Ədəbi-bədii düşüncənin
sərhədləri
Tanınmış
ədəbiyyatşünas, sənətşünas
Timuçin Əfəndiyev son illərdə iki fundamental tədqiqat
ilə çağdaş ədəbiyyatşünaslığımızı
zənginləşdirib; bunlardan biri "Romantizm: təşəkkülü,
problemləri, şəxsiyyətləri", digəri isə
"Milli özünüdərk ədəbi kontekstdə"
monoqrafiyalarıdır. Hər iki tədqiqatla
bağlı elmi cameədə məqalələr
yazıldı, təhlillər aparıldı və həqiqi dəyəri
verildi. Zaman keçdikcə bu tədqiqatlara
hələ çox müraciətlər və istinadlar ediləcək.
Hər iki kontekst ədəbiyyatşünaslığımızın
ən mühüm problemlərindən biri kimi gələcəkdə
də prioritetliyini qoruyub saxlayır. Professor
Tumiçin Əfəndiyev bu dəfə "Ədəbi bədii
düşüncələr" (Bakı, Zərdabi Nəşr,
2022, 752 s.) kitabı (tərtib edəni və ön
sözün müəllifi sənətşünaslıq elmləri
doktoru Vəfa Xanoğlan) ilə oxucularının
görüşünə gəlib. Kitabda
filologiya elmləri doktorunun müxtəlif illərdə qəzet
və ədəbi dərgilərdə dərc olunmuş nəzəri,
estetik, publisistik məqalələri, səfər təəssüratları,
xatirələri, görkəmli nümayəndələri
haqqında fikirləri və onun şəxsiyyəti,
yaradıcılığı haqqında müasirlərinin
yazdıqları məqalələr, resenziyalar toplanıb.
Doğrusu, ədəbi prosesin ən zəif cəhətlərindən
biri proses iştirakçılarının
yaradıcılıq "mətbəx"inin bütün
yönləri ilə açılmamasıdır. Yəni bizdə
yaradıcı adamların həyatını, şəxsiyyətini
aça bilən yazılara az yer verilir. Bu mənada Timuçin Əfəndiyevin bu kitabı ədəbi
cameəmizdə olan boşluğu bir qədər doldurur.
Nəzərə alanda ki, Timuçin Əfəndiyev gənc
yaşlarından ədəbi prosesin içində olub
(görkəmli yazıçı İlyas Əfəndiyevin
oğlu olması faktını xatırlayaq!) və universitet
illərindən dərhal sonra elmə gəlib, müxtəlif
yerlərdə çalışıb, ədəbiyyat və sənət
cameəsində təkcə yazıları ilə deyil, vəzifəsi
ilə də funksional mövqedə olub, o zaman onun
yazılarının, təəssüratlarının dəyəri
bir qədər də artmış olur. Ömrünün
əlli ilini elmə, təhsilə həsr etmiş bir elm, sənət
adamının yazılarının dəyəri həm də
onun həyat təcrübəsini bölüşməsində,
hadisə və şəxsiyyətlərə verdiyi dəyərdədir.
Kitab həm də müəllifin keçdiyi həyat
yolunu, onun şəxsiyyətinin müxtəlif məqamlarını,
ömürlüyünün mərhələlərini, sənətə
münasibətini, eləcə də həmkarlarının
onun yaradıcılığına baxış
bucağını əks etdirir.
Məlumdur ki, Hüseyn Cavid
yaradıcılığı professor T.Əfəndiyevin elmi
araşdırmalarının əsas obyektidir və bu görkəmli
şair, dramaturq haqqında bir çox araşdırmaları
var. Tədqiqatçının ilk elmi debütü kimi onunla
bağlı apardığı araşdırmalar da maraq
doğurur. Bu
cəhətdən 1973-cü ildə yazdığı
"Hüseyn Cavid ədəbi tənqiddə" adlı ilk
araşdırması ilə tanış
oluruq. Bu, ilk məqalələrindən biri idi və
elm yolunda ilk addımlarını atırdı. Lakin elə
ilk addımdaca gənc tədqiqatçı Hüseyn Cavidə
çox doğru olaraq sovet tənqidçilərinin
münasibətini cəsarətlə "təftiş"
edir, sənətkara qarşı qərəzli, ideoloji
münasibəti aşkara çıxarırdı. Məsələ
təkcə 20-30-cu illər tənqidindən getmirdi,
sonrakı tənqidlərdə olan yanlışlıqları
da üzə çıxarır və 50-ci illərdə
siyasi bəraət alan Hüseyn Cavidə və
onun yaradıcılığına ədəbi prosesdəki,
elmi təfəkkürdəki bəraətini də əsaslandırırdı.
