Şihabəddin Suhraverdi: həyat və
yaradıcılıq yoluna bir nəzər
"Ərəb ədəbiyyatı. V-XIII əsrlər"
kitabımın ikinci nəşrini çapa hazırlayır,
kitaba bəzi əlavələr edirəm. Suhraverdi
barədə aşağıdakı yazının da bu yeni nəşrdə
yer alacağı gözlənilir. Yazı hazırlanarkən
Suhraverdinin öz əsərlərindən, Şəmsəddin
Şəhrəzurinin "Nuzhət əl-ərvah", ibn
Əbi Useybiənin "Tabaqat əl-atıbbə", Yaqut ər-Ruminin
"Mucəm əl-udəbə", ibn Tağriburdinin "ən-Nucum
əz-zəhira" əsərləri kimi mənbələrdən
və bir sıra alimlərin tədqiqatlarından istifadə
olunub.
Şihabəddin Suhraverdi (1153-1191) ərəbdilli Sufi fəlsəfi
fikrinin və ədəbiyyatının əslən Azərbaycandan
olan nümayəndəsidir. Dahi mütəfəkkirin
tam adı Şihabəddin Yəhya ibn Həbəş ibn
Əmirək Əbu l-Futuh əs-Suhraverdidir. Digər sufi mütəfəkkiri, Suhraverdiyyə təriqətinin
müəssisi Şihabəddin Ömər Suhraverdidən
(1145-1234) fərqləndirmək üçün onun adı əl-Maqtul
(Qətlə yetirilmiş) və Şeyx əl-işraq
(İşraqiyyə şeyxi) ləqəbləri ilə
anılır. Bəzən onun Ömər
Suhraverdinin bacısı oğlu olduğu bildirilir (Suhraverdi,
Divan. Ön söz. 5).
Onun şəxsiyyəti və
yaradıcılığı İslam dünyasının
korifeylərindən biri kimi əsrlər boyu dünyanın hər
yerində alimlərin diqqətini cəlb edib. Bir çox
Orta əsr mənbələrində onun barəsində məlumatlar
hifz olunub. Qərb şərqşünaslığında
Helmut Ritter, Louis Massignon, Annemarie Schimmel, Henry Corbin, Seyyid
Hossein Nasr kimi alimlər Suhraverdi
yaradıcılığına maraq göstərmişlər.
Şərqşünaslıq elminin korifeyləri
sayılan bu alimlər Şihabəddin Suhraverdini birmənalı
olaraq İran filosofu kimi təqdim etmişlər. Azərbaycanda professor Malik Mahmudov və AMEA-nın
müxbir üzvləri Zakir Məmmədov və Səlahəddin
Xəlilov Şihabəddin Suhraverdinin fəlsəfi və ədəbi
yaradıcılığı ilə maraqlanaraq onu tədqiqata
cəlb edib.
Suhraverdi əl-Məqtul dahi Nizaminin müasiri olub. Yaqut ər-Rumi
"Mucəm əl-udəbə"də onun şafii fəqihi,
şair, ədib və filosof olduğunu bildirir (Mucəm,
oçerk 1223). O, Azərbaycanın Zəncan şəhərinin
yaxınlığındakı Suhraverd adlı qəsəbədə
dünyaya gəlmişdi. Təhsilini Marağada
Şeyx Məcd əd-Din əl-Cilidən alıb. Bir müddət onun yanında yaşayıb dini elmlərə
yiyələnib, fiqh və kəlamı öyrənib. Qəribədir
ki, Şeyx Məcd əd-Dinin digər tələbəsi
öz fikri, dünyagörüşü ilə fəlsəfəyə,
xüsusilə onun sufi mistisizmi şəklində
təzahürünə qarşı çıxan, yəni
Suhraverdi əl-Məqtula tam əks mövqedə dayanan Fəxrəddin
ər-Razi (v. 1209) olub. Suhraverdinin qətlindən illər
keçdikdən sonra Fəxrəddin ər-Raziyə
keçmiş mədrəsə yoldaşının "Təlvihat" kitabını
bağışlayarkən o, kitabı öpmüş, göz
yaşlarını saxlaya bilməmiş, Suhraverdi ilə birgə
keçirdiyi günləri xatırlayaraq
ağlamışdı (Nasr).
