Lənkəranda əks olunan
Mirzə Cəlil işığı
(Əvvəli ötən sayımızda)
Lənkəran xalq maarif şöbəsinin
müdiri və müəllimlər evinin direktoru işləmiş İsmayıl Qənbərov
(1866-1929) Nəsrulla Qənbərovun
böyük qardaşıdır. İsmayıl müəllim də Nəsrulla müəllim kimi məcmuədə fəal iştirak edib. Nəsrulla müəllimin məlumatına
görə, o, qardaşının
hansı imza ilə yazdığını
bilməyib. Ancaq o yadında
idi ki, İsmayıl
Qənbərov "Ünas"
I dərəcəli qızlar
məktəbinin damının
dammasından yazdığı
felyeton qalmaqala səbəb olmuşdu.
Məktub məcmuədə dərc olunduqdan sonra süründürməçilər
işdən çıxarılmış,
məktəbin işində
dönüş yaradılmışdı.
Qeyd edilməlidir
ki, Cəlil Məmmədquluzadə Lənkərana
gələrkən bir
neçə dəfə
İsmayıl Qənbərovun
evində qonaq olmuşdu. Nəsrulla müəllim də
bu məclisdə iştirak etmişdi.
Cəlil
Məmmədquluzadə mollanəsrəddinçilərdən
Hüseyn Kərimov və Məmi Kazımovun adına
5 məktub göndərib.
Həmin
məktublar müxtəlif
dövlət arxivlərində
saxlanır. 1922-ci ildən
başlayaraq "Qardaşoğlanları"
imzası ilə onların "Tiryəklər
məclisi", "Qumarbazlarla
oyunbazlıq", "Adam öyrəşər"
və sair kiçik felyetonları dərc olunub. "Qardaşoğlanları"
bu yazılarında köhnə dövrün qayıdacağı ilə
yaşayanları, mövhumatı
tənqid etmişlər.
Astara rayon poçt-teleqraf
idarəsinin rəisi Əli Yaqubov bəd əməllərinin
açılacağından ehtiyat edərək "Molla Nəsrəddin" jurnalına göndərilən
məktubları gizlincə
açırmış. Bu müəlliflərindən birinin
- Hüseyn Kərimovun
tabeliyində işlədiyini
görüb, onu işdən qovmağa çalışır. Poçt müdiri
Hüseyn Kərimovu poçt qutusundan məktub oğurlamaqda təqsirləndirir və onun evində axtarışlar təşkil
etdirir. Şübhəli bir şey tapılmasa da, Hüseyn Kərimovu işdən kənarlaşdırır.
Bu zaman Cəlil Məmmədquluzadə işə
qarışır və
SSRİ Rabitə Nazirliyi
Azərbaycan müvəkkilliyinin
müdiri Böyükağa
Talıblıya müraciət
edir. Cəlil Məmmədquluzadənin müraciətindən sonra
Astara rayon poçt-teleqraf
işi yoxlanır.
Məlum
olur ki, rəis Əli Yaqubov vəzifəsindən
istifadə edərək
əmanət kassasından
saxta sənədlərlə
pul götürüb xərcləyirmiş. Bu hərəkətlərinə görə
poçt rəisi işdən kənarlaşdırılır
və məsuliyyətə
cəlb olunur.
"Molla Nəsrəddin"in
fəal müxbirləri
sırasında İman
Əliyevin də adı çəkilir. O danışardı
ki, məcmuədə
dərc olunmuş yazılarıma görə,
mənə qonorar yazılmışdı, almaqdan
imtina etmişdim. Mirzə Cəlil göy gözlərimə,
qartaldimdik burnuma, oturuş-duruşuma baxıb,
özünü gülməkdən
saxlaya bilməyib zarafatla dedi:
- İman, bayaqdan
sənə baxıram. Görürəm ki, sən haqq-hesabda
müsəlmana, gözlərindən
yəhudiyə, danışıqdan
erməniyə oxşayırsan.
Belə olmaz, qonorar sənin halal haqqındır, onlar sənə çatmalıdır.
