Güney nisgili Azərbaycan
ədiblərinin yaradıcılığında
Son iki əsrdən
bəri Azərbaycan xalqının ürəyində
cənub dərdi, cənub həsrəti dərin sağalmaz yaraya çevrilib. 1828-ci ildə qanla yazılmış İran
və Rusiya arasında imzalanmış
Türkmənçay müqaviləsi
ilə Azərbaycan ikiyə bölündü.
1813-cü ildə bu
iki dövlət arasında imzalanmış
Gülüstan müqaviləsi
Azərbaycan xalqının
gələcək faciəsinə
çevriləcək Türkmənçay
müqaviləsinə yol
açdı.
Xalqımız həm Rusiya, həm də İran hakimiyyəti tərəfindən olmazın
məhrumiyyətlərə məruz qaldı, qanlı faciələrlə
üzləşdi. 2 əsr keçməsinə
baxmayaraq, belə bir münasibət mətin xalqımızın
iradəsini, əzmini
qıra bilmədi.
Hər vəchlə öz dilini, dinini, milli adət və ənənələrini,
milli dəyərlərini,
mədəniyyətini, ədəbiyyatını
qoruyub saxladı.
Müstəqil Azərbaycan Respublikasının
yaradılması isə
əslində bu müqavilələri laxlatdı,
onun getdikcə torpağa gömülməsinə
start verdi...
Zaman-zaman ədiblərimizin yaradıcılığında
cənub mövzusu ürək ağrısı
ilə təsvir edilib. Həm də ədiblərimiz
yazılarında 2-yə parçalanmış
xalqımızı daim
haqq səsini qaldırmağa, azadlığa
çıxmağa, özünün
müstəqil dövlətinin
yaradılması uğrunda
mübarizəyə səsləyən
maarifçi əsərlər
yaratdılar.
1905-1911-ci illərdə Azərbaycanın döyünən
ürəyi sayılan,
inqilablar beşiyi Təbrizdə milli-azadlıq
hərəkatı (Məşrubə
hərəkatı) başlandı. Bu hərəkat Səttarxanı
böyük sərkərdə
səviyyəsinə qaldırdı.
1907-ci ildə Təbrizin Əmirxiz mahalının azadlıq fədailərinə rəhbərlik
edən Səttarxan nümayiş etdirdiyi qeyri-adi qəhrəmanlığı,
cəsurluğu, şücaəti
ilə azadlıq fədailərinin sevimli sərkərdəsinə çevrildi.
Səttarxanın bu qəhrəmanlığından ilhamlanan, vəcdə gələn böyük şairimiz Mirzə Ələkbər Sabir
"Səttarxana" adlı
şeirində yazırdı:
Ta ki millət məcməin Tehranda viran etdilər,
Türklər Səttar xan ilə əhdi-peyman etdilər,
Zülmü istibdadə qarşı
nifrət elan etdilər,
Millətə, milliyyətə can nəqdi-qurban
etdilər,
Ayeyi-Zibhi
əzim itlaqi ol qurbanədir,
Afərinin himməti-valayi-Səttarxanədir.
İştə Səttarxan, baxız,
İranı ihya eylədi,
Türklük, İranlılıq, təklifin ifa eylədi,
Bir rəşadət, bir hünər göstərdi,
dəva eylədi,
Dövlətin bir əynini dünyada risva eylədi,
Qaçmayıb pərvanətək oddan,
demə pərvanədir,
Afərinin himməti-valayi-Səttarxanədir.
Afərin
təbriziyan, etdiz əcəb əhdə vəfa!
Düstü düşmən əl
çalıb eylər
sizə səd mərhəba!
Çox
yaşa, dövlətli
Səttarxan, əfəndim,
çox yaşa!
Cənnəti-əladə Peyğəmbər
sizə eylər dua,
Çün bu xidmətlər
bütün islamədir,
insanədir,
Afərinin himməti-valayi-Səttarxanədir.
Səttarxan, Bağırxan, Xiyabani,
sonralar Pişəvəri
azadlıq carçıları
kimi başladıqları
hərəkatlar İranda
şah rejimi tərəfindən qəddarlıqla,
amansızlıqla yatırıldı,
qanda boğuldu.
Nədəndirsə, ədiblərimiz cənub mövzusunu qələmə
alarkən istinad etdikləri əsas hədəf "Araz" çayıdır. Sanki onlar
ürək sözlərini
"Araz"a söyləyir,
qəlblərindəki istəkləri
ona ünvanlayır, başqa sözlə təsəlli tapırdılar.
Dahi dramaturq
Cəfər Cabbarlının
da yaradıcılığında
bu mövzuya rast gəlinir. O, xalqın
ikiyə bölünməsində
obrazlı desək, Araz çayını suçlayır:
Araz, çəkil aradan, qovuşsun Azərbaycan!
Araz, söylə
nə üçün,
sən yol saldın buradan?
Yoxsa qorxdun azadlıq, gəlib keçsin oradan?!