Bu zaman hələ tam olaraq elmi mühitdə
20-30-cu illər tənqidinə aydın münasibət də
formalaşmamışdı. Timuçin Əfəndiyev
bu dövrün tənqidçilərinin haqlı cəhətləri
ilə yanaşı, metodoloji səhvlərini də üzə
çıxararaq onların H.Cavid
yaradıcılığına düzgün
yanaşmamalarını metodoloji cəhətdən səhv
hesab edirdi: "...bəzi tənqidçilər Cavid kimi sənətkarların
yaradıcılıq üslubu və imkanlarını nəzərə
almayaraq, onlara birtərəfli münasibət bəsləyir,
qarşılarında həddindən artıq böyük tələblər
qoyurdular". Bu yanaşmanın sonrakı ədəbi
tənqid tərəfindən də təqdir edilməsi müəllifin
düzgün mövqedə olduğunu təsdiq edir.
"Romantik dramaturgiyada mühit və şəxsiyyət
problemi" məqaləsində də Hüseyn Cavid
yaradıcılığına müraciət edilir və
romantizm ədəbiyyatının ən mühüm məsələsi
araşdırılır. Tədqiqatçı burada romantik
şairin (yazıçının, dramaturqun!)
yaşadığı dövrə, mühitə, xalqın
taleyinə, ictimai hadisələrə münasibət məsələsini
qoyur və problemi ilk mərhələdə yazdığı
"Ana", "Şeyda", "Uçurum", "Afət"
dramları kontekstində təhil edir. Bu əsərlərin
romantizm estetikası baxımından və dünya ədəbiyyatşünaslığının
çağdaş nəzəri fikrinə istinadən təhlili
tədqiqatçının doğru yolda olduğunun bir
sübutudur.
Professor Timuçin Əfəndiyevin ədəbi prosesdə
romantizm estetikası və onun görkəmli nümayəndəsi
Hüseyn Cavid haqqında apardığı araşdırmalar
yeni bir yanaşmadan xəbər verirdi. Burada görkəmli
ədəbiyyatşünaslar Məmmədcəfər Cəfərov,
Məsud Əlioğlunun tədqiqatlarını da yada salmaq
lazım gəlir. Bu yanaşma "Romantik
dramaturgiyada tarixilik və müasirlik", "Faciədə
bədii zaman və romantik qəhrəman" məqalələri
ilə davam edir. Məqalələrdə
Hüseyn Cavidə olan münasibətdəki vulqar sosiologizm,
sosrealist baxış elmi arqumentlərlə tənqid edilir.
"Topal Teymur", "Peyğəmbər",
"İblis" kimi dram əsərlərinin təhlilində
dünya romantizm estetikasının nəzəri
postulatlarına söykənmək və bədii mətndən
çıxış etmək tədqiqatçıya yeni
dividentlər gətirir. Xüsusilə,
faciədə bədii zaman və romantik qəhrəmanın
gücünü bəlirləməsi və "həyatı
bir imkan kimi yaradıcı surətdə yenidən
yaratması" (V.Belinski) tədqiqatçının söykəndiyi
nəzəri istinadlardır. Nəzəri
kontekst "Hüseyn Cavid irsi və XX əsrin əvvəllərində
yaradıcılıq metodları" məqaləsində də
davam edir. Bu elmi, nəzəri arqumentlərin
hesabına tədqiqatçı Hüseyn Cavid irsini və
romantizm poetikasının araşdırılmasında yeni
yanaşmalar sərgiləyir və gələcək tədqiqatlara
geniş imkanlar açır.
