"Geriyə baxma, qoca..."
("Göyçay etüdləri"ndən)
Eyniadlı
romanla bədii düşüncəmizə bu diskursu gətirən
Xalq
yazıçısı İlyas Əfəndiyevin unudulmaz xatirəsinə
MƏNİMLƏ
QOZ-QOZ OYNA!?
Ötən əsr 60-cı illərin sonu - 70-ci illərin
əvvəllərində Göyçayda "qoz-qoz" deyilən
bir oyun şəhərin demək olar ki, bütün
uşaqlarını məst edib öz cazibəsində
fır-fır fırladırdı. Qoz ağacları bar verəndən az sonra ta erkən payıza qədər şəhərin
demək olar ki, bütün küçələrində həmin
oyunu oynayırdılar. Bu oyun kimin kəşfi
idi - deyə bilmərəm, amma onun qeyri-adi ssenarisi,
günü bu gün də mənalarını tam aça
bilmədiyim terminologiyası elə indinin özündə də
məni rahat buraxmır.
Son məqsədi
mümkün qədər çoxlu qoz udmaq olan oyunun ssenarisi
belə idi:
Cibində kifayət qədər qoz ehtiyatı olan birisi
"danəllək" çağırışı ilə
başqalarını oyuna dəvət edirdi. Oynamaq istəyənlər
isə "sonrası" (bəzən
"qabağı"), "sonrasının sonrası",
"sonrasının sonrasının sonrası"... ifadələri
ilə bu çağırışa reaksiya verirdilər.
Sonra qozların və sakkaların (iri, uzunsov
qozların) bir növ ekspertizası başlayırdı - yerə
qurulacaq qozlar mütləq "ampişnə" - yəni yeməyə
yararlı, saf olmalı idi. "Ürüşnə"
- yəni çürük qozlarla oynamaq qadağan olunurdu.
Sakkaları isə "felləmək" (yəni
müxtəlif yollarla içini çıxarıb ora qır
doldurmaq) böyük qəbahət sayılırdı.
Sonra oynayan oyunçuların və yerə qurulacaq
qozların sayından asılı olaraq torpağın
üstündə müxtəlif diametrli çevrə çəkilirdi. Hər
oyunçu şərtdə nəzərdə tutulan sayda qozu
çevrənin mərkəzində düz xətt boyunca
düzürdü. Ardınca "uçma" prosesi
başlayırdı - bu dəfə proses sonuncu
"xonrası" olan şəxsdən "danəlləyə"
doğru gedirdi, yəni həmin şəxs bir
ayağını çevrənin qarşısına, o biri
ayağını arxa tərəfinə qoyub sakkasını (ən
iri qozunu) çevrəyə münasibətdə istədiyi məsafəyə
atırdı. Şabalıdı - yəni bir tərəfi
yastı, yaxud "diyirçə" deyilən ən
kiçik qozla uçmaq qadağan idi.
Bu proses
növbə danəlləyə çatana qədər
uzanırdı. Danəlləyin qərarına qədər
sakkalara yaxın getmək olmazdı. Nəhayət,
növbə danəlləyə çatanda o, 2 qərardan
birini qəbul edirdi - ya hamı kimi istədiyi məsafəyə
uçur, ya da "dib" (bəzi məhəllələrdə
"saqqaldibi") deyib gözləmə möqeyinə
keçirdi.
Bundan sonra növbəti mərhələ
başlayırdı. Sakkası çevrədən ən uzaqda olan
oyunçu sağ, yaxud sol ayağını sakkanın
düşdüyü yerdən azca aralı qoyub
(ayağını sakkaya toxundurmaq, yəni
"qırtmıq" qoymaq olmazdı, buna "haram
qoydun" deyib oyunçunu halallığa dəvət edirdilər)
çevrənin içindəki qozları nişan alır,
sakkasını onlara tərəf atırdı. Sakka
mütləq çevrənin içində yerə
düşməli idi. Çevrənin
çölündə yerə düşəndə buna
"dığır" deyirdilər və bu atış
kovdan olmurdu. Sakka qozlara dəyib 1, yaxud bir
neçə qozu çevrədən çölə
çıxara, yaxud çevrə daxilində yerini dəyişə
bilərdi. Çevrədən
çölə çıxan qızlar uduş
sayılırdı və həmin oyunçu uduşunu
götürüb yenidən o biri qozlar uğrunda mübarizəni
davam etdirirdi. İlk uğursuzluqla üzləşən
kimi o, oyunu dayandırır və növbə sakkası yenə
də çevrədən ən uzaqda olan oyunçuya
keçirdi.
Çevrənin içindəki son qoz udulana, yaxud son
oyunçunun uğursuzluğuna qədər oyun bu qayda ilə
davam edirdi. Oyun başa çatanda çevrənin içində
qoz (yaxud qozlar) qalırdısa, onlar "dib" qalmış
danəlləyin qazancı olurdu.
