Türkçülüyün üçlü formulu: ideologiyanın keçmişi, bugünü və gələcəyi  

 

Hər bir xalqın inkişaf yolunda onun ictimai, siyasi, dini görüşlərinin formalaşmasının arxasında güclü bir ideologiya dayanmaqdadır. Bu ideyalar isə bir an içərisində cəmiyyət tərəfindən qəbul olunmur, bunun üçün müəyyən zaman kəsimində düşüncənin toplumun əsas özəyi tərəfindən qavranılması lazımdır. Azərbaycan və bu coğrafiyada yaşayan digər türk xalqları üçün mayak rolunu oynayan formul isə "türkləşmək, müasirləşmək, islamlaşmaq" kimi ortaya qoyulub. İdeoloji sistem 150 ildən artıq bir dövr ərzində türk dünyasında təkmilləşdi, özü içərisində yeniləndi. XX əsrin əvvəllərinə isə Azərbaycan xalqı üçün siyasi məna qazanmağa başladı. Bunun nəticəsidir ki, Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti dönəmində üçlü formulun prinsiplərinə uyğun olaraq dövlət bayrağı hazırlandı. Bu isə Azərbaycan bayrağınının dalğalandığı hər bir yerdə həmin düşüncənin yaşaması deməkdir. Burada bir neçə sual meydana gəlir: "Türkləşmək, müasirləşmək, islamlaşmaq" üçlü formulu necə oldu ki, xalqın ictimai-siyasi həyatına bu şəkildə təsir etdi və bu ideologiyanın arxasında hansı düşüncə adamlarımız nə kimi işlər görmüşlər?

Bu sualların ətraflı cavablarını ədəbiyyatşünas, filologiya elmləri doktoru, professor Bədirxan Əhmədlinin "Türkçülüyün üçlü formulu: nəzəri və tarixi aspektləri" adlı monoqrafiyasına nəzər yetirdikdə almaq olur. Altı bölümdən ibarət olan monoqrafiyada həm ideyanın nəzəri hissəsi, həm də triadanın komponentləri ayrı-ayrılıqda təhlil olunur. Burada daima xalqın yüksəlməsi üçün çalışan ədiblərimiz sadəcə bədii yaradıcılıqla məşğul olmadığını, eləcə də milli ideologiyaya sahib çıxan vətəndaşlar olması faktı göstərilir. B.Əhmədli M.F.Axundzadə, Ə.Süavi, C.Əfqani, Y.Akçura, Ə.Hüseynzadə, Ə.Ağaoğlu, Z.Göyalp, M.Ə.Rəsulzadə kimi ədiblərin üçlü formulun komponentləri haqqında düşüncələrini araşdırır.

İlk növbədə B.Əhmədli doğru bilinən yanlış bir məqamı düzəltməyə çalışır. Belə ki, bəzən bilərəkdən (çünki araşdırmaq və həqiqəti çatdırmaq çətin prosesdir!) və ya məlumat azlığından bu formulun müəllifinin Əli bəy Hüseynzadə olduğu bildirilir. Professor isə Ə.Hüseynzadənin bu ideologiyanın yayılmasında danılmaz xidmətləri olduğunu bildirərək, üçlü formulun sadəcə ədibin düşüncəsindən yaranmadığını da qeyd etmişdir. Ə.Hüseynzadəyə İ.Qaspıralının "Dildə, fikirdə, işdə birlik" formulu və Y.Akçuranın "Üç tərzi-siyasət" (Siyasətin üç yolu) əsəri onun üçlü formul haqqında olan düşüncələrinin dərinləşməsinə böyük rol oynamışdı. Onun fikrincə, əsas məsələ ideyanı ilk kimin işlətməsi deyil, formulun təkmilləşdirilməsində kimlərin nə şəkildə iştirak etməsidir. Çünki bir düşüncənin yayılması, xalqın təfəkküründə əsaslı yerə sahib olması sadəcə bir nəfərin adıyla bağlı ola bilməz (konkret olaraq buradakı situasiyada!). İstər ədəbi, istərsə də siyasi sahədə öz sözlərini demiş ziyalılarımızın düşüncələri əsasında zamanla formalaşan üçlü formul, xalqın ideyanı sahiblənməsi ilə bugünlərə qədər gəlib çıxdı.

B.Əhmədli müasir dövrümüzə qədər gələn ideyanın qorunmasının o qədər asan olmadığını da bildirir. XX əsrin əvvəllərindən Sovet hakimiyyəti qurulana qədərki dövr ərzində üçlü formul Azərbaycan ədəbiyyat və siyasətinə o qədər dərin nüfuz etmişdi ki, 1937-ci il repressiya hadisələri belə bu konsepsiyanı sonlandıra bilmədi. Düzdür, müstəqillik illərinə qədər olan zaman kəsimində bu ideologiyanın üzərində çox durulmamış, unutdurulmağa çalışılmışdı. Lakin sözün əsl mənasında "Bir kərə yüksələn bayraq bir daha enməz" düşüncəsi nə qədər qadağa edilsə də, günümüzədək enerjisini qoruyub saxlayıb. Qanla və təhdidlə bir zaman kəsimində adı hallanmasa belə xalqın hafizəsində yer edildiyindən heç bir qorxu, senzura onu tamamilə yox edə bilmədi.