Marağada
təhsil alan Şihab əd-din bir müddət
sonra digər elm talibləri kimi səyahətlərə
çıxır. O, Mardində Şeyx Fəxrəddin
Mardininin (v. 1198) tələbəsi olub. Suhraverdi
Şeyx Mardinini həmişə xoş sözlərlə
xatırlayıb. O, bir müddət İsfəhanda
qalıb buranın alimlərini dinləyir. Burada olarkən ibn
Sinanın "Risələt ət-tayr" əsərini fars dilinə tərcümə edir (Divan, Ön
söz).
O
dövrün bir çox mütəfəkkirləri kimi, biz
Suhraverdini də həqiqət axtarışlarında
görürük. O, İşraqiyyə fəlsəfəsinin
müəssisi sayılır. İşraqiyyə
Platon fəlsəfəsini, neoplatonizmə xas emanasiya nəzəriyyəsini
və neopifaqorçuluğu qədim zərdüştlik
düşüncəsi ilə sintez edən bir nəzəriyyədir.
Bu cür sinkretik bir təlimin yaranması
İslami düşüncənin özündə bir sıra
yerli elementləri və qədim dini təlimləri birləşdirməsi
ilə bağlı idi. Təsadüfi deyil
ki, Marşall Hodgson İslamın yayıldığı ərazilərdə
mədəniyyətin sinkretik xarakterini ifadə etmək
üçün ingiliscə "islamic" deyil,
"islamicate" terminini gündəmə gətirmişdir.
İşraqiyyə bu sinkretizmin bariz nümunəsidir.
Seyyid H. Nasr Suhraverdinin işraqiyyə nəzəriyyəsini
fəlsəfə ilə qnostisizm arasında aralıq
mövqedə olan bir təlim sayır.
Annemarie Schimmelin fikrincə, Şihabəddin Suhraverdinin
dünyagörüşünə və işraqiyyə fəlsəfəsini
yaratmasına İmam Əbu Hamid Məhəmməd əl-Ğəzalinin
(v. 1111) Mişkət əl-ənvar əsəri böyük təsir
göstərib. Qeyd etmək lazımdır ki, Suhraverdi həm
də Həllac Mənsurun (v. 922) təsiri altında olub.
Onun işraqiyyə fəlsəfəsi ilə
ibn Ərəbinin (1165-1240) bir sıra irfani fikirləri
arasında yaxınlıq vardır.
Suhraverdi səyahət etdiyi şəhərlərdə
yalnız elm adamlarının deyil, həm də
hökmdarların diqqətini cəlb edir. O, Yaxın Şərqin bir
sıra əyalətlərini, elm və mədəniyyət mərkəzlərini
dolaşır, nəhayət, Hələbdə qərar tutur. Sanki Azərbaycanın bütün azadfikirli
insanlarının düşməni olan Hələb
Suhraverdinin də son mənzili olur. Hələbə
gələrək tez bir zamanda buranın elmi-dini və ədəbi
dairələrində tanınan Suhraverdi Şeyx İftixar əd-Dinin
məclislərinə yaxınlaşır, bu məclislərdə
öz ağlı və dərrakəsi, dərin biliyi ilə
insanların diqqətini cəlb edir. Bu
zaman Hələbin hakimi Səlahəddin Əyyubinin oğlu
Zahir Qazi idi. Yeniyetmə bir gənc olan
Zahir Qazi Suhraverdini sarayına dəvət edir, onun söhbətlərini
həvəslə dinləyirdi. Bu hal
qısqanc Hələb üləmasını narahat edirdi.