Professor Timuçin Əfəndiyevin məqalələrinin
böyük bir hissəsi romantizm estetikasının nəzəri
və parktik problemlərinə həsr olunub. "Azərbaycan romantizminin
hüdudları", "Azərbaycan romantizminin estetik prinsipləri",
"Mürtəce" Azərbaycan romantikləri" (Ağadadaş
Müniri, Əliabbas Müznib, Əbdülxalıq Cənnəti,
Əhməd Kamal və b.), "Azərbaycan romantiklərinin
yaradıcılığında türkçülük",
"Azərbaycan romantiklərinin
yaradıcılığında turançılıq" və
s. məqalələri romantizm ədəbiyyatının
bütün yönləri və problemləri ilə
araşdırılmasına xidmət edir. Yarandığı
dövrdən bir qədər sonra araşdırılmaya
başlayan romantizm estetikası bu məqalələrlə bir
qədər də zənginləşir və yeniləşir.
Romantizmin hüdudlarının müəyyənləşdirilməsində
tədqiqatçı yeni elmi qənaətlərə gəlir.
Bu qənaət sovet dövrü ədəbiyyatşünaslığından
fərqli və daha doğru bir nəticədir. Romantizmin başlanğıcı və sonu, onun vahid
bir cərəyan olaraq tədqiqi, romantizmin ideoloji nümayəndələrə
bölünməsi və uzun illər dəyərləndirmələrdə
bu kontekstdən yanaşılması, mövcudluğunun
hüdudlarının dəyişilməsi kimi məsələlər
yeni faktorlarla elmi həllini tapır.
Professor Timuçin Əfəndiyev Azərbayacan romantiklərinin
estetik prinsiplərinin müəyyənləşməsi və
təsnifatında da önəmli nəticələrə gəlir. Aydındır
ki, uzun müddət romantizmin estetik prinsipi üçün
"sənət sənət üçündür" fikri
əsas götürülmüşdür. Tədqiqatçı isə bu prinsipin romantizm ədəbi
cərəyanının deyil, ümumiyyətlə ədəbiyyatın
əsas problemlərindən biri olduğuna diqqət çəkir
və romantizm estetikasının həqiqi prinsiplərini ortaya
çıxarır. Romantizm estetikasının
Ə.Hüseynzadə yaradıcılığında və
onun baş mühərriri olduğu "Füyuzat" dərgisində
formalaşmasına dair faktlara söykənən fikirləri
maraq doğurur: "Ə.Hüseynzadənin romantizm
konsepsiyasına dair fikirləri "Füyuzat" məcmuəsində
də nəinki davam edir, bir az da dərinləşir, sistemli
xarakter alır. O, ədəbiyyatın saflığına
çalışır, sənət prinsiplərinə
üstünlük verirdi. "Füyuzat" dərgisində
çıxış edən müəlliflərin
yazılarında bu estetik prinsiplərdən
çıxış edilirdi".
Azərbaycan romantiklərinin
yaradıcılığında türkçülük,
turançılıq problemləri də yeni bədii nümunələrlə
tədqiq edilir. Əslində bu nümunələrdən
sovet dövrü ədəbiyyatşünaslığının
bir çox romantikləri nədən "mürtəce
romantiklər", - deyə damğalamasının nədəni
aydın olur. Onların
yaradıcılığında mövcud ideologiya (sosrealizmlə!)
uyğun gəlməyən türkçülük,
turançılıq, vətənçilik və milli
düşüncə əsas yer tuturdu. Ümumiyyətlə,
romantizm və onun nümayəndələri elə bir zəngin
irsdir ki, hər zaman araşdırılmalı və yeni qənaətlərə
gəlmək mümkün olur.
T.Əfəndiyevin ictimai fikirdə milli ideya və
özünüdərk məsələlərinə həsr
edilən silsilə məqalələrini romantizm tədqiqatlarının
davamı hesab etmək olar. Bu kontekstdə yazılmış
"Sabir satirasında özünütanıma və milli
kimlik", "Millət və vətən
anlayışları milli özünüdərkin
atributları kimi", "Üzeyir Hacıbəylinin
publisistikasında milli özünüdərk", "Milli
özünütanımanın tarixi-ədəbi mənbə
və qaynaqları", "Cümhuriyyət dövrü
poeziyasında türkçülük
çağırışları çağdaş Azərbaycançılıq
məfkurəsinin tarixi ideya mənbəyi kimi",
"Poeziyada milli ruh və istiqlalçılıq
ideyasının tərənnümü" və s. məqalələrində
özünüdərkin forma və prinsipləri, keçdiyi
yol və ifadə imkanları araşdırılır.