Monoqrafiyada xronoloji ardıcıllıq gözlənilməklə ilk tədqiq edilən hissə müasirləşmək komponentidir. Maraqlıdır ki, türkçülükdən də əvvəl avropalaşmaq, yeniləşmək ön plana çıxmışdı. Avropadakı düşüncə inqilabı türk xalqlarının yaşam tərzinə, iqtisadi və siyasi münasibətlərinə böyük təsir göstərmişdi. M.F.Axundzadə yeniləşməni müsbət qiymətləndirərək xurafatın qarşısında dayanmışdı. B.Əhmədli qeyd edir ki, ədibin istər bədii, istər elmi, istər publisistik əsərlərində qərbləşmə meyilləri güclüdür. O, müasirləşmək üçün görülməli olanın təqliddən ibarət olmamasını, bu mənada islami reformun həyata keçirilməsini önəmli hesab edirdi. C.Əfqani də Türkiyə və Azərbaycan siyasi təfəkkürünə yeni nəfəs gətirən şəxsiyyətlərdən biridir. B.Əhmədlinin də qeyd etdiyi kimi, alim Qərblə Şərqin birliyindən yaranan gücün türk xalqlarını fikri azadlığa çıxaracağını bildirirdi.

Ziya Göyalp da "Türkçülüyün əsasları" əsərində Qərb mədəniyyətinin, yeniləşmənin müsbət cəhətlərini göstərmişdi. Onun düşüncəsində avropalaşmaq öz kimliyini unutmaq demək deyildir, əksinə, özünə geri qayıtmaq üçün əvəzsiz vasitədir. Eynilə, yaponlar kimi türklər də milli mədəni keçmişlərini unutmamaqla birgə gələcəyə müasir şəkildə addımlamalıdır. XX əsrin əvvəllərində ideyanın siyasi mahiyyətinin güclənməsi ilə birlikdə fərqliliklər də özünü göstərməyə başladı. Bu mənada B.Əhmədlinin vurğuladığı daha bir məqam "türkləşmək, islamlaşmaq, müasirləşmək" formulunda üçüncü yerdə olan müasirləşmək prinsipinin M.Ə.Rəsulzadə dönəminə ikinci yerdə göstərilməsidir. Bu isə ideologiyada yeni bir mərhələ yaratdı və bayrağımızda da bu şəkildə əks olundu.

Üçlü formulun digər prinsiplərindən olan türkləşmək özünün həm siyasi, həm də ictimai dayaqları ilə cəmiyyətə təsir gücü çoxdur. B.Əhmədli burada türkçülük hərəkatının Rusiya torpaqlarında ruslaşdırma və xristianlaşdırma cəhdlərinə qarşı gəlindiyi dövrdən başlandığını qeyd edir. Eləcə də Ziya Göyalpın araşdırmalarına istinadən Avropada türk xalqlarının tarixinin öyrənilməsinə böyük maraq olduğuna diqqət çəkir. Bu məsələ isə bizə heç də təəccüblü gəlməməlidir, çünki istər Rusiya, istərsə də Avropa xalqları hər daim türklərlə münasibətdə idi. Bu münasibət bəzən müttəfiqliklə, bəzənsə müharibələrlə sonlanmışdır. Ancaq dəyişməyən tək şey odur ki, hər iki tərəfin də türklərin Avrasiyada hakimiyyətinin uzun ömürlü olmasını bilməsi və ona uyğun şəkildə hərəkət etməsidir. Maraqlı bir cəhət də odur ki, türklərin də Avropa və Rusiyanın özlərinə nələr qatacaqlarını bilməsidir. Bu özünü üçlü formulda bariz şəkildə göstərir. Türk xalqları haqqında danışdığımız milliyyət, azadlıq kimi anlayışları Avropadan mənimsəmişdir. Azərbaycan türklərinin özünütanıma prosesində əvəzsiz xidmətləri olan ədibimiz isə Ə.Hüseynzadə olaraq göstərilir. "Türklər kimdir və kimlərdən ibarətdir" əsərində, publisistik yazılarında, "Füyuzat" jurnalında da bu hiss olunur. Monoqrafiyada vurğulandığı kimi, onun yaradıcılığında ideolojidən daha çox türkçülüyün elmi, maarifçi aspektləri təhlil olunur. Siyasi türkçülük yolunda daha sonra Əhməd bəy Ağaoğlu, Məhəmməd Əmin Rəsulzadə və digər ədiblərimiz ideyalar ortaya qoydular.