Mirzə
Cəlilin təkidi ilə iki il müddətinə
almadığı pullar
İman müəllimə
qaytarılır və
bir nəfəri də ona qoşur
ki, həmin pullara evdəkilərə
pal-paltar alsın.
İman Əliyev məcmuəyə
ən çox mədəni-maarif sahəsində
təsadüf etdiyi nöqsanlardan yazırdı. Çox keçməmiş
Lənkəran ikidərəcəli
məktəbdə rus-Azərbaycan
dillərini bir-birinə
qarışdırıb dərs
deyən, elmdən xəbərsiz müəllimlər
tənqid hədəfi
oldu. "Molla Nəsrəddin" belələrini
nəzmlə ifşa etdi:
Koqda xoruz banladı,
Mı znayem səhərdir.
Jurnal daha sonra "Qulaq asan" başlığı altında
yazırdı: "Lənkəran
maarif şöbəsinin
isklatından beş-altı
yüz metrəyə qədər qalın ağ, anbarın
heç bir yeri dağılmadan və qapısı açılmadan anbardan qeyb olunmuşdur"
("Molla Nəsrəddin",
1927, ¹ 23).
"Molla Nəsrəddin" başqa bir felyetonda deyirdi: "Birisi Lənkəran "Gecə" məktəbində
təsərrüfat müdiri
ola və
o zaman bir aralıq məktəb müdirini aldada, dairədən məktəb
adına 1125 manat pul ala, bir müddət
sonra işin üstü açıla,
həmən adam yenə öz dost-aşnalarının sayəsində
rahətcə və sərbəstcə gəzib
kef eləsə, nə
olar ki..." (Yenə orada,
1929, ¹ 19).
Fəhlə-kəndli müxbirləri jurnalda müxtəlif janrlarda çıxış edirdilər. Felyeton, satirik
şeirlər, lətifə
və tapmacalar, elan və bildirişlər,
karikatura və məzhəkəli teleqramlar
formasında verilən
yazılar diqqəti çəkməklə, həm
də mövzuları
hərtərəfli əhatə
etməyə imkan verirdi. "Söz
yığan" imzası
ilə "Əl əli yuyar" adlı yazıda deyilirdi; "Lənkəran
proletar yazıçılar
cəmiyyətinin sədri
bir-iki iclasda heyət üzvlüyünə
keçəcək bir
nəfərin namizədliyini
özü irəli sürmüşdü, ancaq
seçki olan iclasda sədr birdən-birə həmin namizədin əleyhinə
çıxdı və
onun heyət üzvlüyünə keçməsinə
mane oldu. Fəqət
sonra məlum oldu ki, sədr
iki aylıq bir səfərə gedəcəkmiş, həmin
adamın şinelini geyməyə istəyir, o
adam da
Lənkəranda çox
yağış olduğundan
üzr istəyib sədrə şinel verməmişdir. Ona görə
də heyətə keçə bilməmişdir.
Əlbəttə, əl əli yuyar" (Yenə orada, 1929, ¹ 7).
Teleqraf və elanlar vasitəsilə az sözlə böyük məna kəsb edən yazılar diqqəti cəlb edir "Molla Nəsrəddin" Lənkəran
Pedaqoji Texnikumundan 95 dənə kruşka, 4 ədəd vedrə... qeyb olunmuşdur" (Yenə orada, 17 yanvar 1929) və yaxud "Astarada Siyaku kəndində olan məktəbin müəllimi iki aydır ki, xəstələnmiş və
məktəb qapalı
qalmışdır. Görünür ki, Lənkəranda bir dənə müəllim tapmaq olmadığından bu il bu məktəb
bir daha açılmayacaqdır" (Yenə
orada, 1929, ¹5).