Orta əsrlərdə üləma bir kəsi məhv etmək
istədikdə, əlinə yalnız bir silah alırdı;
bu, kafirlikdə, bidətçilikdə ittiham idi (Bir neçə
əsr sonra Hələb üləması eyni silahla Nəsimini
də məhv edəcək). Yaqut Həməvi Şihabəddin
Suhraverdinin disput və münaqişələrdə məğlubedilməz
olmasını bildirir. Hələb üləmasının
ona nifrət etməsinin bir səbəbi də Suhraverdinin bu
cür məntiqli hazırcavablığı olub. Onlar dəfələrlə Zahir Qazidən Suhraverdini
həbs etməsini tələb edirlər. Zahirin
ona hüsn-rəğbətini gördükdə, Hələb
üləması Səlahəddin Əyyubiyə məktub
yazıb Suhraverdinin Zahirin etiqadını məhv edəcəyini
bildirirlər. Həmin vaxt səlibçiləri
yenicə məğlub etmiş Səlahəddinin üləmanın
dəstəyinə ehtiyacı var idi. Ola
bilsin ki, Səlahəddin Əyyubinin Suhraverdiyə
qarşı inandırılmasında bəzi siyasi motivlər
də olub. Belə ki, Suhraverdi Əyyubilərin
rəqibi olan Ərtaqi hakiminə bir əsər həsr edib.
Çox güman ki, Səlahəddin Əyyubi
Suhraverdinin düşmənlərlə əlaqədə
olmasından şübhələnmişdi. Hər bir
halda o, oğluna Suhraverdini edam etmək əmrini
verir və çox keçmir ki, Suhraverdi həbs edilir.
Qeyd edək
ki, Orta əsrlər müsəlman dünyasında bir kəsi
bidətdə və kafirlikdə ittiham edib ölüm fərmanı
vermək heç də tez başa gələn bir iş
deyildi. Məhkəmə prosesi aylarla, hətta
illərlə uzana bilərdi. Həllac Mənsurun
illər boyu həbsxanada qalmasını, tərəfdarları
ilə düşmənləri arasında onun edamı ilə
bağlı uzun-uzadı mübahisələr olmasını
xatırlayaq. Nəsiminin Hələbdəki
məhkəməsində də fikir ayrılığı
olması məlumdur. İspaniya ədibi
Lisənəddin ibn Əl-Xətibin (1313-1374) məhkəməsində
üləma arasında mübahisələr
düşmüş, rəqibləri məhkəmə
prosesinin uzanacağını görüb onu həbsxanada
boğub öldürmüşdülər. Eyni tale Şihabəddin Suhraverdini də gözləyirdi.
Yaqut göstərir ki, Suhraverdi Zahir Qaziyə öz edamı
barədə belə bir təklif edir: "Məni ac-susuz
saxlayın, qoyun bu yolla ölüm". Yaqutun
bu məlumatında Suhraverdinin gizli bir arzusunu da
görürük. Görünür, o, bədəninin
üzülməsi ilə bir fəna halı
yaşayacağına, Nur əl-Ənvar
adlandırdığı Mütləq Nura qovuşacağına
inanırmış. Amma onun son diləyi də
baş tutmur; Suhraverdini gecəykən həbsxanada boğub
öldürürlər. Bu səbəbdən
o, tarixdə "əl-Məqtul" kimi tanınır. Yaqut göstərir ki, Zahir Qazi Suhraverdinin faciəsindən
üzülmüş, onun həbsi barədə fitva verən
üləmadan intiqam almışdı. Şəhrəzuri
isə bildirir ki, Zahir Qazi heç də Suhraverdini dərhal
öldürmür. Səlahəddin
Əyyubi oğluna ikinci dəfə xəbər göndərib
əgər Suhraverdini öldürməzsə, Hələbi
ondan alacağını deyir. Şəhrəzuri
bildirir ki, Hələbdəki düşmənləri ona bir
sıra günahlar yazıb həsəddən
öldürmüşdülər. Hətta
Suhraverdinin guya peyğəmbərlik iddiasında olduğu barədə
ittiham irəli sürmüşlər. Onun
qətli barədə isə müxtəlif fikirlər var; bəziləri
onun həbsxanada ac saxlandığını bildirir, bəzən
də onun özünün aclıq etdiyini deyirdilər. Onun qılıncla vurulması, boğulması, qala
qülləsindən atılması, sonra cəsədinin
yandırılması kimi müxtəlif xəbərlər
deyilir (Şəhrəzuri 97-100). İbn Əbi Useybiə
Suhraverdinin ölümü barədə yazır: "Bəzi Hələb əhli mənə
demişdir ki, Şihabəddin Suhraverdi (rahaməhu Allah) (Hələbdə)
vəfat etmiş və şəhər kənarında dəfn
edilmişdir. Onun qəbri üstündə qədim bir
şeir həkk olunmuşdur:
Bu qəbrin sahibi Allahın şərəfli
yaratdığı gizli bir cövhərdir.