O ki
qaldı qapılarının ağzında, yaxud həyətlərinin
küçəyə yaxın hissəsində qoz
ağacı olan sakinlərə, onlar bu ağacları səlbələyən
uşaqlarla payızda bir az məhsul
yığmaq naminə açıq və gizli mübarizə
aparmağa məhkum idilər.
Amma indi narahat olmağa dəyməz - nə o ağaclar
var, nə o oyun, nə də o oyunçuların varisləri.
Çox
təəssüf...
KÖHNƏ
NEHRƏNİN NAĞILI
...Bu o
vaxtlar idi ki, hər səhər zəngli saatın yox,
qonşularımızın naxıra, örüşə
ötürdükləri mal-qaranın, qoyun-quzunun səsinə
oyanırdıq - şəhərdə həyətində ən
azından 1 inək, 3-4 qoyun saxlamayan ailələri barmaqla
saymaq olardı. Qoyun sürüsünü,
naxırı otaran çobanın, naxırçının nəinki
adlarını (Ağanəzər və Qulam)
xatırlayıram, hətta simaları da gözlərimin
qabağındadır. Axşamlar
naxırdan, örüşdən qayıdan inəyimizin,
qoyunlarımızın pişvazına vaxtında
çıxmayanda atamdan eşitdiyim tənəli sözlər
indi də qulaqlarımdadır və atam tam mənada haqlı
idi. Çünki xüsusilə qoyunlar onları
qarşılamayanda başlarını aşağı
salıb qapımızın qabağından
üzüaşağı şəhərə enir, bəzək
kollarının böyür-başındakı çəmənliyə
girib axşam sərinində şirin-şirin otlamağa
başlayırdılar və təbii ki, bu
"xuliqanlıqlarına" görə cəzasız da
qalmırdılar. Onları
salındıqları "cərimə təcridxanalarından"
çıxarmaq üçün gərək böyüklərdən
kimsə gedib boğaz çəkəydi, qoyunların əvəzinə
söz verəydi ki, bu özbaşınalıq bir də təkrar
olmayacaq.
Xülasə, nağıl dili yüyrək olar, deyiblər. Bir halda ki, şəhərdə
bu qədər mal-qara, qoyun-quzu vardı, deməli, hər
axşam neçə-neçə həyətdə inəklərdən,
qoyunlardan vedrə-vedrə süd sağılırdı, sonra
o süddən qatıq çalınır, qatıqdan isə
ayran, nehrə yağı alınırdı - bax, bu
yaxınlarda ata evimizin zirzəmisində tapdığım bu
nehrədə!
O vaxtlar
mal-qara saxlayan ailələrin demək olar ki, hamısında
bu nehrələrdən vardı. Başqa ailələri
deyə bilmərəm, amma mənim anam həftədə bir dəfə
- bazar günləri mütləq nehrə çalxalamalı
idi ki, növbəti həftəyə nehrə
yağımız, dovğa üçün ayranımız, səhərlər
yemək üçün şorumuz olsun. Səbirsizliklə
gözlədiyim və acgözlüklə tamaşa etdiyim
maraqlı bir ritual idi anamın nehrə
çalxalamağı. Əvvəlcə çuğun
qazanlarda çaldığı qatığı nehrənin
boğazından təxminən 1-2 qarış
aşağıyadək tökür, sonra qoyunun qarnından
hazırlanan və "sələ" deyilən ağ dəri
parçası ilə onun ağzını möhkəm
bağlayırdı. Daha sonra nehrəni qulpu və ilk növbədə
nehrənin içindəki havanın çıxmasına xidmət
edən gördüyünüz dəlik yuxarıda tən
ortada olmaq hesabı ilə onu ehmalca əvvəlcədən
yerə döşənmiş döşəkcənin
üstünə yıxır və bizim "düdük"
dediyimiz təxminən 1 qarış qarğını həmin
deşiyə keçirirdi ki, nehrə çalxananda qatıq,
ayran çölə sıçramasın. Bundan
sonra özü də nehrənin baş tərəfində
qoyulmuş döşəkçənin üstündə
oturur, nehrənin qulpundan yapışıb ehmalca irəli və
geri hərəkət etdirməklə onu çalxalamağa
başlayırdı.
Belə vaxtlarda anam bəzən nehrənin içində
qatıqdan ayrana çevrilməkdə olan kütlənin
növbə ilə gah sələyə, gah da nehrənin dibinə
toxunmasından yaranan səsin ritminə uyğun hansısa qədim
bir melodiyanı zümzümə edərdi. Təəssüf ki, o
melodiyanı xatıramıram...
Arada həmin
ritm ilə bərabər, anamın zümzüməsi də kəsilirdi
və mən dərhal bilirdim ki, anam qarğını
çıxarıb dəlikdən nehrənin içinə
baxmağa hazırlaşır ki, görsün, Sabir demişkən,
çalxalanan kütlənin yağı yağ,
ayranı ayranlıq olub, yoxsa yox...
Gözəl
günlər idi, vallah!
"HAMAMIN
İÇİNDƏ VƏ ÇÖLÜNDƏ"...
