Güney nisgili Azərbaycan
ədiblərinin yaradıcılığında
(Əvvəli ötən
sayımızda)
Görkəmli ədib, filologiya
elmləri doktoru Mir Cəlal Paşayev S.Rüstəmin yaradıcılığında
cənub mövzusundan
söz açarkən
demişdi: "Cənubi
Azərbaycanda onun saf ana dilində
səslənən səmimi,
odlu, təzə, təravətli şeiri Təbrizdə azərbaycançılıq
məfkurəsinin, vətənpərvərlik
və qardaşlığının
bir manifesti kimi təsir bağışlamışdı.
Böyük Sabirin, Vurğunun
və Süleymanın
şeiri Cənubi Azərbaycan oxucu və dinləyicilərinin
yalnız fikir intibahına, inqilabi ruh yüksəkliyinə, ideyaca silahlanmasına deyil, həm də estetik zövqünə və ədəbiyyata daha yeni, daha ayıq
münasibətinə səbəb
olmuşdu..."
Bəli, cənub ağrısı,
vahid vətən, birləşmək arzusu, istiqlal, hürriyyət, Təbriz həsrəti S.Rüstəm yaradıcılığının
bu mövzuda əsas leytmotivini təşkil edirdi.
Bütöv, bölünməz, vahid
Azərbaycan deyərək,
əbədi vətən
sevgisini şeirlərində
əsl vətandaş
kimi, Araza xitabən, ilhamla, iftixarla tərənnüm
edirdi:
Araz! Hər yaz çəmən
birdir o sahildə, bu sahildə,
Qərənfil, yasəmən birdir o sahildə, bu sahildə.
Bilirsən ki, suya kəskin qılınc vursan da ayrılmaz,
Ürək birdir, bədən birdir, o sahildə, bu sahildə.
Ürək telli müqəddəs saz, şerdən incə xoş birdir.
Araz, bildinmi
sən birdir o sahildə, bu sahildə?
Süleyman, gəl haray sal, qoy bütün
aləm eşitsin ki,
Əziz,
doğma Vətən birdir, o sahildə, bu sahildə,
Cənub ağrısı, bütöv,
bölünməz vətən
həsrəti, Araz dərdi, xalq şairi Məmməd Rahimin yaradıcılığından
da yan keçməyib. Bir müddət Cənubi Azərbaycanda yaşayan şair qan bir,
can bir, bacı-qardaşlarımızın
bütün ağrı-acılarını,
niskilini, bir-birinə qovuşmaq arzusunu "Xalçaçı qız",
"Qara daşın həsrəti", "Arazın
şikayəti" şeirlərinə
köçürüb:
Arazla bu səhər gəldim üz-üzə
Axıb
gedən zaman yaşıl bir düzə,
Dedi:
"Şairlərdən şikayətim
var.
Mənim
çox qəribə
hekayətim var"
Dedim ki: "Nə olub?"
Qövr
etdi dərdi,
Dedi: -
El bir zaman mənə deyərdi:
"Arazım, Arazım, axan Arazım!
Sinəsi
yadlara qalxan Arazım
Çağla ki, sən mənim öz vüqarımsan,
Sevincim,
fərəhim, iftixarımsan"!
Dedim ki: "Elədir".
Gəldi
hiddətə:
"Elədirsə, nədən
bəs qana-qana
Şairlər salırlar məni
böhtana!
Qalır
bir tərəfdə zülmkar, yağı,
Deyirlər sən böldün ana torpağı".
O axdı, getdi.
Qəlbimdə yanğılar buraxdı, getdi.
Xəyala
qərq etdi bu halət məni,
Öldürdü, doğrusu, xəcalət məni.
Ayrıldığım zaman kədərli çaydan,
Gördüm ki, qardaşım baxır o taydan.
Şair
"İran başdan-başa
zindandır bu gün" şeirində
İranda hökm sürən hərc-mərcliyi,
rejimin apardığı
ədalətsiz siyasəti
hədəf alır, ölkənin sözün
əsl mənasında
zindana çevrildiyini
təsvir edir:
Təbriz
kədərlidir, axşamdan
bəri
Süzür qərib-qərib həsrətkeş
qəmər.
Onun işığında gəzir
şəhəri
Fikri, düşüncəsi
qara kölgələr.
Qapanıb məktəblər, kitabxanalar,
Açılır ümumi evlər
yenə də;
Saçından sürülür dərdli
analar,
Həyat məhv edilir bir məngənədə.
Yoxdur igidlərin
sıralarından.
Zindan o zindandır, dərban o dərban...
Çəkdiyim bu lövhə duyan halıdır
Zavallı, İranın öz timsalıdır.
Qərbin
istəyini yaşatmaq
üçün
İran başdan-başa zindandır
bu gün.