Professor
Timuçin Əfəndiyevin "Humanist sənətkar",
"İnsan unudulmur" haqqında", "İrsin tədqiqi",
"Yarımçıq əlyazma"nın bütöv
çap nüsxəsi və yaxud bədii evristikanın ilk
qaranquşu", "Nizami poeziyasının rasionalist və
kosmoloji paradiqmaları", "Sənət və səmimiyyət",
"Sonsuzun dərkinə uzanan yol", "Şairi
düşünərkən" və s. məqalələrində
ədəbiyyatımzın müxtəlif problemlərinə
münasibət bildirilir. "Nizami
poeziyasının rasionalist və kosmoloji paradiqmaları" məqaləsində
Nizami poeziyasının epik vüsəti, fəlsəfi
xarakteri, idealist görüşləri və
rasionallığı çağdaş nəzəri fikir
kontekstindən dəyərləndirilir. Məqalədə
Nizami Gəncəvi irsinin öyrənilməsinin aktual problemləri
və yolları bəlirlənir. "Sənət və
səmimiyyət" məqaləsində isə tədqiqatçının
fəlsəfi-estetik mülahizələri ilə tanış oluruq. Tədqiqatçı
burada sənətdə vacib amillərdən olan səmimiyyət
konteksti üzərində dayanır və uşaqlıqdan
atasından eşitdiyini yada salaraq yola çıxır.
Sənətdə səmimiyyətin bədii, fəlsəfi
mahiyyəti nəzəri aspektdə açan müəllif
yazır: "Sənətkarı şəxsiyyət zirvəsinə
qaldıran amillərdən biri də onun səmimiyyətidir. İstedadlı sənətkarın
yaratdığı hər bir sənət əsəri
hüdudsuzdur, çünki əsl sənət daxili gözəlliyin,
yəni görünməyən aləminin, dərin hiss və
duyğularının, sevinc və kədərinin fəlsəfi-estetik
tərənnümüdür".
Professor T.Əfəndiyevin məqalələri içərisində
çağdaş ədəbiyyatımızın görkəmli
nümayəndələrinin yaradıcılığı da
mühüm yer tutur. Kamal Abdullanın yaradıcılığına həsr
edilən "Yarımçıq əlyazma"nın
bütöv çap nüsxəsi və yaxud bədii
estetikanın ilk qaranquşu", "Sonsuzun dərkinə
uzanan yol" məqalələrində
"Yarımçıq əlyazma" və "Unutmağa
kimsə yox" romanları təhlil edilir.
Professor T.Əfəndiyevin ədəbi, elmi fəaliyyətinin teatr, dramaturgiya və incəsənət yönü, eləcə də uzun müddət incəsənət sahəsində işləməsi yaradıcılığında bu sahəyə ayrıca yer ayırmasına, ədəbiyyatşünaslıq qədər önəm verməsinə imkan verir. "Teatr və müasirlik", "Yaradıcılıq etikası və teatr", "Çağdaş teatr prosesləri. Zaman müstəvisində baxış", "Teatr və rejissura", "Teatr və musiqi", "Teatr və rəssamlıq", "Azərbaycan teatrşünaslığı: dünənimizdən bugünümüzə", "Düşünən və düşündürən bəstəkar", "Şəxsiyyətin və sənətin nuru", "Mədəniyyətlərin çarpazlaşması", "Ənənəyə sadiqlik" və s. onlarla məqalələrində incəsənətin müxtəlif sahələrinin nəzəri və praktik məsələləri təhlil edilir, görkəmli nümayəndələirinin yaradıcılıq və şəxsiyyətinin portreti yaradılır. Teatr etikasından danışarkən aktyor Ələsgər Ələkbərovun Stanislavskinin sənət estetikasına əsaslanaraq üç-dörd saat obraz üzərində işləməsi, obrazdan kənar heç nə düşünməməsi müşahidəsi olduqca qiymətlidir. Yaxud Sidqi Ruhullanın "Vaqif" tamaşasının məşqləri üzərində çalışarkən Qacarın sözdə asıb-kəsməsini doğrulayan hərəkətin olması istəyini Səməd Vurğuna bildirməsindən sonra dramaturqun "Sidqi qardaş, bəlkə Qacar belə bir söz desin: "Bir boynu olsaydı bəşəriyyətin, //Onu bir qılıncla vurardım yəqin", - əlavəsinin obrazın mahiyyətini bütünlüklə əks etdirməsi teatrın, sənətin görünməyən tərəflərini əsk etdirir. Teatr və musiqinin sintezi, teatrla rəssamlığın, dekor sənətinin paralel inkişafı, rejissor-aktyor-müəllif əməkdaşlığı kimi məsələlər konkret həyati faktlarla təhlil edilir.