Ötən
əsrin 60-cı illərinin əvvəllərində - o
vaxtlar ki, şəhərə kanalizasiya xətti bir yana,
heç su xətti də çəkilməmişdi - hər
gün saat 12-13 arası nisbətən mərkəzə
yaxın məhəllələrdə zavod fitinə bənzər
səs eşidilən kimi hamı bilirdi ki, "yeraltı
hamam" müştəriləri
"çağırır". O dəmlər şəhərdə
olan hamamların içərisində yeraltı hamam ən məşhuru
idi. Əvvala ona görə ki, daha qədim
tarixi vardı - rayonun tanınmış simalarından olan Həzrət
bəy Ağabəyzadə bu hamamı XIX əsrin
sonlarında ərə verdiyi qızına cehiz kimi
tikdiribmiş. Ona yer hamamı desələr
də, əslində bu, "yeraltı hamam" ifadəsinin
qısaldılmış forması idi, çünki hamamı
elə tikmişdilər ki, onun döşəməsi yerin səthindən
2 metr aşağıda yerləşirdi. Və nəhayət,
hamamın çirkab sularının yerin altı ilə harasa
naməlum bir yerə axması barədə camaat arasında gəzən
söz-söhbətlər elə bir vüsət
almışdı ki, indinin özündə belə deyilənlərin
doğruluğuna inananlar az deyil.
O vaxtlar
fit çalınan kimi qadınların içərisinə
boxça qoyduqları vedrələri, kişilərin o
dövrdə dəbdə olan kiçik hamam
çemodanlarını götürüb evimizin
qabağından üzüaşağı - hamam tərəfə
tələsmələri indi də gözümün
qabağındadır. Amma uşaqlıq xatirələrimdə
xüsusi yeri olan bu hamam artıq xeyli vaxtdır ki, öz
taleyinin ən ağır günlərini yaşayır. Əslində, onun yaman günləri çoxdan -
ötən əsrin 30-cu illərində başlayıb. Və mən bu yaxınlarda doğma şəhərdə
olanda bu tarixçənin bütün detalları barədə
dəqiq məlumat almaq üçün evləri hamam ilə
übəüzdə yerləşən keçmiş
coğrafiya müəllimi, Göyçayda böyük
hörmət və nüfuz sahibi olmuş (buna görə də
ailəsi ilə bərabər bu hamamda pulsuz çimmək
hüququ qazanmış) Mir Fazil ağanın nəvəsi
Əlirasimlə görüşüb söhbət etdim.
Əlirasim müəlimin mənə dediklərini sizinlə
bölüşürəm:
"Hamamın
ocaqxanası onun arxa tərəfində - indi həyətyanı
sahə olan ərazidə yerləşib və ocaqçı
iri gər kötüklərini yandıranda ətrafa elə
istilik yayılırmış ki, camaat zarafatla deyirmiş:
"Filankəs cəhənnəm ocağını
qaladı".
Bina yerin altında bişmiş kərpiclərdən
tikilmiş tunellərə daxil olan isti hava ilə
isidilirmiş.
Qaldı kanalizasiya xəttinə, bina əsas və
ehtiyat olmaqla 2 belə xəttə malik imiş. Əsas xətt "hopdurma" prinsipi ilə işləyirmiş
- çirkab su əvvəlcə hamamın
qarşısındakı quyuya, oradan isə binanın arxa həyətində
yerin altında tikilmiş süzgəcləmə və
hopdurma quyularına axıdılırmış - yəni
çirkab su əvvəlcə süzülüb təmizlənir,
sonra torpağa hopdurulurmuş.
Gil borulardan hazırlanmış və yerin altı ilə çəkilən ehtiyat xətt çox güman ki, hopdurmanın başqa texnoloji üsulla həyata keçirilməsinə hesablanıbmış və bu xətti işə salmağa heç ehtiyac da olmayıb.
Azərbaycanda Sovet hakimiyyəti qurulandan sonra hamam bir müddət öz təyinatı üzrə fəaliyyət göstərib, lakin 30-cu illərin ortalarından dönüb olub dustaqların saxlandığı dustaqxana (!?) (görünür, rəsmi dustaqların sayı planlaşdırıldığından çox olub! - Ə.H.), 40-cı illərdə isə pendir planının artıqlaması ilə doldurulması naminə pendir sexi kimi də ömür yaşamalı olub. 1958-ci ildə təmir olunduqdan sonra onun öz doğma statusu geri qaytarılıb və hamam 1992-ci ildə - SSRİ dağılana qədər yenidən hamam kimi fəaliyyət göstərib. Amma müstəqilliyimiz bu hamama düşməyib - 92-ci ildən sonra bəzi kommersiya eksperimentlərinin güdazına gedəndən sonra, nəhayət, qapısına iri bir qıfıl vurub eləyiblər yerli əhəmiyyətli tarixi abidə və divara vurulmuş lövhədəki yazıya inansaq, dövlət tərəfindən qorunur".
Əlbəttə, əgər buna sözün
tam mənasında qorumaq demək olarsa.
Əlisəfdər HÜSEYNOV
525-ci qəzet.- 2022.- 27 may.- S.13.