Cənubi
Azərbaycan, bütöv
Vətən ideyası
Xalq şairi Bəxtiyar Vahabzadənin bədii təsvir obyektlərindən olub. Şair bu mövzunu ötən əsrin 50-ci illərindən başlayaraq,
yaradıcılığının bütün mərhələlərində
davam etdirmişdi.
"Sökün çəpərləri",
"Məktublar", "Şəhriyara",
"Şair-vətən", "Ustad Şəhriyarın S.Rüstəmə göndərdiyi
məktubuna cavab",
"Cavab", "Həsrət",
"Şəhərdə məktub"
şeirləri ədibin
bu qəbildən olan sənət inciləridir.
B.Vahabzadə xalqın göz
dağı olan Araz çayı ilə ikiyə bölünərək o taylı,
bu taylı damğası ilə damğalanan vətəndən
böyük nisginliklə
yazır, kövrək
hisslərini misralara köçürürdü:
Arazın
bu tayı vətənim,
o tayı vətənim,
vətəni görməyə
amanım yox mənim.
- deyən şair
bu nisgilini, ağrısını sona
qədər ürəyində
gəzdirirdi. Hər dəfə sərhədlərə
baxarkən, tikanlı
məftillərlə ayrılmış
ellərimizə salam verə bilməməsini, vətən
olsa da oraya
ayaq basa bilməməsini özünə
böyük dərd edirdi. Bu dərdi Füzuli dərdi ilə müqayisə edərək həsrətin
nə qədər ağır, acı, sonsuz, çəkilə bilməyən olmasının
isbatı kimi səciyyələndirilir:
Füzuli
həsrətlə
qürbətdən vətənə
baxırdı,
Mən isə...
Vətəndən-vətənə baxıram.
B.Vahabzadənin istiqlal və bütövlük ideyalarının
qorunmasında müstəsna
rol oynayan möhtəşəm əsərlərindən
biri "Gülüstan"
poemasıdır. Azərbaycanın birliyi və
istiqlaliyyəti uğrunda
çarpışan Səttarxan,
Şeyx Məhəmməd
Xiyabani və Pişəvərinin xatirələrinə
həsr etdiyi bir poemadır. Şair əslində poemada xalqımızın
ikiyə bölünməsinə
gətirib çıxaran
"Gülüstan" müqaviləsini
ürək ağrısı
ilə təsvir edir:
Öz sivri ucuyla bu
lələk qələm,
Dəldi sinəsini Azərbaycanın.
Başını qaldırdı,
Ancaq dəmbədəm
Kəsdilər səsini Azərbaycanın.
Necə ayırdınız dırnağı ətdən
Ürəyi bədəndən, canı cəsəddən?
Axı kim bu haqqı vermişdir sizə,
Sizi kim çağırmış, Vətənimizə?
Bir görəydim ayrılığı kim saldı,
Ölkəmizdə kim qırıldı, kim qaldı.
"Gülüstan", "Türkmənçay" müqavilələrindən 200 il keçir. Lakin vahid, bütöv Azərbaycan ideyası hər zaman olduğu kimi yenidən gündəmə gələrək soydaşlarımızı, həmvətənlərimizi mübarizəyə səsləyir. 200 il öncə də, 100 il öncə də, elə bu gün də mahiyyət etibarı ilə rejim həmin rejimdir. Antitürk, anti Azərbaycan siyasəti İranın hazırkı molla rejiminin də ideologiyasıdır. 40 milyona yaxın həmvətənimizin bu gün İranda hüquqları pozulur. Onların doğma ana dillərində belə məktəbləri, mətbu orqanları və sairi yoxdur.
Lakin zaman
dəyişir. Müstəqillik yoluna
qədəm qoymuş Azərbaycan
Respublikası tərəqqi edir. 44 günlük vətən müharibəsində
zəfərə imza atmış Azərbaycan
xalqı dünyaya sübut
etdi ki, xalqımın
qeyrətli oğul və qızları vətən
torpaqlarını düşməndən azad
etməyə, öz torpağına sahib çıxmağı bacaran
bir müzəffər xalqdır. Bizim bu zəfərimiz cənublu
bacı və qardaşlarımız üçün
bir mayakdır. O gün
uzaqda deyildir. Tezliklə,
dünya bütöv,
vahid Azərbaycan dövlətinin şahidi olacaq. Allah xalqımızı qorusun,
hürriyyətimizi və dövlətçiliyimizi əbədi
etsin!
Qafar ƏSGƏRZADƏ
Əməkdar jurnalist, Pedaqogika
üzrə fəlsəfə doktoru, dosent
525-ci qəzet.- 2022.- 6 noyabr.- S.13.