Kitabın maraqlı bölümlərindən biri tədqiqatçı haqqında olan fikirlər, məqalələr, resenziyalardır. Azərbaycanın görkəmli elm və mədəniyyət adamları Anar, Kamal Talıbzadə, Oqtay Mirqasımov, Qabil, Hüseyn Abbaszadə, Kamal Abdulla, Amaliya Pənahova, Cənnət Səlimova, Fərhad Bədəlbəyli, Fərhad Xəlilov, Fuad Qasımzadə, Rasim Əfəndiyev və başqalarının Tumiçin Əfəndiyevin fəaliyyəti, yaradıcılığı ilə bağlı fikirləri onu bir elm və mədəniyyət adamı olaraq dərk etməyə imkan verir. Akademik Kamal Talıbzadə onu "yüksək hərflə yazılmağa layiq bir ziyalı" hesab edir: "Dosta aid edilən ziyalılığın məsuliyyəti böyükdür. İstədim, ya istəmədim, bu anlayış özündə istiqanlılıq, sədaqət, təmizlik kimi xüsusiyyətləri ehtiva edir. Və bu xüsusiyyətlərin hamısı dostum Timuçinin mənəviyyatına, cisminə hopmuş kimidir. O, özü bu xüsusiyyətlərin şərəf əsirinə çevrilmişdir". Akademik Siyavuş Qarayev onunla dostluğunu "illərin, çətinliklərin sınağından çıxmış" bir dostluq hesab edir. Akademik Azad Mirzəcanzadə onun doktorluq dissertasiyası və monoqrafiyasına söykənərək bir alim kimi yüksək dəyərləndirir. Aktrisa Amaliya Pənahova "Böyük və istedadlı şəxsiyyət" məqaləsində mədəniyyət və incəsənətdəki uğurlarını dəyərləndirir. Fərhad Xəlilovun nəzərində "fəal təşkilatçı və nəcib insan"dır. İnqilab Kərimov üçün "gözəl alim, bacarıqlı təşkilatçı", Azərpaşa Nemət üçün isə "fədakarlıq mücəssiməsi, ziyalılıq etalonu"dur. Timuçin Əfəndiyevin mədəniyyətimiz qarşısında xidmətlərini yüksək dəyərləndirən Anar yazır: "...mənim Timuçinə qarşı duyduğum doğmalıq hissi yalnız ailə ənənəsindən qaynaqlanmır, daha çox onun öz şəxsiyyəti və xasiyyəti ilə bağlıdır. Timuçin çox mehriban və xeyirxah insandır".
Kitabda Timuçin Əfəndiyevin
araşdırmaları haqqında yazılan resenziyalara da yer
verilir. Məryəm Əlizadə, Gülşən
Əliyeva, Vəfa Xanoğlan, Aydın Kazımzadə, Xəzər
Zeynalov, Ərtegin Salamzadə, Asif Rüstəmli, Nizaməddin
Şəmsizadə, Məmməd Əliyev, Xaləddin Sofiyev və
başqalarının resenziyalarında Timuçin Əfəndiyevin
elmi yaradıcılığı sənət və ədəbiyyatşünaslıq
kontekstindən təhlil edilir. Bütün bunlar professor
Timuçin Əfəndiyevin şəxsiyyətinin bizə məlum
olan və olmayan tərəflərini açır,
yaradıcılığının mahiyyətini, əhəmiyyətini
dərk etməyə imkan verir.
Bədirxan
ƏHMƏDLİ
525-ci qəzet.- 2022.- 3 noyabr.- S.12;13.