Zəmanə onun qiymətini bilmədi. Onu
qısqanıb sədəfə tərk etdi".
Bu yerdə
Şihabəddin Suhraverdi barədə bəzi mənbələrdə
yer alan bir məsələyə toxunmaq istərdik.
Ortodoks sünni məzhəbi öz rəqiblərinə
qarşı çox amansız olub. Üləma
məhv etdiyi bidətçilərin cismanı məhvi ilə
kifayətlənməyib, onların şəxsiyyəti, əxlaq
və davranışları barədə hər cürə
ağlasığmaz iftiralar yayırdı. Biz bunu Nəsimi
barədə yayılan iftiralarda da görmüşük (bax:
Aida Qasımova, Hürufilərə qarşı iki inkvizisiya məhkəməsi)
Bəzi mənbələr Suhraverdini təmizliyinə fikir verməyən,
yuyunmayan, üstü-başı çirkab içində olan
bir şəxs kimi təsvir edib. Guya
üzündə bitlər gəzərmiş, adamlar ona baxanda
qorxub qaçarmış. Əlbəttə,
bütün bunlar böyük filosofu gözdən salmaq məqsədi
güdən bədxahların uydurmasıdır. Qeyd
edək ki, Suhraverdi həm də dua janrında əsərlər
yazıb. Bu əsərlərdən biri onun "əl-Əsmə
əl-İdrisiyyə" əsəridir. Əsər əlyazma
halında olsa da, internetdə yerləşdirilmişdir. Əsərdə
40 dua yer alır. Suhraverdi hər duanın əvvəlində
qeyd edir ki, bu duanı söyləməzdən əvvəl tər-təmiz
yuyunmaq (qüsul və dəstəmaz), təmiz libaslar geyinmək
lazımdır. Əsərdə Suhraverdi cümə günlərini
yuyunmaq üçün münasib bilir, qalan günlərdə
isə dəstəmaz almaq lazım olduğunu bildirir. O,
dəfələrlə duaların müstəcəb olması
üçün təmiz libas geyinməyin vacibliyini qeyd edir.
Öz əsərlərində oxucuları təmizliyə səsləyən
bir adam barədə deyilənlər, əlbəttə,
iftiradır. Amma ibn Əbi Useybiə onun libaslarının
köhnə olduğunu qeyd edirdi. Bu hal şeyx Suhraverdinin
dünya malına göz dikməməsindən irəli gəlirdi:
"Şeyx Şihab əd-Din Suhraverdinin libasları köhnə
idi. O, geyiminə fikir vermir, fani dünya işlərinə
çox da məhəl qoymurdu. Bir nəfər
danışırdı ki, bir dəfə Şeyxlə Meyəfariqin
məscidində idik. O, rəngi göyə çalan qısa
bir cübbə geyinmişdi. Başında buruq-buruq olmuş
bir örtük var idi. Uzunboğaz çəkmələri (də
pis halda idi). Bir dostum məni görüb yaxınlaşdı
və soruşdu ki, bu "eşşək otaran" adamla niyə
gəzirsən? Ona dedim
ki, sus! Bu, zəmanənin şeyxi Şihab əd-Din
Suhraverdidir. Dostum mənim sözümə
təəccüb edib hörmətlə kənara çəkildi".
Bu xəbər Şəhrəzurinin əsərində də
yer alır. Şəhrəzuri Suhraverdinin İsa əl-Məsihə
bənzədiyini (Məsihiyyu ş-şəkli), görkəmcə
qələndəriləri xatırlatdığını (qələndəriyyu
s-surəti) bildirir. O, orta boylu, saqqallı,
qırmızı üzlü idi. Şafii məzhəbli
idi, fiqh və hədis elmində, eləcə də
üsuliddində çox güclü idi. Şəhrəzuri
bildirir ki, o, öz həyat tərzi ilə sufilərin yolunu
tutub. Bəzən həftə boyu ac
qalır, ancaq bir dəfə iftar açırdı. Nəfsini xəlvətə çəkilmə və
pəhrizkarlıqla təmizləyib Həllacın, Bəyazid
Bistaminin çatdığı nurlanma məqamına
çatmışdı. Bununla belə, səma
məclislərini və musiqini çox sevirdi.