Ya ki, Azər yurduna,
salam etsin
Savalan.
Araz, rədd ol aradan,
bir olsun Azərbaycan!
Kimdir səni
yaradan?
Böldün böyük Vətəni,
Araz, böylə,
aradan.
Bu şeirdə C.Cabbarlının
hayqırtılarını, qəlb çırpıntılarını,
bütöv Azərbaycan
istəyini, Vətən
sevgisini görmək,
hiss etmək olur.
Yaradıcılığında S. Rüstəm qədər cənub mövzusunda əsərlər silsiləsi
yaradan ikinci bir ədib yoxdur
desək, yanılmarıq. XX əsrdə
vahid şimallı-cənublu
Azərbaycan ədəbiyyatı,
"O tay bu tay", "O sahil bu sahil", "Bakılı, Təbrizli",
"Vətənin birliyi",
"Bütöv millət"
kimi anlamlarının
elmdə, ədəbiyyatda
yaşamasının, dillər
əzbərinə çevrilərək
beyinlərimizə, şüurumuza
nüfuz etməsinin əsas səbəbkarlarından
biri və birincisi məhz S.Rüstəm olmuşdu.
Başqa sözlə, S.Rüstəm
cənub mövzusunda yazmaqla Azərbaycan poeziyasına yeni poetik çələng bəxş elədi. Məncə, şairin bu mövzuda yazdığı
əsərlər sirri
açılmamış sandıq
ədəbiyyatıdır.
II Dünya müharibəsi
illərində İranda,
Cənubi Azərbaycanda
olan S. Rüstəm qəddar şah rejiminin ölkədə törətdiyi fəlakətlərin
acı nəticələrini
gözləri ilə görmüş, imperializm
əleyhinə mübarizənin
canlı şahidi olub.
Cənub mövzusu şairin yaradıcılığında sanki ikinci nəfəs
açmışdı. Sovet hakimiyyətinə
inanan, bütün varlığı ilə ona rəğbət bəsləyən şair
rejimin amansız siyasətinə bir vətəndaş etirazını
bu mövzuda yazılan şeirlərlə
birbaşa, dolayısı
və sətiraltı
mənalarda böyük
ustalıqla qələmə
almışdı. Bu mövzuda yazılan şeirləri diqqətlə
oxuyanda görürsən
ki, şairin etiraz dolu hayqırtıları
həm o taydakı, həm də bu taydakı rejimə qarşı yönəlib. O dövrdə
belə səviyyədə
şeirlər yazmaq böyük cəsarət,
hünər və iradə tələb edirdi. Lakin S.Rüstəm öz
həyatını təhlükəyə
ataraq bir vətəndaş kimi, xalqının oğlu kimi bu prosesdə
geridə qalmadı.
O zaman həm İran da, həm
də SSRİ-də dövlətin ana dilimizə qarşı uzanan əllərinə şair "Dilimə dəymə" şeiri ilə qarşı çıxdı:
Mən sənin dilinə dəymirəm, cəllad,
Gəl, sən
də bu ana dilimə dəymə.
Sənin
də bağın var, gülün var, çəkin,
Bağımda əkdiyim gülümə
dəymə!
Bu etiraz kövrək
bir vətəndaş
şairin fəryadı
deyilmi?
"Könlümə Təbriz
düşdü", "Təbrizim",
"Ayrılıq günü",
"Vüsal həsrəti",
"Anam dili qardaşım" və.s.
S. Rüstəmin cənub
mövzusunda yazdığı
qiymətli sənət
inciləridir.
Xüsusilə də, şairin Məhəmmədhüseyn Şəhriyarla
yazışmaları-məktubları diqqəti daha çox çəkən
əsərlər kimi
yaddaşlarda həkk olunub. Bir maraqlı fakta
diqqət yetirmək yerinə düşər.
Şəhriyar doğma
Vətən torpağının
ikiyə bölünməsində
Araz çayını
suçlayaraq deyir:
Göz yaşımsan, ay Araz,
Qoyma gözüm
baxsa da görsün.
Nə yaman pərdə çəkibsən
İki qardaş
arasında.
S.Rüstəm isə Arazın
adından bu şeirə tutarlı cavab verir:
Yox, yaranmamışam mən göz yaşından,
Göyərçin dalğalı Arazdır adım.
Ay ellər, qardaşı qan qardaşından
Ayıran ayırdı, mən ayırmadım.
Məntiqli və cəsarətli cavabdır, deyilmi?! Əslində şair bununla Azərbaycanı ikiyə bölən Rusiya ilə İran rejimini ittiham edir, bu bölünmənin əsas səbəbkarlarının kimlər olmasını oxucuya aydın olaraq çatdırır, onu düşünməyə vadar edir.
(Ardı var.)
Qafar ƏSGƏRZADƏ
Əməkdar jurnalist, Pedaqogika
üzrə fəlsəfə doktoru, dosent
525-ci qəzet.- 2022.- 5 noyabr.- S.15.