Türk əsilli xalqların islam dini ilə tarixi bağlılığı üçlü formulun sonuncu prinsipi olan islamlaşmaq ideyasını yaratdı. Siyasi İslamçılıq Osmanlıda olduğu qədər Azərbaycanda rəğbət görməməsi ilə birlikdə, yenə də xalqın dini inancında əsas yeri tutmaqda idi. Bunun sübutu isə M.F.Axundzadənin türk xalqlarının birliyini daha da möhkəmləndirmək üçün yeni əlifba islahatı hazırlaması, ancaq Osmanlı hökumətinin bu yeniliyin dinə qarşı edilmiş bir hərəkət olaraq görməsidir. Axundzadədən sonrakı dövrlərdə Azərbaycan ictimai fikrində onun qədər kəskin şəkildə dini ideologiyaya qarşı fikirlər səsləndirilmirdi. Ancaq H.Zərdabi, C.Əfqani, Ə.Hüseynzadə Ə.Ağaoğlu kimi ədiblərimiz dini xurafatın xalqı məhvə sürüklədiyini, buna görə nicatın və aydınlanmanın dini islahatlardan keçdiklərini anlayırdılar. B.Əhmədli M.Ə.Rəsulzadənin də dini ideoloji düşüncələrinə yer verir. Rəsulzadə "Tutacağımız yol" məqaləsində islam dininin türklər üçün müqəddəsliyindən bəhs edərkən, "Getdiyimiz yol"da isə dini islahatların qaçınılmaz reallıq olduğunu vurğulayır. Buradan belə bir nəticəyə gəlirik ki, islamlaşmaq prinsipi də üçlü formulda öz yerini qoruyub saxlayır.

Monoqrafiyanın ən maraqlı hissəsi, bizim fikrimizcə, altıncı bölümdür. Müəllif tərəfindən "Gələcəyə baxış" olaraq göstərilən bu hissədə üçlü formulun bugünkü vəziyyəti və gələcəkdə olacaq dəyişimləri izah edilir. Professor formulun yenilənmiş konturlarını "Turançılıq, Avrasiyaçılıq, Modernçilik" olaraq görür. İlk olaraq Turançılıqdan başlayan B.Əhmədlinin də bildirdiyi kimi, əslində prinsip üçlü formulun dördüncü qolu kimi dəyərləndirilə bilər. Buradakı məqsəd türk xalqlarının tarixi köklərinin unudulmaması və onların bir çətir altında birləşdirilməsidir. Türk Dövlətlər Təşkilatının bugünkü durumu da buna doğru yol gedir. Nəticə etibarı ilə siyasi cəhətdən türk dövlətləri birləşib bir dövlət halında olması mümkün görünmür. Əsas məsələ mövcud üçlü formul ideologiyasını qorumaqdır. Qloballaşan dünyada öz keçmişini, yaxınlarını, müttəfiqlərini unutmadan irəliyə doğru addımlamaq türk dünyasının qarşısında duran məqsəddir.

Avrasiyaçılıq isə turançılıqdan bir qədər fərqlənməkdədir. Burada Türk-Slavyan birliyinin önəmi vurğulanır ki, bu da bizə son zamanlarda yaşanan xarici siyasi prosesləri xatırladır. Avrasiyada geniş coğrafi əraziyə yayılmış bu xalqların nümayəndələri qarşılıqlı əlaqə ilə varlığını davam etdirir. Modernçilik dedikdə isə artıq müasirliyin təkcə Avropa ilə məhdudlaşmadığını və bütün mədəniyyətlər, xalqlardan nələrinsə öyrənilməsinin vacibliyi vurğulanır.

Ən sonda gəldiyimiz qənaət belədir ki, dəyişən dünya şərtlərinə uyğun olaraq çıxılan bu uzun yolda türk xalqlarının birliyi üçün hansı addımlar atılacağını izləməklə bərabər, bu ideologiyanı da qoruyub saxlamaq, müxtəlif ayrımları kənara qoyub ortaq məxrəcdə qərarlaşmaq lazımdır. Bunu da B.Əhmədlinin monoqrafiyanın sonunda qeyd etdiyi kimi, zaman özü göstərəcək. Biz gənclərin üzərinə düşən ən böyük vəzifə bayrağımızın üzərində dalğalanan rənglərin mənalarını dərk etməklə, ona sahib çıxıb təkmilləşdirərək gələcəyə türk keçmişimizi unutmadan, modern düşüncə tərziylə və digər xalqlarla birlikdə addımlamaqdır.

 

 

Həyat HACIYEVA

heyat.haciyeva9@gmail.com

 

525-ci qəzet.- 2022.- 4 noyabr.- S.15.