Suhraverdi az ömür sürsə də (38 yaş), o,
50-dən artıq əsərin müəllifidir. Ən məşhur
əsərləri aşağıdakılardır:
"Hikmət əl-İşraq" - Suhraverdinin
İşraqiyyə nəzəriyyəsi barədə əsas əsəri
budur. Əsər Seyyid H. Nasr tərəfindən geniş
təhlil edilib. Onun "Three Muslim
Sages" əsəri bu yazını hazırlayarkən bizə
çox faydalı oldu.
"Təlvihat" eləcə də "Mutarahat"
Suhraverdi fəlsəfəsini əks etdirən əsas əsərlərdəndir.
"əl-Ğurbə əl-ğaribə" - Bu,
ibn Sinanın və ibn Tufeylin "Hayy ibn Yaqzan" əsərlərinə
yaxın mövzuda yazılmış bir əsərdir.
"Safiru
Simurğ" - Bu, alleqorik bir əsər olub üç fəsildən
ibarətdir. Simurğ burada təsəvvüfün
bütün məqamlarını adlayıb fəna fillah
halına çatmış sufini - saliki təmsil edir.
"Əl-Əsmə əl-İdrisiyyə" -
Yuxarıda qeyd etdiyimiz kimi, bu, bir dua kitabıdır.
"Munis
əl-uşşaq" - onun gənclik illərində fars dilində yazdığı risalədir. Quranın "Yusif surəsi" əsasında qələmə
alınmış alleqorik bir əsərdir.
"Luğat-i muran" - 12 fəsildən ibarət fəlsəfi
risalədir. Müəllif burada mistik-fəlsəfi
düşüncələrini rəmzi dillə ifadə edir.
Doqquz fəsildə alleqorik tərzdə
heyvanların və quşların dili ilə
danışılır. Digər
üç fəsildə hikmətamiz fikirlər yer alır.
"Həyəkil ən-nur" - Bu əsərdə bədən,
ruh, ruhun paklaşıb Nurlar aləminə qovuşması kimi
məsələlər əks olunub. Heykəl (məbəd,
şəkil) adlanan bəzi fəsillər dua ilə
başlayır.
İlk
vaxtlar İbn Sinanın və Farabinin, dolayısı ilə
Aristotelin təsiri altda olan Suhraverdi, getdikcə onlardan
uzaqlaşıb Platon fəlsəfəsinə, pifaqorçuluq
və neoplatonizmə yaxınlaşır ki, bu da onu Sufizm yoluna
çıxarır. Onun ən məşhur əsəri
olan "Hikmət əl-işraq" işraqiyyə
(illumination) nəzəriyyəsini əks etdirir. Suhraverdiyə görə, varlığın əsasında
ilahi Zatı bildirən Nur əl-Ənvar dayanır. Onun nuru bütün varlıqlarda təzahür edir,
amma bu təzahür heç də bütün varlıqlarda
eyni deyil. İlahi nurun varlıqlarda
müxtəlif intensivliyi və fərqli dərəcələri
vardır. Suhraverdiyə görə,
işıq ierarxiyasının müxtəlif dərəcələri
arasında Məhəbbət hökm sürür. Nur əl-Ənvar ilahi Zatı bildirdiyindən
transsendetdir. İnsan Onu görüb duya
bilməsə də, onun ruhu məhz nurani xarakterdədir.
İnsan dünyaya gələrkən onun ruhu iki
yerə parçalanır; bir hissəsi nurlar aləmində
qalan ruh, digər hissəsi bədəndə həbs
olunmuş ruhdur. İnsan bədənində həbs
olunmuş ruh daim öz yarısına can atır. İnsan xeyirli əməl və düşüncə
sahibi olduqda o, öz nurlu yarısını - işıq ruhunu
asanlıqla tapır, fani dünyadan köçməsindən
əzab duymur. Qəlbi, əməlləri
qaranlıq insanların ruhu isə öz yarısını
tapmayıb zülmətə yuvarlanır (Nasr).