"CANLI
QƏZET"
Yerlərdə qəzetlərin nəşrindən
əvvəl, 1926-cı ildə
Lənkəranda Cəlil
Məmmədquluzadənin təşəbbüsü
ilə ədəbiyyat
cəmiyyətinin nəzdində
"Canlı qəzet"
adlı birlik təşkil olunmuşdu. Yerli ziyalı
Hüseyn Atakişiyevin
rəhbərlik etdiyi cəmiyyət 1931-ci ilədək
fəaliyyət göstərmiş
və 12 nəfəri
birləşdirmişdi. İndiki
"Lənkəran" qəzetinin
ilk məsul katibi olmuş Müzəffər
Nəsirli danışarmış
ki, "Canlı qəzet" bir növ mətbuat funksiyasını daşıyırdı.
Məsələ burasındadır ki, yerli ziyalılar
dövrün eybəcərliklərini
yazılı surətdə
deyil, səhnə yolu ilə xalqa
çatdırırlar. Cəmiyyətin üzvləri
həftədə iki dəfə olmaqla indiki N.B.Vəzirov adına Lənkəran
Dövlət Dram Teatrına
toplaşar, yazdıqlarını
səhnə yolu ilə əhaliyə çatdırırdılar.
1929-cu il yanvarın
1-də Yeni il münasibətilə köhnə
əlifbanın ləğvinə
həsr edilmiş səhnəcik hazırlanmışdı.
İştirakçılar ərəb və fars dillərində
yazılmış kitabları
qara bir çarşaba büküb
tabut düzəltmişdilər.
Bu, əlbəttə, rəmzi məna daşıyırdı. Tabut
qabaqda, eşşəkdə
tərsinə oturmuş
molla - Məmməd Axundov yanında, arxadakı faytonda pristav - Qəzənfər
Nəsirli, qaradovoy - Nəcəf Əliyev, arxada isə "Canlı qəzet"in üzvləri və teatr həvəskarları
gedirdilər.
Camaat xorla:
Əski
əlifba vəfat etdi keçən axşamı,
Lampanı yandırmağa hazır
qalıbdır hamı
-
deyən kimi molla - Məmməd Axundov qışqırırdı:
- Vay, dinimiz əldən
getdi!
Faytondakılar - pristav və qorodovoy isə ucadan qışqırırdılar:
- Qoymarıq, yox qoymarıq!..
Bu zaman xor təkrar
olunurdu
- Əski əlifba vəfat etdi keçən axşamı,
Lampanı yandırmağa hazır qalıbdır hamı.
Hadisə iştirakçıları bu
minval ilə şəhərin bütün
məhəllələrini gəzdilər. Hər yerdə
də dəstəyə
adamlar axışıb
gəlirdilər. Sanki hamı köhnə əlifbaya üsyana qalxmışdı.
SON SÖZ YERİNƏ
Azərbaycan mətbuatı tarixində satirik jurnalistikamızın inkişafında böyük xidmətləri olmuş "Molla Nəsrəddin" jurnalı şüurlarda yeni inqilab yaratmışdı. Onun səhifələrində mövcud quruluşun xalqa zidd mahiyyəti cəsarətlə açılıb göstərilirdi.
Cəlil Məmmədquluzadə xalqın işıqlı gələcəyini ictimai ədalətsizliyə və zülmə qarşı mübarizədə görürdü. "Sizi deyib gəlmişəm, ey mənim müsəlman qardaşlarım!" deyərək o, xalqı "qəflət yuxusundan" oyatmağa çalışırdı.
Cəlil Məmmədquluzadə böyük ədib, satirik
jurnalistikamızın bayraqdarı, qüdrətli sənətkarı,
ictimai xadim kimi yaddaşlarda həmişəlik
qalıb. Ümummilli lider
Heydər Əliyevin dediyi kimi,
Cəlil Məmmədquluzadə və "Molla
Nəsrəddin" jurnalının irsinə cəlb olunmuş Azərbaycanın başqa
mütəfəkkir adamları xalqımızın milli şüurunun
formalaşmasında, milli ruhunun
yüksəldilməsində, milli
oyanışında böyük rol oynamışlar.
Etibar
ƏHƏDOV,
Lənkəranda
çıxan "Aşkarlıq" qəzetinin baş
redaktoru
525-ci qəzet.- 2022.- 4 noyabr.- S.14.