Mədəniyyətlərin
"restartı" və ehtiyacın inkişafa
səbəb olması
Kökü Azərbaycanla bağlı
olan yəhudi əsilli (Azərbaycan dağ yəhudisi), Rusiya doğumlu, Amerika ədəbiyyatının
görkəmli nümayəndəsi
Ayzek Azimovun "Təməlçilər" romanında
belə bir məqam var: "Qalaktika İmperiyasının
sivilizasiyası durğunluq
və deqradasiya içərisindədir, amma
çox az
adam bunu dərk edir. İndi, nəhayət, əyalət
İmperiyadan ayrılıb,
İmperiyanın siyasi
bütövlüyü laxlayıb
(Anakreon dövləti
də bu laxlama nəticəsində
meydan çıxıb).
İmperiya dağılandan
sonra isə barbarlıq dövrü qaçınılmazdır... Biz
İmperiyanın süqutunun
qarşısını almaq
iqtidarında deyilik.
Heç
bunu istəmirik də, çünki onun mədəniyyəti tükənib, bir vaxtlar malik olduğu
kamilliyini və bitkinliyini itirib. Təməlçilər Fondu (elmi təşkilat adı)
Terminus (dövlət adı)
idarəçilərini sadəcə
bu böhrana qarşı bir məsələdə xəbərdar
edir: Terminus və Qalaktikanın o biri tərəfindəki ona bənzər digər Fond sivilizasiyanın gələcəkdə
yenidən çiçəklənmə
mərkəzi olacaq.
Siz isə İkinci Qalaktik İmperiyanın gələcək təməlçilərisiniz,
məhz zahiri böhran Terminusu bu yola yönəldəcək".
Ayzek Azimovun
"Təməlçilər" romanından bu məqamları səbəbsiz
yerə xatırlamadıq. Gəlin bu
məqamları xatırlamaq
məqsədimizin izahı
yolundan irəliləyək.
Amma əvvəlcə tarixi aspekdən bəzi məqamları xatırlamaq
lazım gələcək.
Və
"Tarix keçmiş
deyil, o, həm də gələcək deməkdir" fikrindən
davam edək. Görkəmli islam
filosofu İbn Xəldun deyirdi ki, keçmişlər gələcəyə suyun
suya bənzəməsindən
daha çox bənzəyər. Belə isə
tarixdəki bəzi məqamlara nəzər salaq və bu
nəzərsalma ilə
birlikdə bir mətləbi xüsusilə
dərk etməyə çalışaq. Tarix təsdiq
edir ki, dünyanın ən güclü mədəniyyətləri
də bir müddətdən sonra çürüməyə üz
tutur, əgər o mədəniyyətlər restart - yenidənbaşlama yoluna üz tutmasalar. Məsələn, böyük
imperiyalar, güclü
dövlətlər haradadır:
Roma İmperiyası, dünyanın
ən qüdrətli İslam dövləti - xəlifəlik, Bizans, Monqollar, Osmanlı və daha neçəsi?
Yoxdurlar.
Deməli, dövlətlər də "ölümə"
məhkumdur. Onların
"can"ları isə
mədəniyyətləridir: ya varlıqlarını sürdürmək üçün
böyük mədəniyyət
yarada bilməyiblər,
yaxud da həmin mədəniyyətlər
bir zaman sonra əskiməyə başlayıb və əskidisə, o zaman dağılması qaçınılmaz
olub.
Tarix bax bizə bunu
göstərir: dövlətlər,
onun insanı özünü zamanın
tələbi əsasında
yeniləməli, restart etməlidir,
əks təqdirdə,
o, yoxolmaqla üz-üzə
qalacaq. Hətta nə qədər
nəhəng olsalar belə. Bu anda tarix bizə belə bir məqama
da şahidlik etməyimizə vəsilə
olur: keçmişdə
mövcud olmayan yeni güclü dövlətlər, xalqlar
və mədəniyyətlər
də sonradan meydana çıxa bilir. Bəs bu, necə mümkün olur? Cavab olduqca aydın
və bəsitdir: zamanın və dövrün tələbinə
uyğunlaşma.