Suhraverdinin ontologiyasında mələklərə
xüsusi yer ayrılır. İşıq
ierarxiyasında mələklər nurani varlıqlar kimi Nur əl-Ənvara
ən yaxın məxluqlardır. Onlar
insanlarla Nur əl-Ənvar arasında aralıq mövqe
tuturlar. Suhraverdinin əsərlərində mələk
adları içərisində bir sıra fars
adları da görürük. O, zərdüştlikdə
baş mələk olan Bəhmanı ən-Nur əl-Əzam
(Ən böyük nur) adlandırır. Bəhman Mütləq
Nura - Allaha ən yaxın olan nuru təcəssüm edir. İerarxiyada növbəti nur Ordibehiştdir. Bu adlar Suhraverdinin Zərdüşt fəlsəfəsinə
və mədəniyyətinə nə qədər
bağlı olduğunu göstərir. O, Zərdüştün
məşhur Yaxşı Fikir, Yaxşı Söz,
Yaxşı Əməl konsepsiyasını İnsanın
xilası sayır. İnsan həm dünya həyatında,
həm də Sonu çatarkən bu üç amilin bəhrəsi
ilə üzləşir. İnsanın fəaliyyətində
ağıl üstün olarsa, o, bir mələklə
yaxınlaşır, onun ünsiyyətindən bu dünyada
zövq alır və həmin mələk onu Axirətdə
işığa çatdırır. Əgər
insan öz fəaliyyətində şəhvətə uyarsa,
yolunu azarsa, o, Şeytanın hökmü altına düşər.
Suhraverdinin
mistik-simvolik ruhlu bir sıra risalələri fars
dilindədir. Bu əsərlər farsdilli bədii-fəlsəfi
nəsrin ilkin nümunələri cərgəsində
xüsusi yer tutur. Onun mələklərlə
bağlı fikirləri sabiliklə səsləşir. Sabi düşüncəsində mələklər
məhz göy cisimlərində qərar tutub Yer üzərindəki
işləri idarə edirlər. Ayrı-ayrı
səma cisimlərinə sitayiş edən sabilər əslində
mələklərə sitayiş edirdilər. Suhraverdi fəlsəfəsində isə göy
cisimləri mələklərin materiallaşmış
formasıdır. Göy cisimləri
göyün ənginliklərində saysız olduğundan, mələklərin
sayını da bilmək mümkün deyildir. Suhraverdinin qələm adı olaraq "Şihabəddin"
(Dinin meteoriti) sözünü seçməsi də mistik
astrologiyadan xəbər verir.
Digər tərəfdən, Suhraverdi
yaradıcılığında sonradan hürufilikdə
inkişaf etdirilmiş bir sıra fikirlərin əks
olunduğunu görürük. Məsələn, onun
"Avaz-i pər-i Cəbrail" əsərini hürufi nəzəriyyəsinin
ilkin qaynaqlarından saya bilərik. Bu əsər
müridlə şeyxin söhbətini əks etdirən dialoq
formasındadır. Burada mürid şeyxə
bəzi suallar verir. Şeyxin cavabından
bütün dünyanın Sözdən və onun əsasında
dayanan Səsdən - Cəbrailin qanadının avazından
yaranması məlum olur. İnsan
özü də bir sözdür. Burada
şeyx müridə cəfr elmi, hərf və rəqəm
simvolikası barədə bilgilər verir.
Qeyd edək ki, Suhraverdi öz dühasını
dünyanın dərkində xüsusi mərhələ
sayırdı.
O, dünyanın dərkində xüsusi yeri olan bir çox
müdrik filosofların elmini davam etdirdiyini bildirir. Bu filosoflar Hermes (İdris), Keyumərs, Firudin, Pifaqor,
Platon, Bəyazid Bistami, Səhl Tustari və
başqalarıdır. Suhraverdi, xüsusilə
Hermesi (İdrisi) üstün tutub, həm zərdüştlik
fəlsəfəsinin, həm də qədim yunan fəlsəfəsinin
onun təlimindən qaynadlandığını bildirib. Hermesə önəm verməsi də onu sabiliklə
yaxınlaşdırır.
