkdən
gülür, hər dəfə Sabir
yaradıcılığının hansısa bir cəhətini
qabardır...
Və Sabir dövrünə qayıdır. Sonrakı illəri
xatırladır. Azərbaycan ədəbiyyatı
ilə yanaşı, mədəniyyət və incəsənət
sahəsində bizim qazandığımız uğurları
xüsusi vurğulayır. Üzeyir bəy
kimi dahinin hələ də Türkiyədə yetişmədiyini
təəssüflə etiraf edir.
Söhbətimiz o qədər uzanır ki,
görünür, bizdən sonrakı görüşlərini
unudur. Və bu vaxt qızı və nəvəsi gəlir.
İlber
bəy bizi onlarla tanış edir və
yalnız nəvəsinin belə qəfil gəlişindən
sonra söhbətə yekun vurur.
Sabiri
sevin, Sabiri oxuyun deyir...
Biz isə böyük alimlə sağollaşıb otelə
tələsirik. Yenidən seyrə "balon"la
çıxmaq üçün. Yolumuz Bakıyadır.
Sabirin Vətəninə...
O Vətənə
ki, Sabiri sevirlər, oxuyurlar...
O Vətənə ki, Sabirin əsərlərini sadəcə
şeir kimi oxuyuruq. Amma nəticə
çıxarmırıq. İslah olmuruq!
Hündürmərtəbəli binaları bir-birinin
içində ucaldırıq.
Sabir dövründə rus dilində
danışanlarımız indi ingiliscə
danışmaqlarını gözə soxurlar.
Sabir dövründə "oxutmuram əl çəkin" deyənlərin nəvələri indi saxta diplom gəzdirirlər. Hətta bu diplomlarla yüksək vəzifələr tuturlar!
Əgər o vaxt Sabir "min qələt gördüm qarışmış bir vərəq imlasına" yazırdısa və o, bu "min qələt"i bir "məktəbi-müdirin" məktubunda görmüşdüsə, bu gün biz elementar savadı olmayan məktəb direktorunun məktubunu oxumalı oluruq.
Xəstə ayağı qoyub salamat ayağı kəsən, əməliyyat edən həkimi xatırlamırsınız? Azərbaycanda olmuşdu axı, bir neçə il əvvəl! XXI əsrin Azərbaycanında. Sabirin vəfatından 110 il sonra!
Deməli, biz Sabiri sadəcə... oxuyuruq,
gülürük. Amma
yüz il əvvəlki problemlər
qalır!
Deməli,
Sabirin yaradıcılığı bu gün də
aktualdır!
Min təəssüf ki, aktualdır!
Müsəllim
HƏSƏNOV
525-ci qəzet.- 2022.- 26 may.- S.11.