Burada bir haşiyə də çıxmaq yerinə düşərdi. Zamana və dövrün tələbinə uyğunlaşma
asimilyassiya olunma demək deyil, heç minillik dəyərlərə arxa
çevirmək də
deyil, burada məqsəd tarixi, milli və geniş
mənada bütün
dəyərlərin, bir
növ, "təmir"indən
söhbət gedir, ona görə məqsədli şəkildə
"restart" sözündən istifadə etmişik.
İndi gəlin Aristotelin bir fikrinə nəzər salmaqla yolumuza davam edək: "Ən böyük kəşflər ehtiyacdan yaranır". Qurtuluş da elə bundadır: ehtiyacı duymaq, onu dərk etmək. Bu, mədəniyyətin yenilənməsini, restartını gətirir, onu qaçınılmaz edir. Tarixin bu diktəsini duyan dövlətlər, dediyimiz kimi, öz gələcəyini qarantiya altına almaqla o gələcəyə həm də yön verə bilir. Ayzek Azimovun "Təməlçilər" romanında bizə anladılan da bundan başqa bir şey deyil.
"Təməlçilər" romanı bizə hər şeydən öncə dövlət ağlının əhəmiyyətini ortaya qoyur. Dövlət ağlı dövlətin və xalqın gələcək müqəddəratını müəyyən və təyin edir. Dövlət ağlı dövlət üçün həyati əhəmiyyətli bu günü və gələcəyi görmək, onun səbəb və nəticələrini oxumaq missiyasını yerinə yetirir. Bəli, bu, mümkündür, Mirzə Fətəli Axundzadənin "Aldanmış kəvakib" əsərindəki Şah Abbasın sarayındakı (dövlətindəki) münəccimliklə bir tutulmamalıdır. Çünki ağıl gələcəyi görür, ağıl hər bir şeyi təhlil süzgəcindən keçirir. Yanılmaq ehtimalı varmı? Əlbəttə, var, amma bu yanılmanın doğuracağı nəticələr də nəzərdə saxlanılır, onun üçün də bir yol müəyyənləşdirilib.
"Təməlçilər" romanından diqqət çəkən əsas məqam budur. Psixotarixin əsasını qoymuş Ayzek Azimovun da bu romanda ortaya qoyduğu əsas ideya, beləliklə, aydınlaşır: gələcəyi konkret bir siyasi ideologiya ilə müəyyənetmə. Ulu öndər Heydər Əliyevin dövlətçiliyimizin qurtuluş "resepti" kimi qiymətləndirəcəyimiz azərbaycançılıq ideologiyası, Azərbaycan Prezidenti İlham Əliyevin "Mən bilirəm, nəyi, nə vaxt, necə etmək lazımdır" sözləri - hər ikisi dövlətçiliyimizin, dövlət siyasətimizin böyük bir ideoloji sistem və xətt üzrə işlədiyinin xəbərçisi və təsdiqidir.
Ulu öndər Heydər Əliyevin əsasını qoyduğu azərbaycançılıq ideologiyası, ölkə başçısının bu ideoloji siyasətin, bir növ, təsdiqi kimi ortaya qoyduğu "Mən bilirəm, nəyi, nə vaxt, necə etmək lazımdır" sözləri müstəqillik illərində, hətta onun öncəsində və sonrasında Azərbaycanda ortaya çıxmış çoxsaylı böhranların bu sistemlik və davamlılıq nəticəsində ölkəmizi bugünkü və gələcək inkişafa yüksəldib. İndi hər şey aydındır. Böhranlar yeni-yeni işıqlı vəziyyətlərə "hamilədir", amma gərək dövlət ağlın olsun. Belə olan halda dünyadakı, yaşadığın coğrafiyadakı hər böhran sənin üçün yeni fürsətlər qapısı anlamında qiymətləndirilir.
Anar
QASIMOV
525-ci qəzet.- 2022.- 4 noyabr.- S.9.