Suhraverdinin "Həyəkil ən-nur" əsəri
cism, nəfs və ruh məsələlərini, insan bədənində
qərar tutmuş ruhun paklaşıb nurani ruha
qovuşmasını əks etdirir. Suhraverdi pəhrizkarlıq
və sərhlə (yuxusuzluq) ruhun paklaşıb Qüdsiyyət
aləminə çatmasını, burada irfani biliklərə
(məarif) yiyələnməsini bildirir. Suhraverdi
nubuvvəti qəbul edib peyğəmbərlərin hekayətində
həqiqətlərə işarə olduğunu bildirir, amma o
da övliyalığı peyğəmbərlikdən
üstün tutur. Məs. əsərdə
tənzil (Quranın nazil olması, yəni nazil olan, İlahidən
enən biliklər) və təvil (Quranın batini şərhi,
irfanda intuitiv biliklə qalxan xətlə İlahi kəlamın
ilkin mahiyyətinə varmaq) məsələlərinə
münasibəti götürək. Suhraverdi
bildirir ki, tənzil peyğəmbərlərə aiddir, təvil
isə əl-Muzahhər əl-Əzamə (Həyakil, 43-44).
Rəmzlərə üstünlük verən
Suhraverdinin bu adla kimi nəzərdə tutması bizə
qaranlıq qalsa da, təvilin irfani və batini mahiyyətini nəzərə
alıb onun Qütb sayılan övliyanı və ya şiə
imamını düşündüyünü zənn edə
bilərik.
Suhraverdi fəlsəfəsində coğrafi rəmzlər
sistemi də xüsusi yer tutur. İşraqiyyə fəlsəfəsinin
əsasını qoyan mütəfəkkir filosof "işraq"
sözünun kökündə (ş, r, q) işıqla
yanaşı, Şərq anlamının olmasına da
xüsusi məna verir. Onun fəlsəfəsində
Şərq işıq, xoşbəxtlik, ilahi nur və ruhlar
dünyasını bildirir. Şərqi o,
rəmzi olaraq Yəmənlə ifadə edir. Burada Peyğəmbərdən söylənilən
"Rəhmanın nəfəsi Yəməndən gəlir"
ifadəsi də yerinə düşür. Qərb isə fani dünyanın rəmzi,
ruhların bədəndə həbs olduğu yerdir. Fani dünya olan Qərbdə ruhlar İlahi Nurdan
uzaqlaşıb qurbətə düşür. "Qərb" sözü "qurbət"lə
eyni kökdəndir (ğ, r, b).
Suhraverdinin
bir sıra hikmətamiz fikirləri dillərdə gəzib
(Divan 12):
"Fikirləşmədən danışma. Bir sözü (fikrində)
dəfələrlə təkrar et, sonra
de. Əgər danışdıqda saleh bəndələrdən
sayılırsansa, susduqda Allahın muqarrabun mələkləri
kimi olursan.
Həqiqət tək Günəş kimidir. Bürclərdə onun görünüşü
çoxalsa da, o, təkliyində qalır. Necə ki, Mədinə
birdir, ona aparan yollar isə çoxdur (Burada biz məşhur "Bütün
yollar Romaya aparır" deyiminin təsirini
görürük).
Quranı elə oxu ki, sanki o, yalnız sənin
üçün nazil olmuşdur.
Allaha Onu sevərək ibadət etmək, Ondan qorxaraq ibadət
etməkdən daha yaxşıdır.
Ağıl
Allahın Nurudur. Bu Nura nurdan başqa heç nə
ilə çatmaq olmaz. Nurani Surət hər
kəsin fərdi güzgüsündə əks olunub. Nəfs Allahın güzgüsüdür. Allahın güzgüsü cisimlərin
güzgüsünə bənzəməz".
Şihabəddin Suhraverdi yaradıcılığında
duaların da xüsusi yeri var. Mənbələrdə onun əs-Simiyə
elmində mahir olması bildirilir. Bu elmin sehrdən fərqi
ancaq müsbət, xeyirxahlıq yönümlü tilsim və
dualarla əlaqəli olmasıdır. "Əl-Əsmə
əl-İdrisiyyə" əsərindəki duaların təsir
gücünə onun özünün böyük inamı
olub. Onun sufilərin səma məclislərində
səslənən virdləri də olub.
Suhraverdi həm də bir şair idi. Onun
poeziyası işraqiyyə fəlsəfəsinin tərənnümünə,
ilahi eşqə həsr olunub. Suhraverdinin
poetik irsində onun Kəb ibn Zuheyrin (v. 662) Peyğəmbərin
mədhinə həsr etdiyi "Bənət Suad" qəsidəsinə
yazdığı təxmis xüsusi yer tutur. Onun divanında Həllacın "raiyyə"sinə
nəzirə olaraq yazılan bir qəzəl də yer alır
(Kitabımın yeni nəşrində Suhraverdinin bir sıra
şeirləri tərcümə və təhlili ilə veriləcək).
Sonda bir məsələyə də diqqət yetirmək istərdik. Sovet dövründə yazılan əsərlərdə sufi-irfani düşüncədə Allahın varlıqlarda təcəllisi nəzəriyyəsi XVII əsr alimi Benedikt (Baruch) Spinozanın panteizm fəlsəfəsi ilə eyniləşdirilirdi. Panteizmdə hər şey Tanrıdır, Tanrının bir parçasıdır. İslam mistisizmində isə biz fərqli bir mənzərə görürük. Burada Allah Zat, Mahiyyət etibarı ilə dərkedilməzdir, transsendentdir. Allah ad və atributları ilə varlıqlarda təcəlli edir və bu təcəlli də müxtəlif varlıqlarda fərqli xarakterdə, fərqli intensivlikdədir. Spinoza təlimində Allah transsendent deyil, hətta fövqəltəbii qüvvəyə belə bənzəmir. Şərq mistikləri ruhun paklaşması və qəlbin cilalanması ilə intuitiv şəkildə Allahın dərkinə, Allaha qovuşmağa can atıblar. Spinoza isə, rasionalist filosof olub. Şərq fəlsəfəsində okkultizm mühüm yer tutub ki, biz bunu da Spinozada görmürük. Suhraverdi fəlsəfəsində Nur əl-Ənvar İlahi Zatı bildirir. Spinozanın Tanrısı ilə transsendent Nur əl-Ənvar arasında böyük fərq vardır. Beləliklə, İşraqiyyə təlimini panteizm adlandırmaq, eləcə də sufizmə xas hülul, ittihad, vəhdət-i vücud kimi nəzəriyyələri kor-koranə panteist düşüncə kimi xarakterizə etmək Həllac Mənsur, ibn Ərəbi, Şihabəddin Suhraverdi kimi filosofların dərin fəlsəfi tutumlu mistik düşüncələrini Spinozanın rasionalist təlimi ilə eyniləşdirməkdir.
Diqqəti cəlb etmək istədiyim digər problem klassik irsimizə, o cümlədən, Suhraverdiyə sahib çıxa bilməməyimizdir. Qərb şərqşünaslığında Şihabəddən Suhraverdi birmənalı olaraq fars mütəfəkkiri sayılır. Səhv etmirəmsə, Səlahəddin Xəlilov istisna olmaqla, heç bir alimimizin Suhraverdi barədə dünyada qəbul edilən beynəlxalq səviyyəli yazısı yoxdur. Sovet dövrü başa düşüləndir, bəs 30 illik müstəqillik? Şihabəddin Suhraverdiyə sahib çıxmaq üçün Azərbaycanda Seyyid H. Nasr, Henry Corbin, A.Schimmel kimi alimlər, dünyada tanınan şərqşünaslar yetişməlidir. Təəssüf ki, yaxın on ildə mən belə bir perspektiv görmürəm. Şərqşünaslığın hazırkı durumu nə AMEA-nın Şərqşünaslıq institutunda, nə də BDU-da ürəkaçandı. Yuxarıdan gələn islahatlar, proqram tərtibləri Şərqşünaslıq fakültəsini, demək olar ki, iflic halına salıb. Fakültənin dirçəlməsi Təhsil Nazirliyi ilə fakültə arasında birbaşa əlaqələr yaradılmasından, şərqşünaslığa xas spesifik təhsil problemlərini nəzərə alıb tamamilə yeni proqramlar hazırlanmasından keçir.
Aida
QASIMOVA
Professor,
Bakı Dövlət Universiteti, Şərqşünaslıq
fakültəsi
aidagasimova@bsu.edu.az
525-ci qəzet.- 2022.- 28 may.- S.20-21.